paard vertoont zeer raar gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 16:34

ijspeert schreef:
Ik heb deze Friese merrie 2,5 jaar. ze is 5 jaar
vorige eigenaar had veel bitten geprobeerd omdat ze haar niet goed aan de teugel kregen. ze had een tekorte hals?

Dus dit wil zeggen dat ze met 2,5 jaar is ingereden en op die leeftijd al veel bitten in haar mond heeft gehad.
Ik denk dat er met inrijden iets zeer traumatisch is voorgevallen en daarom absoluut geen vertrouwen heeft

Zo met veel grondwerk weer van vooraf aan beginnen,en alles rustig opbouwen als of je een groen paard heb.

ze is erg jong ingereden. direct drachtig gemaakt. voor de keuring geweest etc. dus spanning spanning en nog eens spanning.

heb nog zo'n merrie staan die er nogal boos en agressief van werd (ook hetzelfde) maar dat is nu echt een topmerrie. loopt inmiddels Z2 en gaat echt voor de volle 100 % voor me, terwijl ze me eerst altijd liet zitten.

dit paard verkopen vind ik geen optie. wel over nagedacht. maargoed ze brengt mooie veulens en we zijn allemaal erg gek op der. ze keek het eerste jaar altijd heel zielig en bedroefd. dat is nu niet meer zo. je ziet dat ze lekker in haar vel zit alleen ze blijft snel gespannen en gestrest.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:36

Als ik dit lees, denk ik, waarom nog met dit paard willen gaan rijden? Misschien na een hele tijd als ze weer een beetje zichzelf heeft teruggevonden. Sommige paarden reageren heel erg slecht op druk omdat ze veel te jong te snel hebben moeten presteren (met inrijden of bijv op wedstrijden). Maar ook bij andere paarden en in de omgang geeft ze veel problemen dus als je haar als fokmerrie gaat houden, zou je dat in ieder geval moeten op gaan lossen. Ik denk een 'projectpaard' waar iemand met heel veel geduld en verstand mee aan de slag moet willen, en door veel rust en aandacht haar weer vertrouwen moet gaan geven, want ze is blijkbaar totaal van slag, met mensen maar ook tussen de paarden en dat laatste zou me het meeste zorgen baren, want dan kan ze dus ook in de kudde geen rust vinden. Er is wel een vrouw die ook met dit soort paarden aan de slag gaat, ze heet [naam verwijderd] http://www.basis-paardentraining.nl/index.php en verder nog Petra van Two Moons http://www.2moons.nl/petra.html de laatste is geloof ik wel vreselijk druk. Veel succes met haar ik hoop dat ze haar rust kan vinden op den duur.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:37

Daarom dacht ik ook al meteen aan dat het iets psychisch is bij dat paard.
Best zielig!
Maar daar kan aan gewerkt worden,met heel veel rust en geduld.
Ik zou als ik jou was ook op zoek gaan naar iemand die bekend is met zulke probleem paarden.

amsterdam_30

Re: paard vertoont zeer raar gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:39

Met foto's bedoel ik ook eerder hals en rug. Verder wordt er met zo'n onderzoek gewoon naar alles gekeken. Ook wordt soms gevraagd om zadel mee te nemen en soms even te rijden..
Is in training zetten een optie? Ken dus iemand die wat mij betreft wonderen verricht.. erg prijzig is ze niet. Heeft zelf een stal in Aalsmeer en doet het op een zeeeer paardvriendelijke manier.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:40

Mwoah... Volkomen verkeerd inrijden verklaart niet waarom ze ook asociaal gedrag ten opzichte van soortgenoten vertoont.
Ik zou het paard in ieder geval eens voor een langere periode, een maand of zes, 'wegzetten'. In die periode zou je kunnen uitkijken naar een 'gedragsdeskundige' om het daarna heel rustig aan eens op te pakken.
Lastig, knap dat je het tóch probeert!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:40

amsterdam_30 schreef:
Met foto's bedoel ik ook eerder hals en rug. Verder wordt er met zo'n onderzoek gewoon naar alles gekeken. Ook wordt soms gevraagd om zadel mee te nemen en soms even te rijden..
Is in training zetten een optie? Ken dus iemand die wat mij betreft wonderen verricht.. erg prijzig is ze niet. Heeft zelf een stal in Aalsmeer en doet het op een zeeeer paardvriendelijke manier.

