mijn pony valt veel af in de winter help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:30

Mikkk schreef:
Hoeveel slobber heb je d'r gegeven? Ik durf hem niet teveel slobber te geven.

Ik heb een Epony, die kreeg een hele als we haden gewandeld of rustigaan gereden en 3/4 als ze niks deed

** wij hebben expres niet voor mais(pulp) gekozen omdat ze heel gevoelig is voor een slokdarmverstopping, mais wil nog wel eens ophopen hadden ze tegen mij gezegt :)

ponydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 20:30

geerke schreef:
is hij goed ontwormd?

Mais is net als andere granen kippenvoer.

jah hij is ontwormd dat doet onze dieren arts zelfs

ponydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 20:31

Vanky schreef:
Mikkk schreef:
Hoeveel slobber heb je d'r gegeven? Ik durf hem niet teveel slobber te geven.

Ik heb een Epony, die kreeg een hele als we haden gewandeld of rustigaan gereden en 3/4 als ze niks deed

** wij hebben expres niet voor mais(pulp) gekozen omdat ze heel gevoelig is voor een slokdarmverstopping, mais wil nog wel eens ophopen hadden ze tegen mij gezegt :)

dat dat doe ik ook
en mijn pony is daar ook heel gevoelig voor

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:32

Maispulp kun je prima geven en het zet niet uit of hoopt niet op in je paard als je het eerst helemaal laat uitzetten in het water ;) Dat is de gevaarlijkheid eraan.

Daarnaast zorgt het wel voor wat meer 'vlees' in de kuip.

ponydj

Re: mijn pony valt veel af in de winter help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 20:34

als het niet beter gaat over een tijdje bellen we de dierenarts is dat wel slim?

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:36

Bellen kan altijd toch als je het niet vertrouwd?

ponydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 20:37

Mikkk schreef:
Bellen kan altijd toch als je het niet vertrouwd?

jah das waar

Unicyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:38

en helemaal als ze magerder blijft worden, ondanks dat je meer gaat voeren! dat is dan wel een teken dat er iets niet goed is.. Dus goed in de gaten houden, en kijken of meer voeren helpt.

ponydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 20:41

Unicyn schreef:
en helemaal als ze magerder blijft worden, ondanks dat je meer gaat voeren! dat is dan wel een teken dat er iets niet goed is.. Dus goed in de gaten houden, en kijken of meer voeren helpt.

hij wordt niet dunner (gellukig ;) ) maar ook niet dikker (jamme ;( r) noujah vorige week was hij iets dikker dan dat hij de week daar voor was, maar niet heel veel

BXM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:52

Wat ook nog wel eens wil helpen is merrie brok voeren, omdat daar meer voedingsstoffen in zitten.
En eerst ruw voer (hooi/kuil) voeren voor dat je krachtvoer gaat geven zo haald je paard meer uit zijn of haar voeding.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:47

Subli seniores priores werkt echt heel goed. Is een combinatie van vanalles (bietenpulp, brokjes, ruwvoer, lijnzaad). Hier elke dag een schep van (naast voldoende ruwvoer natuurlijk) geeft binnen een paar weken zichtbaar resultaat.

Van mais schijnen paarden voordat ze zichtbaar dikker worden, vooral eerst van binnen te vervetten. Ik ben er daarom niet zo'n fan van.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:18

mijn pony wil ik nou bietenpulp bij voeren,zijn brokjes moet je dit dus eerst weken voordat je het geeft staat niet op de zak namelijk?

Unicyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:01

Emaartje schreef:
mijn pony wil ik nou bietenpulp bij voeren,zijn brokjes moet je dit dus eerst weken voordat je het geeft staat niet op de zak namelijk?

ja dat klopt! goed laten weken, anders kan je pony er heel ziek van worden/ dood aan gaan!
Ik doe altijd een schep van die brokken, met een emmer water savonds klaarmaken, en dan de volgende ochtend voeren.
Dan gaat het in ieder geval goed. Zorgen dat je de pulp brokken en je gewone brokken goed gescheiden houdt!

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:08

Ik maakte mijn slobber zelf... Wel veel werk maar werkte wel.

