Fout gedrag corrigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: Fout gedrag corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:05

Is het alleen als ze staat te eten? Of ook als ze gewoon in de stal staat en jij erin loopt?
Als ze steeds in dr billen gebeten werd in de andere box kan ik me ergens wel indenken dat ze er niet blij mee is als poppetje (en ok, in dit geval ben jij een mens en geen paardenhoofd) nummer zoveel zomaar ongevraagd komt buurten... Al betekent dat natuurlijk nog niet dat ze mag trappen hoor, begrijp me niet verkeerd...

Denk dat het in de stal poetsen niet eens zo'n slechte stap geweest is, alleen kun je het misschien eens proberen met stoppen voordat zij zich oncomfortabel gaat voelen? T is natuurlijk een gok, maar denk dat je er met die negatieve associaties echt niet ver naast zit... Als je haar dan een knal verkoopt maak je dat alleen maar erger. Als ik het zo lees denk ik iig dat het een betere aanpak zou kunnen zijn om haar te leren dat als jij in haar stal staat, ze niet wordt aangevallen door de buren... En dat jij ervoor zorgt dat ze zich op haar gemak voelt..

Maar goed, is moeilijk beoordelen vanachter een schermpje... Als ze echt schrikt lijkt het mij dat een flinke tik niet de juiste aanpak is... Als ze gewoon errug op haar ruimte in die box gesteld is en daar lekker niemand anders in wil hebben (want anders trap ik je er wel uit!) is een tik een betere aanpak...

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:11

Doubtless schreef:
Dan ga ik dat wel doen met gebruik van een zweep, ben bang dat zij harder kan schoppen dan ik :+

Ik denk niet dat het alleen gaat om de pijn die ze krijgt als je haar een mep geeft met de zweep, of een schop.
Het feit dat jij een reactie geeft met de juiste timing, laat haar wel schrikken. Daar is niet zozeer geweld voor nodig.

Wanneer jij een schop terug geeft na haar trap, en ze geeft als reactie weer een trap, heb je toch iets niet goed gedaan. Zij zal in stal dan nog steeds de leider zijn, en jij staat onder haar. Niet grijpen naar middelen die nog pijnlijker zijn, maar een andere lichaamstaal uiten. Wanneer jij echt laat zien wat je bedoeld met de juiste lichaamstaale n de goede timing, maakt het niet uit dat jou schop niet zo hard is als die van je paard. Paarden blijven altijd sterker dan mensen, maar mensen moeten slimmer zijn.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 21:23

Ze komt niet onzeker over, buren konden als ze aan het eten was ook niet bij haar.

@Miss_caroo: Wanneer er direct werd gereageerd met een gil, maakte haar dat niets uit. Dat is een reactie met de juiste timing & zonder geweld...
ik heb nog nooit een trap verkocht na een trap vanaf haar kant, dus grijpen naar een middel dat pijnlijker is de situatie niet hoor :=

Zou echt niet weten wat ik anders moet doen dan de stal openen, rustig in de opening blijven staan & vervolgens rustig op haar aflopen zonder uitgestoken handjes oid.
Met andere paarden heb ik deze problemen nooit gehad, dus het is lastig inschatten of het aan mij ligt (lichaamshouding) of aan haar (erg dominant)...

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:29

Heeft ze in haar verleden niets ergs meegemaakt waardoor ze het vertrouwen in mensen op stal niet is kwijtgeraakt?
Ik vind het zo vreemd dat ze het buiten haar stal niet doet, en zich keurig gedraagt, terwijl het in stal heel anders is.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 21:31

Die indruk kreeg ik niet :n De vorige eigenaar (fokker) ging fijn met haar om & ze zag er relaxed uit bij hem!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:02

amyz schreef:
T is natuurlijk een gok, maar denk dat je er met die negatieve associaties echt niet ver naast zit... Als je haar dan een knal verkoopt maak je dat alleen maar erger. ...

Dat denk ik niet. Je geeft gewoon een grens aan dat je haar gedrag niet accepteerd. Daarna is er weer (of juist, omdat ze weet waar ze aan toe is) ruimte voor vertrouwen.
Maar dit heeft wel met timing en leiderschap te maken, doe je dat niet goed, zal je idd het probleem vergroten.

