Help paard eet hout weet ieman de oorzaak hiervan???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:21

stef schreef:
Sorry, maar waarom standaard uitgaan van verveling? In onze opfokgroep staan ze ook gerust aan t houten hek te knagen. En die paarden wordt toch echt in groepsverband gehouden in een loopstal met uitloop.

Paard kan ook gebitsproblemen hebben of iets te kort komen

Er is een verschil tussen 'wat knagen' en de deur OPETEN of paaltjes als een bever doormidden knagen in een nacht en dan niet 1 maar 3 paaltjes...

LadyMadonna

Re: Help paard eet hout weet ieman de oorzaak hiervan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:46

euh, k zit op mn werk, dus geen foto bij de hand ;) T hek is na verschillende groepen aardig aan vervanging toe, laten we het daarop houden ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:48

Kan verveling zijn ja, mijn paard deed het ook. Nu een grote hooinet opgehangen en zo heeft ie ook wat te doen en gaat ie zoiets niet meer doen. En likblok. En er hangt een bal waarmee ie zich vermaakt. en overdag buiten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:50

stef schreef:
euh, k zit op mn werk, dus geen foto bij de hand ;) T hek is na verschillende groepen aardig aan vervanging toe, laten we het daarop houden ;)

Ja maar TS heeft het toch over de deur opeten, gaat hier niet over jou paarden ;) Ik ga er van uit dat het paard meer doet dan een beetje schrapen want dat doen zoveel paarden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:58

nee klopt, het gaat hier niet om mijn paarden, echter wordt naar de TS de aanname gedaan dat het zowiezo verveling is, en dat hoeft helemaal niet, kan wel, hoeft niet. Vandaar dat ik de paarden hier als voorbeeld geef

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:01

Appelazijn iedere dag een scheutje en dan is het met 2 weken over.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:02

Mijn paard staat 24/7 buiten in een stabiele kudde, krijgt ruimschootshooi en vitamine/mineralen brokjes. En toch knaagt ze aan de planken :x cribox is er al op gesmeerd maar helpt niet :n
Denk dat het aan haar gebit ligt, dat ze aan het wisselen oid is. Ook mijn ukkie van 3,5 is wat aan het knagen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:03

Veulen84 schreef:
Hout eten heeft gewoon meerdere grondslagen. Het is natuurlijk gedrag dat zich soms in vreemde vormen gaat gedragen. Van nature eten paarden juist in de herfst/wintermaanden veel boomschors en takken. Dat compenseerd voor vitamines en vezels.

Heb ik idd ook gemerkt en dan wel specifiek als ze in de rui zijn ... rest van het jaar niet.

Laurenlinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:00

xSiep schreef:
Dat dat nog een topic waard is zeg, lijkt me een heel duidelijk geval van verveling. Hoelang en hoe komt het paard per dag buiten?

ja, ik denk dat t paard inderdaad verveelt is.
dus miss is het een idee, meer met hem lopen.
kan ook gwn even een rondje om de manege of waar hij/zij ook staat.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:43

Mac schreef:
Heb ik idd ook gemerkt en dan wel specifiek als ze in de rui zijn ... rest van het jaar niet.

Klopt _/-\o_
Je ziet het ook wel erg veel bij paarden die eigenlijk heel grote delen van het jaar in de wei lopen en dan ineens in de koude periodes in een zandpaddock moeten. Waarschijnlijk is het dan gekoppelt aan kauwbehoefte en opname van ruwstof.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:48

Veulen84 schreef:
Mac schreef:

Klopt _/-\o_
Je ziet het ook wel erg veel bij paarden die eigenlijk heel grote delen van het jaar in de wei lopen en dan ineens in de koude periodes in een zandpaddock moeten. Waarschijnlijk is het dan gekoppelt aan kauwbehoefte en opname van ruwstof.

Hmmz, die van mij heeft nu geen beschikking tot gras, maar wel onbeperkt ruwvoer, en toch vreet ze t hek op :?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:36

Wat voor ruwvoer voer je?
Mensen zien vaak niet dat daar ook nog wel meters verschil in zit. Je hebt lekker zacht hooi, maar ook grof en stengelig, droog en dor, of juist wat verser. En die varianten heb je ook in voordroog en zelfs in kuil.

En sommige paarden kauwen niet echt op hooi. Daardoor is de kauwbehoefte amper bevredigd terwijl hun maag wel gevuld raakt. Daarna gaan ze over op iets wat niet vult maar wel lekker te kauwen is.

