Paard kopen, altijd Röntgen & klinisch laten keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

schipper1

Re: Paard kopen, altijd Röntgen & klinisch laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:11

Klinisch keuren zou ik altijd doen, ook al is het slechts een momentopname en stelt het weinig voor.
Rontgenologisch lijkt me afhankelijk van de aanschafwaarde en het gebruiksdoel. Als de aanschafwaarde lager is dan 3000,-, is de afweging of je dan 500 euro rontgen en 100 klinisch wilt uitgeven aan een keuring met kans op negatief advies.
Ik heb mijn paarden wel allemaal (nou ja allemaal klinkt wel alsof ik er 50 heb staan) op de foto, maar doe dat bij Sjoerd Donders. Komt met een mobiele unit aan huis, schiet fotootje en je hebt een cdrom en je weet wat er aan de hand is. Kost de helft van wat het in een kliniek kost, uitslag is hetzelfde. Alleen niet geldig voor verzekering, dus het is echt voor jezelf.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:40

waar zit sjoerd donders? zuid, west?

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:47

ik zou m sowiso altijd klinisch laten keuren , :j

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:57

Als je van een vreemde koopt zou ik het paard wel klinisch laten keuren, rontgen zou ik af laten hangen van de prijs.

De twee paarden die ik nu heb, heb ik beide gekocht terwijl ik ze al jaren kende. De ene liep al jaren onder een meisje op dezelfde rijvereniging en de andere heb ik zelf 2 jaar bijgereden ivm zwangerschappen van de vorige eigenaresse. Heb ze beide niet laten keuren. Wist van beide wat de gebreken waren (1 zomerexceem, andere aan 1 oog blind en een luchtzuiger).

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:49

Ik heb mijn paard zowel klinisch als rontgenologisch laten keuren en ben er heel erg blij van dat ik dat gedaan heb. Als ik zo links en rechts wel eens verhalen hoor over gezeur met de benen e.d. schat ik de kans dat mijne iets heeft altijd iets kleiner in, natuurlijk kan er wel iets ontstaan ofzo maar toch, ikw eet dat in principe alles goed zit.

Er zijn volgens mij geen regels over wie er moet betalen, maar het is gebruikelijk dat de verkoper betaald als het paard afgekeurd wordt; als het paard goedgekeurd wordt betaald de koper. Dit geld in ieder geval voor klinisch, rontgenologisch wil nog wel eens sowiezo voor de koper zijn, ookal wordt hij afgekeurd. Dit ligt gewoon aan de afspraken die je zelf maakt.

Ik ben zelf gewoon met mn paard naar de kliniek geweest, daar is alle apparatuur voorhanden en is wel net zo makkelijk. Direct na het foto's maken bekeken we ze samen op de pc en was alles goed en kreeg ik ze mee op cd :) Ik zie geen reden waarom het thuis zou moeten, tenzij je geen vervoer hebt of een andere reden.

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:05

ik schreef gister nog dat ik mijn net aangekochte paard zou laten keuren. nou wat ben ik blij dat ik het gedaan heb!
ze had 1 2tje in het kogelgewricht, daar kon ik wel mee leven. maar daarna kwamen de spronggewrichten op de foto en in beide troffen ze spat aan. en ook best wel erg, waardoor ik het risico niet genomen heb en de koop is dus over gegaan.
heel zuur natuurlijk, zowel voor mij als voor de verkoper. maar ja, zo zie je maar weer dat foto's maken toch echt wel kan lonen.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 22:42

Bedankt voor je bericht! Dat maakt het toch wel erg belangrijk om 't toch te doen :j

Heb je zelf de kosten wel betaald of gedeeltelijk betaald?

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:34

Jeetje Charlot, dat is toch wel erg jammer dat je je droompaard dan niet vindt, maar goed dat je het gedaan hebt. Mag ik vragen hoe oud het paard is en hoe lang al onder het zadel?

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:37

Wat ik ook betaal voor een paard.. zou altijd rontgenologisch laten goedkeuren naast klinisch en dan ZEKER hals en rug meenemen. Die zitten NIET in standaard keuring en zijn oh zo belangrijk (geen goede rug: jij moet er op zitten! Iets mis in de hals: vergeet dat dressuur maar! of zelfs t rijden..).

Uiteraard proberen af te spreken dat bij afkeuren de kosten voor de verkoper zijn.