Die van mij wou tijdens het eten nog wel eens der been heffen naar haar buurman in de box ernaast wanneer ik aan het mesten was (deur open) én dát accepteer ik niet. Daarna ging soms der staart nog eens heen en weer, maar dan was mijn stem al genoeg... Nu hebben ze beide een dubbele stal gekregen en speelt dat iig niet meer. :D

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:33

Als ik het goed begrijp vraag je hoe je je merrie moet corrigeren? Hoe doe je dat buiten de stal? Ook dan moet ze voor je wijken. Gericht naar je slaan is in ieder geval niet de bedoeling en moet je direct en hard afstraffen bv door een schop of een klap met een halstertouw (moet wel direct!, dus niet aarzelen). Als je bang bent dat ze terugslaat, is er iets grondig mis met de dominantieverhoudingen. Begin dan niet met corrigeren in de stal, daar zijn paarden altijd wat zekerder van zichzelf. Bovendien zijn in mijn ervaring m.n. merries niet gediend van veel "gedoe" in hun stal, die van mij in ieder geval niet. Maar ze moeten me wel in de stal dulden als ik vind dat dat nodig is, ook tijdens het eten. Oren in de nek mag, maar bijten of slaan is uit den boze.

Hoe je in jouw geval de dominantieverhoudingen exact moet corrigeren is van achter het beeldscherm niet goed te zeggen. Dat hangt namelijk ook erg af van het karakter van je paard. Een goede correctie heeft vooral met je lichaamstaal te maken en veel minder met slaan of schoppen. Dit doe ik zelf alleen als mijn eigen gezondheid gevaar dreigt te lopen, maar dan is 1x ook voor altijd genoeg... Mijn advies is dan ook: haal er een deskundige bij of doe een cursus. Jij hebt iets te leren en je paard zal op de juiste manier reageren als je het goed doet! Succes.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 09:53

Dorino: Buiten de stal is een 'hé', een wijzende vinger of een tikje met de achterkant van je hand meer dan genoeg.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:43

Heb je de reactie van Amyz gelezen? Ik denk dat je daar veel aan hebt.

Bij het lezen van je topic vallen twee dingen me op. Haar stalgedrag en dat wat jij wilt corrigeren daarin én daarnaast het specifieke incident waar jouw paard schrikt als vriendlief hooi neergooit, omdat ze hem niet heeft horen aankomen. Dat moet je natuurlijk niet bestraffen. Om schrikken te voorkomen en als aankondiging dat ik er aan kom en dat we dus wat actie gaan ondernemen praat ik zelf altijd even hardop als ik het stalpad kom inlopen.

Je moet, denk ik, een balans zien te vinden tussen 'paarden moeten luisteren en doen wat ik zeg' en 'paarden (vooral merries) hebben ook hun karakters en daar hou je rekening mee'.
Soort wederzijds respect.

Even ter illustratie. Ik ben heel erg van het niet-banketstaaf-maar-poetsen en heb totaal geen zin om met van alles rekening te houden, maar misken niet dat een paard ook een karakter heeft met zijn of haar eigenaardigheden.
Ik had vroeger een merrie die erg op haar privacy gesteld was en het vervelend vond om gestoord te worden in haar box. Stoere dame, al veel meegemaakt in haar paardenleven, je kent dat wel. Ze stond erom bekend dat ze nukkig was als je zomaar haar stal in kwam, oren in nek, bijten, been dreigend optillen. Tot dan toe was de strategie altijd geweest: boos terug doen, schreeuwen en/of tik uitdelen.
Dus toen ze bij mij kwam ben ik dat anders gaan doen, het is nou niet echt een goed begin van het dagelijks contact met elkaar.
Daar kondigde ik mezelf aan in het stalpad, stond ik even voor haar box hallo te zeggen en deed ik de boxdeur open en wachtte dan even in de deuropening tot ze zich omgedraaid had en naar me toe kwam. Even een aaitje en dan halster om en aan de gang. Iedereen blij.
Met uitmesten idem dito, gewoon even aankondigen, even aai over bol en dan hup, aan het werk. Je zag haar dan denken: 'pff, vooruit dan maar'.