En heel belangrijk: van wat voor hout is je hek gemaakt, sommige hekken zijn gewoon echt lekker.

Appy_Powerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:51

Mijn paard eet ook hout, met name het hout van de bakrand. Ze staat vaak los in de bak, ik denk dat ze dat doet uit verveling, al staan er wel andere paarden bij in.... Kweet ook niet...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:56

Wat voor kuil verschilt, de ene baal is fijner dan de andere, laatst hadden we echt een baal met distels en al erin, heerlijk! (alleen wel lastig voeren ;) )

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:01

Geloof niet dat de meeste paarden distels eten.

Probeer eens wat meer ruw er aan toe te voegen. Riet doet het vaak bij hout eters vaak erg goed, buiten hout om.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:11

nou, dit aten ze hoor, als idioten ;) (ik noem het distels omdat ze prikten, alles wat prikt zijn bij mij distels ;) )

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:13

mijn veulen deed het omdat hij pijn had.
hij had zware koliekaanvallen gehad en toen was hij ook gestart met aan hout te bijten, uiteindelijk hebben ze de oorzaak van de koliek gevonden, hij had spoelwormen.
hij is behandeld en is nu wormvrij, en nu bijt hij niet meer aan het hout

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:19

tja.. wij hebben 2 paarden staan, staan met z´n tweeen overdag buiten (met onbeperkt hooi en dan eind van de middag nog 2 uurtjes in het gras),
maar toch staat de merrie aan het hout naast te bakrand te vreten, terwijl een meter verderop m´n ruin hooi staat te eten..
Denk wel dat het ook met gemoedtoestand heeft te maken (niet perse verveling, maar nergens zin in hebben), ze is op het moment wat onrustig

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:40

mijn paard knaagt bij ons alle kozijnen aan ook al zit er verf op en die gekke middeltjes niks lijkt te helpen ze heeft het nu zelfs zo ver door geknaagt dat dat de ramen erbijna uitvallen, ook sommige wei palen moeten eraan geloven nu is wel al meer dan de helft vervangen door plactic maar ja, evengoed ben ik er niet heel blij mee! ze staan op de uitloop 24/7 buiten dus en ze krijgen meer dan voldoende ruwvoer, dus niet zo snel een aanleiding om hout te knagen. iemand een opplossing ik had me al bedacht tape er op plakken maar denk niet dat het helpt met die regen :S

lector

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:51

interessante onderwerp ,
heb je zijn/haar bloed wel eens laten checken of ze iets te kort komt ?
wilgentakken zijn altijd goed in de bast zit een stofje welke voor paarden pijnstillend werken
of dit ook met ander vruchtenhout is durf ik niet te zeggen
blijf dit even volgen succes ermee !

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:46

Mijn paard is ook echt een hout eter. Als de complete omheining van hout zou zijn geweest, had ze zich er binnen 2 maanden een uitgang in gegeten.
Paard heeft 24/7 voedsel ter beschikking (gras + onbeperkt voordroog) en wordt in kudde verband gehouden, dus verveling gaat hier ook niet op.
Ik heb me er maar bij neergelegd, ze doet dit al van kleins af aan en heeft er nooit iets van gekregen.
Lekker laten kauwen dus en zorgen voor een stroomdraad omheining ipv houten omheining.
En wat houtblokken in de wei leggen, zodat ze niet aan de stal (in mijn geval schuilstal) gaan knagen.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:58

leestmee..

ik vraag mijook af hoe het kan, ik betrapte vandaag met het mesten dat die van mij weeeeer had zitten knagen aan de staldeur..
hij heeft een bal een appel en een liksteen hangen en krijgt genoeg hooi en biks en elke dag vitamine e seleen en elke dag een schep slobber of muesli..en staat overdags buiten met genoeg grasjes en savonds rond 20.00uur op stal tot de volgende ochtend 09.00uur..komt ook dagelijks in de hand..(longeren, rijden enz)
kan me haast niet voorstellen dat het verveling zou zijn.
die vanmij is 3 mnd terug bij de tandarts geweest dus dat ook niet,

zou het kunnen zijn dat er toch een bepaalde tekort aan iets is?

rianne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:14

Volgens mij heeft het dan met verveling te maken of te weinig of niet de juiste voeding als je paard aan het hout begint te knagen.