Houding als je paard steigerd ? reactie's?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Unicyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:11

AnitaMaykaBB schreef:
@Unicyn: ja, misschien een schrikreactie, ik weet niet of er op dat moment niet gebeurde, maar als je langer dan 10 jaar rijd, moet je dat toch wel weten? maar ik weet niet of jij dat weet, of iemand anders hier misschien; mag zo'n vangtouw ook onder proeven? en is dat een speciaal touw of gewoon een touw los om de nek?

ik rijd zelf al langer dan 10 jaar, maar heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een paard heel hoog steigerd. Dus ik denk niet dat het te maken heeft met hoelang je rijdt, maar met je ervaring met steigeren. Ik weet wel dat ik dan voorover moet gaan zitten, of in ieder geval niet aan de teugels moet trekken, maar ik denk dat ik op dat moment uit schrik misschien anders reageer dan de bedoeling is;)
Verder onder een proef mag je denk ik niet met vangtouw rijden (misschien in overleg met de jury?), maar ik geloof dat je wel met een borsttuig mag rijden/ martingaal zonder verbindingsstukjes met de teugels? Weet dit niet heel zeker..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:52

In een dressuurproef mag je niet met hulpteugels rijden kan ik me herinneren. Dit was twee jaar geleden in ieder geval wel zo. Met springen is het een ander verhaal.

En TS, ik snap die ene zin niet helemaal. Deze: en als je het nu niet aan voelt komen of het hoog gaat of dat t even slaan word of niet zo hoog?

En het ligt inderdaad niet aan hoe lang je rijd. Mensen die hun hele leven lang rijden en bijna niet op een steigerend paard hebben gezeten, hebben we er ook mee maar iemand die bij wijze van spreken niet eens B niveau rijd maar altijd steigerende paarden heeft gereden, kan er wel goed mee omgaan. De paarden waar ik het over had gaan trouwens 9 van de 10 keer recht omhoog. Dan is het altijd weer afwachten van: gaan we vallen of niet? En inderdaad, je glijd er zowat vanaf! Gelukkig hebben beide paarden het al heel lang niet meer gedaan:) (naja het ene paardje al 3 weken niet)
Laatst bijgewerkt door Geryon op 08-02-11 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Quetzal

Re: Houding als je paard steigerd ? reactie's?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:55

Lichaam naar voren gooien of als het veilig genoeg is opzij trekken. Die van mij durft nogal vaak eens smerig steigeren om me te testen (verder is 't echt een lieverd hoor!) en dan niet bepaald hoog, 't is eerder wat dreigen, dan trek 'k 'm wel opzij. Als het echter écht gevaarlijk wordt (kaarsrecht omhoog e.d. gewoonweg gemeen) dan geef 'k ze liever meteen een klap op het hoofd met de vlakke hand. Daarna doen ze het gegarandeerd niet meer.;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:01

Quetzal schreef:
Lichaam naar voren gooien of als het veilig genoeg is opzij trekken. Die van mij durft nogal vaak eens smerig steigeren om me te testen (verder is 't echt een lieverd hoor!) en dan niet bepaald hoog, 't is eerder wat dreigen, dan trek 'k 'm wel opzij. Als het echter écht gevaarlijk wordt (kaarsrecht omhoog e.d. gewoonweg gemeen) dan geef 'k ze liever meteen een klap op het hoofd met de vlakke hand. Daarna doen ze het gegarandeerd niet meer.;)

Oh jawel! Je hebt er paarden tussen zitten hoor... Wat je ook kunt proberen is een ei, dan denken ze dat ze bloeden en hun kop hebben gestoten. Toen ik het probeerde was het ei al gebroken voordat ik hem nodig had :p

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:07

Is een combinatie van factoren.
Hoe steigerd het paard in kwestie? Relatief hoog of laag? Uit het niets of kun je het goed merken?
Hoe lang rijdt je het paard, hoeveel ervaring heb je met steigeren?

