Verlatings angst laat zich alleen stoppen door sloot...Tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:46

Ik mag hopen dat dat een paard was...OPA??? :D :D :D :D

Blablabla11

Re: Verlatings angst laat zich alleen stoppen door sloot...Tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 18:48

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:50

Lindy, wat een vervelend probleem.
En shetje erbij zou wel goed kunnen helpen, maar daar moet je ook de mogelijkheden en middelen voor hebben.
Of het helpt is natuurlijk ook afhankelijk van of je paard zijn ene maatje mist (1 specifiek paard), of een maatje in het algemeen.
Maar ook met een shetje is het probleem er nog steeds, en als je shet en andere paard er toevallig allebei niet zijn...
Heb je niemand in de buurt die je tijdelijk kan helpen?
Dan kan 1 iemand bij je "lastige" paard blijven terwijl de ander er met zijn maatje vandoor gaat.
Eerst zomaar 5 seconde uit zicht, en langzaam uitbreiden.
Eerst met iemand die met je "lastige" bezig is terwijl de ander weg gaat, en later kan die eerste persoon het paard van een afstandje in de gaten houden.
Zo zou ik het persoonlijk denk ik aanpakken hoor, weet niet of het ook daadwerkelijk werkt.

Cassidy, ik vind jouw methode erg angstaanjagend overkomen.
Ik zou me er niet prettig bij voelen, en ik kan me indenken dat een paard er alleen maar banger van wordt.
Niet elk paard is het zelfde, de ene staat rustig zijn middagdutje te doen als zijn maatje weg is, en de ander gaat compleet door het lint.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:03

Ik kan me overigens niet voorstellen dat Lindy haar paarden niet heeft geleerd dat ze vast staan hoor. Maar onbeheerd op een stal laten voor een paar uur vindt ik erg link.
Persoonlijk zou ik voor een shet gaan. En bijkomend voordeel is dat Neva straks een leuke hobbelpony heeft! En nu vast kan poetsen enzo!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 19:10

ponyparadijs schreef:
Ik kan me overigens niet voorstellen dat Lindy haar paarden niet heeft geleerd dat ze vast staan hoor. Maar onbeheerd op een stal laten voor een paar uur vindt ik erg link.
Persoonlijk zou ik voor een shet gaan. En bijkomend voordeel is dat Neva straks een leuke hobbelpony heeft! En nu vast kan poetsen enzo!

haha kijk daar hebben wij het ook al over gehad.. dat dat dan een optie word.. maar dan waarschijnlijk iet groter dan een shet anders moeten we een hele hoop gaan aanpassen.. Want neva heeft nu idd geen pony nu ascar weg is dat was de enige bij wie je haar veilig kon laten ( onder toezicht :P )
Maar nee daar heb je gelijk in al onze paarden kunnen netjes vast staan zijn voorledig mak etc

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:20

Ik zou dan fijn op zoek gaan naar een Atje ofzo. Leuke pony voor Neva en dan heeft Fayah ook steun als jullie weg gaan! Nu staan ze nog met zijn drietjes natuurlijk.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:31

Lindy1982 schreef:
het probleem is dat het straks ook langer dan een uur is als de 1 wel op wedstrijd gaat en de ander niet..
de 1 wel op buitenrit en de ander niet etc..

Blanket schreef:
Dan moet je dus niet (lang) op buitenrit en niet op wedstrijd. Het is het een of het ander.

Lindy1982 schreef:
naja dat is niet wat ik vraag.. ik vraag of hier van af te helpen is.. of er trainingen oid zijn..
Het hoeft niet morgen over te zijn en als de tip is een pony bij oid dan neem ik dat ook voor lief..
Ik vraag alleen tips hier en aan de tip niet op wedstrijd en buitenrit is natuurlijk geen echte tip..

Je hebt het er althans wel over.