Mij lijkt wel beter dat de eigenaar er zelf ook bij aanwezig is om te leren hoe ze dan met dit paard aan het werk moet.
Anders is ze snel weer terug bij af.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 16:40

maargoed dan vraag ik me af, wat kunnen ze met zo'n paard doen?

en waarom ik dit paard graag wil rijden? omdat ik in dit paard een heel talentvol paard zie. daarom wil ik het graag. misschien niet eerlijk, maar uiteindelijk heb ik haar voor de fok en de SPORT gekocht. ik heb er nooit veel druk op gezet. ze is 5 en loopt L2. lijkt me niet een bijzonder hoog niveau. reed der altijd 4 keer in de week een half uurtje en ze komt daarnaast elke dag van 10 tot 3 in de paddock.

het baart mij ook zorgen dat ze met andere paarden niet goed functioneert. het wordt beter, maar ze is snel opgefokt. ze sloeg eerst ook naar andere paarden tijdens het rijden. ze weet nu dat dit niet mag en doet het ook niet meer.

dit paard wordt gauw te dik, dus misschien mijn zinnen eraf halen en stoppen met rijden. ik geef alleen niet graag op..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 16:41

probleem is, ik wil haar niet ergens anders plaatsen. ze is maanden van slag als ze ergens anders komt. dat wil ik haar niet aandoen..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 16:42

het gaat om dit paard:

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:48

_Lott schreef:
ik loop stage bij mijn dierenarts en heb het hele probleem al voorgelegd, hij heeft der afgelopen week goed bekeken en wist het eigenlijk ook niet. hormonaal is ze eigenlijk altijd oke. niet extreem willig. niet extreem raar op aanrakingen etc.

ik heb het topic gelezen en ik ben toch benieuwd..
tijdens de hengstigheid doet ze dus normaal..maar als ze niet hengstig is,is haar karakter dan anders?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:51

Van een foto oordelen is altijd moeilijk maar als ik 1 dingetje mag opmerken(en misschien zit ik er naast) maar ik vind dat het zadel erg ver naar voren ligt op je paard.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:52

Idd wel knap dat je het wilt proberen met dr ;)
Maar.. ligt het zadel niet wat ver naar voren op de foto's? of lijkt dat maar zo?
Ik zou gaan voor haar een tijd lang ergens op de wei gooien met andere paarden, dat ze weer een beetje tot rust komt.
Daarna beginnen met grondwerk (evt. met hulp van anderen) en dan langzaam verder uitbouwen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:52

Geef haar een tijd vrijaf, laat haar gewoon een jaartje op de wei. Zo te horen heeft ze al genoeg mee gemaakt in die 5 jaar. Te vroeg ingereden en waarschijnlijk ook doorgereden, gelijk met geweld om dat ze met 2,5 jaar al verschillende bitten hebben geprobeert. Men geeft de schuld aan een te korte hals, dus verstand hadden ze er schijnbaar ook niet van, dus al te netjes zullen ze wel niet met haat zijn geweest. Logisch dat ze panisch wordt met een bit in.
Geef haar een jaartje vrij (even tijd om hetin het koppie weer rustig te krijgen)en pak dan alles weer van het begin af aan op, niet gelijk het zadel er weer op. Probeer er naast eens wat meer met haar bezig te zijn, vertrouwens van het paard weer winnen.
Nu met haar doorgaan werkt imo alleen maar averechts.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:57

Hmm mss haar rug en nek op de foto's zetten? Ik herken het verhaal heel goed.. Paard van een stalgenoot deed hetzelfde, is verkocht maar bleef het doen. Dat paard is op de foto gezet en bleek atrose in de rug te hebben, waardoor het paard niet kon nageven en buigen en dus zo ging rennen in bak...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 17:05

laat haar eens "testen"door proffesionele mensen http://www.balingehof.nl
om te kijken waar het probleem zit en hoe je er aan kan werken
Verder heb ik grote twijfels over het zadel
Een KN medium is nl een vrij smal zadel qua kussenkanaal en dat op een fries.....

