help! ik weet het niet meer.......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: help! ik weet het niet meer.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:50

Probeer eens of de Balinghof je wil helpen.
Dit klinkt als een paard dat donders goed weet tot hoever hij kan gaan.
In laten slapen kan altijd nog natuurlijk.
Misschien een optie om je woonplaats door te geven? Er zijn op bokt ook veel ervaren mensen die je denk ik best willen helpen.
Al komen ze maar eens kijken hoe het paard is.

justjoycie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 19:22

winia4ever.....ik weet het....zo is het ook.
weidemaatje is alleen geen optie...hij moet of alleen of in een grotere groep staan. anders schopt hij hek + paarden kapot.

@aerdenhout1: tnx voor je tip!! alleen heb ik er al pfoffesionals bij gehad en ik wil niet bezig blijven. ik heb zijn gedrag laten bestuderen en ik heb zijn hele lijf uiteindelijk gecheckt....tuurlijk zal er wel iemand bestaan die hem wat beter kan handelen dan ik of hem iets rustiger kunnen krijgen alleen zal dat er dan wel 1 uit de duizenden zijn.....snap je? ik weet het nu allemaal precies wat er mis is...en zijn gedrag ja....dat maakt het allemaal een stuk moeilijker alleen is hij net een automatische piloot...het zit in het beestje gebakken.
ik heb er heeeel veeel tijd, geld, en moeite ingestoken....een keer moet het toch klaar zijn toch?

justjoycie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 19:42

@aerdenhout1: ik heb me geregistreerd bij balingehof....ben benieuwd!!

bedankt!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:40

Joyce: Je hebt ook wel opvanghuizen voor oudere paarden, misschien is dat een optie..

En soms heeft een band met een ander paard langer nodig, dan 1 week of 2 , 3 weken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:02

En dan? verdoving erin? Blijven dokteren met een paard? Mensen toch, wat moet je nog met zo'n dier? Gun hem zijn rust en laat hem inslapen.

Maar ik weet zeker dat John je een eerlijk advies gaat geven, en ik kan me niet voorstellen dat dat advies ver van het mijne ligt.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:07

Beste TS: Toevallig weet ik ongeveer hoe lastig dit is. Toen ik 12 was begon ik een draversmerrie te verzorgen die niet te genieten was op stal en sloeg en beet en met rijden was ze ook heel erg lastig. Niemand keek naar haar om op de boerderij (nu manege) en dat was natuurlijk ook wel logisch maar ik vond haar zielig en had een klik met haar. Haar eigenaar kwam eigenlijk nooit en betaalde op den duur ook de stalhuur niet meer, maar toch bleef ik haar elke dag verzorgen. Uiteindelijk heb ik haar gekocht toen ik 18 was omdat de boer het zat was en haar aan een handelaar wilde verkopen als fokmerrie oid. Dat zag ik helemaal niet zitten want ik wist zeker dat ze slecht terecht zou komen. Vandaar mijn beslissing haar te kopen. Ik ben nu 25 en helaas is ze vorig jaar overleden. Altijd als ik aan haar denk moet ik weer huilen omdat ik zo gek op haar was en ik heb niet zo'n beste kindertijd en jeugd gehad dus het voelde ook alsof we elkaar begrepen. Het is alleen wel altijd een heel erg lastig paard geweest en ik heb er jaren over gedaan om aan haar te wennen. Op mijn 12e liep ik eigenlijk dag en nacht rond op de boerderij (tot mijn 17e) dus ik had genoeg tijd om te investeren. Toch heb ik er tussendoor ook altijd aan getwijfeld om haar in te laten slapen en een ander paard te kopen. Ik heb nl. nooit echt kunnen genieten van het rijden en nooit kunnen knuffelen. Toch voelde ik me heel prettig als ik bij haar was en alleen al in haar stal zat. Rijden in de bak was bijna onmogelijk omdat ze andere paarden beet en sloeg en buiten schrok ze van van alles. We reden dus alleen buiten maar het was altijd gespannen (goed kijken of er niet ergens een auto of vrachtwagen vandaag komt om haar voor te kunnen zijn). Uiteindelijk heb ik haar vorig jaar in moeten laten slapen doordat zij ziek was. Ik ben er heel erg kapot van geweest en vind het nog steeds verschrikkelijk. Ik heb inmiddels wel een nieuw paard, wat echt een ontzettende braverd is (echt 100% bomproof) en heb gisteren om 08:30 nog met hem in het donker door het dorp gereden. Dit paard voldoet aan al mijn wensen en dromen maar toch voelt het niet hetzelfde. Ik ben echt ontzettend blij met hem maar de band is er nog niet zo (ik heb hem ook pas een half jaar).