Maargoed, zoals hier al is verteld.. opbouwen. Steeds langer weg blijven. En dus zal je een keer niet op wedstrijd moeten gaan en een korter buitenritje.

Of een ponytje erbij nemen, maar dan zit je wel met 3 paarden i.p.v. de 2 die je wil. ;)
Het nadeel is dat wanneer die pony uit de kudde wordt gehaald ze weer alleen zal staan.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 22:02

we vinden 3 niet erg als het geen pony is die getraind moet worden etc ( hier bedoel ik niet gewone beweging mee maar echt training voor wedstrijden etc )
Een leuke pony voor neva is wel welkom daar hebben we het al vaker over gehad alleen zaten we nog in twijfel maar zo met fay en zo word de knoop dan toch wel doorgehakt om een leuke kinderpony te kopen ..
alleen geen shetlander daar zijn we niet zo weg van en we moeten dan teveel aanpassen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:08

aerdenhout1 schreef:
Dan krijg je wel een neurotisch paard Cassidy! En op jou stal staan dus meerdere paarden! Alleen al het geluid van een paard, al is het in een andere stal dan naast het paard, geeft vaak al een soort van rust.
Ik zou ook nooit het risico nemen om een paard op te sluiten dat verlatingsdwang heeft.
Daarom is het ook beter om een paard in een kudde te laten, of met meerdere paarden op stal natuurlijk,maar die mogelijkheid heeft natuurlijk niet iedereen.
Moeilijk probleem...misschien toch een kleine pony erbij kopen?

Ik ben daar vrij simpel in misschien, maar voor mij hoort even alleen blijven op vertrouwd terrein net als alleen met de baas op stap tot de basisopvoeding van een paard. En ja de eerste paar keren leverde dat gebrul en gecross op van de achterblijver. Paard wat mij mee mee was mag dat niet. Kudde is op dat moment paard en ik, paard dat achterblijft hoort daar even niet bij en er word dan ook niet naar gegilt (zou ik dat wel toelaten dan heb ik een draaiende, zichzelf opnaaiende 300kg zware, loop-overal-doorheen-pony, die niet meer op de mens let die het touwtje vast heeft). Ik weet niet of mijn pony's daar dan zo makkelijk in zijn, of dat het respect voor mijn omheining zo goed is, maar nu gaat zelfs de paniekvogel eigenlijk gewoon door met eten als de ander weg is of staat rustig op de uitkijk.

Ik moet er niet aan denken dat ik er dieren bij moet kopen omdat een pony niet even alleen kan staan, dan blijf je bezig met dieren bijkopen die ook verzorging, aandacht en een taak moeten hebben.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 13:58

maar hoe heb je dat dan voor elkaar gekregen??
1 pony er bij ( wel een kleine ) is geen straf omdat ik ook nog een dochter van 2 heb die gek is op paarden en haar pony is net ingeslapen

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:13

en als je het paardje opsluit in een stal die ze niet op kan maken, neem aan dat als ze met dr hoofd
niet over een deur akn ze het ook niet open kan maken,
En desnoods vast maken met een ketting zodat de deur Echt niet op en kan,
en ik denk dat ze er toch aan moet wennen...

zou er wel voor zorgen dat ze zich niet kan bezeren, in ieder geval zoveel mogelijk beperken.

succes!!

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:23

mijn shet kan niet alleen blijven op de wei. maar als ik hem binnen op stal zet is het geen probleem meer na 5 minuten. de eerste 5 minuten hinikt die en loopt die wat rond te draaien. door gewoon te negeren gaat die vanzelf wel aan zijn hooi eten. laat ik hem op een wei waar die niet uit kan (Dus geen draad, maar een stevig hek etc) dan blijft hij rondjes crossen en gillen. hij geeft alleen problemen als hij alleen thuis achterblijft op de wei. nouja hij ook thuis een keer ontsnapt waar die ook alleen was zonder andere ponies.