Succes!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:50

Mobiele unit is meer bedoeld om 1 foto te laten maken en als je paard bijv iets heeft en niet te vervoeren is. Heb van verschillende DA begrepen, dat die foto's lang niet zo goed zijn als dat je naar een kliniek gaat!

schipper1 schreef:
Klinisch keuren zou ik altijd doen, ook al is het slechts een momentopname en stelt het weinig voor.
Rontgenologisch lijkt me afhankelijk van de aanschafwaarde en het gebruiksdoel. Als de aanschafwaarde lager is dan 3000,-, is de afweging of je dan 500 euro rontgen en 100 klinisch wilt uitgeven aan een keuring met kans op negatief advies.
Ik heb mijn paarden wel allemaal (nou ja allemaal klinkt wel alsof ik er 50 heb staan) op de foto, maar doe dat bij Sjoerd Donders. Komt met een mobiele unit aan huis, schiet fotootje en je hebt een cdrom en je weet wat er aan de hand is. Kost de helft van wat het in een kliniek kost, uitslag is hetzelfde. Alleen niet geldig voor verzekering, dus het is echt voor jezelf.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:03

@ amsterdam: er zijn toch ook mobiele rontgendiensten, die zelfs voor prokkeuringen van het kwpn gebruikt worden. Of is er ook een verschil tussen de verschillende mobiele rontgendiensten?

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:10

Hmm.. dat durf ik niet te zeggen..
Het is niet zo dat het niet goed is, maar er werd mij aangeraden om voor een gehele keuring naar een ander te gaan die het 'vast' had staan.
Zelfs de DA op het terrein (die er dus geld aan verdient als ik het daar zou doen) heeft verteld dat het meer voor een foto is of als het paard echt niet verplaatst kan worden door blessure ofzo.
Zelf zou ik dan altijd t zekere voor t onzekere nemen en naar een goede kliniek gaan.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 12:15

Ik heb zelf pas geleden een dierenarts gehad die met een mobiel röntgen apparaat aan huis kwam. Nu weet ik niet of dit nu aan de dierenarts ligt, maar er werd geconstateerd dat het om artrose ging, maar uit eindelijk ging 't wel heel ergens anders om.

Het handige ervan is dat ze 't meteen op de computer kunnen zetten en je meteen mee kunt kijken met het paard nog aan de hand :D

Mijn merrie was heel erg mak en deed geen stap verkeerd en dit werkte bij haar perfect. Zij wilde niet op de trailer, dit was voor mij een uitkomst. Maar helaas als nog naar de kliniek gegaan voor verder onderzoek.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:18

Als wij een paard aanschaffen laten wij hem zowel klinisch als röngelogisch keuren, de kosten zijn dan ook voor ons, ook als hij afgekeurd word.

Ik denk dat het erg uitmaakt wat voor'n budget je hebt en met welk doel je een paard wilt gebruiken. Wij willen ermee de sport in en daar zoek ik een paard voor, dat paard moet aan die eisen voldoen anders neem ik hem niet. Hij moet gewoon gezond in mekaar zitten. Ik ben namelijk niet van plan mijn doel te gaan aanpassen op het paard omdat het bijv. iets mankeert.

Maar als je bijv. een shetlander of ponytje voor je dochtertje koopt voor, 200/2000 euro, dan zou ik hem weer niet laten keuren. Een paard voor de sport van 6000 euro weer wel.

Mocht ik ooit een paard moeten verkopen, en de koper wil hem laten keuren, is prima, maar alle kosten zijn voor de koper, ongeacht welke uitslag eruit komt.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:48

Hm, voor de prokkeuring van mijn bijna 3-jarigen twijfel ik nu toch wel aan het mobiele. Straks zien ze wat en is het net als bij paroucha wat anders of misschien zelfs helemaal niets. Lekker dan:S

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 13:36

Kan ze voor het kwpn nog geprokt worden Valencia? Misschien domme vraag hoor, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee :)

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:22

Ik heb een tweejarige gekocht en deze klinisch en gedeeltelijk rontgenologisch laten keuren. Ik heb er ook heel lang over lopen twijfelen, heel veel mensen uit het gangenpaardenwereldje laten jonge dieren enkel klinisch keuren. Toch kunnen dierenartsen al van alles zien op de foto dus het heeft puur met de kosten te maken en dat ze het risico wel durven te lopen.
Gangenpaarden zijn erg duur, absoluut hogere prijsklasse. Het is afhankelijk van het ras maar voor een mooi gefokt veulen met papier kun je makkelijk 4000 of meer kwijt zijn. Als ze dan ook nog eens een bijzondere kleur hebben en merrie zijn (fokwaarde) kan het over de 7000 gaan. Bizar eigenlijk als je er over nadenkt, want op een mooi kleurtje kun je niet rijden, daarnaast heb je het over een heel jong dier waar nog weinig over te zeggen valt zowel over uiteindelijke bouw en karakter.
Maar goed, toen ik mijn tweejarige dus besloot te kopen heb ik hem wel voor een aardig centje laten keuren. Het is geen garantie voor het leven maar je hebt dan wel de garantie dat je een goede start kunt maken en er niet sowieso al iets mis was. Ik vind het ook eerlijker ten opzichte van het dier. Ik wil met mijn gangenpaard namelijk Endurance gaan rijden, daarvoor moet hij wel sterke benen hebben zonder bemerkingen. Als ik enkel met hem een beetje recreatief wilde rondhobbelen zou ik denk ik wel eerder alleen klinisch hebben gekeurd.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:54

