Paard is totaal anders bij nieuwe ruiter en eigenaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Re: Paard is totaal anders bij nieuwe ruiter en eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:32

DAn denk IK dat het zeer goed daar mee te maken kan hebben, nu speeld ze iedere dag energie eruit, toen werd het opgehoogd en kwam het dr in 1 keer uit.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:47

Colway schreef:
Een vriendin van me heeft ooit een paard gekocht die verkocht werd wegens tijd/geldgebrek en moeten kiezen tussen 2 paarden. Meisje die hem verkocht zooooo verdrietig, contact willen houden etc. Via via is die vriendin er uiteindelijk achtergekomen dat dat paard een paar maanden in training heeft gestaan bij een bekende africhtingsstal, daar werd het paard "gestoord en levensgevaarlijk" verklaard. Ben je lekker mee

Overigens hebben we het paard met veel tijd en geduld toch ingereden en van dat gekke gestoorde paard hebben wij nooit last gehad

Dat heb ik ook te horen gekregen van mijn paard, van de fokker die haar daarom verkocht heeft zelf, meerdere stallen. Wel 4 jaar later kreeg ik dat te horen. Tuurlijk heb ik wat mot met haar gehad in het begin, maar hey, 17 jaar en vers van de manege af met een groen paard, dat gaat niet vanzelf. Maar levensgevaarlijk? nee, paard heeft snel last van stress. Af en toe is ze wat apart, maar het is nu voornamelijk een heerlijk relaxed knuffelig dier. En ik ben echt geen ster in het zadel, en ook in de omgang heb ik vast mijn fouten. Maar ik geloof dat rust en vertrouwen een hoop doet. Ik geloof echt dat de 'eigenaar' het verschil kan maken.

Dus TS, niet overnadenken, bij jou is ze niet zo, lekker laten gaan en niet druk overmaken. Gewoon lekker eerlijk en rustig doorgaan met je paardje :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:07

mika11 schreef:
Tigra: dat zal er ook wel mee te maken hebben.
Dat ze totaal onhandelbaar was bij de vorige eigenaar, wil ik niet zeggen. Wel lastig en heet.
Ze staat nu op een rustige stal en komt elke dag buiten met een vast groepje.

Maar het kan ook andersom toch:
Dat een paard dat altijd goed te rijden was, bij een volgende eigenaar een moeilijk paard wordt.

Nee dat begrijp ik maar was even een verduidelijking dat het waarschijnlijk meerdere dingen een combinatie zijn en een paard niet ineens veranderd omdat ze een andere ruiter hebben. Zeker niet zo drastisch maar kan natuurlijk ook altijd ook nog zijn dat de ruiter de "kuren" van het paard heel anders heeft meegemaakt dan dat het werkelijk is. Wij mensen willen dingen nog weleens erger maken. Dus bv een paard geeft een bokje maar later is dat ineens in je hoofd een megabok geworden. En ja dan wordt het alleen maar lastiger.

Dat kan ook zeker andersom. Dat is vaak ook een combinatie van verhuizing, misschien minder beweging end en een niet al te consequente ruiter speelt natuurlijk ook een rol. Of gewoon een te onervaren persoon dat zie je ook vrij vaak. Mensen die denken wat een leuk en makkelijk paard maar langzaam aan krijgt die wat "trekjes" die die eerst niet had.

Allesok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:26

Ze zijn net als kinderen, voelen goed aan of je goede bedoelingen hebt en of je wel geschikt bent als opvoeder/begeleider.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:28

Ik denk dat jouw rust, maar vooral jouw respect voor je paard hier heel veel mee te maken heeft. Jij respecteert dat je paard ohz in het begin heel sensibel is en luistert daarnaar door je hulpen heel licht te geven. Jouw paard voelt zich daar blijkbaar heel goed bij en geeft jou daarvoor vertrouwen en rust terug.

Klinkt alsof je paard zijn baasje gevonden heeft!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:47

Haha ik denk dat jij net zo'n klik hebt met jouw paard als ik met de mijne :) .
De mijne heeft tot 7 jaar op de wei gelopen omdat de vrouw waar hij van was er niet goed mee overweg kon en er angstig voor was. Hij is ingereden en daarna op de wei gegooid. Uiteindelijk toch de beslissing genomen om hem weg te doen omdat ze het zonde vond voor het paard. Hij kwam bij mijn vriendin op stal voor de verkoop en er werd bij gezegd dat het geen makkelijke was . Ik ben hem mee gaan trainen en vanaf dag 1 gelijk zo'n klik mee dat ik hem uiteindelijk zelf gekocht heb.

Hij staat nu bijna 4 maanden stil met een peesblessure en na 3 maanden mocht ik erop zitten met stappen en het was gewoon opstappen en wegstappen! Dit paard past perfect bij mij. In het begin een beetje uitgeprobeerd en daarna kon ik er werkelijk alles mee. Heel ongecompliceerd en heel braaf.

Zo te lezen heb jij dat ook met je paard. Ervaringen bij vorige eigenaren zeggen mij weinig. Het gaat er tenslotte toch om hoe de band tussen jullie is? En paarden kunnen zich echt heel verschillend gedragen bij andere mensen.
Dus ik zou zeggen, geniet er gewoon van, net zoveel als ik van de mijne doe :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 11:17

Leuk, die verhalen van mensen die eigenlijk ook een 'moeilijk paard' hadden. En dan bij hunzelf het gewoon heel erg goed ging.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:47

Goh, alsof je het over mijn paard hebt. Nah, niet helemaal, maar het lijkt er erg veel op.

