Inrijden voor de verkoop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:23

Eiegn fok, zijn ze al rontgologisch gekeurd? Zo niet zal ik dat eerst doen voor je er een hoop tijd en geld in gaat inversteren!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:27

Hele goede tip....eerst zelf laten keuren. Als er dan wel blessures komen weet je iig dat ze heel waren toen je ze wegbracht. En aan een paard dat wat mankeert veel geld spenderen om hem te laten beleren zou ik ook niet doen.
Maar dan weer: er zijn veel paarden die op de foto van alles mankeren zonder dat ze er ooit last van hoeven te hebben, en die het heel goed doen in de sport.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:41

Ja klopt helemaal Cassidy maar ze zijn wel moeilijker te verkopen en als ze een simpele chip hebben en veelbelovend lijken, zou ik zelf die chip eerst laten weghalen en revalideren en dan pas zadelmak maken.
Je weet gewoon wat je hebt als je ze hebt gekeurd, gisteren toevallig hebben wij onze 3 jarigen uit de wei op de fotos gehad (5 stuks)

lastig

Re: Inrijden voor de verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:45

Ik ben juist iemand die liever een groen paard koopt, terwijl er genoeg om mij heen liever een ingereden paard kopen. Ik denk dat er voor allebei markt is, maar vooral de prijs in verhouding moet zijn met wat je aanbiedt, en daar gaat het vaak fout.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 22:48

Paarden staan nog in de opfok, voor zover ik weet niet gekeurd, geen idee of dat de bedoeling is. Maar goed, laten we even van het beste uit gaan...
Wat doet een onbeleerde 3 jarige tenopzichte van dezelfde 3 jarige maar dan beleerd (prijstechnisch dus)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:59

leuke discussie, ik volg dit even.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:15

stef schreef:
Paarden staan nog in de opfok, voor zover ik weet niet gekeurd, geen idee of dat de bedoeling is. Maar goed, laten we even van het beste uit gaan...
Wat doet een onbeleerde 3 jarige tenopzichte van dezelfde 3 jarige maar dan beleerd (prijstechnisch dus)

k zou zelf geen driejarige willen die al beleerd is , mag wat ouder zijn. Het kost een hoop om paarden te beleren en te berijden tot een bepaald niveau voor de verkoop.....en paarden kunnen kwetsnbaar goed zijn.
De mensen die een braaf bom proof paard willen/ zoeken vallen in een andere categorie , ik denk dat de echte wedstrijdruiter met ambitie het oke vind als paard zadelmak kent en een lichte basis. ( dus zal het erg afhangen van de sportpretentie van paard en ruiter)
Van groot belang is dat de fokker , connecties heeft met de mensen die interesse hebben in zijn paarden. (dan denk je bijna aan een actieve opstelling van paarden gericht trainen en op wedstrijden resultaat gericht uitbrengen.....hij zal zichzelf als fokker van goede jonge toekomstige paarden zichtbaar moeten maken......)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:34

stef schreef:

Ik denk dat mits het paard goed is ingereden, braaf is en een netjes L-proefje kan rijden dat de prijs verdubbeld wordt ten opzichte van een groen paard. En waarschijnlijk zelfs meer dan het dubbelen!
En dan ga ik dus uit van de bloedlijnen die jij eerder noemde...

@annelies
Ik ging uit van een half jaar aan kosten.
Stalling kost 350 per maand dus 2100 per jaar... Hoefijzers geen ijzers etc.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:50

stef schreef:

Dat ligt ook heel erg aan het talent en karakter van het paard.
Maar over het algemeen genomen verdubbeld de waarde, moet het paard wel goed gereden zijn en niet al te moeilijk.
Maar stel dat je een echte goede hebt die heel makkelijk is, voor (bijna) iedereen te rijden en onder het zadel beter beweegt dan los dan heb je het over het 3 dubbele maar je kunt natuurlijk ook net zo'n eigenwijs treffen die zich niet door iedereen laat rijden en graag de draak uithangt.