Wat betreft het stalgedrag van jouw paard, er zijn allemaal factoren die meespelen, ze is jong, recent verhuisd, nieuwe vriendjes, nieuwe baas, ze moet opgevoed worden en ze moet zich veilig voelen in haar stal, maar dat betekent niet dat ze iedereen weg mag sturen die in de buurt komt. En dat ze moet leren dat er niets aan de hand is als jij in haar box komt, dus dat even(!) poetsen is heel goed denk ik, af en toe haar stal in komen om haar een lekker stukje appel te geven en dan weer weg te gaan kan ook helpen.

Veel succes!

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:31

@ Doubtless: als je echt zeker bent van de dominatieverhouding hoef je niet bang te zijn dat ze terugslaat of bijt als je haar corrigeert. Slaan als schrikreactie mag je haar op deze leeftijd nog niet echt kwalijk nemen, maar ze heeft je ook geslagen toen je een halstertouw naar haar toe gooide en dat zie ik meer als verdediging. Als dit gedrag zich alleen in de stal manifesteert, dan moet je het ook in de stal corrigeren. In de reactie van Zzonneglans staan een hoop goede tips. Ik heb alleen maar merries en merries zijn vaak op hun privacy gesteld. Ik loop ook niet de stal in als ik ze eruit wil halen, maar wacht totdat ze zelf hun hoofd aanbieden om het halster aan te doen. Met een lekker hapje als beloning heb je ze dit in zeer korte tijd geleerd.

Blijft jouw paard toch dreigen of zelfs slaan of bijten op stal, dan moet je dus direct even hard corrigeren. Mijn bijna 2-jarige merrie beschouwt haar stal ook als haar domein en wilde plotseling iedereen bijten, die in haar buurt kwam, je hoefde de deur niet eens open te doen. Toen heeft ze toch éénmaal de achterwand van de stal van heel dichtbij mogen bekijken (lees: ik heb haar zo krachtig achteruit gezet (overigens zonder te slaan, maar door mezelf groot te maken, mijn hand op te heffen en heel assertief op haar af te lopen) dat ze tegen de achterwand botste) en sindsdien is het probleem over. De oren gaan nog wel in de nek, maar ze probeert niet meer te bijten en ik kan gerust de drinkbak schoonmaken etc.

Bij een correctie zonder gebruik van hulpmiddel moet je er overigens wel zeker van zijn, dat je paard daarvoor gaat wijken, want wat doe je als ze dat niet doet? In jouw geval kun je er ook voor kiezen om een katoenen halstertouw (evt dubbelgeslagen) in de hand te houden en haar daar een tik mee te geven, mocht dat nodig zijn. Hou het vast en gooi het niet weg, want misschien moet je nog een 2e tik uitdelen. Wanneer je zo'n correctie geeft, hou je ogenblikkelijk op zodra het paard wijkt en zich onderdanig opstelt (hoofd laag, kauwen) en je beloont, want dat is wat je wil zien. Sta wel klaar om zonodig opnieuw te corrigeren. Gebruik geen ander touw als katoen, want dat striemt.

Kiki95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:09

_Sim_ schreef:
Ik zou het gedrag zeer zeker corrigeren, maar dan niet met een trap, zweep of halstertouw. Imo wordt het dan alleen maar van kwaad tot erger.
Tuurlijk is de stal de eigen ruimte van het paard, maar het paard moet jou of wie dan ook wel respecteren als je in of bij de stal komt tijdens het voeren.
Ik zou het gedrag corrigeren door bijvoorbeeld het paard (moet ie wel een halster om hebben) bij het halster te pakken, paar passen terug zetten en pas laten eten als jij het zegt. Zowiezo altijd blijven corrigeren met stem(verheffing).
Er zijn vast nog wel meer vriendelijke manieren te bedenken die toch effectief zijn.

Denk dat dit een hele handige aanpak is. Zo heb je meer controle over het gedrag van je paard tijdens het voeren; paard gaat zelf op den duur ook snappen dat jullie alleen maar goeds met 'm voorhebben, mits hij zich zelf ook zo opstelt.

NB: nooit gaan slaan, schoppen! Werkt de verkeerde kant op; 't maakt het negatieve gedrag van je paard tijdens voeren alleen maar erger en daarnaast heeft je paard een nare ervaring met jou. Dat geeft een paard (meer) redenen om zich zo tegenover jullie te gedragen!