Oke, lang verhaal... nu mijn advies: Het klinkt misschien heel hard maar ik zou het paard toch echt laten inslapen of naar de slacht brengen (dat is mij om het even want van beide merken ze even weinig). Ik zou hem zelfs niet teruggeven aan de verkoper maar daar wel proberen een schadevergoeding van te krijgen. Het is voor het paard absoluut niet eerlijk om in de handel terecht te komen. De kans dat dit paard een goed leven krijgt lijkt mij nl. niet groot. Volgens mij heb je ook nog niet echt een band met het paard. Een paard hebben kost een heleboel geld en je kunt nu eenmaal niet elk paard op de wereld redden. Het paard merkt er zelf niets van. Ik heb deze stap nooit genomen omdat ik toch een sterke verbondenheid voelde met mijn vorige paard en haar geaccepteerd heb zoals ze was maar toch baalde ik daar zeer regelmatig van. Als ik nu zie wat ik met mijn nieuwe paard allemaal kan dan denk ik: dit had jaren eerder gekund. Maar aan de andere kant denk ik ook: ik zou willen dat mijn merrie er nog was. Daarnaast was bij mijn merrie niet bekend dat ze lichamelijk iets mankeerde wat haar gedrag veroorzaakte. Waarschijnlijk lag het gewoon aan haar dravercarriere en training en vroegere ervaringen. Als ik zou weten dat een paard 'niet goed' is dan maakt dat keuze ook veel makkelijker.

Ik wens je erg veel sterkte met je besluit en hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt..

Memory1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:14

hoi,

ik kan je geen advies geven. een beslissing moet je toch zelf maken. Alleen ik kan wel vertellen dat een paard heel erg shagrijnig kan worden van pijn. Zeker als hij de pijn aan iets relateerd, zoals zadelen als je gaat rijden. Pijnstillers zijn een goede optie om te kijken of je paard veranderd.
succes en sterkte!

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:15

renatevb schreef:
Ben ik nu de enige die hem niet zou laten inslapen? Ik begrijp jullie echt wel, maar als hij nog lekker pijnvrij in de weide kan staan dan doe je dat toch? Die beslissing heb ik ook voor mijn merrie genomen toen ze bleek atactisch te zijn. Lekker op de wei en in de winter opstal.
Ja het is waar ik moest geld aan der uitgeven terwijl ze daar maar stond, maar het is niet omdat ze niet meer kan rijden enzo dat ik mag beslissen om haar te laten inslapen, terwijl ze het wel nog naar der zin kan hebben. Dat is wat egoistisch vind ik.

Ik zou proberen om iemand te vinden die meer gewend is om met paarden om te gaan, maar op een zachte manier, en die persoon vragen om je paard te helpen en jou leren met hem omgaan.
Kan je hem nergens op een weide zetten met een ouder paard of pony die rustig zijn? Het sociaal contact zal hem goed doen en misschien bloeit ie weer wat open?

edit: het lijkt me dat het gedrag toch moet kunnen verbeteren aangezien hij zo niet was bij de vorige eigenaar?

