15jarige nog keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: 15jarige nog keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:08

Maar wat houdt je dan tegen om te keuren.
Heb een gevoel dat je: of geen zin in hebt, of teveel werk, geen tijd, teveel kosten, iets dergelijks of heb ik het mis?

Ik zou ondanks dat het paard altijd goed is geweest toch even voor de zekerheid keuren. Waarom niet?
Het kost de wereld niet en je hebt als kopende partij toch een onderzoeksplicht.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 17:11

Miepje, nee hoor, ik zie daar helemaal niet tegenop. De kosten vallen ook mee (110 euro klinisch en 425 euro met foto's). Ik koop alleen niet dagelijks een paard en wil graag even meningen van andere mensen horen over wat zíj zouden doen in mijn geval.

Iig heb ik met de DA gesproken en een klinische keuring wordt sowieso op de kliniek gedaan. Mocht er reden tot twijfelen zijn over de klinische uitslag, zetten we wat nodig is, op de foto.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:14

Klinisch laten keuren iig, altijd doen, even door de buigproeven heen, is ie klinisch 100% heb je er toch gelijk beter gevoel over, ook al zouden ze bij wijze van spreken op de foto's wat slijtage zien hier of daar.
Heb dat bij mijn leermeester paard ook laten doen, die is nu 15, wordt 16, wij kochten hem als 13 jarige, geeft fijn idee als je weet hoe of wat!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:20

Ok, dan begreep ik je berichtjes verkeerd, dat is het lastige van internet, je mist de intonatie.

Denk dat het een mooie oplossing is wat je nu doet. Klinisch keuren is altijd verstandig.

Hopelijk gaat alles prima en heb je binnenkort een mooi leerpaard.

Miss_Ty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:20

Wat een goed idee om een 15-jarig paard te kopen als leerpaard. 4.000/5.000 euro zou ik niet te veel vinden als hij echt meer dan Z is gereden en gestart.
Maar on topic.
Waarom laat je hem niet gewoon klinisch keuren en zeg je dat bij ook maar iets van twijfel op de buigproeven je foto's neemt?
Als een 15-jarige waar je over twijfelt over evt slijtage, WEL goed de buigproeven doorkomt, zou ik daar niet zo snel iets achter zoeken en zouden foto's misschien wel overbodig zijn.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 17:26

Eigenlijk wilde ik voor een jonger dier gaan, maar tijd om nóg een paard alles te moeten leren heb ik (helaas) niet. Daarnaast 2 bedrijven, 2 kinders en een huishouden, dan wordt het wel héél druk.
Daarom toch maar besloten dat een ouder paard met alle knopjes voor alle partijen beter zou zijn:
- voor mij-> ik kan leren hoe de knopjes werken en waar ze horen te zitten
- voor mijn jonge paard -> kan ik gelijk de knopjes op hem aanbrengen en zorgen dat ze naar behoren werken
- voor het leerpaard -> kan die nog lekker aan de slag en krijgt een fijn pensioen als het zijn tijd is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:32

Goede keuze wanneer ik dat zo lees....

Nu zit ik in de IJslanders, en daar is een paard van 15 in de bloei van zijn leven. Maar goed, wij beleren ze dan ook pas wanneer ze volgroeid zijn. Dus tegen de tijd dat ze 15 zijn hebben ze misschien nog niet eens 9 jaar ohz gelopen.
Dat zal bij dit paard, helaas, anders liggen.
Of het paard correct en met beleid en geduld naar dit niveau gereden is, en dus redelijk slijtagevrij is, blijkt uit foto's... ik zou ze dan ook zeker laten maken.

Dus in short: ja, laten keuren! Hopelijk wordt ie goedgekeurd, spannend!
Laatst bijgewerkt door Ninx op 02-02-11 17:33, in het totaal 2 keer bewerkt

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:32

Voor die prijs helemaal laten keuren.
Je wil er de wedstrijdsport mee in dus je gaat hem normaal actief belasten.
Wat er al geschreven wordt, straks zit jij over een paar maanden met een onbruikbaar paard.
Je zal vast wel dingen tegenkomen die normaal zijn voor zijn leeftijd.
Maar aan de hand van de foto's kan je wel zien of jij theoretisch gezien nog met het paard de sport in kan.
Heel veel succes.

Stasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:39

Zeker helemaal laten keuren, en als je nog over de prijs kan onderhandelen neem je dat er toch in mee. Elke goede dierenartst weet wat hij mag verwachten van foto's van een paard van die leeftijd en kan je goed advies geven. 15 is misschien op leeftijd voor de sport maar hij kan zomaar 30 worden en dan is het toch fijn als die dat in goede geozndheid doet!

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:54

Ik zou het paard helemaal laten keuren , dus ook op de foto's

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:59

ik zou zeker voor een klininsche keuring gaan, en ,is het paard al verzekerd? en kan jij die verzekering zo mee nemen en op jouw naam laten zetten? dan koop je toch een stukje zekerheid erbij.
ik vind een paard op dat nivo en leeftijd dit geld wel waard hoor. hij kan nog wel jaren mee hoor,die van mij is 23 en loopt zz-z dus.... ;)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:42

en boven de 4000 wil de verzekering toch ook foto's zien, neem aan dat je het dier ook gaat verzekeren ???

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:48

Ik zou geheel laten keuren. Vind het toch wel een behoorlijk bedrag. Mocht het paard toch niet goed zijn zonder dat je het hebt laten keuren heb je geen poot om op te staan en ben je een smak geld kwijt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:12

Helemaal laten keuren, ook omdat het paard al wat ouder is én zwaar is getraind. Dus dat geeft meer kans op bijv. artrose/spat etc. Bij een volledige keuring komt dat iig aan het licht mocht dat zo zijn.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:19

Sleeper schreef:
Ik heb destijds ook een 15 jarige gekocht en laten keuren. Daar kwam wel iets uit, maar ik kende het paard al langer en de koop was hoe dan ook doorgegaan.

Een vreemd paard zou ik helemaal laten keuren. De kans is groot dat er iets uitkomt, 15 is niet oud maar heeft wel 15 jaar erop zitten, maar je kan zelf beslissen of dat wat er uit komt passend is bij een 15 jarige. En daar je beslissing op baseren.

Waarom heb je hem dan laten keuren?
En heb je daar spijt van gehad?
Heb nl hetzelfde gehad en nu had ik dat niet meer gedaan..

Maar ik zou in dit geval (vreemd paard) zeker klinisch laten keuren.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:35

kamsel schreef:
Sleeper schreef:
Ik heb destijds ook een 15 jarige gekocht en laten keuren. Daar kwam wel iets uit, maar ik kende het paard al langer en de koop was hoe dan ook doorgegaan.

Een vreemd paard zou ik helemaal laten keuren. De kans is groot dat er iets uitkomt, 15 is niet oud maar heeft wel 15 jaar erop zitten, maar je kan zelf beslissen of dat wat er uit komt passend is bij een 15 jarige. En daar je beslissing op baseren.

Waarom heb je hem dan laten keuren?
En heb je daar spijt van gehad?
Heb nl hetzelfde gehad en nu had ik dat niet meer gedaan..

Maar ik zou in dit geval (vreemd paard) zeker klinisch laten keuren.

Ik heb haar laten keuren omdat ik wilde weten hoe het met haar lijf gesteld was. Gevoelsmatig was het ook meer een goede check, maar dat kwam natuurlijk omdat ik het paard al kende (en al tijden verliefd op haar was) Ik had geen grote dingen verwacht, en er zijn ook geen grote dingen uitgekomen. Maar nee absoluut geen spijt van en ik zou het weer laten doen. Ik heb jaren later nog elke dag plezier van haar.

