Elke dag opnieuw inrijden/aanleren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:24

femkesanders schreef:
Dit is precies wat ik nu doe!

dus ligt het niet aan, ook spelen en lekker poetsen of alleen wat lekkers brengen doe ik ook.

hij wordt 1 soms 2 keer wat aan het werk gezet en dan ongeveer een half uurtje.

Shenavallie schreef:
Wat hierboven al door velen is gezegd, daar sluit ik me bij aan: eerst dingen uitsluiten, dus na laten kijken. Schakel een chiropractor in! ;)
Daarnaast zou ik willen voorstellen om niet ELKE dag met dit beestje aan de gang te gaan. Op deze jonge leeftijd is 3 tot 4 keer per week meer dan voldoende. Hou het kort, dus hooguit een half uurtje en daarna weer lekker vrij. Wissel je oefeningen ook elke keer af: de ene keer longeren, de andere keer grondwerk, weer een andere keer alleen aan de hand wandelen... Op deze manier hou je het leuk en uitdagend! ;)

Dan heb ik dat verkeerd begrepen uit de inleiding, mijn excuus! ;)
Als het lichamelijk allemaal is uitgesloten, hoewel een chiropractor meer kan voelen (lees: gewrichten i.p.v. alleen de spieren) dan een fysiotherapeut, zou het ook - wat reeds is aangegeven - iets met het zicht kunnen zijn. Maar wat ook niet iedereen weet, is dat een paard iets wat hij links accepteert aan de rechterkant misschien wel heel eng kan vinden. Dat heeft met de hersenen te maken. Het is dan ook heel belangrijk dat je hem aan beide kanten met hetzelfde laat kennismaken en niet de ene dag aan de ene kant en de andere dag aan de andere kant. Althans, in dit geval is het wellicht een optie om daar heel bewust mee bezig te zijn. En wat al gezegd is, kon ik me ook in vinden: je eigen lichaamstaal is heel belangrijk! De meest minuscule verandering nemen ze al waar! ;)

femkesanders

Re: Elke dag opnieuw inrijden/aanleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 18:25

Geeft niets hoor het is ook moeilijk om precies op te schrijven waat het probleem ligt vind ik, soms vergeet je belangrijke details, ik moet zeggen dat ik gister een super dag heb gehad met hem, er is geen zadel bij gekomen, maar ben aan de leadrope links er rechts gaan lopen en dat doet ie al heel goed,

vanmorgen alleen maar gepoetst lekker zijn wintervacht eruit kammen hihi,
daarna in de bak gespeeld, hij draaft al lekker aan de hand mee, dus ik was happy.
hij haalde al zijn trucjes uit de kast om wat lekkers te krijgen, tis en blijft een tinker (-:

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:27

Hoe reageer jij als hij schrikt van de lijnen of een zadeldekje?
Verder ga ik mee in de reactie van Lusitana. Als mijn paard gespannen is in het bos van alle kabouters die daar rondwaren, vertel ik hem nog wel eens dat er in het bos niets woont dat paarden eet. Vaak is het daarna wel klaar.

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 13:52

Hoi Dune,

zoals ik al eerder schreef ja het kan je houding zijn dat hij extra reageert, ik heb ook kwa mijn reactie al vanalles uitgeprobeerd, lakoniek van tja het zal wel en hop er gewoon opleggen, ook pratend nu moet ik zeggen dat we eigenlijk altijd praten want meestal werken we met zijn 2 en.
en praten dan ook tegen frodo en ook tegen elkaar.
maar ook streng van nou is het klaar met je gezever.

Ik moet zeggen ben er nog niet achter welek van de 3 nou het beste werkt, alle drie geven ze een begin waar, maar die spanning in zijn lijf tjong tjonge.

Ook heb ik het geprobeerd met klikkertraining werkt eigenlijk nog het beste, hij krijgt pas iets als hij netjes stil staat, ook met erop en eraf halen van materiaal.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:01

Naar aanleiding van je posts denk ik dat je het al wel geprobeerd hebt maar ik zeg het toch even: Heb je hem al wel eens zelf met een oud dekje laten rommelen? Er in bijten, er overheen schrapen met de poten of wat jou paard ook doet met iets dat erg interessant/eng is. Misschien dat het dekje en de lijnen dan niet meer zo angstaanjagend zijn. :)

BrigitteB61

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 02:09

Klinkt als een paard met een kort termijn geheugen!! hahaha... nee, ff serieus.
Ik heb ook eens zo'n paard gereden toen ik nog manege les kreeg (dertig jaar geleden). Ik wilde altijd dit paard terwijl niemand anders met dit paard buiten wilde rijden. Het was een super ruin voor de plantsoendienst want hij vond IEDER papiertje. De lieverd was al bijna 20 maar stond nog steeds te beven bij ieder fladdertje wat hij in de struiken zag. Je was dan lekker aan het draven met los teugeltje en INEENS ... PAF!!! doodstil en kijken naar een papiertje.... nooit afgeleerd, ging er niet uit. Je hebt van die paarden die iets bedenken en dat hoort dan gewoon bij hun karakter. Gewoon de 3.5 jarige opnieuw en opnieuw lachend benaderen met zijn dekje en zadeltje en net doen alsof er niets aan de hand is