Mag ik vragen of je vegetarisch bent? Zo niet: dan ben je zo egoistisch dat je voor heel veel dieren bepaalt dat ze een rotleven hebben en daarna voor jou speciaal gedood worden. Wat maakt een (of jouw) paard zo anders? Ik vind dat alle dieren gelijk zijn, ongeacht het soort, en het dier wat toevallig van mij of van een kennis niet meer gelijk is.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:23

Waarschijnlijk vind je me nu een bitch, maar dit is mijn mening:
Ik snap niet helemaal waarom je hem of wil verkopen of terug naar de oude eigenaar doen.
Het komt op mij over alsof je gewoon van hem af wilt. En aangezien die andere twee geen optie zijn, komt een spuitje in beeld.
Ik hoor een hoop dingen: dit paard staat alleen en heeft gebrek aan leiding.
ik zou zeggen: ga grondwerk doen, maar dan rustig. Dus dat jij leert zijn leider te zijn. Dit kan gewoon aan de hand en dit kan dus nog gewoon. Plus dat jij hier heel veel van leert voor een toekomstig ander paardje.
En mijn eerlijke mening? Mijn paardje zou bij mij lekker de wei op mogen. Ik ken toevallig een rusthuis waar je paard voor 100euro per maand full time op de wei staat. Voor zo'n paard zou dat ideaal zijn. Totdat het echt niet meer gaat. Maar ik heb eerlijk gezegd het idee dat niet alle mogelijkheden zijn benut in deze..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:26

Ja joh laten we vooral een dier met pijn in leven laten omdat JIJ te egoistisch zou zijn om de juiste keuze te maken. Ik denk dat TS in haar hoofd al weet wat de juiste keuze is, ze heeft alleen nog even tijd nodig om dat in haar hart te beseffen.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:26

Ik denk dat je eigenlijk al je keus gemaakt hebt. Je wilt alleen nog horen of dat de goede keus is.

Meis twijfel niet aan jezelf. Je maakt de juiste keus. Dit paard kan niet meer normaal gereden worden, en als je hem verkoopt, wat gaat er dan met hem gebeuren? Gaat hij de handel in, dan heb je de volgende weer met hetzelfde probleem. Blijf bij je besluit, of de Balinghof moet met nog iets komen, wat zou helpen, maar dat betwijfel ik als ik jou verhaal hoor.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:30

Caira schreef:
Ja joh laten we vooral een dier met pijn in leven laten omdat JIJ te egoistisch zou zijn om de juiste keuze te maken. Ik denk dat TS in haar hoofd al weet wat de juiste keuze is, ze heeft alleen nog even tijd nodig om dat in haar hart te beseffen.

Hoe weet jij zo zeker dat dit paard zoveel pijn heeft?? Ik lees nl artrose in de nek; hij kan niet meer nagevelijk lopen. Atactisch: hij mag niet meer intensief gereden worden. Bosritjes zou zelfs wel kunnen volgens de dierenarts.. Dan valt de pijn wel mee?
Moet elk dier met een beetje pijn maar dood? Dan kun je mij ook maar beter inslapen, ik heb ook een hoop van allerhande kleine kwaaltjes.. En mijn hond ook, die heeft licht last van haar achterpoten, maar rent, springt nog vrolijk rond.. maar ja af en toe heeft ze pijn.. Dat kan natuurlijk absoluut niet.. kom op zeg.

TS jij kent je paard, dus jij kunt dit als enige beslissen. Wij zien dit niet vanachter een computer.. Ik wilde alleen even aangeven dat ik het apart vind dat deze optie niet is genoemd, terwijl verkopen en terugbrengen wel aan de orde is geweest. Dat zou dan net zo paard onwaardig zijn.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:35

