Worden hoedjes in de toekomst in Nederland ook afgeschaft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liess1

Re: Wordt de hoedjes in de toekomst in Nederland ook afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:55

ik dat we over een aantal jaren allemaal met veiligheidshelm rijden...

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:58

Eigenlijk niet gek. Maar vind het toch altijd wel heel sjiek de dames vanaf Z met de hoedjes.
Het is erg tweezijdig

SlovesA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:19

missschien moet je het beter even goed vragen in de winkel ik weet niet of hun het weten maar het zou kunnen.
en het is zowiezo gevaarlijk vind ik hoor het is toch helemaal niet beschermend als je nou valt dan heb je er niks aan het heeft helemaal geen veiligheid een cap is beter maar een hoedje staat altijd wel veel mooier

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:28

Hmm hoop niet dat ze het afschaffen.. Bij de ponys hadden ze het een jaar voor ik Z ging rijiden al afgeschaft en nu mag ik M2 starten en het streven is toch wel om straks in het Z een mooi chique hoedje te dragen.. Natuurlijk ook om een goede proef neer te zetten maar ik vind het wel chique met een hoedje..
En trouwens iedereen moet zijn eigen droom hebben en vind dat je dat gewoon moet accepteren :). Ik snap dat een cap veiliger is maar als je morgen op je fiets stapt doen de meeste toch ook geen helm op omdat dat veiliger is.. Overal zit een risico aan! Anders kun je geen enkele sport uitvoeren..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:33

As weekend is er een wedstrijd van de subtop in Oud Gastel waar dus iedereen moet starten met cap omdat de organisatie dit wil vanwege hun veiligheidscertificaat. Lijkt me wel een maf gezicht, slipjas met cap.
En iedereen mag dromen over een hoedje, het is toch ook leuk! ik vond het ook heel leuk hoor, de eerste keer met hoedje!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:34

tita schreef:
Haar droom is Z rijden met een hoedje......nou sorry hoor ik zou niet Z met een hoedje willen starten en vervolgens min punten hebben.

Volgens mij is de droom Z starten ongeacht dat hoedje....waarom is iedereen zo idolaat op het hoedje...heb je dan status...kun je dan op andere neer kijken..... sorry hoor ik had geen hoedje gewoon een cappie.
Kom maar op eruit met hoedje en de S&T

Laat iedereen lekker in zijn waarde zeg. Of je nou met een cap of hoedje wil starten, moet iedereen toch helemaal zelf weten? Ik vind het persoonlijk meer jammer dat mensen niet kunnen wachten om na wat punten in de M meteen de S&T erin te hangen.
En trouwens; staat een hoedje gelijk aan minpunten? Wel vervelend voor je als je dat hebt meegemaakt hoor! :(:)
En wat heeft status ermee te maken en op anderen neerkijken? Het is een mooie traditie en je bereikt met de Z toch een mijlpaal in je basiscarriere. Althans, dat zou voor mij in ieder geval gelden. Éen hoedje is dan een mooie bekroning naast het belangrijkste: mooie proeven rijden :)
Laatst bijgewerkt door Gulpje op 24-02-11 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:34

Als het hoedje afgeschaft wordt vind ik dat geen probleem.
Rijdt liever met een cap, zit lekkerder en is veiliger.
Je gaat niet beter rijden met een hoedje.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:36

diega schreef:
Als het hoedje afgeschaft wordt vind ik dat geen probleem.
Rijdt liever met een cap, zit lekkerder en is veiliger.
Je gaat niet beter rijden met een hoedje.

Beter lezen: het wordt niet afgeschaft :)

Evony

CleovG schreef:
Ik vind dit eigenlijk wel een goed idee. En op het inrijterrein een cap dragen en in de proef een hoedje mag niet, je moet starten met het hoofddeksel wat je met losrijden ook op hebt.

echt? waar is dat terug te vinden in het reglement dan? want dat stond bij mij eigenlijk ook op de planning, op het inrij terrein ben je zo afhankelijk van andere dat ik het gewoon fijner vind om dan een cap op te hebben.

edit: laat maar gevonden

Het dragen van een hoofddeksel, zoals deze in de wedstrijdring wordt gedragen, is verplicht.
Laatst bijgewerkt door Evony op 24-02-11 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Billyjb

ja inderdaad een soort van mijlpaal. Zo zie ik het ook buiten dat ik het heel mooi vind.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 15:54

Laten we het wel netjes houden hier :)

