Grr... paard wil maar niet komen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:02

tylando schreef:
grondwerk is puur voor de communicatie met je paard dmv lichaamstaal...dit kan je ook in de wei trainen ..
juist is het een goed manier om zo te laten weten dat jij de baas bent ...grondwerk doe ik zonder halster en laat hem gewoon loslopen in de rijbak , wei of wat dan ook..

Tja maar het paard van TS gaat die communicatie dus een beetje uit de weg. Wat zou jij dan gaan doen? In de (eigen) wei trainen vind ik niet zo'n goed idee, want dat is juist de plek waar ze 'vrij' zijn en nooit hoeven te werken. Punt is dat ze hem eerst uit die wei moet krijgen dan.

tylando

Re: Grr... paard wil maar niet komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:06

als je em niet te pakken krijgt moet je wel in de wei trainen...niks is erger als dat je paard van je weg loopt... en ik zou het ook vreselijk vinden als mijn paard dat zou doen...

ik zou gewoon iemand opzoeken die TS hiermee kan helpen en de basis van het grondwerk leert....

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:08

tylando schreef:
als je em niet te pakken krijgt moet je wel in de wei trainen...niks is erger als dat je paard van je weg loopt... en ik zou het ook vreselijk vinden als mijn paard dat zou doen...

ik zou gewoon iemand opzoeken die TS hiermee kan helpen en de basis van het grondwerk leert....

Oké, maar wat zou jij zelf doen dan? Aangezien jij die basis al kent.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:11

dit stukje heb ik even gekopieerd!

Freestyle wordt ook wel vrij samenwerken genoemd. Freestyle houdt in dat je samen met je paard of pony werkt zoals het ook in de natuur (kudde) gaat. Dit doen we onder andere dmv lichaamstaal. Door je lichaamstaal op een goede manier te gebruiken kan je het paard laten halt houden, stappen, draven en galopperen. Dit kan van uitgestrekt tot verzamelt en in alle richtingen. Vaak hoor ik mensen zeggen dat kan je paard toch niet leren!? Eigenlijk is het anders: paarden kunnen dit van nature al, wij mensen ook maar moeten vaak nog leren hier van bewust te worden.

Lichaamstaal
Paarden zijn ware meesters in het lezen van 'lichaamstaal’. Voor paarden is het van levensbelang om lichaamstaal zo verfijnd mogelijk te kunnen lezen. In de menselijke communicatie speelt lichaamstaal ook een hele belangrijke rol. Ook al zijn we ons daar soms niet meer van bewust.

Het paard geeft je direct antwoordt op jouw lichaamstaal. Het paard geeft geen sociaal wenselijk antwoordt maar reageert natuurlijk in het hier en nu. Dat is zeer verhelderend, en vaak erg confronterend! Door zo samen te werken word je als het ware een spiegel voorgehouden. Dmv Freestyle, vrij samenwerken, leer je om bewust te worden van wat je uitstraalt en dus met je lichaam doet (zegt). Daardoor leer je uit te stralen wat je wilt of te beantwoorden aan wat je zegt!

Waarom is dit nu zo mooi om te leren?
Door zo te werken met je paard of pony krijg je een enorme vertrouwensband samen, geen verkeerde signalen meer over en weer, dus rust en aanvaard leiderschap!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:14

Skygirl schreef:
tylando schreef:

Oké, maar wat zou jij zelf doen dan? Aangezien jij die basis al kent.

ik zou gaan werken in de wei met een touw en hem zoals in een kudde leren dat jij de leider bent.. uitleggen hier vind ik vrij moeilijk ...kan dat beter in real life..
maar ik zou iemand zoeken die TS dit kan uitleggen en zo kan leren samen te werken met het paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 20:59

Bedankt nog voor jullie tips!