Het is natuurlijk de bedoeling dat je het paard, voordat het steigerd omtrekt zodat deze zijn balans verliest.
Maar stel; je voelt het niet aankomen en het paard schiet opeens de lucht in. Denk jij dan: oliebol ik moet blijven zitten? Of Ojee, netjes naar voren zitten, niet in zn mond trekken?
Het is gewoon een reactie op een schrikreactie die je als ruiter niet in de hand hebt. Of je nu 1 of 10 jaar rijdt.
Wanneer je het aan voelt komen kun je nog goed 'nadenken', wanneer het steigeren opeens gebeurd heb je daar gewoon de tijd niet meer voor en wordt je 'overvallen'.

Quetzal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:28

Geryon schreef:
Quetzal schreef:

Oh jawel! Je hebt er paarden tussen zitten hoor... Wat je ook kunt proberen is een ei, dan denken ze dat ze bloeden en hun kop hebben gestoten. Toen ik het probeerde was het ei al gebroken voordat ik hem nodig had :p

Achja sommigen.. Tot nu toe heb ik het steigerprobleem bij alle (probleem)paarden die ik al onder m'n kont heb gehad op deze manier kunnen oplossen. Wie weet wat ik bij de volgende allemaal mag gaan proberen.. }>

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:31

Ik denk dat het ook met je reactievermogen te maken heeft. De een heeft een snellere dan de andere. Je kan erop oefenen denk ik maar veel kan je er nou eenmaal niet aan doen. En ik denk dat dat er ook veel mee te maken heeft. En natuurlijk als je angstiger bent, dan denk je eerder aan jezelf (blijven zitten) dan aan het paard (niet in ze mond zitten). En veel ervaring met steigeren zou je eigelijk niet moeten willen, want das natuurlijk nooit echt goed, tenzij je expres dat soort ''probleem'' paarden rijd. (al spreek ik ook over mezelf maargoed)

@ Quetzal: Hoe zou je het anders oplossen? Heb je daar al eens over nagedacht? Bij een paard dat bijvoorbeeld steigert uit protest maar niet reageerd op een slag voor ze hoofd of hem naar voren schoppen of wat dan ook? (vraag het gewoon uit interesse hoor, misschien dat ik er ook nog wat aan heb)

Quetzal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:41

Dan denk ik dat het probleem ergens anders zit. Een paard steigert immers niet zonder reden. Zou hem dan eerst toch eens laten nakijken door de fysio, tandarts, veearts en indien daar geen probleem is zou ik het dan toch maar proberen oplossen met omtrekken/flinke klap. Mocht er wel een probleem zijn, dan valt het hier natuurlijk niet mee op te lossen want dan steigeren ze niet uit kwaadaardigheid. Na een tijdje zijn ze het wel zat hoor. Andere manieren weet ik zo niet meteen, je mag nooit vergeten dat je NOOIT sterker zal zijn dan een paard. Sommigen durven dat soms eens vergeten en dan ontstaan er werkelijk levensgevaarlijke situaties.. Achteruit trekken e.a. kan ook alleen maar nare gevolgen voor jezelf hebben. Veiligheid boven alles, vandaar ook die klap op het hoofd. Ik sla, schop nooit paarden in andere situaties, tenzij de eigen veiligheid in gevaar komt. ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:41

Ja daarin ben ik het helemaal met je eens. Het paard wat ik rijd komt gewoon in opstand als het wat moeilijker word. Als ik (volgens hem) teveel in ze mond zit, bijvoorbeeld alleen al stelling vragen soms, dan gaat ie recht omhoog. En dat valt gewoon niet anders op te lossen dan alles zo langzaam en gelijdelijk mogelijk aan te doen met de lichtste hulpen. Maaarrrr op die hulpen reageerd hij dus niet. Bij wat hardere hulpen word hij boos en gaat ie dus recht ophoog. Soms heeft ie een dag dat ie wel zin heeft en dat doet ie alles maar vaak heeft ie geen zin.. Ik heb tot nu toe de hele tijd wanneer het kon, een klap gegeven of dingen opgezocht waarbij hij gaat steigeren en dan als ie gaat steigert ik voorbereid ben en hem dan een klap geven op het moment dat ie gaat steigeren. Hij heeft het nu al drie weken niet gedaan dus ben benieuwd..