Maar de bloedlijnen die je net noemt zijn zowieso wel goed verkoopbaar, daar komen toch de semi-profs ook opaf en die maakt het niet zoveel uit als een paard niet door iedereen te rijden is.
Maar weet die kennis van je zelf niet wat het waard is dan? Als fokker zijnde ben je daar toch wel van op de hoogte lijkt me.
Ik denk dat je wellicht nog beter een goede amateurruiter kunt zoeken die ze klaarmaakt en evt. op concoursen uitbrengt en in ruil daarvoor een deel van de winst krijgt.
Want wanneer je het hebt over dergelijke bloedlijnen loont het zeker wel om er een paar concoursjes mee te pikken, beetje in the picture rijden.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 08:16

Om even een wilde gok te doen als ze interessante papieren hebben, goedgebouwd zijn én goed op de foto's maar verder nog groen zal ik zelf rond 3000/4000 willen geven

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:56

Maar als ze dan ook nog netjes aangereden zijn betaal je toch niet ineens 8000? Dat verdubbelen als ze wat kennen lijkt me niet helemaal opgaan of wel?

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:17

Ik koop ze zelf liever groen dan dat ze al beleerd zijn. Heb de afgelopen jaren te veel jonge paarden gezien welke verkeerd zijn aangereden op te jonge leeftijd.

Mocht je nou echt die ene topper op stal hebben met correcte papieren, goede gangen en uitstraling dan zou je er evt winst op kunnen maken maar dat is een gok die je neemt. De markt is op dit moment nou niet top en paarden gaan boven een bepaalde prijsklasse nou niet als warme broodjes over de bank ;)
Tijdens mijn zoektocht kreeg ik meerdere 3 jarige net ingereden paarden aangeboden, leuke afstamming etc prijzen lagen snel rond de 12.000 euro dit is een bedrag dat niet iedereen zal willen uitgeven voor een jong paard.

Heb een jaar lang zelf jonge paarden voor een ander gereden omdat m'n eigen paard met een blessure stond. Volgens mij heeft het de eigenaar meer gekost dant dat hij er aan verdient heeft.
Paarden werden als 3 jarige beleerd en als 4 jarige verkocht. Dan heb je o.a. aan kosten 1 jaar stalling a 325,- per mnd, hoefsmid, dierenarts en dan nog de vergoeding van het rijden...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:21

Het is ten eerste geen gat in de markt maar iets wat al door veel mensen aangeboden wordt, ook door veel mensen met een gevestigde naam in de paardensport en handelswereld....Plus het feit dat de markt imo nog steeds echt plat is...Nee, lijkt me geen gouden idee in deze tijden....Er komt zo veel bekijken....Enneh: Connecties, connecties, connecties! Je kunt echt niet als een no-name persoon zo maar in dit wereldje binnenrollen lijkt me, dan heb je het dubbel zo zwaar...!

En wat veel mensen hier ook al zeggen: Ik koop persoonlijk liever een groen paard en zet het naar mij eigen hand.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:15

WowAmigo schreef:
Maar als ze dan ook nog netjes aangereden zijn betaal je toch niet ineens 8000? Dat verdubbelen als ze wat kennen lijkt me niet helemaal opgaan of wel?

Nee maar als (ik bekijk dit vanuit de springrichting) ze een fijn parcour onder de man kunnen springen, heel simpel te rijden zijn en een goede sprong maken zou ik zelf zo'n 5000-6000 euro een goed prijs vinden. De abnormaal goede paarden gaan natuurlijk voor veel meer vd hand

