Onveilig paarrd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Re: Onveilig paarrd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:34

Ik vrees dat ik je niet gelukkig ga maken met mijn tekstje nu.
Ik denk idd dat het paard jou al heel lang aan het uittesten was, en het is steeds gebleken dat jij niet de leider bent , en op die manier gaat hij gewoon verder met zijn onderzoek , das heel normaal gedrag, het paard is hier niet fout, de mens die hem die vrijheid geeft die is dus hier duidelijk de reden van dit gedrag.
Je hebt het paard dit gedrag dus als het ware zelf aangeleerd.
Ik zou even hulp zoeken bij een instructeur/trainer en volg een reeks lesjes hoe meer leider te zijn en te blijven.
Dit is zeker en vast een dominantie probleem.

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:39

Precies wat ik zeg, de TS heeft nooit haar grenzen afgebakend. Wat ik er mee wil aangeven is dat je dat dus ook niet op stal c.q. in de stal gaat uitvechten. Aangezien een paard zich daar veilig moet voelen. Het gaat om wederzijds respect en niet respect van een kant. Afdwingen kan je natuurlijk alles maar dat heeft niets met tollerantie uit te staan. Vroeg of laat pakt hij je dan alsnog als je een keer niet helemaal bij de les bent. Daarom zeg ik dat je je paard uit de stal moet halen. Dit heeft niets te maken met het feit dat hij alles maar met jou mag doen als je in de stal staat. In tegendeel maar opvoeden doe je daar buiten.

Als ik jou snachts de hele tijd zit te porren dan denk je ook van ... zodemieter op.
Als ik je met rust vraag je bed uit te komen en dan uitnodig in mijn territorium dan heb je je te gedragen naar mijn regels. Het gaat er niet om wanneer wat mag maar juist om duidelijkheid voor het paard te verschaffen. Het moet hem duidelijk zijn wanneer hij bij jou te gast is en zich dan zeker moet gedragen.

Ik denk dan ook dat het paard het meer ziet als treiteren, iets doen waar hij niet van gediend is.
Op dat moment laat hij dus merken dat hij het wel welletjes vindt. Dan kan je hem wel gigantisch gaan afstraffen maar de kans dat hij dan nog kwaaier wordt en zich juist nog meer getreiterd gaat voelen neemt juist toe.

Door het paard daar in zijn waarde te laten en juist op te voeden wanneer hij bij jou te gast is zal zijn gedrag in de stal niet verslechteren. Dus haal hem er uit en borstel hem ergens anders. Als hij zich dan niet gedraagt, geef hem een tik. Breng hem naar stal en laat hem in stal gewoon paard zijn. De volgende dag dat je hem er weer uit pakt en hem weer ergens gaat borstelen zal hij inzien dat hij jou op dat moment als leider moet verdragen.

Doe je dit op stal is de kans groot dat hij al met zijn achterbenen slagklaar staat als jij voor de staldeur staat!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 09:59

Caira schreef:
Dan hebben wij hele verschillende manieren van omgaan met paarden. Voor mij is mijn eigen ruimte heilig en ik accepteer ook dat de eigen ruimte van een paard heilig is. Je kunt best even wachten op een uitnodiging voor je een box betreedt. Als jij respect van je paard wilt zul je ook respectvol naar je paard moeten zijn.

Ik denk dat dat verschil misschien wel meevalt, volgens mij gaan we alleen van verschillende situaties uit. Als je respect hebt van je paard, zal hij/zij je ook uitnodigen. Als je het niet hebt, niet.

Het lijkt nu een beetje alsof ik iemand ben die de stal inknettert van "dat moet ze maar goedvinden". Maar zo bedoel ik het niet. Ik bedoel alleen dat als die "uitnodiging" uitblijft of erger, je paard de oren in de nek draait als je de stal inwilt, dat er dan al een respectsprobleem is.

Als het goed zit (qua respect) tussen vrouw (man) en paard, en je wilt iets doen dan is het zeker respectvol om daar toestemming voor te vragen, ben ik helemaal voor. B.v. als je gaat poetsen, zadelen, tussen de billen poetsen, wondje verzorgen, heel logisch.
Maar als die toestemming uitblijft (of erger), wat dan? DAAR had ik het over.

TheStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 10:52

BlueStar schreef:
Je kan het paard niet vastzetten, blijft hij wel staan als je hem los heb staan? Hangers zijn een ramp en kosten aardig wat touwen, met veel rust en geduld is het ze wel aan te leren, eerst de 2 kettingen aan elkaar hangen (dus een grens) daar jouw touwtje los overheen hangen en het uiteinde onderlangs weer pakken. Je heb op die manier controle en bij echt hangen kan je het loslaten.,

Ze is geen hanger gelukkig maar toen Raisa de twee ijzeren kettingen heeft losgerukt zijn ze niet vervangen omdat er al een nieuwe stal in aanbouw was.(is nog niet klaar)
Losstaan is voor Raisa echt geen optie want dan loopt ze weg, ik zet haar mij mooi weer vast aan een ring buiten op het terrein.

BlueStar schreef:
Het poetsen zou je opnieuw kunnen laten wennen, begin eerst met een hele zachte borstel op hals, rug, zijde van het paard. Benen en hoofd in het begin maar even laten tot je de rest goed kan poetsen.
Misschien is je dier gevoelig voor een bepaalde borstel en heeft het ongemak gebracht. Op deze manier kunnen jullie samen weer vertrouwen opbouwen.

Dat is ook min of meer het probleem, ze accepteerd geen enkele borstel meer :(
Alleen bij haar nek mag ik nog poetsen.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:19

@thestar, als je paard echt geen enkele borstel goed vindt dan zou ik zelf een zachte uitzoeken, in dit geval moet je dier niet mutsen. Het beste nog steeds is het hoofd en de benen en onderkant van de buik even vergeten. Dit omdat je dan niet in een houding terecht komt dat je dingen niet ziet aankomen.
Wat doet je paard als je langzaam verder wil poetsen dan de hals? Bijten kan je voorkomen door het paard zo vast te zetten dat ze niet bij je kan komen.

Je dier aan 1 ring aan de muur zetten is dus geen handige oplossing ze kunnen draaien en bij je komen en je plat duwen. Is er ergens iets te maken dat je het dier aan 2 kanten kan vastzetten? Of aan een kant aan de muur en de andere kant een persoon lief vragen om als paal te spelen.

Misschien zijn er bokkers in de buurt die jou een keer willen helpen? Zonder dat een zweep direct als hulpmiddel gebruikt wordt. Aan de andere kant moet je dan niet raar staan te kijken als je paard na vriendelijke waarschuwingen een klap of schop krijgt. Dit is puur omdat je paard geen respect heeft voor jou persoonlijke veiligheid (persoonlijke ruimte). Het dier zal hierop gecorrigeerd moeten worden.

Ik hoop dat je durft aan te geven in welke omgeving je woont.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:28

Als ik dit zo hoor heeft ze toch gewoon ergens last van. je geeft aan dat ze beet met opzadelen maar dat je haar dat hebt afgeleerd. Ik ga er vanuit dat een paard dat niet voor niets doet en je dus iets probeert duidelijk te maken. de kans is groot dat je veel andere signalen (zwiepen met de staart, buik uitzetten, weglopen) al voorbij hebt zien komen voordat ze overging tot bijten. Naar mijn mening heb je het haar dan ook neit afgeleerd maar heb je het slechte gedrag tijdens het opzadelen onderdrukt. Wanneer een paard zó boos wordt van een dek en poetsen dan klinkt het mij in de oren alsof ze van voor tot achter last van d'r lijf heeft en de spieren constant onder spanning staan. Ik zou dan ook aanraden om er eens een fysio of Osteopaat bij te halen. Grote kans dat die een blokkade aantreffen die het gedrag kan verklaren. Heb jij daarna een gelukkig paard en kan jij weer lekker aan het werk met haar :)

TheStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 11:57

BlueStar schreef:
Wat doet je paard als je langzaam verder wil poetsen dan de hals?

Dan begint ze met haar achterbenen tegen haar buik te schoppen en gaat ze lopen. (zo van links naar recht met haar achterlijf)

BlueStar schreef:
Je dier aan 1 ring aan de muur zetten is dus geen handige oplossing ze kunnen draaien en bij je komen en je plat duwen. Is er ergens iets te maken dat je het dier aan 2 kanten kan vastzetten? Of aan een kant aan de muur en de andere kant een persoon lief vragen om als paal te spelen.

Ik zal mijn stiefvader eens lief aankijken of hij een tweede ring wil maken aan de muur, kan ze ook meteen minder lopen.