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:27

AnitaMaykaBB schreef:
Ja nee tuurlijk hoef je niet perfect te zitten op zo'n moment, dat snap ik ook,
maar ik bedoel je bedenkt je ook dat je niet naar achter moet leunen op zo'n moment, dan bedenk ik me eigenlijk altijd op dat moment naar voren en om de hals ! snap je een beetje wat ik bedoel?

Nee, of je het beste om de hals kon hangen.

joh, iedereen weet dat je naar voren moet hangen als een paard steigerd, Helaas schrik je op zo'n moment vaak, waardoor je een andere reactie geeft.

net als wanneer je paard op hol slaat. Bij alle (de meeste) ruiters is het bekend dat je niet moet klemmen en aan de teugels moet gaan rukken, maar achterover moet zitten en rustig meegaan.
maar ik weet toch dat ik zelf ook uit schrik voorover leun en met m'n benen klem als m'n paard ineens loeihard wegrent.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:42

Ach volgens mij wil TS alleen maar horen dat haar vriendin het super slecht doet en dat het zo knap is dat ze het zelf zo goed weet.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:03

Ik ga meestal automatisch naar voren leunen, en omdat ik mijn teugels vaak heel lang heb komen die los te hangen en moet ik de manen wel pakken. Ik ben altijd bang dat ze dan in de teugels verstrikt raken of zo :')

Maar ik zou niet echt weten wat een goede houding zou zijn als je paard steigert, ik denk inderdaad ook niet dat aan de teugels hangen gaat werken.

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:48

De beste houding die je kan aannemen wanneer je paard steigert is naar voor gaan leunen, zodat je gewicht op de voorhand van het paard terecht komt, en vooral niet trekken aan je teugels! Maar da's makkelijk gezegd .. Onlangs steigerde een paard, en ik had de verkeerde reflex met als gevolg dat we bijna waren omgevallen. Dus ook al weet je hoe het zou moeten, het hangt allemaal af van jouw reflex op de moment zelf ..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:24

Ik ga een ander antwoord geven dan de rest :D
Voor je eigen veiligheid gooi je los, ga je naar voren zitten en trap je hem naar voren. :j

Maarrrrrrr... het losgooien van de teugels is een beloning dus als je enigszins controle kunt houden over de druk die je zet, moet je juist wel druk houden (zonder hem uit balans te trekken) zodat je je paard niet beloond voor de actie met steigeren.

Nog sterker: ik heb ooit jaaaaren terug een paard zo steigeren afgeleerd, die kwam steeds steil omhoog en hoe meer je hem naar voren wou zetten, hoe hoger hij ging. Echt niet leuk. Bij een tik op de kont sprong hij erachter onder en ging je achterover. Bij een klap op zijn hoofd dook hij weg. Ik heb hem toen tijdens het steigeren met een teugel een flinke ruk in zijn mond gegeven (idd niet Pennyproof, maar dat was zijn gedrag ook niet). Hij heeft nog een steiger erachteraan gedaan, die dezelfde reactie opleverde. En daarna bleef hij netjes met vier voetjes op de grond en kreeg ik hem zonder problemen rondgestuurd.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:35

Ik denk dat het verschil met het automatisch voorover zitten en aan de teugels trekken is, dat het een te maken heeft met zwaartekracht en het ander niet. Bij bijna iedereen is het een reflex om niet te willen vallen, dus ga je voorover zitten. Maar niet aan de teugels trekken is geen automatisch reflex, sterker ik merk dat ik me nog wel eens wil op trekken aan de teugels van mijn bijrijdpony (kan uit het niets wegschieten, en kan daar nog niet goed mee omgaan) en dit heeft meerdere keren gezorgd dat ik bleef zitten. je kan namelijk alleen blijven zitten zonder druk op de beugels als je echt goed zit. Als jij al een halve meter naar links vliegt, werkt het ehct niet om je teugels los te laten.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:39

AnitaMaykaBB schreef:
tuurlijk kan je je dat wel bedenken, je bedenkt toch ook hoe je t beste kan blijven zitten, dus ook door niet aan de teugels te trekken?!
ik vroeg me gewoon af wat beter was, wie zegt dat ik wat wil bereiken?

