wat is mijn pony waard ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:26

€50, als je heeeel veel geluk hebt €75. Meer zou ik er niet voor vragen, en ik betwijfel ook ten zeerste of er er meer voor gaat krijgen. Ik durf er zelfs al aan te twijfelen of je dat ervoor gaat krijgen.

De markt ligt op zijn gat, hij heeft geen papieren (en is dus als hengst weinig waard), hij heeft een onhandige leeftijd (de leeftijd dat je er weinig mee kan, en dat ze eigenlijk alleen maar geld kosten), te jong om knuffelbeest voor de kinderen te zijn, te jong om rijpony voor de kinderen te zijn. Je kan hem in de wei zetten en er geld in stoppen, en er zijn momenteel maar weinig mensen die daar trek in hebben.

En verder vind ik het idd raar om het dier eerst te kopen en na n paar maanden weer te verkopen. Hij is nog geen jaar, jij bent nog niet volwassen, dus de kans dat er dingen grandioos veranderd zijn in je financiële situatie sinds je hem hebt is echt minimaal. Volgende keer nadenken voor je wat koopt!
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 15-02-11 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:29

Voor 25 euro mag je hem hier wel in de wei droppen.
Maar ik denk ook zo 75 euro hij heeft wel een leuk kleurtje dus dat scheelt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:33

Ik zou er niet meer dan 50 euro voor geven, dit ivm dat er zoveel schetjes te koop staan voor bijna niets.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:33

@Tigra: Ik denk dat ze blij mag zijn als ze er nog iets geld voor kan krijgen, ongeacht de kleur.

shilady

Re: wat is mijn pony waard ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:38

Hooguit 50 wegens geen stamboom..
dus ik hoop dat je een baantje vind wat iets beter verdient

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:53

Henkjan schreef:
@Tigra: Ik denk dat ze blij mag zijn als ze er nog iets geld voor kan krijgen, ongeacht de kleur.

Er zal vast wel een "gek" zijn die dat er voor geeft als je beetje slim speelt.
En kleur speelt zeker wel een rol als deze zwart was geweest of een schimmel had ik hem niet gehoeven hoor.
Het is maar net waar je smaak ligt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:02

Zoals voorgaande, max 100 euro als je een beetje leek treft
Het is trouwens een distributiecentrum

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:34

Sorry, maar ik moet dit effe kwijt.

Geen stom commentaar, maar een domme aktie van jezelf.

Je gaat toch geen pony kopen als je geen geld en tijd hebt?
Mijn mening is dat je een dier voor het leven aanschaft.
Met paarden ligt dat iets lastiger, dat begrijp ik.

Maar velen ruilen paarden in alsof het een paar schoenen zijn die ze zat zijn.

En bij jouw is het duidelijk een ondoordachte aktie geweest waar het dier de dupe van wordt.
Ik wil, ik wil, ik wil. En nu valt het tegen? Tja...

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:18

Hoe staan je ouders hierover Ts? Kunnen ze jouw niet een beetje ondersteunen, zodat je meer tijd over hebt bv.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:30

Het is geen ruin he? Anders kan je hem hier heen brengen.

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:38

Ach ja tijden kunnen veranderen, en beesten kan je verkopen! Dus begrijp ook niet waarom iedereen zich er zo druk om maakt! Als ze aangeeft dat ze door haar baanwisseling eigenlijk geen tijd heeft en denkt dat het dier ergens anders misschien beter tot zijn recht komt.... Goede keuze toch?

Ze vraagt wat het beestje waard is en niet wat jullie er van vinden of ze hem wel of niet weg moet doen!!!?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:50

hecowo schreef:
Ach ja tijden kunnen veranderen, en beesten kan je verkopen! Dus begrijp ook niet waarom iedereen zich er zo druk om maakt! Als ze aangeeft dat ze door haar baanwisseling eigenlijk geen tijd heeft en denkt dat het dier ergens anders misschien beter tot zijn recht komt.... Goede keuze toch?

Ze vraagt wat het beestje waard is en niet wat jullie er van vinden of ze hem wel of niet weg moet doen!!!?

lezen is ook een vak.. dus zou nog een keer lezen wat er wel staat :)

Ben het met de rest eens.. ik kocht mijn pony toen ik 14 was, maar zorgde er gewoon voor dat ik EERST wist wat ik verdiende en alle kosten en baten op een rijtje had staan en niet voor verrassingen kwam te staan. En toen was het nog zwaar toen ik ging studeren enz.

Je gaat er misschien bij een particulier 50 euro voor krijgen, in de handel gaan ze gratis op het moment.

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:58

doe eens even een citaat waar dat staat dan ?:P staat dat ze aan het nadenken is wat te doen, niet wat jullie zouden doen?!