BlueStar schreef:
Ik hoop dat je durft aan te geven in welke omgeving je woont.

Ik woon het noorden van Groningen, 1 kilometer van de waddendijk vandaan.
Het gehucht waar ik in woon heet Warffum

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:01

Ah, dus je paard bijt idd niet in één keer maar geeft al veel meer signalen dat ze last van je heeft. Lijkt me idd niet de bedoeling om dit eruit te slaan maar, zoals hierboven al aangegeven, iemand naar laten kijken. Als je wil weet ik wel een goede osteopaat voor je in de provincie :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:03

Je zal moeten beginnen met je paard op te voeden.
Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.
Voor hen vormen jij en hem een "kudde" en op dit ogenblik is hij duidelijk leider over jou.
Jij moeten hem opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en hij de "ondergeschikte".

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga hem dan opvoeden, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doen tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Ik zou je aanraden hulp te zoeken en wil je adviseren om een western trainer of ruiter te zoeken,
zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

Over de discussie hoe je in een stal gaat : als jij toestemming vraagt aan je paard stel je jezelf op als ondergeschikte,
als leider ga jij in zijn stal, nadat je hem hebt kenbaar gemaakt dat je er bent, zodat je hem niet verrast. Hij moet jou als zijn leider toelaten in zijn ruimte, zonder weerstand.

TheStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 12:33

@ MarcR
Heel erg bedankt ik ga deze tips zeker opvolgen, ik ben gelukkig geen ongeduldig persoon dus het is niet erg dat het lang duurt voor ik resultaat heb.
Daarbij hoop ik echt dat het resultaat zal hebben want op dit moment ben ik niet echt gelukkig met mijn paard, ik ben een erg voorzichtige amazone en weet wanneer het voor mij te gevaarlijk wordt.
Ik zal vandaag meteen beginnen met die lijst en het heropvoeden starten.

@ M_i_R
Ik ga eerst alle tips van MarcR opvolgen en als die geen resultaat hebben zal ik een osteopaat benaderen, dus ik zal graag de persoon die jij kent zijn/haar naam willen weten zodat ik weet wie ik dan moet benaderen.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:46

@TS: je hebt PB :)

nanjaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:04

Ik denk dat je paard erg ongelukkig is in haar Stal . Zet hem/haar Lekker buiten . Dat kan ook in de winter . Of een halve dag . Je paard verveelt zich en Reageerd dat op Jou af . Jij zet haar in dat hok .
}:0

TheStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 16:27

@nanjaluna mijn paard staat elke dag minstens 8 uur buiten samen met een ander paard

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:22

Ik denk persoonlijk dat jouw paard je wil aangeven dat ze pijn heeft. Ik denk dat zo'n gedrag niet zomaar voortkomt uit dominantie, zeker niet als alles voorheen 'oke' was. Doet ze dit bij andere personen ook?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:24

Vooral het feit dat het paard de signalen telkens verstrekt geven mij het idee dat ze pijn heeft en dat het niet zozeer een dominantie probleem is. Een paard dat sche*t heeft aan zijn baasje neemt heus niet de moeite om eerst eens met zijn staart te zwiepen en een been op te trekken naar zijn buik, die steekt gewoon over en walst je plat....

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:53

Caira schreef:
Dan hebben wij hele verschillende manieren van omgaan met paarden. Voor mij is mijn eigen ruimte heilig en ik accepteer ook dat de eigen ruimte van een paard heilig is. Je kunt best even wachten op een uitnodiging voor je een box betreedt. Als jij respect van je paard wilt zul je ook respectvol naar je paard moeten zijn.

Volgens mij heeft een paard al geen respect voor je als hij of zij zijn eigenaar niet in zijn stal laat.
Als je een "vreemd" paard zijn stal in gaat, kan ik er een heeeeel klein beetje inkomen, maar je eigen paard....
Dan ga ik echt niet "vragen" of ik binnen mag komen.
Ook niet of ik "mag" poetsen, "mag" rijden.

Het zou echt mega gevaarlijk als paarden altijd maar kunnen doen wat ze willen.

En bij die van mij kom je er niet als je haar niet met respect behandeld dus respect over en weer is heel belangrijk, daar weet ik alles van. Sterker nog, ze pakt je flink terug als je niet eerlijk tegen haar bent (gelukkig niet jegens mij hoor).
Maar ik moet wel consuquent zijn, anders veroorzaak je gevaarlijke situaties voor jezelf, het dier en omstanders.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:04

unicorn_kiss schreef:
Ik denk persoonlijk dat jouw paard je wil aangeven dat ze pijn heeft. Ik denk dat zo'n gedrag niet zomaar voortkomt uit dominantie, zeker niet als alles voorheen 'oke' was. Doet ze dit bij andere personen ook?