Wat als je een paard gaat bezichtigen/kopen op 200 km afstand van je woonplaats. Plaatselijke dierenarts klinisch laten keuren? Of kun je in het koopcontract opnemen waar je het paard voor wil aanschaffen en erbij vernoemen dat het dier binnen 2 weken klinisch gekeurd wordt op eigen locatie en door de eigen arts? Wanneer dan zou blijken dat het paard afgekeurd wordt voor het doel van aanschaf (dat op papier staat) dat de koop vervalt en koper het geld terug krijgt?

Ik ga binnenkort kijken naar een paard in de lagere prijsklasse om gewoon lekker recreatief mee buiten te rijden en tw grondwerken. Ik wil sowieso niet rontgenologisch laten keuren maar toch wel klinisch denk ik. Het is alleen een heel stuk van mijn woonplaats af...

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:59

Klinisch altijd laten keuren en paarden die meer kosten dan €5.000 ook. Jonge paarden weer niet, of ze moeten echt heeeeeel veeeeeeeel opleveren ;-)

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:10

Hoi,
Het is per persoon heel verschillend.
Sommige mensen laten een paard uberhaupt niet keuren.
Ik hecht er wèl waarde aan.
Klinisch en röntgenologisch.
Destijds tijdens mijn zoektocht 2 paarden bijna gekocht die klinisch 100% goed waren en röntgenologisch zo slecht dat het de dierenarts verbaasde dat het paard nog goed liep.
Bij zo'n paard weet je het nooit.
Kan nog jaren goed gaan, maar kan op zo ineens gebeurd zijn en er nog mee springen werd zowieso afgeraden.
Dat risico wilde ik niet nemen, ik zocht een paard om hopelijk jaren plezier van te hebben.
En dan is het met een super slecht rapport toch een stuk onzekerder.
Uiteindelijk heb ik een paard gevonden dat zowel klinisch als röntgenologisch goed is.
Normaal zijn de kosten voor de verkoper als het paard niet goed is en voor de koper als het paard goed is.
Maar tegenwoordig is het niet meer een kwestie van goed- of afkeuren.
Je krijgt van de arts een positief of negatief aankoopadvies voor het doel waar jij het paard voor wil gebruiken.
Je moet van te voren goed afspreken wat je acceptabel vindt wat betreft cijfers die het paard krijgt voor de röntgenfoto's en eventuele chips.
Sommige chips kunnen echt geen kwaad terwijl sommige zeker schade zullen veroorzaken in de toekomst.
Voor het budget wat je te besteden hebt voor een paard zullen er nagenoeg geen verkopers zijn denk ik die een röntgenologische keuring bij afkeuring vergoeden.
Dat is meestal voor zover ik weet bij paarden boven de € 4.500,- omdat bij veel verzekeringen paarden die boven dat bedrag verzekerd worden goede röntgenfoto's moeten hebben.
Geduld met zoeken is erg belangrijk.
Heel veel succes gewenst.
Laatst bijgewerkt door grace1989 op 16-02-11 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

juanitaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:12

ik heb die van mij niet laten keuren
omdat we gewoon zekker wisten dat ze gezond was

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:13

juanitaaa schreef:
ik heb die van mij niet laten keuren
omdat we gewoon zekker wisten dat ze gezond was

Maar hoe wist je dat dan zeker? Kende je het paard al langer?

juanitaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:15

ik heb men paard al sins dat ze net onder zadel is
en toen zagen we gewoon dat ze nergens last van heeft

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:58

Dat is wel knap juanitaa!!
Ik zou dat echt niet zien, zelfs na 40 jaar in de paarden zou ik mijn hand niet in het vuur willen steken om zo even te zeggen of alles binnen in okee is!
Je ziet de gangen en de bouw van het paard, weet zijn afstamming meestal, maar daar houd het ook mee op!

juanitaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:03

ja okee daar heb je gelijk in
maar ja eidereen denkt daar tog weer anders over toch??
maar ik denk als we met die van mij wouwen fokken dat ze dan wel voor de gehele keuring ging dnek ik