Ik zou iemand moeten zoeken die me wat meer over grondwerk zou kunnen vertellen, ik ben daar helaas niet zo in thuis. Maar... ik zou niet weten wie! En mijn budget is ook niet zo groot (zeg maar gerust; niet! op dit moment)

Ze staat idd op stal aan huis, enkel deze winter hoor. En idd, daar voer ik haar. s'ochtends voor ze de wei in gaat en als ik haar op stal gezet heb. Lokken met voer hoeft de laatste dagen helemaal niet meer.
Als ik tijd heb loop ik even de wei in om met haar te knuffelen en soms even een snoepje of broodje te geven. Ik weet zeker dat het uittesten was of een spelletje want ze deed voor de rest niet vals.
Ook houd ik er rekening mee dat ze 'nog maar' 6 is en wel eens hengstig kon zijn.
Het is sowieso een beetje een paard met een gebruiksaanwijzing.
Ik weet zeker dat als ze straks weer op de wei gaat met andere paarden dat we dan de eerste dagen precies hetzelfde probleem krijgen. En die weides zijn nóg groter, plus dat er andere paarden bij zijn die dan de boel opjutten.
Maar! Geduld is een schone zaak, ik was voorheen nogal gauw geneigd om te zeggen; barst er maar in! -en weer weg te gaan.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:09

ik snap dat het moeilijk is en zou je graag komen helpen, maar woon totaal niet in de buurt! en ik kan het zo niet uitleggen , vind ik weer moeilijk....
als je het op deze manier zou willen proberen zou ik zoveel mogelijk info zoeken over freestyle..dat in ieder geval!
wie weet is er wel iemand in de buurt die je zou kunnen helpen?

_Lott_Wanda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:10

Ook ik heb dit probleem... Ik pak dan een longeerzweep erbij er ga haar gewoon achteraan "jagen"... zo "duw"je haar als het ware van je af. Hierdoor wordt ze nieuwsgierig en als je dan in een keer een andere kant (bijvoorbeeld de wei uit loopt) kan ik haar zo pakken... soms duurt dit wel een half uur maar ga er echt niet achteraan rennen maar ze moet toch echt uiteindelijk naar me toe komen. dit werkt bij mij tot nu het allerbeste.. ze is dan wel echt drijfnat (beetje jammer onder haar deken) maja dan is het kwestie van even een zweetdekentje op... Ben benieuwd hoe ik dit van de zomer ga doen.. dan staan ze in een wei van 3 hectare... *slik*
Hoop dat je hier wat aan hebt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 21:18

_Lott_Wanda_ schreef:
Ook ik heb dit probleem... Ik pak dan een longeerzweep erbij er ga haar gewoon achteraan "jagen"... zo "duw"je haar als het ware van je af. Hierdoor wordt ze nieuwsgierig en als je dan in een keer een andere kant (bijvoorbeeld de wei uit loopt) kan ik haar zo pakken... soms duurt dit wel een half uur maar ga er echt niet achteraan rennen maar ze moet toch echt uiteindelijk naar me toe komen. dit werkt bij mij tot nu het allerbeste.. ze is dan wel echt drijfnat (beetje jammer onder haar deken) maja dan is het kwestie van even een zweetdekentje op... Ben benieuwd hoe ik dit van de zomer ga doen.. dan staan ze in een wei van 3 hectare... *slik*
Hoop dat je hier wat aan hebt!

Hmm, ik ben persoonlijk niet zo'n fan van deze methode. Ik denk niet dat deze bij mij werkt. Wellicht voor jou wel.
wel heb ik even in twijfel gestaan of ik er met de zweep achteraan zou gaan, maar dan wordt ze alleen maar bang en denk ik niet dat ze dan nog wil komen. Voer lukt bij mij nog het alle beste want knollie is een echte veelvraat!

_Lott_Wanda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:20

jah mijn paard is absoluut geen eter en wist ook echt niet wat ik ermee aan moest (ze heeft een keer een nacht in de stromende regen en onweer buiten gestaan maja ze wilde echt niet komen) met eten kan ik haar dus absoluut niet omkopen en had dit gehoord via een vriendin.. dit is voor mij echt de snelste methode.. en ook de enige die tot nu toe werkt... de tijd van "jagen" verkort ook steeds meer.. ze leert ervan zullen we maar zeggen..