Ik ben het hier mee eens... Een paard is in essentie een dier dat altijd de meest makkelijke/ minzame weg kiest. Alle andere wegen zijn niet energie-efficient en vaak ook nog gevaarlijk voor het paard... dat begrijpt het paard... een paard is niet gek. Er zijn paarden die agressief gedrag vertonen, ook in kuddeverband.... maar dat zijn er zeer weinig.
Het paard kiest voor andere methoden wanneer ie niet gehoord wordt, het kan idd zijn dat hij zich onveilig voelt en je niet volledig vertrouwd. Maar ik acht de kans groter dat er fysiek wat speelt.

Veel mensen rijden dag in dag uit op hun paard, het jaar rond. Dat is sporten, dat is zelfs topsport.
Maar topsporters trainen volgens strikte schema's, volgen een speciaal dieet, worden met regelmaat gemasseerd en er wordt regelmatig gekeken of alle voorwaarden kloppen (ih geval van sporters hun sportbenodigdheden, ih geval van paarden het zadel, de rest vh harnachement en het gebit bijv).

Heb je in die 2 jaar een tandarts laten komen, is haar zadel echt goed gechecked door een gecertificeerde zadelpasser (dus niet gewoon iemand die zadels verkoopt... zoals Divoza ofzo), heb je al eens laten checken of ze goed in haar lijf zit (osteopaat/ masseur van Happy Athlete), wat voer je haar? Krijgt ze voldoende vit E en magnesium binnen om het melkzuur in de spieren na training te kunnen afbreken? Eet ze genoeg ruwvoer en heeft ze dus geen maagzweren gekweekt?

In alle eerlijkheid: paarden moeten vaak topsport leveren, maar de eigenaar voorziet vaak niet in de voorwaarden om dat veilig, gezond en pijnvrij te kunnen doen. Ik acht de kans heeeeeeel groot dat dit paard ergens pijn heeft. Waarschijnlijk bijt en schopt ze niet INEENS, maar zijn er eerst al heel veel kleine signalen aan vooraf gegaan die niemand heeft opgemerkt.
Je zult haar eerst moeten helpen, en DAARNA duidelijk maken (wanneer ze gezond is) dat dit gedrag niet gewenst is.
Maar dan zal zij moeten leren dat jij haar signalen serieus neemt, en dat haar grote gebaren (bijten/ schoppen) niet meer nodig zijn... zodat ze je kan vertrouwen.

Ik vind het nogal wat dat iedereen direct veronderstelt dat een paard dit uit dominantie doet... tis geen Rottweiler...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:07

Een filmpje zou misschien best veel verduidelijken

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:09

M_i_R schreef:
Vooral het feit dat het paard de signalen telkens verstrekt geven mij het idee dat ze pijn heeft en dat het niet zozeer een dominantie probleem is. Een paard dat sche*t heeft aan zijn baasje neemt heus niet de moeite om eerst eens met zijn staart te zwiepen en een been op te trekken naar zijn buik, die steekt gewoon over en walst je plat....

Absoluut, wanneer een paard je gericht wil aanvallen en pijn zal hem dat altijd lukken.
Een dreigement of schijn-aanval is altijd een laatste redmiddel om iets duidelijk te maken.... Jouw paard wil jou dus niet pijn doen, maar wil jou niet in de stal hebben omdat ie iets verwacht wat ie onprettig vind... wat ie niet wil.
Dat kan pijn zijn, maar dat kan ook de activiteit zijn die jullie ondernemen.

Maar vink aub eerst af of alles wel goed zit, en grijp dan naar andere middelen... een paard met de zweep slaan, en aan 2 kettingen vastbinden terwijl het probeert duidelijk te maken dat het pijn heeft is niets anders dan dierenmishandeling.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:22

Ik denk ook dat het deels een dominantieprobleem is, maar ook zeker een lichamelijk probleem.