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:00

rond de 100 euro. ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:18

Hoi Chantal,

wat jammer om dit te moeten horen. Eerlijk gezegd heb ik nooit zo begrepen waarom er ineens een eigen shet moest komen, op het moment dat je hem bijna had moest je notabene nog gaan sparen om hem te laten chippen/enten. Het was bijna te veel gevraagd om hem nog eventjes op zo'n jonge leeftijd lekker bij zijn moeder te laten. Vervolgens vroeg ik mij toen al af wat je met zo'n jong klein beestje moet, als je toch graag er mee bezig wil en wil rijden e.d.
Je komt ook niet zo vaak bij hem, dat heb ik ook nooit begrepen; daar heb je toch geen eigen pony voor?
Wat ik zo van je situatie hoorde, op het moment dat je de keuze maakte om hem aan te kopen, had je op dat moment ook al niet de financiele middelen om een eigen pony te onderhouden. En of dat nou een shet is of een grote pony/groot paard, die kosten liegen er niet om, ook dat is je meerdere malen gezegd.
Het is jammer dat je dat niet eerder al hebt ingezien, diverse mensen hebben je er van te voren al voor gewaarschuwd, en nu zit je in een situatie waarin de pony er maar de dupe van wordt. Natuurlijk kunnen er onverwachte dingen gebeuren, maar dit wist je eigenlijk al van te voren.

Om op je vraag in te gaan; Denter is qua marktwaarde niet meer waard dan een appel en een ei. Dat je hem voor €80,= gekocht hebt, daar heeft de fokker (als je dat zo mag noemen, imo hebben we het dan over een vermeerderaar, geen fokker) mooi z'n handjes mee dicht mogen knijpen. Volwassen stamboek shetmerrie's, mét papier, goed ingereden, premiewaardig, zelfs die gaan vér onder de prijs van de hand.

In feite heeft Denter alles tegen zitten, hij heeft 'een leuk kleurtje', maar zelfs dat valt nog wel mee, er zijn zat bonte papierloze beesten in omloop, kleur is dus ook niet zo bijzonder, maar heeft wel net iets meer dan 'een simpel vosje'.
Hij is jong, en hengst. Ga maar eens naar een paardenmarkt, aan het eind van de dag blijven er trossen vol papierloze shetten over, die worden gewoon gratis weggegeven (of zelfs aan je trailer vastgebonden omdat men er vanaf moet) en anders gaan ze gewoon zonder pardon op transport naar Italie voor in de worst.

En dat is dus ook de hele reden waarom dat papierloze fokken nu eens moet stoppen; een dier als Denter heeft geen prettig toekomstperspectief, net als andere 'uitgerangeerde' paarden met kleine mankementjes, die je tegenwoordig ook haast niet aan de straatstenen kwijt raakt.

En voor wat betreft je uitspraak 'ja maar hij heeft een paspoort'; paspoort = géén papier! Chip + paspoort is al sinds 2004 verplicht voor iedere pony/paard. Met papier bedoeld men een stamboekpapier. Ouders zijn 'onbekend', dus hij heeft geen papieren. Ook al zou de 'fokker' weten dat pietje de vader is en marietje de moeder, als beide ouders geen stamboekdieren zijn (dus papierloos) wordt veulen ook papierloos, en is dientengevolge ook niets waard.

Voor shetten geld er tegenwoordig ook geen 'slachtprijs'; wil je een shet naar de slacht brengen, dan leg je daar zelfs geld bij ipv. dat je er nog wat voor krijgt.

Moraal van het verhaal: ik persoonlijk had dit al lang zien aankomen, het is jammer dat je het zelf nu pas in ziet/in wil zien.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:25

JoyCiej007, amen!
Hoewel ik de TS niet ken, blijkt hier maar weer uit dat het een ondoordachte (koppige?) actie is geweest..
Hopelijk heb je er wat van geleerd TS!

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:29

50 euro is echt het maxs voor dit beestje, hoe lief hij ook is.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:30

Amen!
TS Jammer dat jou shet door jou stomme actie de duppe is.
Mischien kun je hem hier kwijt bij een kennis van me.
Ik ga het even vragen.

Ik hoop voor je dat je hem wel een goed huisje gunt/zoekt ... ,want anders zou ik hem nog eerder naar de slacht brengen (Nijkerk) dan dat hij in de handel komt..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:35

Elin_ schreef:
Amen!
Ik ga het even vragen.

Ik hoop voor je dat je hem wel een goed huisje gunt/zoekt ... ,want anders zou ik hem nog eerder naar de slacht brengen (Nijkerk) dan dat hij in de handel komt..

Daar zal ze een paar tientjes bij moeten leggen, denk niet dat ze dat van plan is.

Edit:
de foto's in de beginpost voegen trouwens ook niet veel toe; de standfoto toont een pony die op dat moment erg ongelukkig staat, daar is niets van te zeggen, er valt niet te beoordelen of hij uberhaupt wel correct gebouwd is. Veel papierloze shetten hebben helaas te kampen met verkeerde beenstanden, onder/overbeet en dat soort dingen. Op basis van die foto's kan er zowiezo al niet getaxeerd worden.
Aan de andere kant, correcte foto's die correct genomen zijn zeggen ook niets, want feit is en blijft dat papierloze shetten (en dan helemaal jonge hengstjes) gewoon echt geen drol waard zijn.