Nagekeken door een dierenarts osteopaaht fysio kan ook niet alles uitsluiten
Geen van deze kijken nl naar de spieren zelf ( en daar kan heel wat mee aan de hand zijn) daarvoor kun je eens advies vragen bij iemand van http://www.happy-athlete.nl
Mischien een idee om naar de gratis inloop avond te gaan gaan om je te laten informeren
[EA-CO] Gratis thema-avonden bij 't Balingehof

Veder lees ik dat ze moeilij is met bitten en "ze eet nu weer"
betekend dat dat ze minder goed kon eten door haar gebit?
Verdoofd je tandarts ook ?
Een tandarts die niet sedeerd kan nl geen uitgebreide behandeling geven
( zoals bv ook de voortanden) maar vijlt alleen een beetje bij..

Op de foto heeft ze een erg wakker oog en de puntige gespannen kin valt me op
Het zou me niets verbazen als dit paard pijn heeft

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 17:29

ik zag ook dat het te ver naar voren ligt,waarschijnlijk helt het achterover(misschien nog een brugeffect erbij)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 22:05

ellepel schreef:
_Lott schreef:
ik loop stage bij mijn dierenarts en heb het hele probleem al voorgelegd, hij heeft der afgelopen week goed bekeken en wist het eigenlijk ook niet. hormonaal is ze eigenlijk altijd oke. niet extreem willig. niet extreem raar op aanrakingen etc.

ik heb het topic gelezen en ik ben toch benieuwd..
tijdens de hengstigheid doet ze dus normaal..maar als ze niet hengstig is,is haar karakter dan anders?

nee bedoel dat met de hengstigheid haar gedrag niet extreem is. dus net zoals als ze niet hengstig is

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 22:06

funnyhorses schreef:
Van een foto oordelen is altijd moeilijk maar als ik 1 dingetje mag opmerken(en misschien zit ik er naast) maar ik vind dat het zadel erg ver naar voren ligt op je paard.

klopt, veulen was er net uit en dat geeft nogal een hele dikke buik waardoor hij wat naar voren duwde. is nu niet zo

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 22:08

de dierenarts had haar inderdaad verdoofd de laatste keer. ik kijk het even aan en ga anders naar een grote kliniek in wolvega. mijn probleem voorleggen en kijken of ze mij kunnen helpen.

ik wil zo graag lichamelijke problemen uitsluiten, maar zowel mijn moeder als ik blijven het idee hebben dat ze last van haar mond heeft. ze kantelt haar hoofd nog wel eens, en laat ineens plukken vallen.

vandaag zou mijn zusje haar longeren en ze vloog de stal uit helemaal in paniek. hebben haar dus zonder hoofdstel en zadel gelongeerd.

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:16

ijspeert schreef:
Ik heb deze Friese merrie 2,5 jaar. ze is 5 jaar
vorige eigenaar had veel bitten geprobeerd omdat ze haar niet goed aan de teugel kregen. ze had een tekorte hals?

Dus dit wil zeggen dat ze met 2,5 jaar is ingereden en op die leeftijd al veel bitten in haar mond heeft gehad.
Ik denk dat er met inrijden iets zeer traumatisch is voorgevallen en daarom absoluut geen vertrouwen heeft

Zo met veel grondwerk weer van vooraf aan beginnen,en alles rustig opbouwen als of je een groen paard heb.

Ben hier helemaal mee akkoord: helemaal van nul beginnen, via grondwerk, onder begeleiding van iemand die natural horsemanship doet (ken niet zoveel namen in Nl, maar Anne Marie Van der Toorn heb ik op Horse Event gezien, die kan ongetwijfeld helpen). En niet teveel ineens van haar vragen, een gezegde in Natural Horsemanship zegt: "Take the time it takes, so it takes less time".

Benieuwd hoe dit verhaal verder gaat...