Ik heb met 1 van mijn eigen merries een soortgelijk probleem. Ze had geen respect voor mij, walste gewoon over me heen, deed haar eigen ding en zat daarbij echt in haar eigen wereldje. Dat gedeelte hebben we nu gelukkig grotendeels opgelost, mede dankzij de methode van Emiel Voest die voor ons erg goed werkt. Wat daar verder natuurlijk bij hielp was nog duidelijker en nog consequenter zijn. Niet met slaan en schoppen, maar wel door je grens af te bakenen, je lichaamstaal te laten zeggen dat het paard daar moet stoppen en niet 1 pas verder.

Deze merrie geeft bij het zadelen ook problemen. Onrustig gedrag, buik opblazen, happen naar de singel en happen naar je been tijdens het rijden. Ze doet dit niet voor niets en we gaan dit ook nog uitzoeken (volgende agendapunt, eerst het trailerlaadprobleem aanpakken), maar dit paard heeft meerdere dingen waar nog aan gewerkt moet worden.

Jouw paard heeft met het opzadelen ook al aangegeven dat er iets aan de hand was. Jij onderdrukte/negeerde/bestrafte dit, waardoor zij nog duidelijker moest maken dat er iets niet klopt. Niet meer kunnen borstelen en niet meer normaal in de stal kunnen komen vloeien hier waarschijnlijk allemaal uit voort.

Mijn aanpak zou dus ook zijn om allereerst een goede fysiotherapeut/osteopaat (vraag ook naar ervaringen bijv. op bokt, niet iedereen is even goed) erbij te halen. Zie http://www.nvfd.nl
De volgende stap (bij voorkeur in overleg met de fysio) is het na laten kijken van je zadel, wederom door een goede zadelmaker (en niet de winkel op de hoek). Vraag ook hiervoor weer naar ervaringen op bijv. bokt.
Als deze 2 dingen in orde zijn dan zou ik een aantal lessen gaan nemen op basis van Natural Horsemanship. Welke stroming dan bij je past zul je zelf moeten ondervinden, maar deze manier van werken legt meer nadruk op de dominantieverhoudingen en het werken op de grond dat de traditionele lessen dat doen. Voor iedereen die nu denkt dat ik een fervent aanhanger ben van NH: ik ben vooral een aanhanger van de middenweg + mijn eigen weg.

TheStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 21:38

Heb nu vandaag de 2e dag volgens MarcR gedaan, vond het al een hele verbetering.
Gisteren hadden we nog even ruzie over wie de baas was en tot ze na 2 (!) uur accepteerde dat ik die dag de baas was.
Vandaag stond ze de hele dag stil en netjes, mocht haar opeens weer overal poetsen onder haar buik bij haar achterbenen, overal. (alleen helemaal achterop de buik mocht ik niet komen)
Het voelde goed en ik had na weken eindelijk mijn lieve Raisa terug.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:42

Dit klinkt als een serieus spierprobleem al dat niet in combinaite met een niet goed passend zadel
Dominantieprobleem... jammer dat mensen dit denken zonder eerst de lichamelijke problemen uit te laten sluiten
Wij hadden ook ooit een dominant paard met deze symptomen
Is helemaal over gegaan na behandeling van de spieren en een andere zadel www.happy-athlete.nl

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:42

Nou dat was dan duidelijik.
Maar gelukkig voor je!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:31

Dat een paard dingen toelaat na wat grondwerk wil natuurlijk niet zeggen dat het DUS alleen een dominantieprobleem was! er blijft een oorzaak: waarom werd je paard boos? Dat ze nu meer respect heeft wil immers niet zeggen dat ze geen pijn meer heeft. wat unamie zegt: eerst fysieke problemen uitsluiten voordat je een paard (per ongeluk dan wel bewust) door de pijn heen drukt...

Vuure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:56

Ik vind het erg apart dat je zegt dat alles eerst koek en ei is en dat ze in de winter ineens zo begint te doen. Ik zou zelf dan eerder aan iets lichamelijks denken dan of het paard je wel of niet respecteert.
Het is kouder dan gewoonlijk, waarschijnlijk ook op stal, dus als ze ergens last van heeft speelt dat misschien met de kou wel op...
En vooral omdat je ook aangeeft dat ze met haar deken omdoen zo reageert, maar ook met poetsen. Toch allebei iets waarmee je aan de rug zit.
Als mijn rug gevoelig was/ pijn deed, en iemand zou er steeds maar aan blijven zitten hoe goed ik ook probeer duidelijk te maken dat ik dat niet prettig vind, zou ik ook gaan bijten :P