Laadproblemen, wie heeft er ervaringen mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 00:00

Dankjewel cissy, nu doet je link het, stom van me hahah, ik lees het even in alle rust door, maar ziet er goed uit!
ik laat van me horen

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:26

Miryamk schreef:
Het E-book van Eddy Modde downloaden, veel mensen die daar goede ervaringen mee hebben.

Ik ben bij eddy modde zelf geweest, hij is echt aan te raden!
Of Wout Overbeek bij hem kan je ook cursussen volgen.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:22

cissy schreef:
je moet ook even naar onderen scrollen of op de paardenfoto klikken,er zijn nl twee keuzes op mijn site, ik heb ook noorse boskatten :) of klik hier http://www.mylah.nl/paarden/index.html

Balingehof heeft ook heel veel raakvlakken met Parelli overigens.

Ik had ook even op de site in je onderschrift geklikt, maar daar krijg ik ook een foutmelding: webpagina kan niet worden geladen. Misschien moet je deze link dan even in je onderschrift zetten? :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:26

vreemd, bij mij doet ie het wel gewoon?

Emma

Re: Laadproblemen, wie heeft er ervaringen mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:29

misschien ligt het dan wel aan onze computers!

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:50

in je eerste bericht zeg je dat je niet altijd tijd en geduld hebt. En juist dat is de sleutel. Ik heb na verschillende e-mail naar bovengenoemde personen (waarop nooit werd gereageerd) zelf de koe bij de horens gevat. De oefening volledig opgebroken. Eerst naar de trailer toelopen. Aantal dagen later eerste stapjes op de plank. Daarna in de trailer en vooral de 'hoo' bevestigen. Dan de balk en uiteindelijk de klep dicht. Alles bevestigen. Meeste mensen zijn zo opgelucht dat ze met een klap die trailer dichtflikkeren en dat is vaak datgene wat ze schrik aanjaagt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:04

je moet inderdaad de tijd nemen en niet op de klok kijken als je gaat trailerladen, als je haast hebt of andere tijdsdruk dan werkt dat averechts.
Alleen zou ik wel alles in 1 keer meepakken tot paard er minimaal 10 keer zonder angst en relaxed op is gegaan en er niet dagen over doen om de 1e stapjes op de klep te krijgen, dat kunnen ze best in 1 keer.

Mijn ervaring met diverse trailerladers is dat het meestal binnen een uur of 2 voorelkaar is, enkele uitonderingen daargelaten maar dat zijn echt de extreme gevallen. Ik heb het wel eens gehad dat ik maar 10 minuten nodig had terwijl de eigenaar er echt uren over deed. Kwestie van leiderschap, timing, consequent zijn en paard laten bewegen ipv zelf te bewegen.
Die eigenaar was veel te soft en pony stak echt zn middelvinger op, dat was heel rap gefixt en ik heb er niet eens veel voor hoeven doen alleen maar erg duidelijk zijn dat ik niet over me heen zou laten lopen. Ik hem m niet geslagen, niet met longeerlijnen gewerkt of wat dan ook, gewoon op mn plek blijven staan en zijn voeten heel hard laten bewegen met de trailer als rustplek :D

elon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 16:31

allemaal echt super bedankt voor de tips, heb hier zeker wat aan! :D ik heb inmiddels iemand aangeschoten voor trailerhulp, ik heb vol vertrouwen in dat we hier beide een hoop van op kunnen steken, nogmaals allen heel erg bedankt en denk dat het helemaal goed gaat komen :o

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:56

elon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 19:45

Hallo Mic,

dankjewel, deze heb ik al een keer doorgelezen, inderdaad een erg goede site! bedankt dat je me er even op gewezen hebt!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:24

tja..... ik ben niet zo van dat 'probleemladen'.
Heb er een keer een gehad die er niet op wilde... Na 2,5uur ging ze erop.... Daarna nooit problemen meer gehad....
Het probleem is vaak dat mensen opgeven...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:10

