Vraag voor ervaren ruiters/amazones over puberen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:28

Urielle schreef:
K_H schreef:
@Chaos: Ik heb anders wel een 5 jarige gehad waarmee ik ben moeten stoppen omdat ze gewoon TE lastig werd :) Nuja, 5 is dan wel op het randje hé, maar toch. Denk dat het vooral afhankelijk is van karakter, heb zo ook driejaars en 2,5 jaars gehad waar nooit een bok is uitgekomen..

Voor alleen zadelmak maken? Want met 2,5 en 3,5 vind ik ze ook niet speciaal lastig. Maar degenen die dan langer blijven krijgen bij mij als vierjarige allemaal zo'n periode dat het ineens gruwelijke kwallen worden, bleh. Zelfs de braafste paarden hebben met vier jaar minstens een paar weken dat de trukendoos opengaat, daarna is het weer over en zijn ze braaf als vanouds. Ik heb dat toch altijd als puberen gezien omdat het zo opvallend is dat het steeds op dezelfde leeftijd is.

Met 2.5 zijn ze vooral vervelend aan de longe, enkele, maar dat zijn ook meestal gewoon brutale jonge hengsten die flink willen spetteren. :D Met 4 krijgen ze naar mijn mening idd ook ff zo'n periode.

K_H

Re: Vraag voor ervaren ruiters/amazones over puberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:34

Wel met die 5 jarige ben ik dus niet verder gekomen dan longeren, die trok me door heel de bak en bleef dan een half uur aan een stuk rondgalloperen. Had dan maar een longeercirkel afgebakend met hindernissen, nam ze een aanloopje en sprong ze er over. Gelijk wat ik probeerde, het lukte gewoon niet om die te longeren zonder dat ze je meetrok en er van door ging :+ ze zal dan een jaartje achterkomen mss :P Vervelende jonge paarden aan de longe heb ik nooit gehad :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 01:34

Paarden kennen geen puberperiode, die gelijk valt met inrijden. Zoals al eerder werd beschreven, zijn paarden al veel eerder geslachtsrijp.

Veel waarschijnlijker is dat het paard zich in het begin wat laat overvallen, psychisch en lichamelijk. Net als de ruiter denkt dat het allemaal goed gaat en het werk wat zwaarder maakt, is het paard sterk genoeg om "verzet" te tonen. Het is dus gewoon een teken dat je een stapje terug moet doen en dat je in het verleden te snel bent gegaan.