aankoop paard; blijkt hoefbevangen binnen week, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:44

[[/quote]
Je hebt doorgaans tot 6mn 'garantie' op verborgen gebreken, moet je wel kunnen bewijzen dat de verkoper dit wist, dus een onafhankelijke dierenarts inschakelen en contact opnemen met de ex dierenarts en gegevens opvragen[/quote]

Je hebt geen enkele "garantie"!!! Wel is het zo, dat als je een paard bij een handelaar koopt en deze vertoont gebreken (binnen een bepaalde tijd) de handelaar dan moet bewijzen dat het paard deze gebreken bij de verkoop niet had. Bij een particulierkoop ligt dit andersom en moet de koper bewijzen dat het paard bij de verkoop deze gebreken al had, dat de verkoper daarvan op de hoogte was en het paard willens en wetens heeft door verkocht. Hiervoor zijn onderzoeken nodig die jou eigen da niet zomaar even kan doen en moeten er echt foto's ed gemaakt. Hieraan zit een behoorlijk kosten plaatje, die de verkoper zou moeten vergoeden, maar of dat ook gaat lukken is nog maar zeer de vraag. Bewijzen dat een particulier verkoper op de hoogte is van de evt gebreken bij zijn paard, word verschrikkelijk moeilijk!

hecowo

Re: aankoop paard; blijkt hoefbevangen binnen week, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:53

Ze heeft een recreatie paard gekocht! Ooit eens verdiept wat eigenlijk recreatie paard inhoud?

Losstaand van het verhaal als hij zonder vermelding van een verborgen gebrek mag worden verkocht.....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:56

Citaat:
Je hebt geen enkele "garantie"!!! Wel is het zo, dat als je een paard bij een handelaar koopt en deze vertoont gebreken (binnen een bepaalde tijd) de handelaar dan moet bewijzen dat het paard deze gebreken bij de verkoop niet had. Bij een particulierkoop ligt dit andersom en moet de koper bewijzen dat het paard bij de verkoop deze gebreken al had, dat de verkoper daarvan op de hoogte was en het paard willens en wetens heeft door verkocht. Hiervoor zijn onderzoeken nodig die jou eigen da niet zomaar even kan doen en moeten er echt foto's ed gemaakt. Hieraan zit een behoorlijk kosten plaatje, die de verkoper zou moeten vergoeden, maar of dat ook gaat lukken is nog maar zeer de vraag. Bewijzen dat een particulier verkoper op de hoogte is van de evt gebreken bij zijn paard, word verschrikkelijk moeilijk!

met die garantie bedoel ik dus jouw bovenstaand verhaal, maar de termijn waarbinnen het gebrek opspeelt en dat dus al voor de verkoop aanwezig is geweest bedraagt 6mnd. Het heeft alleen inderdaad wel wat voeten in de aarde om te bewijzen dat de verkoper op de hoogte was van het gebrek en willens en wetens het paard doorverkocht heeft

daarom contact met de vorige dierenarts

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:57

goede suggestie, dat is nog een redelijk hard bewijs!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:01

er is toch wel een dierenarts bijgeweest?
Dat is bij hoefbevangenheid geen overbodige luxe....en je daarna maar eens druk maken over je rechten.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 22:06

Hoe kom je erachter wie de oude dierenarts was als de ex eigenaren niks willen vertellen? kun je gewoon rondbellen en vragen of die da dat paard behandeld heeft? mogen zij zulke info verstrekken?

Update; paard schijnt ernstige rugproblemen te hebben... Zijn vanmiddag meerdere mensen bij geweest. Wat een ellende...

Ben benieuwd wat ze gaan doen... Ze is totaal van slag door alles.