als je nu een pony er bij neemt. hoe wil het dan met haar doen op wedstrijd? dan zou ze ook niet alleen op een trailer kunnen staan. dus dan moet de pony mee. maar kan je andere paard dan wel alleen achter blijven?

of word ze niet ongeduldig als je haar alleen weg neemt uit het zicht van de kudde, ook als je haar vast zet en jij even uit het zicht wel loopt?

wat doet ze als je beide paarden op stal hebt en je je andere er uit haalt en dan vervolgens haar box afsluit (persoonlijk zou ik het tussen schot hoger maken zodat ze daar niet door kan.) eerst alleen met je andere paard er voor bezig zijn terwijl zij opgesloten is. haar geen aandacht geven, maar wel laten merken dat jullie er zijn. en dat langzaam afbouwen tot dat ze zo rustig in haar box kan staan voor liefst zolang jij wil.
het is ook een kwestie van ze het aanleren.

ander optie is (als je de stal niet fijn vind) om te kijken als ze in goed hoog omheind weiland/bak staat wat ze dan doet als jullie uit het zicht gaan. de eerste paar minuten zal wel rond rennen en gillen. maar is misschien nuttig om te kijken of het opgeeft.

sluit niet uit dat je op een later moment als dit lukt als nog een pony voor je dochter kan afschaven.
pony erbij is een oplossing, maar dan verplaats je deels je probleem naar een andere situatie waar ze alleen moet zijn.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 14:40

Het zijn beide wedstrijd paarden..
Ik kan haar wel gewoon weg halen van de kudde dat is geen probleem.. ze gaat ook gewoon de trailer op, ook geen probleem..
Ze gaat deze zomer te beleren en ze word dan voor het eerst gescheiden van de kudde en leert andere paarden kennen.. wie weet word het dan beter

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:49

dat zal zeker schelen.

maar ik bedoelde meer of ze niet in paniek raakt als ze alleen op de trailer moet staan en moet wachten op bijvoorbeeld het wedstrijd terrein.

als dat wel lukt moet het op stal ook lukken.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 15:06

Ze is pas 2,5 dus nog niet beleerd ze wordt deze zomer beleerd

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:17

Lindy, hoe reageert ze als er iemand met haar bezig is (bv poetsen) terwijl iemand anders het andere paard weg haalt?
Met een pony voor je dochter erbij kom je misschien over een tijd ook in de knoop.
Bv als jij en je dochter samen een ritje willen maken en Faya alsnog alleen moet blijven.
Waarschijnlijk is het nu makkelijker aan te leren dan over bv een paar jaar, omdat ze nog zo jong is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:20

Lindy1982 schreef:
maar hoe heb je dat dan voor elkaar gekregen??
1 pony er bij ( wel een kleine ) is geen straf omdat ik ook nog een dochter van 2 heb die gek is op paarden en haar pony is net ingeslapen

Gewoon gedaan, hooi geven en andere pony meenemen. Ik heb geen stal, dus opsluiten is geen optie. Wel heb ik de eerste paar keer het stuk waar ze normaal op lopen kleiner gemaakt, dan heeft de achterblijver niet zoveel ruimte om op snelheid te komen. Op die manier kan die ook minder makkelijk totaal over de zeik gaan, want hij moet draaien (en dus nadenken) ipv aan 1 stuk door kunnen blijven rennen. Bij veel ruimte kunnen ze inderdaad volledig in die paniek gaan zitten en dan letten ze niet meer op obstakels of de omheining.
Eerste keer dat ik met jonkie terug kwam wilde die bij het hek ook gaan gillen, die had dus even een heel boze baas voor zijn neus. Kudde is nl ik + pony, vriendje in de wei is niet relevant als ik je vast heb. Zou ik nl de pony's op dat moment contact laten maken ben ik niet meer belangrijk. Zelfde regel geldt ook onderweg : paarden in een wei waar we langs komen negeer je. Geen contact maken (hinniken, neuzen) en je niet laten opnaaien als ze gaan rennen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:29

ik heb ook 2 paarden en dus ook het probleem als ik met 1 wegga er 1 alleen achter blijft.