Net als jullie, zou ik het ook jammer vinden als ze afgeschaft worden... Alleen kan ik heb wel begrijpen.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:11

ik vind dat je het zelf moet weten wat je wilt als je Z rijd met hoedje of cap.
vind zelf hoedje mooi staan en laaten we eerlijk zijn wie wil er niet met hoedje rijden als je Z mag starten.
er zullen wel mensen zijn die dat niet willen. maar gun hun die het wel willen.
loop niet gelijk iemand aftekraaken als men met hoedje wil rijden. ze zijn niet voor niks zo ver gekomen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:49

Evony schreef:
CleovG schreef:
Ik vind dit eigenlijk wel een goed idee. En op het inrijterrein een cap dragen en in de proef een hoedje mag niet, je moet starten met het hoofddeksel wat je met losrijden ook op hebt.

echt? waar is dat terug te vinden in het reglement dan? want dat stond bij mij eigenlijk ook op de planning, op het inrij terrein ben je zo afhankelijk van andere dat ik het gewoon fijner vind om dan een cap op te hebben.

edit: laat maar gevonden

Het dragen van een hoofddeksel, zoals deze in de wedstrijdring wordt gedragen, is verplicht.

Er staat nergens dat je niet met een helm mag losrijden en deze voordat je de ring in gaat omwisselt voor een hoedje. Dat mag best en dat komt in de praktijk ook wel voor.
Die regel geeft aan dat je niet zonder hoofddeksel mag losrijden.

Ik verwacht dat het hoedje ooit in de toekomst wel zal gaan verdwijnen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:47

Leuk ben jij, Karin. Dan meld ik me aan voor de hoedenbrigade !!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:56

Nah, ik zeg niet dat het afgeschaft moet worden, maar als je kijkt naar alle veiligheidseisen, dan lijkt het me niet raar als de helm ooit voor iedereen verplicht zal worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:23

Ik las pas iets op Bokt over hoedjes die je gewoon over de cap heen kunt dragen of iets met een geïntegreerde valhelm, bestaat dat idd? Dat lijkt me nl. wel een mooie tussenoplossing (als het er een beetje uitziet :o )

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:28

Ik heb ook een mooie bruine outfit voor de wedstrijden incl bruine hoed dus zou het wel jammer vinden als het niet meer mocht maar geen drama hoor dan maar een bruine cap aanschaffen!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:33

Ik weet het niet Urielle, volgens mij kan dat er nooit echt elegant uitzien. :D

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:35

Ik krijg er ook rare visioenen bij, haha!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:43

Tooske schreef:
Ik heb ook een mooie bruine outfit voor de wedstrijden incl bruine hoed dus zou het wel jammer vinden als het niet meer mocht maar geen drama hoor dan maar een bruine cap aanschaffen!

Same here! :j

Vind een cap oerlelijk staan en (nu krijg ik heel bokt over me heen :') ) veiligheid is voor een ieder op zich. Heb een bomproef paard, wat soms alleen een gevaar voor zichzelf is.. Ik hou me hoedje op..

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:05

KarinvdM schreef:
Er staat nergens dat je niet met een helm mag losrijden en deze voordat je de ring in gaat omwisselt voor een hoedje. Dat mag best en dat komt in de praktijk ook wel voor.
Die regel geeft aan dat je niet zonder hoofddeksel mag losrijden.

Ik verwacht dat het hoedje ooit in de toekomst wel zal gaan verdwijnen.

zo kan je het ook zien idd, eigenlijk ook wel logischer hahah!
In dat geval ga ik gewoon losrijden met cap als ik Z ben en in de ring met hoedje.

AmigoD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:06

Ik vind het trouwens ontzettend prettig om mijn cap te dragen en voel me ook 'naakt' als ik het ding niet op heb. Het hoedje is wel een 'droom' en ik vind het wisselen van hoofddeksel ook wel een mooie middenweg inderdaad.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:16

Ik kies voor de cap, vind ik een veilig gevoel, ook in het Z. Het blijft het dier wat toch kan schrikken.
Maar ieder voor zich.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:34

Ik heb hierover een mailtje naar de KNHS gestuurd, gewoon omdat ik benieuwd ben hoe die regel die hierboven genoemd staat opgevat moet worden. Wellicht zet het ook bij de KNHS aan tot denken en kan het eventueel meegenomen worden bij een volgende reglementswijziging ;)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:40

Cap veiliger, maar de hoed hoort toch wel een beetje bij de hoge(re) dressuursport. Misschien dat Z een cap moet gaan dragen, maar als ik Edward, Adelinde e.a. met een cap op voorstel tijdens grand-prix proeven, neh.... Dat gaat er moeilijk in.

Zou eerder pleiten voor cap op tijdens thuis rijden. ;) Die 6 minuten in de proef is meestal niet de meest risicovolle tijd om eraf te kletteren.