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:13

Hij staat regelmatig heel gek met de benen gekruist, wipt van het ene op het andere been... Zweet heel erg. Je kunt zijn achterbenen niet opbeuren... Stijf, kreupel af en toe... Ze heeft maar 1x gereden.. Alleen gestapt en gedraaft. Hij krijgt ook niet teveel brok...[/quote]

en geen DA bij geweest maar wel meerdere mensen naar gekeken ? waar maken jullie je nu druk om je claim of het arme paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:15

Een heel zinnig advies is er snel een dierenarts bij te halen....dan blijft de schade misschien beperkt.
Ik heb helaas erg veel ervaring met hoefbevangenheid.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:15

Ik vind dat ook, heb het al eerder gezegd, laat er toch alstjeblieft gauw een d.a. bijkomen. Ik weet wel dat dat je vraag niet is, maar hb is acuut en vreselijk pijnlijk, vandaar dat meerdere mensen dit zeggen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:18

Qizz schreef:
Hoe kom je erachter wie de oude dierenarts was als de ex eigenaren niks willen vertellen? kun je gewoon rondbellen en vragen of die da dat paard behandeld heeft? mogen zij zulke info verstrekken?

Update; paard schijnt ernstige rugproblemen te hebben... Zijn vanmiddag meerdere mensen bij geweest. Wat een ellende...

Als het goed is kan je in het paspoort zien welke da het paard geënt heeft, je zou met deze da contact op kunnen nemen, of beter nog je eigen da met deze da contact op laten nemen.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 22:20

Mensen bedankt voor de pb :-D en info. Aangezien alle pennies weer op dreef raken sluit t topic maar.

Arts en smid zijn er allang bij geweest als jullie eens goed lezen, of vragen.

Jammer dat bokt zo verpest wordt.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:22

Wie zijn die meerdere mensen die er bij zijn geweest? Dierenartsen of gewoon mensen die zelf denken er voldoende verstand van te hebben?
Heeft je nichtje al eerder een eigen paard gehad? Weet ze uberhaubt wel hoe ze een paard moet houden. Een paard na een week hoefbevangen klinkt meer als te veel gevoerd worden sinds hij bij zijn nieuwe eigenaar staat.
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 23-02-11 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:25

Qizz schreef:

Een dierenarts mag (volgens mijn eigen da) die informatie niet zonder toestemming van de (klant) vorige eigenaar geven. Je kunt het beste voor het paard gaan. Dus... kijken wat hij precies heeft en dat behandelen en van daaruit kijken hoe en of je de verkoper wilt aanpakken. Welke mensen zijn erbij geweest, een da en een smid en wat denken zij dat er met het paard mis is? Want dit zijn nu toch echt wel de mensen die je nodig hebt, zij hebben de kennis die nodig is om dit paard en eigenaar evt te helpen. Als dit nog niet gedaan is, moet dit echt zsm gebeuren, zeker ivm een evt rechtszaak. Daarbij moet ze zich afvragen of ze dit paard terug wil doen, want dat is uiteindelijk de enige optie.
Laatst bijgewerkt door santie op 23-02-11 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:25

Dit had ik gelezen, geen melding van d.a., toch? En even voor de goede orde, ik ben al vanalles genoemd in mijn lange leven, maar geen penny!
Ik hoop dat er nog iets aan het paard te doen is, ook nog rugproblemen klinkt niet fijn. Hoewel mijn paard ook tijdens haar bevangenheid rugproblemen had, maar dat kwam door de verkramping die weer gevolg was van de hb.

Qizz schreef:
Ze heeft vandaag de smid erbij gehad. Ik weet nog niet wat de uitkomst was...

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:28

kopen = keuren of accepteren dat je onderzoeksplicht had gehad...
Paard is bevangen...wanneer...gekanteld hoefbeen,,of niet...nu bevangen..of al ooit geweest..
HET IS GEEN BROODJE VAN DE SUPERMARKT!!!
En nee, ik ben OOK geen penny meisje...

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:36

Nou nou nou... Ik ben ook geen pennymeisje, maar ik denk dat ze nu wel weten dat het heel erg stom was. Helaas gaat daardoor het probleem niet weg en blijft het sneu.

Ts, ik ben wel benieuwd wat de diagnose is en hoe ze nu verder gaan.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:39

Dat is echt heel dom.. dan heb je mega veel geluk gehad!
Dat zie je maar weer aan dit topic.. dit had voorkomen kunnen worden..

Je hebt vaak inderdaad zoals eerder genoemd geen poot om op te staan als er iets mis is. je hebt immers onderzoeksplicht. Verder kost een paard veel geld in onderhoud, dus dan snap ik niet waarom iemand wil besparen.. t kost maar 100 euro!