spoekie schreef:
Waarschijnlijk vind je me nu een bitch, maar dit is mijn mening:
Ik snap niet helemaal waarom je hem of wil verkopen of terug naar de oude eigenaar doen.
Het komt op mij over alsof je gewoon van hem af wilt. En aangezien die andere twee geen optie zijn, komt een spuitje in beeld.
Ik hoor een hoop dingen: dit paard staat alleen en heeft gebrek aan leiding.
ik zou zeggen: ga grondwerk doen, maar dan rustig. Dus dat jij leert zijn leider te zijn. Dit kan gewoon aan de hand en dit kan dus nog gewoon. Plus dat jij hier heel veel van leert voor een toekomstig ander paardje.
En mijn eerlijke mening? Mijn paardje zou bij mij lekker de wei op mogen. Ik ken toevallig een rusthuis waar je paard voor 100euro per maand full time op de wei staat. Voor zo'n paard zou dat ideaal zijn. Totdat het echt niet meer gaat. Maar ik heb eerlijk gezegd het idee dat niet alle mogelijkheden zijn benut in deze..

Voor jou dezelfde vraag: Ben je vegetarisch? Een paard merkt erg weinig van een spuitje hoor. En wat zou er mis mee zijn als ze van hem af wil? Ik zou ook geen chagrijnig paard willen die pijn heeft. Ik zou daar zelf heel ongelukkig van worden omdat ik weet dat mijn paard ongelukkig is. Leuke hobby is dat paardrijden dan zeg! Als je alle paarden moet gaan redden van de slacht of van een spuitje heb je je handen vol. Dan heb je binnen een jaar zoiezo tientallen dravers staan die afgekeurd worden omdat ze niet goed genoeg presteren in de wedstrijden en met 2,5 naar de slacht gaan terwijl ze lichamelijk helemaal goed zijn. Mensen zijn nu eenmaal de consumenten van de wereld en hebben het voor het zeggen en maken gebruik van de natuur en dieren. Jij draagt waarschijnlijk ook leren laarzen, eet vlees, rijdt auto etc. Je gaat de wereld niet verbeteren door een paard in leven te houden en al helemaal niet als het pijn heeft. Dan vind ik het zelfs gemeen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:47

justjoycie schreef:
@aerdenhout1: ik heb me geregistreerd bij balingehof....ben benieuwd!!

bedankt!

Super dat je jezelf de optie geeft (naast de oude eigenaresse en inslapen) om jezelf de vaardigheden te leren om met een dominant paard om te gaan.
Zo geef je het paard een eerlijke kans op misschien nog een prettige periode (met steun aan de mens) voor hij ingeslapen wordt vroeger of later. En het is ontzettend leerzaam voor jezelf en over jezelf, ik denk dat je het paard daar nog dankbaar voor wordt :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:52

spoekie schreef:
Moet elk dier met een beetje pijn maar dood? Dan kun je mij ook maar beter inslapen, ik heb ook een hoop van allerhande kleine kwaaltjes.. En mijn hond ook, die heeft licht last van haar achterpoten, maar rent, springt nog vrolijk rond.. maar ja af en toe heeft ze pijn.. Dat kan natuurlijk absoluut niet.. kom op zeg.

Hoe egoïstisch kan een mens zijn? Ongelovelijk, ik hoop dat TS meer van haar dieren houdt dan jij doet. Ik vind het echt ongelovelijk dat iemand zo'n standpunt kan verdedigen.

Als je de verantwoordelijkheid over een dier neemt dan maak je de keuze om zo goed mogelijk voor dat dier te zorgen. Ook het behoeden van pijn en de keuze maken om het leven te stoppen bij pijn is hier een onderdeel van. Een dier pijn laten lijden omdat de eigenaar geen afscheid kan nemen is echt onethisch en egoïstisch. Helaas gebeurt dat maar al te vaak.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:52

Je kunt voor hem ook iemand zoeken die paarden met gedragsproblemen interessant vind. Er zijn er, als je zoekt, vast wel een paar, gewoon mensen die júist die uitdaging aangaan om het leuke, lieve paard onder die boosheid/angst/pijn vandaan te halen. Een mooie weg om te bewandelen voor je paard.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:57