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:27

Misschien een tip wat ook een soort grondwerk is, maar ook experimenteel. Zit je zelf in een verandering? Hoe voel je je als je naar je paard toe gaat. Eigen ervaring: Ik heb gehad tijdens hele heftige periodes dat het paard niet naar mij toe kwam. Ik zendde te veel emoties uit en dat vond het paard niet tof. Jaren gestrubbeld tot aan einde van verzorgen toe. Ben gelukkig nooit gestopt. Heb nu een hele stabiele situatie plus ik weet dat ik te veel emotie uit moet schakelen, waar het paard eerst met oren in der nek geen zin had briest ze zelfs als ik nu aan kom en weet ze niet hoe hard ze naar voren moet lopen.

Dus om lang verhaal kort te houden :P , probeer je gevoel uit te zetten en niet direct naar het paard toe te lopen. Kijk naar de gemoedstoestand en loop zigzag naar je paard toe. En vooral participeren, gebruik je gevoel/instinct. Wat zou jij doen als je paard een pas naar rechts van je af doen. Dat heeft mij vaak heel goed geholpen.

Succes :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 21:29

_Lott_Wanda_ schreef:
jah mijn paard is absoluut geen eter en wist ook echt niet wat ik ermee aan moest (ze heeft een keer een nacht in de stromende regen en onweer buiten gestaan maja ze wilde echt niet komen) met eten kan ik haar dus absoluut niet omkopen en had dit gehoord via een vriendin.. dit is voor mij echt de snelste methode.. en ook de enige die tot nu toe werkt... de tijd van "jagen" verkort ook steeds meer.. ze leert ervan zullen we maar zeggen..

Grappig, dan hebben wij twee totaal verschillende paarden!

Toen ze een keer ontsnapt was en ik haar met 5 mensen moest vangen, hebben mijn vriend en ik haar met veel moeite in haar eigen weide gekregen. Ze had geen deken op en het vroor -8, ik ben haar uiteindelijk toch nog maar hooi gaan geven. Want hier op bokt had ik gelezen dat mensen wel vaker het paard gewoon laten staan een nacht lang zonder water en voer, bedoel als ze niet willen komen na verwoede pogingen dan maar niet! En mijn vriend zei ook; laat haar daar lekker, die komt morgen wel weer.
En ja hoor, volgende dag stond ze voor me klaar en liep zonder morren mee.

Maar onweer zou ik zelf ook niet gerust over zijn, mijn weiland heeft ook geen schuilstal oid.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:50

Je kunt, wanneer je haar wél eens te pakken hebt, haar een heel handig vrijheidsdressuurkunstje leren die je superhandig kan toepassen: het targetten van de hand.

Je houd je paard losjes aangelijnd vast, knipt in je vingers (1 keer!) en houd diezelfde hand open en stil. Zodra je paard met zijn neus je hand aanraakt, beloon je met een "braaf!" en een paar bixbrokjes of een snoepje, het hoeft absoluut geen hele hand te zijn. Dit herhaal je meerdere keren, en na een tijdje houd je je hand ergens anders: eerst had je hem naar haar uitgestoken, nu houd je hem opzij. Je paard weet nu dat hij je hand moet aanraken met zijn neus voor een brokje, en zal naar je hand toelopen en hem aanraken. Je beloont weer, en bouwt het steeds verder uit zodat je paard uiteindelijk overal waar jij je hand houd, zijn neus tegen je hand drukt, waarop jij hem beloont. Dan bouw je het uit door verder weg te gaan staan, etc etc, en uiteindelijk komt je paard naar je toe op commando. Omdat hij dan bezig is met het uitvoeren van het trucje, vergeet hij zijn angst/boosheid/zin om uit te proberen. Concentratie op het trucje = vergeten van de rest.
Mijn paardje kwam gewoon niet (bleef lui achter in de wei staan) en komt nu altijd naar me toe sukkelen.

Wanneer je paard het in het begin niet snapt, kun je ook eerst je hand vlák voor zn neus houden, en eventueel er snel even tegenaan duwen, en het daarna uitbouwen dat hij jou aanraakt.
Hiermee houd je trouwens ook je persoonlijke ruimte in stand: waar jij je hand houd is de grens.