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:18

Ik denk niet dat het heel erg winstgevend is. Tenzij je het niet graag zelf doet.
Een paard wat beleerd is wordt wel wat meer waard dan een paard wat dat niet is natuurlijk.
Maar het uitbesteden kost ook geld. Zeker voor professionele stallen. Die weten hun geld wel te vragen.
Als je daarna in deze markt nog een paard verkopen wilt ben ik bang dat je niet op hoge bedragen hoeft te rekenen.
Tenzij je een paard uitbesteed voor het beleren en hem zelf verder opleid.
Als hij dan op jonge leeftijd al aardig niveau heeft zou je er nog wat aan kunnen verdienen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 01:04

bonzwa schreef:
Nee maar als (ik bekijk dit vanuit de springrichting) ze een fijn parcour onder de man kunnen springen, heel simpel te rijden zijn en een goede sprong maken zou ik zelf zo'n 5000-6000 euro een goed prijs vinden. De abnormaal goede paarden gaan natuurlijk voor veel meer vd hand

Als ze heel simpel te rijden zijn denk ik aan heel makkelijk nageeflijk, makkelijk wijken voor druk en snel lerend, bovendien heel braaf dus niet kijkerig, niet bokken/steigeren. Als het daarnaast een leuk (basis) sportpaard is denk ik al meer aan 6000-7000 en dat is dan geen paard waar je 4000 voor betaald als onbeleerde 3 jarige, voor dat geld moet er meer in zitten.

Verdubbelen is grofweg maar dan heb je 't wel over 'gewoon' een goed paard, dus wel een die verder kan dan M. Als het een paard voor lagere sport is betaal je minder maar verdubbeld hij ook niet qua waarde. Maar het is heel moeilijk te beoordelen, verschilt heel erg per paard, er speelt zoveel mee.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 01:18

Adil, het gaat ook niet om een gat in de markt, het gaat er nl niet om om een dergelijke stal te gaan beginnen oid maar ok het inrijden en verkopen uit te besteden

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 01:27

Weet die kennis van je zelf niet wat een paard waard is dan? Als je met dergelijke merrie's/hengsten fokt weet je toch wel wat je in huis hebt?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 01:29

Waarde is en blijft lastig. Je kan nu zeggen van ik verkoop m voor 4, terwijl er volgende week wellicht een liefhebber komt die precies dat zoekt en gerust 6 neer legt (hypothetisch).
Kennis zal het wellicht wel weten, maar ik niet, en ik ben aan het uitzoeken of het dus rendabel is

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 01:35

Maar weet die dat zelf niet?
Ja goed, je kunt wel uitgaan van liefhebbers maar als je daarop moet wachten... ;)
Zoals de markt nu is zou je wellicht beter eerst kunnen inrijden.
Hoe oud zijn ze? Als ze al 4 zijn/worden kun je ze ook net zo goed een paar keer laten uitbrengen, kost je nauwelijks extra maar maakt het wel beter verkoopbaar en trekt ook aandacht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 01:38

oudste is 3 (wordt dit jaar 3) de rest zit eronder

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 01:41

Nou je kunt ze allemaal nog een jaar op het land laten en volgend jaar de 3 en 4 jarigen laten inrijden en evt. uitbrengen.
Of nu alleen de 3 jarige eruit vissen en de rest laten staan?
Ik weet niet hoe graag hij er vanaf wil natuurlijk.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 01:46

Je kunt toch goede afspraken maken met de stal / handelaar?

Een minimale verkoopprijs, en een percentage van de winst. En een max qua aantal maanden daar staan.

Als een handelaar wat in de paarden ziet, valt er wel een regeling te treffen waarmee beide partijen zichzelf een beetje indekken.

Gewoon in gesprek gaan dus met een goede handelsstal, prijzen op internet zeggen niet zoveel, iemand kan veel vragen en ook slecht verkopen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:39

Mja moeilijk verhaal....het enige wat iets winstgevends is dat is dat je er tussen moet zitten.
Of je zoekt paarden voor klanten.
Maar klaar laten maken door een erkende kost al snel zo'n €600,00 á 700 per maand (trainig en stallingskosten dus exclusief dierenarts hoefsmid oid).
Ook zijn er stallen die gewoon bepaalde eisen stellen (moeten bv rontgenlogisch 100% zijn anders beginnen ze er niet aan,geen gebreken etc).
Goed je oren open houden mond op mond ,ervaring van derde daar moet je op af gaan.