Hoe krijg ik het hoofd van mijn paard omlaag met rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 17:59

Eehm.. nou, bedankt allemaal?

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:59

Nienke1308 schreef:
Lies21 schreef:
Uhm als je op bokt.nl moet zoeken naar het antwoord lijkt het me beter als je eerst lekker leert rijden dan met het hoofd van je paard bezig zijn.

Laat dat zoeken dus maar even zitten en ga eerst lekker veel ervaring opdoen!

Ik heb al 1 1/2 jaar les.. oeps :o

Anderhalf jaar is nog niet zo lang. Ik denk dat je er nog niet aan toe bent, als je het nog niet aangeboden krijgt van je instructeur/trice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:59

Beetje flauwe reacties...

Als dit meisje zo les krijgt, kan zij er ook weinig aan doen...

Je wilt niet weten hoe mij het 18 jaar geleden werd geleerd om je paard aan de teugel te rijden... :+
Pas als je wat ouder bent en gaat lezen en verder gaat kijken, kom je erachter hoe het niet hoort en wel hoort.

Nienke, heb je de mogelijkheid om ergens anders een les te nemen of te krijgen?
Een paardje gaat namelijk niet met zijn hoofd naar beneden door in de teugels te kneden.
Het is best een stukje ingewikkelder dan dat :j Heeeel beknopt: door een paard zo te rijden dat hij ontspannen is, in balans en door zijn motortje van achter aan te zetten zal het paard nagevelijk worden en netjes aan je handen gaan staan.

Je kan op bokt zoeken op het woord nagevelijkheid en op nog veel meer woorden om er meer over te leren.
Misschien is er iemand in je buurt die een instructreur of instructrice weet die je beter les kan geven?

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 18:00

Dankjewel, suze

Roxanneexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:03

Heee

Ik zou het gewoon aan je instructeur vragen hoe je het moet doen. hij of zij geeft jou tenslotte les en kent het paard.
als je op een manege paard rijd dat mag je er natuurlijk niet zomaar een hulpteugel aanhangen.
Ik zou gewoon gaan oefenen met je instructeur nadat hij of zij duidelijk aan jou uitlegt hoe je het moet doen.
want je moet dit met gevoel doen en dat kan je niet van een site afhalen dat moet je voelen
dit kan jou instructeur doen als hij naast je staat.

ik hoop dat je er wat aan hebt

Caira

Re: Hoe krijg ik het hoofd van mijn paard omlaag met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:04

Er zijn gewoon dingen die je niet op bokt kunt leren, dit is daar 1 van. Paardrijden leer je van een goede instructrice, niet vanachter een computer.

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 18:04

:o.. dat weet ik

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:06

Dus dan weet je ook dat we je hier geen antwoord op je vraag kunnen geven.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:24

Je moet al een heel makkelijk verder doorgereden paard hebben en een super instructrice zijn wil je dat na 1 1/2 jaar al voor elkaar krijgen.
Vergeet nog te vermelden dat je dan als ruiter ook nog eens een super talent moet hebben qua gevoel.
Eerst leren zitten, dan komt de nagevelijk heid er vanzelf bij!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:40

Blok beton aan hangen, dan blijft het hoofd ook beneden. :P

Nee hoor grapje, nagevelijk moet komen uit de ontspanning. Dus lekker les blijven nemen en een sterke basis opbouwen.
Succes!!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:46

Motortje zit van achteren, dus van achteren naar voren rijden, ontspanning en dan zakt het koppie vanzelf.
Maar het zijn allemaal factoren bij elkaar, je zit, je benen.. hoe voorwaarts is het paardje.
En lekker met je handen er vanaf blijven ...
En goed les nemen is ook belangrijk

Ach meid ik rij al ruim 20 jaar en ook ik leer nog steeds iedere dag.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:47

voorwaarts neerwaarts rijden,
dus eigelijk wat mando zegt van achter naar voren rijden.

babslovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:59

ik zou gewoon lekker
les blijven volgen en dan komt het nagevelijk rijden
vanzelf wel een keer..
maar nu heb ik eigenlijk een vraagje: mischien een domme vraag maar wat bedoelen jullie met van achteren
naar voren rijden?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:56

babslovertje schreef:
ik zou gewoon lekker
les blijven volgen en dan komt het nagevelijk rijden
vanzelf wel een keer..
maar nu heb ik eigenlijk een vraagje: mischien een domme vraag maar wat bedoelen jullie met van achteren
naar voren rijden?

Nou gas geven... niet racen maar gewoon lekker voorwaarts rijden... dus achterin zit je motor.

Men neme een fiets..
als jij wilt wegtrappen en je houd je remmen in dan kom je niet vooruit.
dus als jij been geeft en je houd hem aan de voorkant tegen komt hij ook niet vooruit :D

Als jij je rem los laat kan je ineens fietsen (gek he)
en hoe harder je trapt hoe sneller je gaat.... dussssssssss.............

als jij lekker voorwaarts tijd...(dus lekker doortrapt) dan moet je aan de voorkant niets in je handen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 09:19

aerdenhout1 schreef:
Je moet al een heel makkelijk verder doorgereden paard hebben en een super instructrice zijn wil je dat na 1 1/2 jaar al voor elkaar krijgen.
Vergeet nog te vermelden dat je dan als ruiter ook nog eens een super talent moet hebben qua gevoel.
Eerst leren zitten, dan komt de nagevelijk heid er vanzelf bij!

Dat zeker, maar een goede instructreur kan wel het verschil maken tijdens die eerste jaren.
Die zal juist beginnen met goed leren zitten inderdaad :j
Als je alles verkeerd aangeleerd krijgt, of verkeerd uitgelegd, mag je later weer alles gaan corrigeren..
*spreekt uit ervaring* :D

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 09:27

Pas als het lijf in balans is, komt het hoofd naar beneden.....
Dus eerst werken aan de rest van het lijf en inderdaad die achterhand eronder, dan komt het hoofd vanzelf. Ga alsjeblieft niet direkt naar allerlei hulpmiddelen grijpen en zoek een andere instructeur.
Less is more..............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 09:28

Doe eerst je best om netjes te rijden. Goed zitten, dat je het paard niet tegenwerkt, paard netjes aan het been maken, en probeer een heel stil en rustig contact met de mond te krijgen. En dan komt het allemaal vanzelf :)
Het is veel simpeler dan het altijd uitgelegd wordt, veel mensen maken er een onwijs ingewikkeld verhaal van, en zo ingewikkeld is het gewoon niet. Je hoeft niet te kneden, of kneepjes of wat dan ook, je hoeft helemaal niks te doen met die teugels.
En dat maakt het ook weer zo moeilijk, want de handen stil houden naar de mond van het paard is best moeilijk. Goed zitten, en goed meezitten, zonder te stuiteren, niet naar achteren en niet naar voren, rug niet hol en niet bol, buik in, borst vooruit, schouders naar achteren, ontspannen in je bekken en je benen ontspannen laten afhangen is moeilijk.
Veel doen is makkelijk, weinig doen, en goed rijden is moeilijk. Dat geeft niks hoor, iedereen moet het leren. En liefje, de mensen met de grootste monden kunnen er vaak nog niet veel van....... ;)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:14