Hoe doen jullie dat: weidegang en hoefbevangenheid...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BiHB

Re: Hoe doen jullie dat: weidegang en hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:30

Die van mij is ook erg gevoelig, heeft t al meerdere keren heel licht gehad / of er tegenaan gezeten.
Die van mij krijgt altijd zn grasmasker om, langzaam opbouwen, s'nachts altijd op stal en ik hou de fructaan-indez goed in de gaten.

Maar voordat hij hele dagen gaat, zijn we een hele tijd verder, meestal gaat hij ongeveer 6 uurtjes op het land.
Wij hebben bij elkaar een stuk op 6 pony's op t land lopen en we maken iedere keer het land wat groter...

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:03

Ik weet niet of mijn pony daar gevoelig voor is..
Maar ik heb hem zomers gewoon 24/7 buiten staan,
en dan gewoon een niet al te groot stuk met vol groen gras..
Als je pony daar gevoelig voor is, moet je gewoon zorgen dat hij
niet op een te groot stuk gras staat waar het gras supervol met
eiwitten zit..

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:48

heb 2 shetjes die er erg gevoelig voor zijn.
vooral in het najaar met nacht vorst en overdag zon...

ze lopen hier het hele jaar door op de wei, daardoor scheelt het misschien dat ze er weinig tot geen last meer van hebben.

ik weid ze altijd achter de grote paarden aan, als die 3 weken op een stuk gelopen hebben gaan de shets er 3 weken achter aan.

graasmaskers moeten heel goed werken, ik vond het ondingen, kregen er plekken van en elke keer werd ik door voorbijgangers gebeld waarom mijn pony's met emmers om liepen :D

luve_rozes

Re: Hoe doen jullie dat: weidegang en hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:36

Eiwitten heb met Hb niet veel te doen, het is het fructaan. Dus na een koude nacht, met warme stralende zon, of een groot verschil in nacht en dag temperatuur, maakt het gras fructaan aan. Dat zet het paard om in fructose, suiker dus. En dat, vaak maar niet altijd in combinatie met overgewicht, veroorzaakt HB. Tekort gras, is gras in stress. Ook dat maakt fructaan aan. Ook gras wat te snel groeit, naar kunstmest, doet dat. Dat betekent dus imo dat hooi van zulk land, het ook teveel bevat.