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 11:25

hallo Julius, tja het leuke is dat wij ook schriktraining doen met onze jonge paarden, allemaal vrijblijvend laten wennen aan aparte dingen, en vooral hun nieuwsgierigheid gebruiken om iets te leren.
zo loopt hij over een oranje zeil zonder probleem, ik kan deze ook voorzichtig op zijn rug leggen geeft hij ook niets om, ik heb een oude fietsband met slingers in de wind errg leuk, kan ik om zijn nek hangen,
maar het dekje en het zadel, ieks blijf weg raar he.

en brigitte, ik heb eerlijk waar wel gedacht aan zijn korte termijn geheugen, maar dan zou ik het bij de andere dingen ook moeten merken denk ik?

het grappige is hij is al 2 jaar dikke maatjes met een 2,5 jarige fries, waar de fries koel op reageert vind hij eng, en wat zij eng vind geeft hij geen bal om, ze vullen elkaar in ieder geval goed aan.

en ja ik geef de moed niet op, soms kun je wel grrrrr, maar hij is ook zooooo leuk.

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 11:28

zo kunnen jullie zien in mijn profielfoto, een avond met bewegende lichten, muziek en rookmachines,

de lichten gaf hij niets om en de muziek ook niet, de rookmachine is erg spannend, want die zegt pffffftt
maar doet hij niet gek,

IK ben ook al heel ver gekomen met hem, maar er is 1 ding wat nog niet goed gaat, en dat is het aan komen lopen met , lange lijnen, dekje , zadel of singel.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:38

Ik ben zelf ook paardentrainer, en ga ook niet zo vlug over op haal er maar een dierenarts of fisio of osteo bij, idd die dingen kosten behoorlijk wat centen.
Maar als er plots een verandering is , hij kon het daarvoor behoorlijk, en na vastliggen ineens niet meer, dan is het gewoon duidelijk dat er iets mis zit.
et kan uiteraard van zichzelf mssn ook wel herstellen, dit kan je proberen geef hem een paar weken rust op de weide en paardje gerustlaten, nadien weer zachtejs opstarten, zie je og steeds dat hij in protest gaat, dan is dat nooit gespeeld gedrag, een paard doet nooit alsof, hij laat gewoon zien dat er iets niet goed werkt, dus dan onmiddelijk toch een fisio/osteo erbij halen.
Das de enige oplossing en dan maar hopen dat het ook helpt.

Jobet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:46

Bel een holistisch dierenarts, bv van de praktijk van Erik Laarakker of Charlotte Willekens. De prijzen vallen best mee. Je pakt dan alles aan wat je paard betreft. Of het nu angsten zijn of een ruggewervel die verschoven is ze vinden echt alles met doormeten. Ik heb zelf een manegebedrijf en laat mijn pony's en paarden door deze mensen behandelen. Echt een aanrader

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 14:56

Dank jullie wel voor de info, maar als jullie goed hebben gelezen, gaat het de laatste tijd met rechtsom lopen echt goed.

de informatie en hulp die ik zoek gaat meer over het gedrag met het aan komen lopen, met de lijnen, zadel en dekje dus als iemand daar nog tips over heeft heel graag.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:52

He Femke! Heb je topic gevonden! ;)

Ik wil even een kleine aanvulling geven (of nou ja... mijn eigen kijk op t beestje). Hij reageert inderdaad heel heftig op sommige dingen die inmiddels doodnormaal voor hem moeten zijn, maar ontzettend koel op dingen waarvan je zou verwachten dat ie zich rotschrikt. Maar het is volgens mij bij Frodo niet alleen schrik, het is ook een beestje wat continu bij jou de grens op zoekt van hoe ver dat hij kan gaan. Dit gaat niet gemeen, maar wel lomp (tinker he ;) ). Het is best een dominant ding naar mensen toe. Ik merk dat hij aan de hand bijvoorbeeld prima stil kan staan, maar op het moment dat je niet oplet, loopt ie je ondersteboven. We hebben hier dus niet te maken met een onzeker, angstig beestje. In mijn ogen is zijn reactie op de lijnen en het dekje er dus niet een van pure angst, maar ook een van verzet.
Wanneer ik naar zijn bewegingen kijk in de wei, heb ik niet de indruk dat hij ergens flink vastzit. Hij kan namelijk spelen alsof ie nog hengst is en maakt daarbij de raarste sprongen en buigingen.

Wat ik eigenlijk nog niet heb gezien... hoe loopt hij rechtsom als hij losloopt? Heeft hij er dan net zoveel moeite mee of loopt hij dan prima?

Eigenlijk is het vreemde niet eens zozeer dat hij zo heftig reageert op dingen, maar vooral dat je iets met hem 100x achter elkaar kan oefenen (bijv een dekje 100 keer op en af), waarna dit prima en zonder reactie gaat. En de volgende keer dat je aankomt met het dekje, gaat hij gewoon weer door het lint, alsof het allemaal nieuw voor hem is.