Bovendien vind ik het erg onbeschoft om eerlijke reacties (die ook nog eens een stuk realistischer zijn dan jij denkt) af te doen als 'stom commentaar'; dat die reacties toevallig niet in je straatje passen wil niet zeggen dat ze stom zijn. Het is stom om een pony te kopen voordat je daar uberhaupt een financiele afweging voor hebt gemaakt, en je, om maar een voorbeeld te moeten noemen, zelfs voor chip/enten eerst nog moet sparen. Die 50 euro max. moet je gewoon hopla op tafel kunnen leggen, want wat moet je als hij ineens ziek wordt en de DA moet komen? Tegen de tijd dat je die kosten bij elkaar hebt gespaard mag je afvoerkosten aan de Rendac betalen.
Kan me die reacties wel voorstellen, het is tenminste een stuk realistischer dan dat jij de dingen ziet/hebt gezien. Kan me er ook verschrikkelijk kwaad om maken dat mensen tegenwoordig maar zo een shetje kopen 'voor de leuk' en er later achter komen dat het toch een stuk meer kost dan ze hadden gedacht, en ponylief wordt dan weer de dupe. Tsja, dat wordt alleen nog maar meer in de hand gewerkt als pony's gratis of tegen een paar tientjes worden aangeboden. Had jij je op dat moment een aanschafprijs van de pony van, zeg eens, €500,= kunnen veroorloven? En had je toen der tijd ook minimaal een paar honderd euro op je rekening staan, voor nood?

Ga voor jezelf nu meteen een eerlijke financiele afweging maken, maak een lijstje wat dingen kosten per maand voor zo'n pony, en wees daar realistisch in. Vraag desnoods Sabina om hulp, die heeft van te voren éerst goed alles afgewogen eer zij haar pony aanschafte. Dan zie je dat een pony toch vaak enkele honderden per maand kan kosten.

Kan jij je dat vrij makkelijk veroorloven?
Kan je dat niet, wees dan zo eerlijk naar je pony toe en verkoop hem, zoek een goed tehuisje voor hem. Krijg geen dollartekens in je ogen, want veel zal hij écht niet opbrengen, als hij al wat opbrengt. Maar 'een andere manier van houden' dan deze pure basis wat je hem geeft, sorry dat kan echt niet. Het gaat hier om een levend wezen; je kan niet zeggen 'ach, dan laat ik de hoefsmid maar 1x per jaar komen, spaar ik dat ook weer uit'. of 'ik koop gewoon het allergoedkoopste prutvoer dat er maar bestaat, scheelt ook weer wat'. Het is een pony, die verdient voldoende aandacht en mínimaal de basisbehoeften van goed onderdak, goed voer, maatje(s), goede verzorging, DA en hoefsmid. Kan je hem dat niet bieden, wees dan nu wel eerlijk naar je pony, en verkoop hem naar iemand die hem dat wel allemaal kan bieden.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 16-02-11 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

bikkeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:46

Ze mag hem aan mij geven dan zorg ik wel dat hij een goed leven krijgt.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:49

Nu weet ts het wel dat het niet slim was om de shet te kopen.
Ze wil hem ook nog niet verkopen, ze zoekt naar een oplossing.
Ze vraagt alleen naar wat de ponie waard is.

En ik denk niet dat ze aan mensen verkoopt die haar hier zo negatief overdoen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:51

Meiden meiden, niet ts moet je hier op aanspreken, maar de ouders! Die hadden moeten uitleggen dat je een paard, hoe klein ook, niet kunt onderhouden van een bijbaantje. Doe even normaal zeg...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:52

Elin_ schreef:
Amen!
Ik ga het even vragen.

Denk je dat TS niet met hem begaan is als ze dit topic opent?

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:55

Ik neem aan dat je als 15-jarige toch wel een redelijk verantwoordelijksheidgevoel hebt?
Dan weet je van te voren écht wel wat het allemaal gaat kosten (als je hier bij stil hebt gestaan).

Niet alleen haar ouders zijn hier schuldig aan, maar ook de TS zelf.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:56

xJolien schreef:
Ik neem aan dat je als 15-jarige toch wel een redelijk verantwoordelijksheidgevoel hebt?
Dan weet je van te voren écht wel wat het allemaal gaat kosten (als je hier bij stil hebt gestaan).

Niet alleen haar ouders zijn hier schuldig aan, maar ook de TS zelf.

Als de ouders toestemming geven, is dat voor een kind een bevestiging. Ik vind het echt nergens op slaan dat ze zo gebashed wordt, de ene vijftienjarige is de andere niet. Ik kan me voorstellen dat als je niet met paarden bent opgegroeid het heel verleidelijk is om een shetje te kopen en te denken dat dat niks kost.