mn jongste kan ik gewoon buiten laten staan geef ik wat hooi en als ik wegga nog wat brokjes zodat ze bezig is stroom erop ze zal eens gekke sprong maken en roepen als ze wat hoort maar verder staat ze te eten of te slapen.

andere raakt ook in paniek als hij alleen komt te staan. die sluit ik dus ook op in de stal. wat hooi erbij en als ik wegga ook wat lekkers en dan blijft hij wel redelijk rustig. als ik die buitenlaat blijft hij rennen en roepen.

weet niet of je er wat aan hebt maar je kant het altijd uitproberen :d

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:40

Het tussen schot in de box is best hoog ze kan er met haar hooft over heen maar niet zo heel gemakkelijk.
fayah kennende duikt of springt ze eroverheen. wat niet goed zal uitpakken en een hoop ellende tot gevolg.
ze kan wel alleen op stal staan als de rest bij haar in de buurt is, soms vind ze dat juist heerlijk! effe alleen, vooral de laatste tijd nu ascar is overleden. hij was haar steun en toeverlaat.

ons andere paard kiki gaat op het moment slecht de trailer op, vroeger (vorige eigenaar) stond ze op de trailer met een shetlander. voor haar zou het mischien ook wel een optie zijn als er een pony bij komt, alleen blijf je dan wel met het punt dat fayah weer alleen achter blijft.

het blijft iets lastig..

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:44

Hier zat ik inderdaad ook aan te denken!
uit je berichten maak uit op dat je pony 1 (fayah) pony 2 en pony3 (verkoop) hebt.
en ze zijn beide bedoeld voor de sport?

stel:
je gaat op wedstrijd met dat andere paard met de pony, dan blijft fayah alleen achter.. bingo
je gaat een x met dat andere paard op buitenrit samen met je dochter op de pony....bingo
stel je gaat met fayah en dat ander paard op wedstrijd staat die pony weer alleen...
ben je op wedstrijd en fayah staat alleen op de trailer... bingo
laat je het paard en de pony thuis, en gaat op wedstrijd fayah staat weer alleen... bingo

er zijn zo een hoop dingen op te noemen, denk dat een extra pony weer tot een extra pony lijd...
en dat is niet je insteek... toch?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:56

Een paard of pony moet gewoon heel simpel weg LEREN om alleen te staan/zijn. Ze staan 95% van de tijd samen, dus wat maken die minuten/uren/al zijn het dagen nu uit?! Gewoon gaan, ze loopt door de draad heen. Dan zou ik haar inderdaad gewoon opsluiten in de stal. Echt maar een paar keer nodig en ze leren vanzelf dat zijn/haar maatje terug komt en dat ze er eeeeeeeeeccccccccchhhhhhhttttttttt niet aan dood gaan.

Je kan er wel een ander maatje bij kopen/zetten, maar wat schiet je daar mee op? Ze moeten toch ooit leren alleen te zijn, want ook met een andere pony er bij zal het vast wel eens voorkomen.

Niet zo moeilijk doen, paarden zijn niet van suiker. Dat denken ze vaak alleen maar!!!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 21:00

Nee hij klopt nu niet

Fayah kan wel alleen op pad met ons dat is geen probleem..
Ze kan alleen niet alleen achterblijven..
Kiki kan dit allemaal wel..
Indiena staat te koop dus die rekenen we nu even niet mee..

Als ik met mijn dochter ga rijden.. wouw klinkt als een droom maar dan zijn we al 4 a 5 jaar verder gezien mijn dochter pas 2 jaar is en ik haar dus niet alleen op een knollie laat rijden gezien ik nog heeeeel lang van mijn dochter wil genieten haha..