Beste stuurlui staan al wal :Y)

Wat wil je hiermee bereiken? Je bedenkt echt niet in die paar sec.: ''hmm mijn paard steigerd.. laat ik is mijn houding na gaan''
''Hmm ik drijf al aan ... O ik moet iets meer naar voren zitten , wacht ik pak even de manen vast ... Ja dit is al beter''

Nee dus.
}:0

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:39

unika schreef:
Probeer maar eens direct de goeie houding te geven, als je paard onverwachts steigerd .. ;)

vaak heb je onbewust juist wel een goede houding als het plotseling gebeurd :))

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:40

Urielle schreef:
Ik heb hem toen tijdens het steigeren met een teugel een flinke ruk in zijn mond gegeven (idd niet Pennyproof, maar dat was zijn gedrag ook niet). Hij heeft nog een steiger erachteraan gedaan, die dezelfde reactie opleverde. En daarna bleef hij netjes met vier voetjes op de grond en kreeg ik hem zonder problemen rondgestuurd.

Woow! Vind het goed bedacht van je! Was je niet bang dat ie naar achterklapte?

Je krijgt wss alle penny's op je dak :+ maar ik vind het knap van je! :(:) Zo snel denk ik nooit :') Ik heb zelf nog geen echte steigers mee gemaakt (1 x maar :') ) ,maar ik gaf die pony gewoon een (Ben je een zeikerige penny raad ik je aan niet verder te lezen) flinke tik + flink been :') en wou hij nog een keer dan kreeg ie nog een keer een tik + schop :') De pony heeft het daarna niet meer gedaan :')
(Was een erg... ehum meninghebbende ........ Shet :') _/-\o_ )
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 09-02-11 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:40

Ik denk eerlijk gezegd dat je om je eigen veiligheid moet denken en dus naar voren gaan zitten en het paard naar voren drijven. En hem niet uit balans te trekken. En inderdaad hem eens helemaal controleren, om te kijken wanneer en waarom hij steigert. Steigeren doen ze niet zomaar en kan voortkomen uit pijn.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:44

Dinopino schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat je om je eigen veiligheid moet denken en dus naar voren gaan zitten en het paard naar voren drijven. En hem niet uit balans te trekken. En inderdaad hem eens helemaal controleren, om te kijken wanneer en waarom hij steigert. Steigeren doen ze niet zomaar en kan voortkomen uit pijn.

Verkijk je niet hoor! Die shet die ik bijv. verzorgde was enorm dominant (zowel met als zonder bit , met of zonder zadel altijd als jij de baas werd (duidelijk dus hem leiden) wou hij je uitproberen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:46

Ik zeg ook "kan" ;-)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:48

Quetzal schreef:
Dan denk ik dat het probleem ergens anders zit. Een paard steigert immers niet zonder reden. Zou hem dan eerst toch eens laten nakijken door de fysio, tandarts, veearts en indien daar geen probleem is zou ik het dan toch maar proberen oplossen met omtrekken/flinke klap. Mocht er wel een probleem zijn, dan valt het hier natuurlijk niet mee op te lossen want dan steigeren ze niet uit kwaadaardigheid. Na een tijdje zijn ze het wel zat hoor. Andere manieren weet ik zo niet meteen, je mag nooit vergeten dat je NOOIT sterker zal zijn dan een paard. Sommigen durven dat soms eens vergeten en dan ontstaan er werkelijk levensgevaarlijke situaties.. Achteruit trekken e.a. kan ook alleen maar nare gevolgen voor jezelf hebben. Veiligheid boven alles, vandaar ook die klap op het hoofd. Ik sla, schop nooit paarden in andere situaties, tenzij de eigen veiligheid in gevaar komt. ;)