Colway schreef:
Ben nu aan m'n 6e paard toe en heb nog nooit een paard laten keuren :)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:47

Oh ja: je nichtje moet per email of per aangetekende post haar klacht neerleggen bij de oude eigenaren als ze hier ooit iets mee wil.. eigenlijk alleen geldig per aangetekende post.
Kost maar een paar euro..
Wellicht een consumentenprogramma inseinen? Of dreigen met paard op erf komen zetten en geld eisen voordat ze weg gaat?

Deels correct. Bij een verborgen gebrek gaat het er niet om of de eigenaar op de hoogte was. Als bewezen wordt dat het gebrek al aanwezig was voor de koop (en inderdaad binnen 6 mnd aan t licht gekomen na koop), dan is de verkoper sowieso 'fout'.
Ook als de verkoper er dus niets van wist!!
(zit zelf met een dergelijke zaak, dus weet helaas alles hiervan..).

Colway schreef:
Je hebt doorgaans tot 6mn 'garantie' op verborgen gebreken, moet je wel kunnen bewijzen dat de verkoper dit wist, dus een onafhankelijke dierenarts inschakelen en contact opnemen met de ex dierenarts en gegevens opvragen

Verder vind ik het niet vreemd dat veel mensen reageren op openingspost en niet alles gelezen hebben. Om iedereen dan penny te noemen gaat wat te ver...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:53

Moderatoropmerking:
Een verzoek aan de TS, je opent een topic om advies en tips te krijgen. Deze worden goedbedoeld gegeven. Het is daarom niet de bedoeling om adviezen,die niet in je straatje passen, aan te vallen met 'penny'.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:53

Is dat bij een particulierekoop ook zo? Volgens de rechter in een zaak bij een stalgenoot niet (zij was koper bij een particulier verkoopster) en deze verloor de zaak dan ook. Was het volgens deze rechter bij een handelaar geweest, had de koper wel haar gelijk gehaald.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:56

bij een verkoop tussen particulier tegen particulier moet de koper bewijzen dat het gebrek al bestond , bij een verkoop tussen handelaar en particulier moet de handelaar bewijzen dat het niet zo was!

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:02

Dat weet ik... maar in haar zaak was het aanneembaar dat de verkoper niet op de hoogte was van het gebrek. Hierop is de zaak verloren.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:04

Jammer, voor haar EN het paard!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:08

Dan moet er meer aan de hand geweest zijn...

Zoals hier boven al vermeld, moet de koper inderdaad bewijs leveren bij een gebrek van het gekochte paard.

Was er wel een DA geweest die vastgesteld had dat het paard al aantoonbaar voor de koop het gebrek had?
Helaas kan ik op mijn zaak even inhoudelijk niet teveel ingaan.. deze loopt nog en wordt binnenkort afgerond als t goed is (rechtzaak). Per pb kan wel. Inieder geval is mijn paard o.a. op foto's afgekeurd van voor de koop.

Wat was het gebrek eigenlijk? En is het paard ook daadwerkelijk compleet afgekeurd v rijden? In mijn geval namelijk wel..

santie schreef:
Dat weet ik... maar in haar zaak was het aanneembaar dat de verkoper niet op de hoogte was van het gebrek. Hierop is de zaak verloren.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:27

Jep, vastgesteld door de klieniek in Utrecht, dmv foto's geantadeerd. Hoefkatrolontsteking fase 4, Paard kwam bij de koop perfect door de keuring en ik geloof ook echt dat de verkoopster echt niet op de hoogte was. Paard was heel hard voor zichzelf, tot het niet meer ging en toen was het ook echt in een klap klaar. Verkopster kon dit volgens de rechtbank niet weten, zij kon nl niet in het paard kijken en het paard gaf geen enkele blijk van ongemak of pijn. Maar bij een koop bij een handelaar was dit heel anders verlopen
Koper kon niet bewijzen dat verkoper dit wist...Meer was er niet aan de hand.

Jij hebt foto's van voor de koop, waarop het paard al afgekeurd was? Dan wist de verkoper dit ook en dan heb je natuurlijk alweer een hele andere zaak.

@ ARhythmical:
Vooral heel verdrietig, paard is nl wel ingeslapen, ondanks de positive klinische aankoopkeuring.