Misschien is dit een oplossing :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 21:56

Slofje schreef:
Je kunt, wanneer je haar wél eens te pakken hebt, haar een heel handig vrijheidsdressuurkunstje leren die je superhandig kan toepassen: het targetten van de hand.

Je houd je paard losjes aangelijnd vast, knipt in je vingers (1 keer!) en houd diezelfde hand open en stil. Zodra je paard met zijn neus je hand aanraakt, beloon je met een "braaf!" en een paar bixbrokjes of een snoepje, het hoeft absoluut geen hele hand te zijn. Dit herhaal je meerdere keren, en na een tijdje houd je je hand ergens anders: eerst had je hem naar haar uitgestoken, nu houd je hem opzij. Je paard weet nu dat hij je hand moet aanraken met zijn neus voor een brokje, en zal naar je hand toelopen en hem aanraken. Je beloont weer, en bouwt het steeds verder uit zodat je paard uiteindelijk overal waar jij je hand houd, zijn neus tegen je hand drukt, waarop jij hem beloont. Dan bouw je het uit door verder weg te gaan staan, etc etc, en uiteindelijk komt je paard naar je toe op commando. Omdat hij dan bezig is met het uitvoeren van het trucje, vergeet hij zijn angst/boosheid/zin om uit te proberen. Concentratie op het trucje = vergeten van de rest.
Mijn paardje kwam gewoon niet (bleef lui achter in de wei staan) en komt nu altijd naar me toe sukkelen.

Wanneer je paard het in het begin niet snapt, kun je ook eerst je hand vlák voor zn neus houden, en eventueel er snel even tegenaan duwen, en het daarna uitbouwen dat hij jou aanraakt.
Hiermee houd je trouwens ook je persoonlijke ruimte in stand: waar jij je hand houd is de grens.

Goed idee! Ik ga het morgen meteen uitproberen!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:38

succes :D

willleke18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:38

zou een join up hiebij niet werken??

RoswithaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:06

Dit is oorspronkelijk een oude topic, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het verder verlopen is met het paard van Zinia. Ik was het wel eens met Blacknorton, het halster zou goed het begin van het probleem kunnen vormen. Heb zelf een paard gehad dat zich met geen mogelijkheid liet pakken, waarschijnlijk vanwege traumatische ervaringen, maar dat wel achter me aan wilde lopen. Maar ze daarvoor moest ik wel eerst alle paarden uit de wei halen, hek open zetten, en dan liep ze zelf naar stal. En daarna alle paarden weer in de wei, een heel gedoe. Terwijl ze op stal en met grondwerk een onwaarschijnlijk braaf paard was. Pas na een maandenlange trektocht, waarbij ze altijd naast de tent sliep, veranderde dit. Maar nu het omgekeerde, ze bleef vlak bij het hek staan wachten tot ik er weer was om haar mee te nemen.

Kortom, het is zo simpel nog niet, een paard dat niet wil komen. Is er een lichamelijke oorzaak, een traumatische gebeurtenis uit het verleden wat vreemde reacties geeft (bijv, kleine grasveldjes zijn veilig, maar grote niet), hoe geduldig ben je zelf (bij ongeduldig karakter, probeer je paard samen met een ander, geduldig iemand, te halen), is de actie die volgt op uit de wei gaan niet zo plezierig... het kan vanalles zijn. Maar wat het nooit is, is dat een paard je probeert te pesten. Zo slim zijn paarden niet. Het kan wel zo lijken natuurlijk, vooral als je al tijden bezig bent en eigenlijk haast hebt...
:(:)

RoswithaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:07

O nee, ik kijk niet goed, recente topic... kunnen we het toch nog lezen wat werkt en wat niet...