Dus dat is al niet een probleem dat mee telt..
De enige die niet alleen kan staan is Fayah.. dus als kiki en fayah samen op pas gaan met een buitenrit oid dan blijft alleen die kleine pony even achter die gewoon op stal gezet kan worden en er absoluut niet overeen komt..

De combi kiki en kleine pony zal niet snel voorkomen gezien ik bijna niet op kiki rij en straks juist op fayah ga rijden dus als in de verre toekomst mijn dochter wel op buitenrit mag is dat al in combi fayah en kleine pony of fayah kiki en kleine pony..

Fayah zal dan dus niet snel alleen zijn als er een klein vriendinnetje komt voor de dames..
Met Fayah alleen op pas is ook geen probleem dat vind ze wel oke dus dan is er thuis nooit 1 alleen

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 21:02

Quir schreef:
Een paard of pony moet gewoon heel simpel weg LEREN om alleen te staan/zijn. Ze staan 95% van de tijd samen, dus wat maken die minuten/uren/al zijn het dagen nu uit?! Gewoon gaan, ze loopt door de draad heen. Dan zou ik haar inderdaad gewoon opsluiten in de stal. Echt maar een paar keer nodig en ze leren vanzelf dat zijn/haar maatje terug komt en dat ze er eeeeeeeeeccccccccchhhhhhhttttttttt niet aan dood gaan.

Je kan er wel een ander maatje bij kopen/zetten, maar wat schiet je daar mee op? Ze moeten toch ooit leren alleen te zijn, want ook met een andere pony er bij zal het vast wel eens voorkomen.

Niet zo moeilijk doen, paarden zijn niet van suiker. Dat denken ze vaak alleen maar!!!

Nou zoals je leest vinden we een pony er bij niet erg een kleintje gezien ik een dochter van 2 jaar heb die helemaal gek op paarden is en de pony die zij altijd poetste en mee wandelde hebben we vorige maand in moeten laten slapen.. Dus nu is er niet meer echt een pony die zijn kanpoetsen en mee kan wandelen..

Dat is iets wat ik erg jammer vindt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:06

Dan is een kleine pony toch in principe een goede oplossing? Enige is, stel dat ze wel een keer alleen komt te staan (geef een reden..), dan kan ze nog steeds niet alleen staan. Is in mijn ogen een deel van de opvoeding en africhting, niet omdat het noodzakelijk is, maar omdat ze dat (mijn inziens) gewoon weg moeten kunnen en accepteren. Ze gaat niet dood, door even alleen te staan. Ook al denkt ze dat op dat moment wel.

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:14

de argumenten die jeplaatst zijn alleen maar dat je graag een extra pony er bij wilt hebben want dat is makkelijker en leuk voor mijn dochter van 2.
het echte probleem daar ga je niet op in.

je wilt terug van 3 naar 2 maar we kopen er wel een kleintje bij, welke overigens de aankomende 4-5 jaar niet veel te doen heeft...

ik denk dat er op de een of andere manier je paard moet inzien dat ze niet echter gelaten word.
ga met de andere op pad en ga zelf met haar poetsen? of zet haar op stal en ga zelf de andere stal mesten etc. zoalng je maar inzicht blijft de 1e paar keer. kijk of dit wel kan.

dit kun je dan langzaam aan uitbreiden door bv langer onzictbaar te zijn. maar zodra het wat uit de hand begint te lopen je te voorschijn komt om haar gerust te stellen en dan niet meteen de stal in lopen nee eerst alleen langs lopen anders krijg je net zo'n effect bij baby's die gaan huilen en worden opgepakt. dan zou ik ook vaker gaan huilen!!

probeer eerst dit soort dingen voordat je een nadere pony koopt, het probleem word zo nooit minder.

" en ik las dat je paard 2.5 is hoe weet je dan dat ze zich niet alleen voelt als ze op wedstrijd is?"