TS, mijn paard heeft ook een behoorlijk sportverleden en was/is een uitstekend leerpaard. Je paard zal je leren hoe het moet, want foutjes ga je ongetwijfeld maken. Dit paard zal je die gelegenheid geven. Ik denk dat je een goede beslissing maakt om dit paard serieus te overwegen.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 20:41

Verzekeren daar doe ik niet aan.
Daar heb ik één keer een goede miskleun aan gedaan en nu trap ik daar dus mooi niet meer in. Ik hou zelf een potje apart voor medische gevallen. Daar meen ik meer aan te hebben dan aan een verzekering.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:43

Helemaal, ts :j

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 20:49

Ik dacht mijn paard uitgebreid verzekerd te hebben. Het paard kreeg een kreupelheid van binnenuit en ondanks een uitgebreide verzekering wilde Interpolis niet uitkeren. Al met al ben er dus in die tijd aan poliskosten 2000 gulden kwijt geweest en aan medische kosten nog eens 2500 gulden. Zonder verzekering had ik dus maar 500 gulden extra kwijt geweest en toen 4500 gulden. En bedankt Interpolis met de kleine lettertjes....

JPS, goed onderschrift!

Ik hoop dat dit paard met 23 ook nog zo kan lopen, Knollentuin!
We zullen eerst maar eens kijken of de klik er is en of hij door de keuring komt.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:52

Verzekeren doen ze volgensmij niet meer bij paarden die 12 zijn geweest...
Tenminste bij mijn verzekering dan.. Als je het paard al jarin in de verzekering hebt dan is het geen probleem.
Indien je een nieuw paard wil laten verzekeren gaat dit niet.
Verder zou ik voor je eigen gemoedsrust het paard wel laten keuren, weet je in ieder geval wat je hebt,.

Succes en heel veel plezier met je eventuele nieuwe aankoop!

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:58

marise83 schreef:
Waarom dan niet gewoon klinisch keuren.. Zo duur is het niet en als er een groot probleem zou zijn, dan komt dat daar wel uit..

Zou ik ook doen, wij hebben ooit een 14 jarige z pony alleen klinisch laten keuren. Wanneer een pony op dat moment nog hoog loopt ( die van ons al een tijdje 2xz2 met 40 winst)en er zijn klinisch geen gebreken zit het meestal wel goed. Anders was het er alllang uitgekomen.

Veel succes
Laatst bijgewerkt door gamble op 02-02-11 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:59

tinaaz schreef:
Verzekeren doen ze volgensmij niet meer bij paarden die 12 zijn geweest...
Tenminste bij mijn verzekering dan.. Als je het paard al jarin in de verzekering hebt dan is het geen probleem.
Indien je een nieuw paard wil laten verzekeren gaat dit niet.
!

Bij Hypozorg kan je tot 16 jarige leeftijd in de verzekering krijgen. Daarna niet meer. Maar ze blijven er wel in als ze 16 worden, en de verzekering wordt (schandalig) aangepast als ze 20 worden.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:14

Ja heb die van mij er ook maar uitgehaald een paar jaar terug, na een bepaalde leeftijd gaat het verzekerde bedrag ieder jaar fors omlaag. Het is vaak niet echt de moeite waard om een ouder paard te verzekeren.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:57

GamblersCup schreef:
nine1987 schreef:
(ook met een jong paard, maar dat buiten kijf)

Typisch gevalletje van "klok en klepel" :D

Maar ik ben het niet met je eens. Met deze prijsklasse kun je beter gewoon alles laten keuren, het is zo zonde van je geld als er van binnen iets niet goed zit.
Van 1500 euro zou het ook zonde zijn, maar dat is iets minder "pijn" dan 4000...

Leg uit? Ik zeg toch dat ze m moet laten keuren? (kan ook aan mij liggen dat ik je ff niet volg :P)

zovietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:52

Laat hem in ieder geval klinisch keuren. De vorige eigenaar kan wel van alles zeggen, maar ik zou zelf een wat geruster hart hebben als ie klinisch in ieder geval goed gekeurd is. En zo kom je straks ook niet voor grote verassingen te staan.
Succes^^