Dat hoeft niet colette, het is denk ik eerder dat ze zich niet helemaal bewust zijn van hun eigen houding en wat ze nu eigenlijk wel zeggen. Ik heb dus een pony die in het verleden in onze oude trailer is gevallen. In de nieuwe liep ze de eerste paar keer wel gewoon netjes in. Maar na een paar keer was dat ook over en is ze niet makkelijk te laden meer geweest. Heb alles geprobeerd, met heel veel geduld (ben een keer 4 uur bezig geweest), boos worden enz. Nu ben ik ook bezig met dat e-book van Eddy Modde. Hierdoor blijf ik zelf rustiger, want je weet van te voren welk gedrag je kunt verwachten en hoe je daar op in kunt springen. Daardoor ben ik in staat om geduldig te zijn. En de laatste keer heb ik mijn pony dus 4x in 10 minuten kunnen laden. Dus het werkt echt!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:14

klopt, als zo'n boek je kan helpen met zelf ' bewuster' worden van je houden oke. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:53

Met paarden die terugrennen, doe ik een touw aan de ring van het halster onder de kin, door de ring naast de neus, door de ring naast de neus, door de ring onder de kin. Als ze achteruit rennen, trekken ze zelf de strop aan op de neus. Ze mogen blijven staan en mogen vooruit gaan, maar met achteruit lopen straffen ze zichzelf af. Het is dus niet de bedoeling dat je aan het touw gaat staan rukken ofzo.

Verder absoluut niet voeren op de laadklep, dat zie je heel veel, paard staat lekker vier uur op de klep te vreten omdat ie steeds een millimeter vooruit gaat en dan beloond wordt (en vervolgens lekker weer achteruit schieten), dus die vindt dat wel prima. Als je al voert is het pas als je paard er netjes met vier voeten opstaat zodat je in theorie de stang erachter kunt doen.

Met paarden die weigeren voorwaarts te gaan doe ik twee longeerlijnen en dan kruisen, dan kunnen ze niet zijdelings wegdraaien en je kunt ook uit de buurt van de achterbenen blijven van slaande paarden. De enige trick is paarden die gaan zitten in de lijnen, want er is geen mens die de lijn vast kan houden als er 600 kilo bovenop ploft (maar dat geldt ook voor de stang erachterdoen en de klep sluiten...).
Ik zie echt niet in wat het probleem zou zijn met longeerlijnen, als het toch werkt, wat is het probleem om ze even aan te klikken als het paard er vervolgens binnen de tien seconden opstaat? Beter dan uren voor de klep te gaan staan hannesen.

Ouderwets trucje is je paard in de bak of zandpaddock zetten met de trailer. Water en voer staat op de trailer en hij moet er dus op. Is trouwens niet de bedoeling om dan tjakkaaaaaa stang erachter en rijden te doen :+ want het gaat er juist om dat je paard uit ervaring leert dat er niks spannends op de trailer gebeurt. Als hij al een paar keer op zijn gemak heeft staan eten daar, kun je een keer de stang dichtdoen en die als het voer bijna op is er weer achteruit halen. Maar beslist niet hop stang erachter en gaan rijden, dan lukt die truc ook niet meer.

Alles sowieso met stapjes, laden - stang erachter - klep sluiten - blokje rijden in de buurt - groter stuk rijden - stuk rijden met tussenstop. Als het om angst gaat tenminste. Mn de paarden die gevoerd worden op de laadklep hebben gewoon de voordelen van zich niet laten laden gezien :+

VeraZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:39

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 09:45

Als je paard duidelijk geen angst heeft, maar een dominantie probleem-probeer het eens met hengstenketting onder de kin door. Druk is vooruit, en als beloning loslaten dan. Rustig blijven zelf.

Ik had zo eentje, en kan me nu alleen met haar redden. Van dwarse troel met trailerladen naar een voorbeeldig paard gegaan.