Paard niet rad!!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 21:19

Dank je!
Vind het ook heel opvallend dat ik achteraf hoor dat ze erg verbaasd waren over het optreden van de jury, dit hadden ze nog nooit beleefd!!! Terwijl ze dus heeeel goed weten hoe het paard loopt!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 00:31

vur schreef:
Waarom sluit een jury een combinatie niet uit als ie niet rad is? Mag dat niet? Ik dacht dat de jury gewoon de bel mocht geven? ;)

Wij zijn geen dierenartsen. We mogen wel uitsluiten als een paard echt overduidelijk kreupel loopt, maar niet als het onregelmatig loopt. Op zo'n moment kies je ervoor om te handelen zoals TS heeft gedaan, de keuze aan de ruiter laten, maar wel met de opmerking dat als er doorgereden wordt, dit lage punten zal opleveren. De meeste ruiters besluiten dan zelf om te stoppen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 08:46

Mmm, tja, als ie af en toe in bepaalde oefeningen niet helemaal taktzuiver is oké, maar als je toch al je bedenkingen hebt en daarom een combinatie zelfs bij je roept? Ik blijf het vreemd vinden. Kennelijk is er toch iets wat niet lekker zit bij het paard en als de ruiter het dier niet in bescherming neemt, dan verwacht ik dat toch wel van een jury. Sorry, maar zo denk ik erover. Wat dat betreft zou het van mij best strenger mogen. ;)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 08:58

In een gang niet rad ? Is dat niet hetzelfde als een heeel klein beetje doping? Het hoort gewoon niet! Juryleden zouden hier wat mij betreft veel strenger in moeten zijn. Omdat dit niet het enige geval is.

kleinvosje

Re: Paard niet rad!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 09:39

Ik ben het wel met jullie eens hoor, als jury zijnde. Maar toch zijn de voorschriften zo, en moeten wij ons daaraan houden. Waarschijnlijk omdat er in het verleden problemen mee geweest zullen zijn...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:20

Aha, ik wist niet dat de voorschriften zo waren. Tja, dan is het te begrijpen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:22

Het is ook nog zo dat er vanuit de KNHS vanuit gegaan wordt dat iedereen eerlijk en netjes met zijn of haar paard om gaat, en dat men zelf al zo verstandig is een onregelmatig paard terug te trekken uit een wedstrijd. Het zou eigenlijk niet zo moeten zijn dat de jury een paard af moet keuren op onregelmatigheid.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:30

Er zijn ook genoeg mensen die dat zelf niet voelen en ook niet zien.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:32

Dat is zo, en in zulke gevallen kan de jury dan ingrijpen, maar dat zijn dat ook de gevallen die een protest van de ruiter als gevolg hebben...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:40

Tja, dan zou elke proef opgenomen moeten worden zodat de KNHS kan kijken wie er gelijk heeft, maar tot die tijd vind ik dat de KNHS pal achter haar juryleden moet staan. Bovendien vind ik het een verkeerde aanname dat iedereen weet wat goed is voor het paard. De meesten misschien gelukkig wel, maar de rest mag best opgevoed worden. Wie moet het anders doen? De jury is er toch voor om te beoordelen of het vertoonde in overeenstemming is met het wezen paard en het doel van de dressuur. Nou, dat zijn taktfouten niet en onregelmatigheid / kreupele passen al helemaal niet. Maar ja, die discussie zal ik nooit winnen van de KNHS. Het is een dienstverlenend orgaan dat leeft bij de gratie van haar leden, dus is het in het belang van de KNHS om zo veel mogelijk leden te houden.
Ik ben het bij de subtop in ieder geval anders gewend. Daar wordt gewoon heel snel de bel gegeven en kun je gewoon vertrekken. Dan zorg je de volgende keer wel dat je je zaakjes in orde hebt. En van mij mag dat gerust. We vragen tenslotte een hoop van ons paard, is dan een beetje discipline en afzien van ons als ruiter te veel gevraagd? Lijkt mij niet. Dus dat betekent ook niet starten als het paard nog niet voldoet aan de minimum eisen van een regelmatig gaand paard. ;)

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:41

eigenlijk verwacht ik ook van een jury dat ze aangeeft dat mn paard niet goed zou lopen. :j

het gaat tenslotte wel om dierenwelzijn , en niet om de punten. ( blijft een hobby he :o )

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:33

Tja, gelukkig zullen de meesten er wel zo over denken. ;)

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 13:07

KarinvdM schreef:

Ja dat ook maar in dit geval weet de amazone exact wat er aan de hand is, haar reaktie was:'"hij moet er overheen groeien" !!!!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:14

ik vind dat er goed gehandeld is :j

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:33

Ik vind dat je netjes hebt gehandeld en ik zou het ook zo hebben aangepakt.
Anders wordt het verhaal natuurlijk als je - zoals ik vorige zomer - een combinatie in je ring krijgt waarbij het paard in 3 gangen overduidelijk kreupelt op één been. We hebben de amazone in kwestie bij ons geroepen om uitleg te geven, waarbij we als antwoord kregen dat "het paard altijd zo loopt". Tja...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:20

Alanta schreef:
KarinvdM schreef:

Ja dat ook maar in dit geval weet de amazone exact wat er aan de hand is, haar reaktie was:'"hij moet er overheen groeien" !!!!

8)7 8)7 8)7 8)7 Meer dan belachelijk..

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 18:55

Ja vond ik ook!!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:45

Ik had er gister ook eentje. Duidelijk ongelijke paslengte achter maar bij lange teugel rondraven werd dit minder/minimaal.
Amazone wilde toch starten, naarmate de proef vorderde werd het toch weer erger.
Weer gesproken met amazone, hopende dat ze tweede proef zou overslaan. Wat schetst mijn verbazing, wil ze toch nog 2e proef starten want buiten was er niets aan te zien.
Als ik vond dat ie alsnog niet goed liep dan moest ik het maar aangeven. Dat heb ik toen maar gedaan, en ze heeft de 2e dus niet gereden.

En na de wedstrijd zie ik haar "heerlijk" onder de man in een stevig (met ongelijke paslengte) drafje op weg naar huis.
Soms.......

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:50

Soms.. hebben mensen echt niet door dat onregelmatigheid betekent: AU AU AU IK KAN MIJN PAS NIET AFMAKEN WANT IK HEB AU. Verdraaid egoïstisch.

Behoudens de gevallen die er wel degelijk een verklaring voor hebben, zoals een verkorte spier.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:59

Daarom moet je niet te snel veroordelen Tulandro, zo'n verklaring is er in het geval van de TS namelijk ook...
Tulandro schreef:

Dat kan je dus niet zeggen...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:50

KarinvdM schreef:
Daarom moet je niet te snel veroordelen Tulandro, zo'n verklaring is er in het geval van de TS namelijk ook...
Tulandro schreef:

Oh ja? Ik kan enkel reageren op de informatie die hier gegeven is. Daarom zet ik ook heel duidelijk neer behoudens bepaalde gevallen. Maar op het moment dat de ruiter bij de jury geroepen wordt en hij of zij kan de onregelmatigheid NIET verklaren moet je er toch vanuit gaan dat het paard daadwerkelijk iets mankeert. Dus nee, ik veroordeel juist niet snel.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:58

KarinvdM schreef:
Tulandro schreef:

Ik blijf erbij dat je dan niets op een selectie voor een kampioenschap te zoeken hebt!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:00

Nee, ik zou met zo'n paard ook niet op concours gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:12

Als ruiter vind ik dat de jury zeer correct heeft gehandeld.
Waarbij ik me laatst het volgende afvroeg. Een mederuiter startte in de B een paard die absoluut zeer mager was en er gewoon slecht uitzag. En dan bedoel ik echt slecht. De botjes staken eruit aan alle kanten. Hierover vriendelijk met het meisje gesproken wat er aan de hand was. Paard was geschoren vertelde ze (zweette heel erg) stond met deken buiten maar was enorm afgevallen door de kou. Ik dus aangegeven dat ze bij 24 uur buiten staan van haar paard echt zeer veel moet voeren met het koude weer (hoeveelheden doorgegeven van wat mijn paarden eten). Me verder er niet mee bemoeid en me geconcentreerd op mijn eigen wedstrijd, nadat ik had aangegeven dat ze dan niet teveel moet rijden als hij nu al zo mager is en niet dik is te voeren.
Wat ik me afvroeg kun je dan als jury laag punten bij verzorging en hier een opmerking over maken? Ze was zeer snel vertrokken en ik heb haar niet gezien bij de prijsuitreiking dus ik kon het niet bij haar vragen en wellicht dat de jury er iets mee gedaan heeft. Hoe denken jullie hierover want het ligt toch wel in het verlengde ook al is hier geen sprake van kreupelheid.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:05

Ja, het mag meegenomen worden in de beoordeling. De vraag is alleen of de juryleden dat doen. Ik wel, zet er gerust iets over op het protocol.