Oorzaak en oplossing in mijn geval: weidegang, veeeeeel minder hardvoer en een bloedtest op lichaamsfunkties (magnesium en eiwit tekort).

Mijn paard is voer voor psychologen :D Wanneer je haar gedrag ziet en ziet hoe ik met haar omga en geen achtergrond kent, denk je op z'n minst dat ze levensgevaarlijk is maar vooral dat ik levensmoe ben.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:37

Behalve een goeie ruiter speelt ook de voeding een grote rol. Bij moeilijke paarden zie je toch vaak dat ze veranderen van zodra het krachtvoer verminderd wordt en ze daarbij meer weidegang of beweging krijgen. En misschien heeft het ook z'n voordelen dat je pas achteraf iets over zijn verleden te weten komt; zo heb je geen vooroordelen en is er dus ook geen plaats voor angst of negatieve gedachten. Paard en ruiter staan ahw "open" voor elkaar en als de klik er dan meteen is, lukt het plots wel.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:40

Jup, andersom meegemaakt, paard was echt suuuuperbraaf bij alle ruiters die ik en vorige baasje erop hadden gezien, zo ook bij mij en bij vorige baasje. Paard is toen verkocht en ineens zou hij steigeren, iets wat niemand die dit paard kent, herkent van hem. Gewoon een doodbrave goedzak. Maarja, rijstijl heeft er heel veel mee te maken!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 00:45

Ja dat is zo. Van de week was ik voor het eerst sinds 6 weken weer eens in het bos geweest met iemand van stal.
Op een gegeven moment werd ze wat heet. Achter het bit kruipen en heel erg kauwen op het bit en wat dribbelen. Ik heb geprobeerd zo min mogelijk aan de teugels te zitten en gewoon ontspannen te rijden. Veel draven en zo. Daarna was ze ook weer ontspannen en was het 'hete' weer over.
Zolang je haar niet teveel in de mond zit gaat het nog het beste.

petitbrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:46

idd goed na laten kijken door een diensrats

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:00

Ik heb drie paarden gereden waarvan twee zadelmak gemaakt, die bestempelt werden als moordmachine, levensgevaarlijk, met de nodige blabla(van oa. trainingstal, meerdere ruiters, eigenaars...). Ik ben van geen van de drie gevallen, zelfs geen poging gehad tot. Gewoon alle drie sensiebele paarden.

Met degene die ik niet zadelmak gemaakt heb, vraag ik me nog altijd af wat er nu juist gevaarlijk was. Ik stapte op, hij spande even op, laten ontspannen en dan stapte hij gewoon weg. Op den duur ben ik zelfs gaan "uitdagen" om er "iets" uit te krijgen...niet gelukt :D

Common sense, goede houding tov het paard, erin geloven, rustig aan...en het vooral leuk houden en je hebt een heel ander paard :D

Geniet ervan, want naar mijn ervaring zijn die paarden het allerfijnste!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:39

Vriendin van me zit met hetzelfde probleem, alleen is het andersom.
Ze had een heerlijk paard, ik reed er ook heel erg vaak op en het was een heerlijk paard om te rijden. Vriendin viel er wel eens van af, maar dat was omdat haar zit niet zo stevig was en er langs lag als het paard zich verschrok van een vogel/kat/...

Omdat mijn vriendin geen tijd meer had voor haar paard, besloot ze om hem te verkopen. Iemand uit de buurt wou hem kopen, kocht het paard met alles erbij, zelfs de weide en stal, paardje kon dus op dezelfde plaats blijven staan.
Nu blijkt dat het paard echt gestoord is geworden, gooit iedereen eraf en is zelfs bereid om zich achterover laten vallen. Ik vind het zo ontzettend vreemd dat hij zo plots is veranderd! De nieuwe eigenaar heeft er al hulp bij gehaald, maar niemand ziet het goed komen met hem.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:46

Ik ken het ook. Via een HAW topic hier op bokt kreeg ik een PBtje met de vraag is dat die en die. Nouja dat was het geval. Bleek dat zij hem ook samen met haar moeder had (net als ik) en dat ze eigenlijk wel verwachtte dat het paard bij de slacht was beland. Ze schijnt daar ook véél gesteigerd te hebben.

Wij hebben ons paard nu al weer 8 jaar. Ze heeft 2x gesteigerd in de eerste paar maanden dat we haar hadden. De eerste keer had ik het er zelf een beetje naar gemaakt :(:) de tweede keer deed ze het zonder enige aanleiding en gleed ze weg met haar achterhand waardoor we allebei op de grond lagen. Tussen de 1ste keer en de tweede keer heeft een jaar gezeten.

Die van mij is echt het liefste paard dat ik ooit heb gekend (oke... bevooroordeeld :+) maar het is echt een schat. Er zit wel een koppie op en die wil echt niet altijd alles zoals wij dat willen. Maar met rust en geduld en RESPECT kom je een heel eind bij! Bij elk paard trouwens.