Hey plaatsgenoot, wat een rotsituatie.
Je bent er natuurlijk wel laat mee, maar ik zou toch proberen het via de oude eigenaar te spelen (als die maar een beetje mee willen werken). Je geeft zelf duidelijk aan dat het paard eigenlijk te "moeilijk" voor je is, ik denk dat het beter voor het paard is, dat hij terug gaat en dat je op de een of andere manier een vergoeding krijgt.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:58

Toevallig heb ik een paard met hetzelfde staan en sta ik voor het besluit hem in te laten slapen.
Door de artrose worden de zenuwen vaak afgekneld en ontstaat er onder andere ataxie. Ik vind het nogal wat dat de DA zegt dat je er nog rustig ritjes mee kan maken. Ik ben bijna verongelukt met mijn paard door zijn aandoening. Pijn is moeilijk, maar als ze pijn of gevoelsstoornissen hebben kan dit heel vervelend zijn. Vergelijk het maar met een nekhernia bij een mens.
Als ik jouw verhaal lees, zou ik denk ik kiezen voor inslapen/afmaken.

justjoycie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 00:12

bedankt allemaal voor de reacties!

zo zie je maar weer hoe moeilijk deze situaties zijn.
even @ spoekie:
haha nee hoor ik vind je geen bitch...dit is jou mening en de woorden die jij typt gaan ook zeker door mijn hoofd......en ik probeer ook allerlei opties. zo heb ik gebeld naar stichting true illusion....daar mag ik een aanmeldingsbrief heen sturen. voor hun is tristan wel een interessant paard omdat hun paarden met gedragsproblemen opnemen...alleen idd...hij heeft pijn alleen tot in hoeverre kan ik alleen achter komen met pijnstillers...dus dat staat mij sowieso nog te doen. ik laat hem echt niet maarzo inslapen. dat kan ik niet. wel als hij zo ongelukkig en stram blijft met de pijnstilling....ik wil niet dat het beestje lijd omdat ik het te moeilijk vind om de keuze te maken. dat is egoistisch. als ik in zijn (hoeven) stond had ik dan ook gevraagd om een spuitje.

verder.....ik ga het proberen mensen met de vorige eigenaresse....lukt dit niet...tsja...ik houd jullie op de hoogte

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 01:50

Van hier achter mijn pc scherm kan ik natuurlijk de echte toestand niet echt beoordelen, maar na ik voorgaande berichtjes heb doorgelezen vind ik toch maar dat het een beetje gissen en gokken blijft.
Over het gedragsprobleem en de behandeling door een professional, daar wordt maar heel sumier over gesproken, en naar mijn idé is dat eigenlijjk een primordiaal werkstuk, hier zou als eerste aan gewerkt moeten worden denk ik.
Het paard laten inslapen daar heb ik persoonlijk niet het minste problemen mee, maar ik zou dat pas doen als de heropvoeding onmogelijk zou blijken te zijn, ik zou dus adviseren om je paard te hertrainen gedurende een korte tijd bv 1 à 2 maanden, lukt het niet dan is inslapen alsnog een mogelijke oplossing.
Ik stuur je nog een pb

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 02:02

hoi je kan hem nog en kans geven door het contact vanaf het begin weer op te bouwen en hem duidelijk te maken dat je hem begrijpt en hij geen pijn meer zal lijden je kan met hem wandelen en hem plezier geven, als je van hem houd kan je veel. longeer hem met zadel om te kijken hoe hij reageert doet dat al pijn moet je er ook niet meer op gaan. Aleeen alles wat hij doetr wat jij niet wilt moet je heel duidelijk op reageren , dat doe je ook voor hem zodat hij je leert respecteren desnoods met hulp en dan kan je best nog wel een paar jaar plezier van hem hebben. luister naar hem maar hij moet ook naar jou luisteren en als daar eens een tik voor nodig is dan moet dat want in de kudde zijn ze ook niet lief tegen elkaar, behandel hem paards. succes

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:07

justjoycie schreef:
bedankt allemaal voor de reacties!

