hoe veulen vervoeren in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:33

Ik ook, vervoer veulens en jaarlingen altijd in een lege trailer.
Wat hooi op de vloer voor eten en verders niets.

Het leuke is dat je bij thuis komst het veulen of twee altijd voorin ziet staan, dwars op de rijrichting.

Heb dus een keer een eigenwijs meegemaakt die zijn jaarling vast gezet had in de trailer.
Paardje was onderuit gegaan en was bijna gestikt.

NOOIT VAST ZETTEN, die jonge dingen.

Unicyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:35

Ik doe mee met Vjestagirl, behalve het hooinet. Ik zou er niet halverwege achter willen komen dat men veulen over de achterklep hangt omdat hij het zeil open heeft gekregen. Maar het ging er in dit geval om of er een hooinet mee moest, en dat zou ik dus niet doen, ivm kans dat hij erin komt. Dan beter wat los op de grond leggen als hij niet vaststaat. Als hij wel vaststaat zorgen dat het veilig en hoog genoeg is zodat ie er bij kan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:35

Ik ben van mening dat je bij woorden als ALTIJD en NOOIT er ALTIJD voor uit moet kijken dat je ze NOOIT gebruikt.

In dit geval wil ik een uitzondering maken.

Een jong veulen NOOIT, NOOIT, NOOIT, NOOIT, NOOIT vastzetten in de trailer.
Echt waar, NOOIT doen....

Je zou (helaas) niet de eerste zijn die zijn veulen op plaats van bestemming dood in de trailer vind omdat hij zichzelf heeft opgehangen.

NIET, NEVER, NOOIT VASTZETTEN!!!!

MissDonna

Re: hoe veulen vervoeren in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 06:10

Ze is bij hun als het goed is al meerdere keren in een trailer geweest. Ik weet ook niet of ze al vast kan staan of niet. Ik zal die mensen met ophalen ook vragen hoe het bij hun ging met vervoeren.

We huren een trailer, ik weet ook niet of hier een schot in staat, en of hij er evt uitkan..

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 06:58

Inderdaad: gewoon los in de trailer. Alles eruit. Zo weet je zeker dat er niets kan gebeuren. Ons veulen kent ook meelopen en vaststaan, maar in april, als we hem naar de begrazing gaan brengen, ga ik hem écht niet vastzetten. Waarom zou je?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:52

Ik heb ook altijd geleerd dat veulen los moet. Steigeren tijdens het rijden is echt vrijwel onmogelijk. En als dit toch gebeurt (stel je staat een uur stil vanwege file..) de kans dat er een ongeluk gebeurt als ze steigeren terwijl ze vast staan is nog veel groter dat een ongeluk als ze steigeren als ze los staan...

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 10:47

Ja dat is waar. Even kijken wat de mogelijkheden zijn met die trailer. Een andere heb ik niet tot mn beschikking.
Kan me herinneren toen ik ooit mn shet veulen liet brengen deze ook losstonden in de trailer.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:51

toen ik mijn veulentje vervoerde heb ik gewoon een bende stro in de trailer gegooit en mn veulentje er los in gezet.
ging hartstikke goed, 't diertje is er op een gegeven moment gewoon bij gaan liggen :)
was trouwens de eerste keer dat hij vervoerd werd.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 10:55

Stro word glad, dus dat durf ik zo ie zo niet voor zo een lange rit..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:58

Ik heb nog nooit gemerkt dat stro glad word, en het voordeel ervan is dat het wel vertrouwd ruikt, vertrouwd eruit ziet...

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:59

stro wordt niet glad wanneer je een heel pak gooit hoor.
Heb mijn veulen 2 maanden geleden in een helemaal lege trailer gezet. Een pak stro op de bodem en een schijfje hooi. Het zeiltje dicht natuurlijk
We hebben er toen een babyfoon met camera in gehangen en we zagen dat het veulen rustig bleef staan. Zijn evenwicht zoeken.

Zeker niet vasthangen!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 11:29

Ik denk dan idd maar los. Maar als er dus een schot in zit die vast zit, daar zit vooraan dus ook een stang. Wil niet dat ze daar onder kan kome. En ik kan niet een baaltje er tussen klemmen wat die heb ik niet..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:30

naar de plaatselijke manege en vragen of je 1 of 2 baaltjes kunt kopen?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:34

Handig zo'n topic aangezien mijn jaarling ook in de trailer moet binnenkort..
los in de trailer dus, er is wel een hooi aanwezig, verder nog tips?
Het is maar een tripje van een halfuur maar ben wel als de dood dat er iets mis gaat.

wintersky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:37

Cassidy schreef:
MissDonna schreef:
zo als de titel zegt, gewoon vast zetten dat snap ik, maar met een zak kuil er bij of dat niet ivm evt stijgeren en dat het veulen er in vast komt te zitten ( ook al zou hij hoog hangen, paarden kunnen onverwachts erg lenig zijn :D )

groetjeS!

