Personenwagens en trailergebruik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Viennanova

Re: Personenwagens en trailergebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:49

Het goed doen kan ook zonder je in de mate scheel te betalen. Bij een tweepaards zou ik je gelijk geven, maar er zijn veel meer auto's die een 1.5 mogen trekken (veilig) zonder die bedragen wegenbelasting. Dit is ook de reden waarom ik mijn Toyota landcruiser weg heb gedaan....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:10

Viennanova schreef:
Ik heb een Volvo V70 voor de paardentrailer (1,5). I-de-aal. Verbruik gaat nauwelijks omhoog, de auto kan het makkelijk doen, ligt stabiel op de weg en ja....veilig. Volvo is HET merk als het gaat om veiligheid.

Gebruik deze auto ook voor woon-werkverkeer. 120 km op een dag. Wil nooit weer anders (heb citroen, peugeot, toyota gereden).

Same here.

Laat mij dan idd maar lekker 'aansukkelen' met m'n V70 voor een 1.5-paards met pony. ;)

tequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:47

Ik heb een aantal jaar met een Saab 9-3 voor de trailer gereden, mag 1600 kg trekken. Heb sinds kort een Ford Mondeo 2.0 benzine ervoor staan, deze mag 1800 kg trekken. Beide fijne auto's, maar Saab is duurder in de wegenbelasting, verzekering en in het onderhoud.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:08

Viennanova schreef:
Het goed doen kan ook zonder je in de mate scheel te betalen. Bij een tweepaards zou ik je gelijk geven, maar er zijn veel meer auto's die een 1.5 mogen trekken (veilig) zonder die bedragen wegenbelasting. Dit is ook de reden waarom ik mijn Toyota landcruiser weg heb gedaan....

Maar Frank trekt die twee-paards.
Uiteindelijk heb ik toch weer een classic Range Rover gekocht, om precies dezelfde reden als Frank. Ik wil die tweepaards ook aan de haak hebben, vol beladen en daar hoort gewoon een dikke auto voor, hoe je het ook went of keert.

Wat ik niet begrijp is waarom niemand op het idee komt om gewoon die dikke bus te huren. De combi van mijn voorliefde voor classic Range Rovers, in combinatie met diens mogelijkheden, maken dat ik er weer eentje heb, maar puur financieel kun je veel beter een dikke bus huren, wanneer je niet wekelijks met je tweepaards op stap gaat........

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:05

De TS trekt een 1.5-paards, net als zo veel anderen. In zulke gevallen zie ik de noodzaak van een dikke Range Rover echt niet. :n

En voor die anderhalve keer per jaar dat je dan wél met een tweepaards de weg op gaat kun je idd alsnog een bus huren. Maar de vraag van de TS heeft betrekking op het trekken van een 1.5-paards met een paardje van nog geen 500 kg.

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:57

Wat al eerder gezegd is, kijk eens naar de Subaru Forester, super trekauto, en verder heerlijk om in te rijden. Verschillende motoren, afhankelijk daarvan kan ie trekken van 1500 tot 2000 KG.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:03

Hier ook 1 1/2 paards trailer met paardje van rond de 470-500 kilo.
Ford Mondeo station diesel 2.0 mag 1800 kilo trekken, en doet dat heel goed.
Ik heb ook gereden met een Ford Mondeo 1800 motor op gas, was waardeloos.
en een Mazda 626 station diesel 2.0 liter, ook heel fijn en een Opel Omega 2.5 diesel en dat ging helemaal gemakkelijk!

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 20:14

Geheel onverwacht gevonden en gekocht: een Hyundai Santa Fé! Ben er heel blij mee! Genoeg trekvermogen en kogeldruk (2.2 Diesel, 110kw, 150 pk, mag geremd 2.200kg trekken :)), binnenkort kan ik eindelijk met de trailer op stap :)

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:27

Daar heb ik vorige maand nog in proefgereden, reed idd fijn, maar ik vond hem wel erg duur inde wegenbelasting en verzekering wordem
Dus daarom voor de Mondeo gegaan.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 13:35

Die wegenbelasting en verzekering heb ik eerst laten uitrekenen door mijn verzekeraar. Uitgeteld moet ik per jaar maar 150 euro meer betalen dan wat ik nu betaal. Woon wel in België, misschien maakt dat verschil.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:55

amouroke schreef:
Die wegenbelasting en verzekering heb ik eerst laten uitrekenen door mijn verzekeraar. Uitgeteld moet ik per jaar maar 150 euro meer betalen dan wat ik nu betaal. Woon wel in België, misschien maakt dat verschil.