zo zie je maar weer hoe moeilijk deze situaties zijn.
even @ spoekie:
haha nee hoor ik vind je geen bitch...dit is jou mening en de woorden die jij typt gaan ook zeker door mijn hoofd......en ik probeer ook allerlei opties. zo heb ik gebeld naar stichting true illusion....daar mag ik een aanmeldingsbrief heen sturen. voor hun is tristan wel een interessant paard omdat hun paarden met gedragsproblemen opnemen...alleen idd...hij heeft pijn alleen tot in hoeverre kan ik alleen achter komen met pijnstillers...dus dat staat mij sowieso nog te doen. ik laat hem echt niet maarzo inslapen. dat kan ik niet. wel als hij zo ongelukkig en stram blijft met de pijnstilling....ik wil niet dat het beestje lijd omdat ik het te moeilijk vind om de keuze te maken. dat is egoistisch. als ik in zijn (hoeven) stond had ik dan ook gevraagd om een spuitje.

verder.....ik ga het proberen mensen met de vorige eigenaresse....lukt dit niet...tsja...ik houd jullie op de hoogte

Maar dat is ook het rotte. In hoeverre heeft hij pijn? kijk, als hij elke dag onder de pijnstillers moet zitten om een beetje een fatsoenlijk leven te hebben, dan ben ik ook echt voor inslapen. Valt de pijn mee zolang hij lekker in de wei staat. Tsja, dan zou ik mijn paard houden. Mijn verantwoordelijkheid gaat ook zo ver dat mocht ik er niet mee op kunnen rijden, ik mijn paard toch zou houden.
Ik zou als ik jou was dus ook vooral eerst kijken hoe ernstig de pijn is. Blijkt deze mee te vallen of er zelfs niet te zijn wanneer hij niet hoeft te rijden, wordt het een heel ander verhaal. Want natuurlijk is je paard nu chagrijnig. Rijden doet pijn. Mensen komen om te rijden, dus mensen = pijn voor dit paard. Die associatie is al gemaakt. Dus ik vind het kort door de bocht om maar meteen te roepen dat hij ingeslapen moet worden. Voor mij persoonlijk zitten er nog te veel gaten in het verhaal. Maar ik ken het paard ook niet en dat scheelt ook veel.

petitbrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:40

wat erg voor je ik heb maar 1 tip, weg!

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:38

Laatste redmiddel kan zijn erik laarakkers, ik weet niet of hij een trailer ingaat? maar ik heb goede berichten gehoord over deze man.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:05

Je zegt in je beginpost dat het paard niet meer dressuurmatig of nageefelijk kan gereden worden. Als dat jouw ambitie is, dan kan je er inderdaad niet mee verder en dan moet jij de beslissing nemen of je hem verkoopt of laat inslapen. Bij verkopen heb je het risico dat het alleen nog maar slechter kan gaan, als je hem verkoopt aan mensen die er geen verstand van hebben. Inslapen, dat zou ik echt alleen maar doen als je WEET dat zijn pijn ondraagelijk is. Inslapen omwille van gedrag zou IK nooit doen. Ikzelf heb ook een verschrikkelijk dominant en moeilijk paard, maar met zeeeeer kleine stapjes kom ik stilaan vooruit. En dat voelt even goed als kunnen rijden. Voor mij persoonlijk is het rijden niet belangrijk. Als morgen iemand vertelt dat ik nooit met mijn paard zou kunnen rijden, is er geen haar op mn hoofd dat er aan denkt om hem te verkopen of te laten inslapen.
Je moet echt voor jezelf uitmaken wat je wil. Inslapen zou ik echt alleen maar doen als er te veel pijn is. Ga op zoek naar een second of third opnion. Als het zijn gedrag is, dan kun je mijns insziens niet genoeg proberen om je paard te helpen. Dat zou IK doen, maar het blijft jouw keuze... Maar ik had gelezen dat je echt van hem houdt, dus waarom niet proberen. Kan je er niet evenveel voldoening van krijgen om je paard gelukkig te proberen te maken, net zoals je voldoening zou krijgen door dressuur te rijden?