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 02:10

Ik ben ook eigenlijk wel benieuwd naar hoe ze met andere paarden is... Met meerdere paarden focusst ze op 1 vriendje en de rest wil ze het liefst afschieten, maar hoe oogt het? Is ze juist dominant en wil ze ze daarom allemaal weghebben of is het angst? Zeker ook omdat ze in de trailer flipt als er een achterlangs komt...
Hoe is ze in de wei met de anderen als het vriendje er niet is? Pikt ze dan een ander uit om vriendje mee te zijn? Het is wel echt bijzonder inderdaad...

Qua rijden zou ik persoonlijk teruggaan naar "niets moeten". Gewoon een beetje buiten wandelen, rondje fietsen als het wandelen heel goed gaat, onder het zadel naar buiten, maar "gewoon" relaxen, niets moeten. Geen longeerwerk, maar wat "spelen" en wat basis van vrijheidsdressuur. Vooral omdat je daarbij gewoon heel erg belonend kunt zijn. Ze gaat het nog leren dus kan niets fout doen, maar alleen maar goed doen bij proberen en per ongeluk het goede doen :) Vrij motiverend dus :)

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:51

Ik zou ook helemaal terug gaan naar nul. Ze is blijkbaar op haar 2de al ingereden wat natuurlijk veel te jong is voor een paard en dan ook nog verschillende bitten geprobeerd omdat ze niet aan de teugel wilde!! Hoe maak je een paard kapot? |(
Waarschijnlijk is dit mentaal gewoon te veel voor haar geweest. Doe de eerste tijd helemaal niets, alleen een beetje knuffelen, zodat ze het vertrouwen in jou terug krijgt. Je schrijft dat je haar niet overal aan kan raken. Ga hier dan mee beginnen. Na een hele tijd als je merkt dat ze er weer klaar voor is (en dit kan wel langer dan een jaar zijn), zou ik heel, heel langzaam haar weer aan het rijden laten wennen. Maar alles op haar tempo. Desnoods met begeleiding van ervaren mensen. Ze is nog maar 5, met opnieuw een goede start kan ze nog een heel leuk paardje worden.

Paarden31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:19

Hallo,

ik las dat je paard vreemd gedrag vertroond. misschien komt het door andere paarden dat hij niet echt in zijn vel zit.

Sta je op een stal, of op een manege??

stuur me ff een Prive berichtje!

dankje :)

opoe46

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:10

Ik krijg sterk de indruk dat dit paard al veel te veel te verwerken heeft gehad op een leeftijd waarop dit paard gewoon nog in de opfok had moeten staan.
Plus dat een Fries pas op 6 jarige leeftijd uitgegroeid is en pas met 4 jaar zadelmak/ingereden mag worden. Als deze merrie al op 2,5 jarige leeftijd is ingereden, is het lichamelijk en geestelijk compleet verknoeid. Het zou me niks verbazen als ze overal pijn heeft door jaren overbelasting op een onvolgroeid lichaam om maar niet te spreken over de geestelijke overbelasting.
't Is gewoon te triest voor woorden.
Dit paard heeft noodgedwongen haar puberperiode over moeten slaan en dat gaat zich nu wreken.

Ze is hoognodig aan vakantie toe. Zet haar maar eens 1 à 2 jaar op rust, laat haar lekker paard zijn. Daar knapt ze alleen maar van op. Pak haar alleen eens voor een borstelbeurt en that's it. Ga pas nà die tijd weer van onder af aan beginnen.

pamelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:39

er zijn al veel adviezen langs gekomen. als ik naar de foto kijk, zie ik een paard wat te jong beleerd is. met veel druk (waarom wordt er met sporen gereden). ook nog een veulen en dan er meteen weer op. pffff ik zou ook in verweer gaan. ga eerst eens rustig bitloos rijden aan een ontspannen teugel. geen of erg weinig krachtvoer, eventueel subli zonder. lekker buitenritjes maken en van een krukje opstappen. dat gehang aan een zadel is ook erg slecht voor de rug. zadel ligt ook veel te ver naar voren. Friezen hebben een moeilijke rug. en dit jaar helemaal geen wedstrijden rijden. ik wens je veel plezier met dit prachtige paard.