Succes!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:11

Ach mijn pony wilde ook regelmatig niet komen, dat was zijn manier om te zeggen dat ie lekker buiten wilde blijven :=
In de winter haalde ik hem altijd 's nachts naar stal, en dan kwam hij ook gewoon zelf naar je toe, maar als het op een gegeven moment warmer werd kreeg je hem écht niet te pakken en dan weet je weer dat de tijd aangebroken is dat hij weer 's nachts buiten wil blijven staan :=

Klinkt niet echt als een oplossing maar het is in de tijd dat ik hem had niks beter geworden (6 jaar) dus ik heb me er maar bij neergelegt dat het een eigenwijze klojo is :=

Toendertijd erg vervelend, kan er nu wel om lachen dat ik regelmatig met zadel/hoofdstel maar zonder paard terug naar huis moest haha

Als ik hem écht moest hebben voor bijv een wedstrijdje/les ofzo dan zorgde ik dat ik prikpaaltjes en schrikdraad bij me had zodat ik hem in een kleinere ruimte makkelijker te pakken kreeg

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:47

willleke18 schreef:

Dit is totaal geen oplossing, er is waarschijnlijk helemaal geen sprake van een slechte band tussen eigenaar en paard,
en er is ook geen extreem dominant of aanvallend gedrag.
Een join-up is niet de oplossing voor alle problemen of elk wissewasje wat je niet aanstaat.
Misschien eerst wat meer verdiepen in een join-up voordat je zoiets kan zeggen?

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:57

Slofje schreef:
willleke18 schreef:

Dit is totaal geen oplossing, er is waarschijnlijk helemaal geen sprake van een slechte band tussen eigenaar en paard,
en er is ook geen extreem dominant of aanvallend gedrag.
Een join-up is niet de oplossing voor alle problemen of elk wissewasje wat je niet aanstaat.
Misschien eerst wat meer verdiepen in een join-up voordat je zoiets kan zeggen?

Relax ze bedoelde het goed denk ik.

Maar verder wel eens met bovenstaande. Een Join Up lijkt mij ook alles behalve de oplossing.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:54

[/quote]

Relax ze bedoelde het goed denk ik.

Maar verder wel eens met bovenstaande. Een Join Up lijkt mij ook alles behalve de oplossing.[/quote]

Natuurlijk bedoelt ze het goed, maar met goede bedoelingen kom je niet verder als je daarmee een paard de afgrond in stuurt.

irmsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:03

Slofje schreef:

Dit ga ik ook proberen!!
Ik heb alles geprobeerd. snoepjes,voer,hooi ik heb met alles gelokt.Nix helpt. vervolgens het achterna lopen niet. Met de zweep opjagen tot ze moe is ( en ik ook) werkt niet. Het enige wat werkt in haar geval. is voer op stal in haar voerbak doen, deuren open en laat maar lopen.
Maar wat dan weer niet werkt, is hek open, haar laten komen en dan pakken... Als ze het opmerkt, komt ze al in draf aan of zelfs soms in volle galop.

Maar nogmaals ik ga deze tip ook proberen!!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:04

veel succes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 20:52

RoswithaW schreef:
Dit is oorspronkelijk een oude topic, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het verder verlopen is met het paard van Zinia.

Ik had alweer gereageerd hoor :o het gaat eigenlijk wel goed. Ik ben geduldig, als ik merk dat ze niet direct wil komen geef ik haar eerst een snoepje e.d. Ik merk als ik haar weer meer aandacht geef dat ze dan veel sneller bij me is en zich braaf gedraagt.
Het is sowieso geen vervelend paard, alleen af en toe wat nukken. En ik weet zeker dat ze het bij mij stukken beter heeft dan bij de fokker. Die is notabene voorzitter van het stamboek!

Wat ik me wel afvraag, iets dat in meer of mindere mate voorkomt; haal halster of hoofdstel af doen is geen probleem. Het hoofdstel indoen ook niet. Als ik er maar links naast sta.
Het halster afdoen gaat soms gepaard met hevige hoofdzwiepen, ze helpt als het ware mee om het halster af te krijgen. Maar soms gaat het haar niet snel genoeg en doet ze heel zenuwachtig en kan soms heel angstig kijken als ik met een geheven hand (niet om haar te slaan!!!) voor haar sta.
Ik denk dat daar een klein stukje trauma in zit. Wat ik doe is hem afdoen naast haar en rustig.
Moet er wel bij zeggen dat ze hem ook graag zsm af wil want dan ga ik aan de kant zodat ze bij haar voerbak kan. (paardlief is heel erg op haar eten gesteld, laat ik het zo uitdrukken :o )