die van mij komt wel omhoog zonder reden :)
of tenminste... hij zal het waarschijnlijk een goede reden vinden :')
maar hij komt omhoog wanneer hij het of niet met me eens is(en dat is soms al gewoon een simpel drafje of van galop terug halen naar draf) of wanneer hij iets moeilijk vind(steigert dan, dan ga ik me richten op het steigeren en niet op het geen hij moeilijk vind, we zijn dus neit meer bezig met het geen hij moeilijk vind en paardjelief heeft zijn zin :+)
echter, als je die dus een klap tussen zijn oren geeft, een ruk in de mond, een schop met je benen of wat je dan ook kunt verzinnen...
komt hij alleen maar hoger, of laat hij zich zelf achterover vallen...
conclusie... van instructeur en mij...
laat hem maar lekker komen :))
hij houdt die houding toch geen 5 min vol, en daarna gaan we lekker toch bezig met het geen ik van hem vroeg :))
sinds we dat doen... steigert hij in eens een heel stuk minder :Y)
soms moet je een onconventionele manier verzinnen om iets voor elkaar te krijgen :))
een manier die je overgens zelden op een ander paard hoeft uit te proberen/wilt uitproberen :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:54

Geryon schreef:
Ik denk dat het ook met je reactievermogen te maken heeft. De een heeft een snellere dan de andere. Je kan erop oefenen denk ik maar veel kan je er nou eenmaal niet aan doen. En ik denk dat dat er ook veel mee te maken heeft. En natuurlijk als je angstiger bent, dan denk je eerder aan jezelf (blijven zitten) dan aan het paard (niet in ze mond zitten). En veel ervaring met steigeren zou je eigelijk niet moeten willen, want das natuurlijk nooit echt goed, tenzij je expres dat soort ''probleem'' paarden rijd. (al spreek ik ook over mezelf maargoed)

@ Quetzal: Hoe zou je het anders oplossen? Heb je daar al eens over nagedacht? Bij een paard dat bijvoorbeeld steigert uit protest maar niet reageerd op een slag voor ze hoofd of hem naar voren schoppen of wat dan ook? (vraag het gewoon uit interesse hoor, misschien dat ik er ook nog wat aan heb)

*niet voor de pennys onder ons :)*
wat je ook kunt proberen(maar dat vereist wel een hoge dosis handigheid)
is, als je weet dat een paard steigert, iemand in de bak hebben met een touw, als je paard dan omhoog komt, touw om zijn benen heen slaan zelf het touw vast pakken en vast houden...
je moet het paard wel in balans houden, maar op een gegeven moment wordt het paard moe...
en vlak voor het door zijn achterbenen heen zakt laat je het touw los...
de meeste zullen het hierna nooit meer doen ;)
maar ook dit is een onconventionele manier, en niet aan te raden voor de meeste ruiters...
het vereist een groot ruitergevoel, balans en verstand...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:15

M_D_H schreef:
Geryon schreef:

*niet voor de pennys onder ons :)*
wat je ook kunt proberen(maar dat vereist wel een hoge dosis handigheid)
is, als je weet dat een paard steigert, iemand in de bak hebben met een touw, als je paard dan omhoog komt, touw om zijn benen heen slaan zelf het touw vast pakken en vast houden...
je moet het paard wel in balans houden, maar op een gegeven moment wordt het paard moe...
en vlak voor het door zijn achterbenen heen zakt laat je het touw los...
de meeste zullen het hierna nooit meer doen ;)
maar ook dit is een onconventionele manier, en niet aan te raden voor de meeste ruiters...
het vereist een groot ruitergevoel, balans en verstand...

Dat is wel erg gevaarlijk maar ik kan me voorstellen dat een paard dan niet meer steigert! Lijkt me ook ontzettend moeilijk dus ik ga het maar niet proberen, maar wel bedankt. Een touw om alle twee zijn benen? En dan de ruiter die erop zit het touw vast houden zodat ie er niet op kan staan? Wat als het paard nou wel naar voren wilt gaan om erop te staan, komt hij dan neer op zijn knieen? Waar het touw om zijn benen bedoel ik?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:19

nee, het touw word gewoon onder zijn benen door gehaald, dus als hij toch naar beneden komt dan zit het touw gewoon bij de singelplek...
dus vanaf jou hand, onder de benen door, naar jouw hand...
in geval van nood kun je altijd loslaten en het is dus juist niet gevaarlijk ;)
zolang je wel weet waar je mee bezig bent :)