Yep, het Belgische systeem werkt compleet anders.

In Nederland betaal je belasting naar het leeggewicht van de auto, plus een brandstoftoeslag voor Diesel en LPG. http://www.belastingdienst.nl/reken/mot ... belasting/
Standaard verzekering (WA) gaat naar het gewicht van de aut. Ga je casco bijverzekeren, betaal je naar nieuwwaarde (of taxatiewaarde bij oude auto's).

Hoe zit dat in Belgie?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:42

wij betalen volgens motorinhoud (kw)
in mijn geval rij ik een 2.0 Tdi, en ik betaal ongeveer 370 euro taks per jaar
kwa verzekering betaal ik vrij weinig, maar dit gaat oa naar de KW van je auto, je leeftijd, ervaring, bonusmalus (normaal start je op 9 of 10 dacht ik, hoe langer schadevrij hoe lager die bonusmalus, hoe lager je verzekering, bij een ongeval gaat het weer omhoog)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 21:50

en die verzekering is dan ook nog afhankelijk van welke mate je je auto wilt verzekeren, vb: volledig alle schade laten terug betalen kost dan duurder dan de basis verzekering waar dan bijvoorbeeld geen glasbreuk inzit. Maar dat zal in nederland ook wel zo zijn :)

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:22

idd de VW transporter bus is erg fijn ervoor mag veel trekken en je hebt super veel ruimte om dingen mee te nemen enzo!
ook vind ik de bussen van verschillende andere merken erg fijn zo ook bijvoorbeeld de nissan en de ford.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:20

Ik heb een suzuki vitara gehad en trok daar makkelijk een 2paards trailer mee wel maar met 1 paard erin en deed het prima.
Niet alle vitara's slurpen veel :o je moet wel goed opletten wat voor iets je koopt
Laat je vooral goed informeren ;) Succes

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:44

Golf 4 TDI 1.9
werkt prima :)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:36

Nu een Audi A4 die met gemak de trailer trekt, hiervoor een Renault laguna, die ook met gemak een 1,5 paards trok.

bokko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:31

Helaas is het trekgewicht niet bepalend voor hoe een auto met een bepaald gewicht rijdt, in mijn ervaring rijden zwaardere auto's ook gewoon prettiger met het gewicht. Je hebt net even wat over om de aanhanger te corrigeren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:57

bokko schreef:
Helaas is het trekgewicht niet bepalend voor hoe een auto met een bepaald gewicht rijdt, in mijn ervaring rijden zwaardere auto's ook gewoon prettiger met het gewicht. Je hebt net even wat over om de aanhanger te corrigeren.

Maar alleen wanneer je geen "cheapest-of-the-list" zwaar ondergemotoriseerde versie hebt. Een lichtere wagen met een forse motor (en een chauffeur die daarmee om kan gaan) komt verder dan een dikke auto met te weinig vermogen, ook in penibele situaties.

bokko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:42

ben ik met je eens, trekvermogen en zeker stuurmanskunsten zijn bepalen. Erg licht gemotoriseerde voertuigen in de zwaardere gewichtsklasses zijn volgens mij niet echt meer te krijgen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:41

ikzelf heb een mazda 323 fastbreak, een lichte break die 1400 kilo mag trekken
echter heb ik wel een 2.0 TDI met 101 pk erinliggen, en de auto heeft een hele goede stabiele wegligging (zelfs met de sneeuw afgelopen winter geen problemen gehad! ) en heeft voldoende macht.
is deze auto dan een goede combi met een 1.5 paardstrailer van uiteraard mtm 1400 (of 1300)?

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:09

Ik trek met mijn Seat Leon (benzine) ook iets van 1100 kg. leon mag 1200 hebben.
Leon is echt PRIMA.

Zelf heb ik een hoge trailer. De wind maakt op de hoge trailer ( combinatie) meer indruk dan een aanhanger met stenen die de leon eigenlijk niet mag trekken.

Zelf ga ik een normale maat 1.5 paard aanschaffen. We hebben ook nog een bus diesel mag ook 1200 trekken en die heeft minder last van de wind (van vrachtwagens). Volgens de trailerboer komt dat door het model van de auto.
dus.....
4x4 etc heb je echt niet nodig.....mits je een grote 2 paards met zadelkamer watertanks etc gaat trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:28

Je kan ook altijd uitkijken naar directiewagens. Zijn vaak toch ook al zwaardere auto's met wat km's, maar niet zo oud en vallen vaak mee in prijs. Als je daarin wat selectief zoekt kan je vast ook wel op een goede koop uitkomen.