touwtjes kapot trekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:35

Slofje schreef:
@Bnienke, doelde meer op tovie, die suggereerde om het halstertouw te vervangen voor een strotouwtje.

Dan moet je er wel een echt touw van maken en niet gewoon maar 1 touwtje pakkeen.
En dan zou ik hem zeker niet vast zetten.
Als die zo doet zou ik hem met het hoofd doen helemaal niet vast zetten. En gewoon vast houden

Cassidy

Re: touwtjes kapot trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:38

Aussie Tie Ring is hetzelfde als vasthouden. Alleen is het risico van verkeerde timing met het gebruik van de Tie ring uitgesloten. Paard beloont zichzelf, en is niet afhankelijk van de - wel of niet op tijd gegeven release - van de persoon op de grond.

Maar hey...you may lead a horse to water but you cannot make him drink....

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:39

Sluit me sowieso aan bij tjara... Maar beginnen met ervoor zorgen dat t paard zich makkelijker op het hoofd laat poetsen, dat lijkt me toch de kern van het probleem..

Verder; wat voor touwtjes gebruik je? Want mijn poown heeft ook al een halstertouw en een hengstenketting (!) stuk getrokken (overigens gebruikte ik die laatste gewoon als ''touw'', stond zo mooi bij zn halster :+ ) omdat ie een mooi grasje zag := Waren wel spullen van duidelijk mindere kwaliteit, dus tegenwoordig koop ik maar liever de iets betere touwtjes, die zijn dan ook tot op heden allemaal keurig heel gebleven :)

ellen_ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:44

Hoe en waar gaat het eigenlijk stuk? Misschien kan je een ketting kopen om hem aan vast te zetten.(Sorry als zoiets al is opgenoemd)

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:52

dubbel gepost.
Laatst bijgewerkt door manex op 27-02-11 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:54

manex schreef:
Slofje schreef:
Ik vind wat cassidy zegt absoluut geen goede methode. Voor hetzelfde geld is hij kopschuw en is hij gewoon doodsbang. Als je een paard dan aan een touwhalster vastzet en hij is paniek, no way dat dat paard even rustig gaat zitten nadenken of een stapje naar voren ook zou helpen om die enge druk weg te halen. Resultaat: mogelijke diepe snijwonden achter de oren of in de neus, of met een harde ruk zelfs een botbreuk bij de oren. Je kunt het beste voor zijn veiligheid een break-away lead gebruiken, bij grote druk gaat het klittenband open en kan hij wegschieten. Wat ook kan helpen is het halster niet vast doen onder de kin, wanneer hij erin gaat hangen schiet het halster af. Natuurlijk moet je er wel aan proberen te werken, maar met pijn zoals met een touwhalster, omdat dat "scherper inwerkt", gaat niet werken, dan bezorg je je paard alleen maar meer angst en extra pijn.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Vastzetten aan een touwhalster moet je echt nooit doen. Niet bij een paard dat braaf blijft staan en zeker niet bij een paard wat gaat hangen of rukken aan z'n touw.

Misschien kun je, voordat jullie beginnen te blazen, de filmpjes even bekijken?
Dan weten we allemaal waar we het over hebben.
Alvast bedankt.

http://www.youtube.com/watch?v=evul8o7AHyE

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY ( vanaf 5.30)

De snijwonden kunnen met de Aussie Tie Ring niet voorkomen (niet bij correct gebruik) omdat het touw er doorheen kan schieten.[/quote]

Ik ken de Tie Ring. Daar heb ik ook niks op tegen. Het gaat mij puur om het vastzetten aan het touwhalster. Dan is gewoon niet slim.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:04

Tie ring in combinatie met touwhalster is de beste oplossing.
En als je goed leest had ik al aangegeven dat een touwhalster een werkhalster is, dus normaal niet mee losgooien en niet mee vastzetten. Met uitzondering van gebruik met de tie ring.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:21

Heeft niks met al dan niet goed lezen te maken. Ik vind dat je ze never nooit aan een touwhalster moet vastzetten en jij vind dat dat (met die ring) wel kan. Daarin verschillen we dus van mening. Dat kun je dan nog wel een keer of 10 aanhalen, maar dat heeft geen zin.
Mijn mening verandert er niet door en de TS heeft er ook niks aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:23

En mijn mening verandert er ook niet door....:D

Hey, iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt. En iedereen die niet professioneel bezig is met het beleren van paarden voor een ander, krijgt uiteindelijk het paard wat hij zelf heeft getraind. De goede dingen, en ook de foute dingen. Of laat ik het anders formuleren: de dingen die niet zo goed zijn gegaan. Dus mag hij zelf beslissen of hij tevreden is met de resultaten. En als hij dat niet is, een topic op bokt openen.

Alleen een ding: als je dingen zo doet zoals je ze altijd hebt gedaan, zul je de resultaten krijgen die je altijd al hebt gekregen.
Als je daar tevreden mee bent, niets mis mee.
Ben je daar niet tevreden over, staat het je vrij om het anders aan te pakken.

Misschien iets om over na te denken.

lydia_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 03:13

wij hebben een touw bij de welkoop weg is heel sterk slagje dikkermaar weetniet of ze die nog hebben kan wel eens voor de koe zijn

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:35

Een trailerketting kopen ;).

Die kan hij als het goed is niet losrukken!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:39

Vandaag weer de voordelen gezien van het effect van de Aussie Tie ring op een paard dat bij ons op stal staat om beleerd te worden, groener dan groen en kersvers uit de opfok.
Blijft gewoon een heel fijne tool om een paard te leren vaststaan. Paardje deed stap achteruit, druk op het touw maar het touw veerde mee. Geen paniekreactie maar hij kon niet loskomen en na korte tijd kwam de release vanzelf doordat het paardje een stapje naar voren deed.