Ik kookte lijnzaad, dat deed ik in jampotjes, dan 1 paardenschep (zo een standaart schep waar je bix mee voert) zemelen en 1 schep maismeel erbij. Dat met 1 jampotje olie (gewoon goedkope uit supermarkt, iets van 28 cent per liter) en ongeveer 7 potjes water mixen.

Daarmee deed ik 2 dagen!

Ben er al twee jaar mee gestopt... hij is nu te dik :+ hehe!

Maar hij heeft het ruim 4 jaar gehad iedere winter. Recept heb ik van instructie, die gaf het altijd in het najaar om te helpen met haarwisseling, en tegen zandkoliek.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:30

Van 3x per week slobber voeren is die van mij mooi bijgetrokken :j

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:21

Unicyn schreef:
Emaartje schreef:

ja dat klopt! goed laten weken, anders kan je pony er heel ziek van worden/ dood aan gaan!
Ik doe altijd een schep van die brokken, met een emmer water savonds klaarmaken, en dan de volgende ochtend voeren.
Dan gaat het in ieder geval goed. Zorgen dat je de pulp brokken en je gewone brokken goed gescheiden houdt!

degewone brokken tegelijkertijd met de pulp mag je dus niet voeren sochtends?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:52

Om een paard dikker te krijgen eerst tandproblemen en wormen uitsluiten.
Dan beginnen met meer of beter ruwvoer ( b.v. lucerne ) . Werkt dat niet ( en dat zie je echt niet binnen 1 week ) dan kan je producten als bietenpulp, seniores priores proberen of idd merrie- of draversbrok.

Een deken op wil ook nog wel eens helpen in de winter, omdat ze dan minder energie hoeven te steken in het warm blijven en zo die energie niet kwijt raken.

mais bevat veel koolhydraten ( = suikers ), dat is de reden dat paarden er dik van worden. Maar is dus voor veel paarden eigenlijk niet echt gezond, vooral ook omdat mais niet goed verteert kan worden door de darmen.

chantalvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:21

Mijn paarden staan ook de hele winter binnen.. laat m elke dag wel even lekker lopen (longeren, rijden, stappen a/d hand) Daar worden ze vrolijk van. Die van mij hebben ook onbeperkt kuil/hooi. en 2kg biks per dag. ( paarden van 3 en een van 9, van ongeveer 600kg)

Unicyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:10

Emaartje schreef:
Unicyn schreef:

degewone brokken tegelijkertijd met de pulp mag je dus niet voeren sochtends?

Jawel, dat mag wel. Als je maar zorgt dat er dan geen pulpbrokken tussen je gewone brokken zitten.
Als je het de avond van te voren klaar gemaakt hebt, kan je paard dat zeker wel tegelijkertijd eten ;)

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:16

Mijn merrie werd in de zomer altijd mooi rond, en in de winter viel ze af. Ben haar toen Lucerne bij gaan voeren (kreeg ik toen als tip). Dat hielp bij haar wel goed!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:50

ik kreeg van marstal voor onze magere / dunnere pony advies;

schep wiesencobs geweekt
bekertje force
schep slobber

1 maal daags
en bijna onbeperkt ruwvoer, wel in hooinet met kleine mazen
het gaat nu super, heb hem nog nooit zo mooi de winter door gehad

wolknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 01:11

naast heel veel ruwvoer (hooi, kuil ) kan ook bietenpulp helpen.
dat zijn snippers die je wel heel goed moet laten weken. eventueel met een thermoskan heet water mee nemen. dan wordt het een smurrie en kan je het voeren eventueel gemengd met wat hij verder nog krijgt.
zou wel advies vragen hoeveel je pony ervan mag hebben, want er zitten wel vrij veel suikers in. en ook dan langzaam opbouwen.
hoop je hebt hier iets aan.
oh ja een beetje olie (scheutje zonnenbloemolie of van die speciale omega olie kan ook is wel veel duurder) helpt ook om het voer beter te verteren.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:22

seniores priores en onbeperkt ruwvoer is ideaal, maar mijn pony van 30 doet het alleen op priores ook heel goed, ze heeft er al jaren niet zo goed uit gezien. T is niet duur, voor een zak betaal ik ongeveer 8,50.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:25

heeft je pony een deken op? Anders zou je die volgende winter op kunnen leggen, dan heeft je pony minder energie nodig om zichzelf warm te houden en kan hij makkelijker op gewicht blijven.

Demii96A

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:35

ruwvoer geven!