Veulen NIET vastzetten.
Tussenschot eruit, paard er los in. Achterzeiltje dicht zodat het veulen er niet uit gaat springen.
Je zult zien dat aan het einde van de rit, het veulen met de kont in de rijrichting staat.
Vinden ze prettiger....

Wij doen het ook zo, en inderdaad ze draaien zich altijd om. Nog nooit problemen gehad.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:42

Als je hem perse los wil zetten zou ik wel gaan voor een veulenrek, en niet alleen voor een zeiltje.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:44

wij leren veulens al jong vast staan

voor dat ze weg gaan

staan ze elke dag 1 uur vast aan 2 halster touwen

ruim week van te voren al mee bezig

in thailer leggen we stro neer uit hun eigen stal en zetten ze gewoon vast in de thailer

halster + touw is voor hun gewoon net als vast staan

fok al 15 jaar lang veulens en gaan allemaal vast weg in de thailer

nog nooit problemen mee gehad

met veulen wel rustig aan rijden en met de bochten en rotonde zeker rekening mee houden

thalier hoeft niet omgebouwd te worden en zeiltje hebben we dicht
Laatst bijgewerkt door sporten op 31-01-11 11:51, in het totaal 2 keer bewerkt

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:45

ik sluit me helemaal bij Cassidy aan.
Trailer helemaal leeg, voorstang, achterstang, alles eruit.
Veulen er los in. Zorgen dat de trailer goed afgesloten is aan de achterkant en rijden maar.
De veulens die wij tot nu toe vervoerd hebben, hebben dit op deze manier altijd prima gedaan. En dat zijn er een paar, die allemaal meerdere keren vervoerd zijn.
Als de merrie meegaat, de merrie vastzetten in een 2-paardstrailer, schot er uit, en gewoon rustig rijden.

Succes. Zorg dat je een trailer hebt die je helemaal leeg kan halen. Huur anders ergens anders een trailer, waarbij dat wel kan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:47

Veulen los laten lopen als moeders ernaast vaststaat zou ik nooit doen. Als moeders een stap opzij zet om haar evenwicht te bewaren kan ze het veulen pletten, plus dat het voor moeders een stuk minder stabiel is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:49

Nounou...Cassidy is 1x je mening geven niet voldoende? :=

Ben het volkomen met je eens hoor, maar om nou met dikke letters en grote letters te gaan verplichten zowat hoe mensen het moeten doen.

Hier ook lekker los in de trailer. zeil dicht, goed dicht, gaat altijd goed.

Als het veulen kan vaststaan en je dit hem dus zelf hebt geleerd, zetten we ze wel vast. :)

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 11:55

Moeder gaat niet mee, want heb alleen t veulen. Baaltjes stro wat hier gebruikt word zijn balen stro. Maar ik ben zo ie zo geen voorstander van stro in een trailer. Dus ga dat er niet in doen. ;)

Stro uit de stal gaat zo ie zo niet, veulen staat met 2 shetters op het land :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:56

Vjestagirl schreef:
Veulen los laten lopen als moeders ernaast vaststaat zou ik nooit doen. Als moeders een stap opzij zet om haar evenwicht te bewaren kan ze het veulen pletten, plus dat het voor moeders een stuk minder stabiel is.

Een veulen kan tegen een stootje hoor, en wordt niet zo snel geplet. Sterker nog, als je het veulen er los naast laat staat, kan hij wegkomen. En dat kan hij niet als hij vaststaat.
Dus merrie met veulen aan de voet: merrie vast, veulen los.
Wordt bij ons op stal (groot fokbedrijf) altijd zo gedaan als de merrie na de bevalling weer naar het KI station moet. En de veulens zijn dan van een leeftijd dat je nog niet aan vastzetten moet denken , helemaal als je de veulenhengstigheid gebruikt voor de volgende dekking.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:59

Vjestagirl schreef:
Als je hem perse los wil zetten zou ik wel gaan voor een veulenrek, en niet alleen voor een zeiltje.

Zeiltje dicht is voldoende, veulen gaat echt niet door dat zeil heen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:00

Cassidy schreef:
Vjestagirl schreef:

Je moest eens weten waar ze toe in staat zijn... :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:02

Jolliegirl schreef:
Cassidy schreef:

Je moest eens weten waar ze toe in staat zijn... :=

Als er nog nooit wat mis was gegaan met een zeiltje hadden niet alle grote trailermerken veulenrekken als optie...