Paarden en autisme.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fem_daf

Re: Paarden en autisme.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:23

Het boek 'Denken als de dieren' van Temple Grandin.
Dikke pil maar zeker de moeite waard. De schrijfster heeft zelf autisme en is wetenschappelijk onderzoekster. Zij vertelt over de overeenkomsten in denken tussen dieren en mensen met autisme en welke voordelen hieruit getrokken kunnen worden.
(er is overigens ook een film over Temple Grandin)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:57

Waar woon je precies? Bij mijn oude manège worden vaak lessen gegeven voor autistische kinderen. Misschien interessant om eens te gaan kijken of om met die mensen te praten? Je mag me altijd pb'en als je meer info wenst.

Verder is het boek "De Paardenjongen" echt een aanrader! Het is normaal niet zo mijn "type" boek, maar ik had hem gekregen van iemand die dacht: oh een boek over paarden, vast leuk ;-) En hij beviel wel héél goed!

Uska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:41

Ik heb PDD-Nos en ADHD.
Maar als ik bij de paarden ben, ben ik altijd rustig.
Paarden hebben op mij dus een rustgevende werking. :P

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:45

Als je op google scholar op animal assisted therapy of equine assisted psychotherapy googled krijg je erg interessante artikelen :j

Verder het boek van Petra Nelstein, het paard als leermeester kun je veel in terugvinden.

Ik ben momenteel een scriptie aan het schrijven over coaching met paarden en heb een beroepsproduct geschreven over equitherapie en het effect op kinderen, dus bij vragen mag je altijd pben :)

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:54

Als het goed is komt er aanstaande maandag een stukje op Ned. 2 om 18.30 in het programma geloof en een hoop liefde.
Van stichting grip op je leven.
Die hebben highlandpony's.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:25

Jenny de Jong van www.naturalhorsense.nl begeleid kinderen met autisme.
Ik denk dat zij best bereid is om je hier het een en ander over te vertellen.

Kiki95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:03

Serafina80 schreef:
Het boek: 'de paardenjongen' . Een ongelofelijk mooi verhaal over een jongentje met Autisme die met zijn ouders naar Mongolie gaat en daar de paarden ontmoet.

Prachtboek, geeft een superbeeld van hoe een autistisch kind kan opleven tussen de paarden!
Ben zelf ook licht autistisch en merk ook vaak dat ik met de wat drukkere paarden wel een goede feeling heb dan andere mensen. Ligt volgens onderzoeksuitslagen aan het feit dat autisten in beelden denken, net zoals paarden dat doen.

Succes!

Katia_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:33

Wat goed dat je hier wat over schrijft! Sinds kort kom ik ook in aanraking
met mensen met autisme. Toevallig ben ik ook net op zoek naar mijn
eerste eigen paardje, ben benieuwd hoe ze hierop reageren. :)

LoveHorses89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:07

Ik heb zelf pdd-nos, nog niet zo lang rijd ik weer paard bij mensen, die ik ook eerlijk heb verteld over mijn beperking.
Ik word goed geholpen door die mensen en ze vinden ook dat het net lijkt of paard en ik mekaar beter aanvoelen en begrijpen dan een ander.
Als je verder nog iets wilt weten, stuur mij dan ff een pb.

groetjes Marije

aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:49

Ik lees hier alleen maar de term autisme en/of pdd nos. Het autisme spectrum (klassiek autisme, adhd, dyslectie, pdd nos enz) is veel groter dan dat. Het lijkt tegenwoordig wel dat alles wat maatschappelijk niet in de pas loopt in het "vuilnisvat" autisme wordt gegooid. Daarnaast moet je ook nog in ogenschouw nemen dat er ook nog een heel traject ligt tussen zwakbegaafde autisten tot hoogbegaafde autisten. Een kenmerk wat alle vormen gemeen lijken te hebben is dat de prikkels van zintuigelijke waarneming anders door komen dan bij (door de buitenwereld bestempelde) normale mensen. Er bestaat ook geen therapie om autisme te behandelen. Er bestaan wel therapieen om met de (sociale) gevolgen van autisme om te kunnen gaan. Het zijn de mensen zonder autisme die mensen met autisme buiten hun groep plaatsen. Paarden doen dat niet..die kijken naar de ziel en communiceren op een veel eerlijkere manier. Dat geeft vertrouwen omdat je kan zijn wie je bent. En dat geldt voor iedereen, ook voor niet autisten. Kortom het lijkt me een hele opgave om daar een stuk over te schrijven. Neem anders eens contact op met de NVA die kunnen je vast een hoop info geven.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:35

sinds wanneer vallen adhd en dyslectie onder autisme spectrum stoornis (ass)?

Ik zelf ben moeder, volgens mij niet vrij van een ass, maar nooit diagnose gekregen, van en zoon van 11 en een zoon van 6 met beide een autisme spectrum stoornis.
Oudste kreeg een deken van rust over hem heen wanneer hij op paard zat, maar vreemd genoeg wil hij niet meer en voor de jongste zijn we nu zoekende naar een mega lieve pony, want hij vindt paarden het einde en ik wil het graag stimuleren. gelukkig hebben we plek voor een extra pony.