Femke, mijn tips ken je denk ik al en je weet dat als ik je ergens bij kan helpen, dat je het met hoeft te zeggen he! ;) Mocht je er ook nog eens een ostheopaat naar willen laten kijken (wat mij niet echt per se nodig lijkt op dit moment, maar het kan natuurlijk nooit kwaad), dan heb ik nog wel een goede voor je!

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 19:31

He thanks Ronne,

en het is prcies zoals je zegt iets 100x oefenen dit gaat goed en dan weer door het lint gaan oeps ik zie dit voor de 1e keer.

Nou mensen als jullie hier tips voor hebben

kom maar op!!!!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:32

Misschien gewoon een autistisch paard?

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 19:47

ach gossie :( , dat meen je toch niet kijk maar naar de foto, het is echt een lekker ding. *\o/*

maar ja ik ben dan ook bevooroordeeld *D

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:51

Ik bedoel het serieus en dat heeft niks met uiterlijk te maken.

Edit: Zie dat dit paard ook nog erg jong is.
Zoals als gezegt, blijven herhalen en gedult hebben werkt het best.

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 19:58

Nou ik wilde graag tips en dit is geen tip, want ook al zou hij autischtisch zijn, dan kan je door heel veel herhaling duidelijkheid en structuur, toch een stapje verder komen, dit gebeurt wel met heel veel andere dingen, maar niet met het dekje, en de lijnen.

dus heb je nog een tip voor een autistisch paard??

laat het dan maar weten

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:16

Hey Fems,

Weet je nog hoe Akke die allergische reactie heeft opgelopen? Was zich rotgeschrokken en iedere keer kwam in een gelijke omgeving de reactie terug. Frodo is zich indertijd ook een keer rotgeschrokken en heeft in zijn geheugen geprent dat iets wat over zijn rug komt/gaat (behalve een borstel) een schrikreactie teweeg moet brengen. Maw je zou het eigenlijk om moeten turnen naar iets positiefs (slinger appels over zijn rug, wordt ie ook lekker soepel van) zodat het algehele schrikken op dat punt eraf gaat.

Ik ga nog even bedenken hoe je dat zou moeten doen...

febee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:21

ik zou hem even na laten kijken !

succes verder !!

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 12:37

Nou Nyn, dat is een goed idee, we maken hem soepel door lekkere dingen op zij rug, of we binden aan het zadel lekkere hapjes haha.

gisteren heeft hij het super gedaan, goed linksom en rechtsom gelopen wel met aansingelen stond hij weer stijf van de spanning.
S. heeft weer op hem gezeten een beetje uitgestapt na het werken aan de lijnen.

hij heeft het super gedaan terwijl ze ook nog met een graafmachientje in de bak bezig waren.

dat boeit hem dan ook helemaal niet

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:41

Nee maar die wil ook niet op zijn rug gaan liggen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:48

Mijn paard heeft zich in december mis stapt in de wei. Ik heb er dinsdag voor het eerst weer mee kunnen rijden ;)
Misschien eerst de oorzaak van het schrikken zoeken? Schrikt hij omdat hij slecht ziet of omdat hij het niet kent? Misschien kan je eerst trainingen doen om bomproof te worden. Leg een dekje in de piste en laat hem er zelf aan ruiken. Net hetzelfde met die lijnen.

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 12:50

hahaha, ja dat is waar maar beweegt wel eng hoor, vooral als hij eerst zand optilt en dan schokkend weer neerlegt, =:)

nee serieus als er mensen zijn die tips :)* hebben voor 100x iets positief doen maar toch die 1 ene keer dat het mis ging blijft in zijn geheugen gegrift staan. :?

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 12:52

Ja daar heb je een punt, maar als je al mijn tussenverhaaltjes hebt gelezen dan doe ik dat juist heel veel, en dat maakt hem dan ook niet zo veel uit, ok snuffelen daar is niks aan, maar leg je het op mijn rug , dan bijt het misschien wel :D

DeMolenhoek schreef:
Mijn paard heeft zich in december mis stapt in de wei. Ik heb er dinsdag voor het eerst weer mee kunnen rijden ;)
Misschien eerst de oorzaak van het schrikken zoeken? Schrikt hij omdat hij slecht ziet of omdat hij het niet kent? Misschien kan je eerst trainingen doen om bomproof te worden. Leg een dekje in de piste en laat hem er zelf aan ruiken. Net hetzelfde met die lijnen.

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:58

Na laten kijken door een osteopaat (baat het niet, dan schaadt het niet!), want dat is de enige manier om erachter te komen of alle werveltjes etc. nog wel op z'n plek zitten na het vastliggen. Ik heb er eens bij gestaan dat een osteopaat bij een pony al voelde dat die een half jaar daarvoor vast had gelegen, voordat daar ook nog maar iets over was gezegd!