ijsberen langs de bakrand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 12:01

Nee ze komt uit de opfok en gaat er komend voorjaar weer in, ze was in de groep ook baas boven baas.
De pony is zelf ook nog jong dus die kan haar niet opvoeden en oude oma is slecht ter been ( hoefbevangen geweest) en scharrelt allen wat rond maar kan zich niet goed verweren denk ik.

Wat ik niet begrijp dat iedereen denkt dat ze een maatje nodig heeft maar ze zoekt juist geen benadering bij de ander paarden van ons. Zoals gezegd gaat ze zelf niet contact zoeken of knuffelen terwijl ze dat gewoon kan doen. Ik weet heus wel dat een paard een kuddedier is en graag contact heeft en we hebben al 30 jaar paarden en fokken ieder jaar wel een veulen maar zo extreem als zij vliegt langs de bakrand heb ik nog nooit eerder gezien bij geen enkel paard van ons.En ook heel opvallend als ze ijsbeert en je loopt er naar toe gaat ze gewoon door maar als je de poort opent dan staat ze meteen heel braaf en rustig aan de poort en kuiert ze op haar gemak heel erg rustig mee naar binnen het lijkt wel of ze binnen meer op haar gemak is , ze is op stal verder ook heel rustig.

Ik ga het eens vandaag proberen met de skippybal en de afleiding wat groter maken en dan gaat ze over een klleine 3 maanden gewoon weer lekker naar de opfok, en wellicht is verkopen ook geen slechte optie. Bij mensen met een wei is ze veel meer op de plaats denk ik. En helaas heb ik wel wei maar niet aan huis liggen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:03

Als ze geen benadering zoekt moet er juist iemand bij, al is het maar te leren om gaan met soort genoten.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:04

Wat een gemuts :(

Zet die dieren lekker bij elkaar.. de onderdanige zal weg lopen als de dominante al een keer boos kijkt.
En anders valt er maar een rake klap, dan is het duidelijk voor haar.. kan ze echt wel hebben hoor..
Een paard wat 'knokt' in een kudde is er niet op uit om een ander te doden, maar alleen om duidelijk te maken wie de baas is.
Paard zal hierdoor veel meer innerlijke rust krijgen en sociaal worden naar anderen.

Bovendien, als je dat nu niet doet, zal je later alleen maar meer problemen tegen komen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:07

goldyp schreef:
Nee ze komt uit de opfok en gaat er komend voorjaar weer in, ze was in de groep ook baas boven baas.
De pony is zelf ook nog jong dus die kan haar niet opvoeden en oude oma is slecht ter been ( hoefbevangen geweest) en scharrelt allen wat rond maar kan zich niet goed verweren denk ik.

Wat ik niet begrijp dat iedereen denkt dat ze een maatje nodig heeft maar ze zoekt juist geen benadering bij de ander paarden van ons. Zoals gezegd gaat ze zelf niet contact zoeken of knuffelen terwijl ze dat gewoon kan doen. Ik weet heus wel dat een paard een kuddedier is en graag contact heeft en we hebben al 30 jaar paarden en fokken ieder jaar wel een veulen maar zo extreem als zij vliegt langs de bakrand heb ik nog nooit eerder gezien bij geen enkel paard van ons.En ook heel opvallend als ze ijsbeert en je loopt er naar toe gaat ze gewoon door maar als je de poort opent dan staat ze meteen heel braaf en rustig aan de poort en kuiert ze op haar gemak heel erg rustig mee naar binnen het lijkt wel of ze binnen meer op haar gemak is , ze is op stal verder ook heel rustig.

Ik ga het eens vandaag proberen met de skippybal en de afleiding wat groter maken en dan gaat ze over een klleine 3 maanden gewoon weer lekker naar de opfok, en wellicht is verkopen ook geen slechte optie. Bij mensen met een wei is ze veel meer op de plaats denk ik. En helaas heb ik wel wei maar niet aan huis liggen.

als je weet dat een paard een kuddedier is waarom zet je haar dan alleen?

als mijn paard in een paddock staat met een paard in de paddock ernaast staan ze ook niet aan elkaar te neuzen, maar zet ik ze bij elkaar dan maken ze direct lichamelijk contact :j

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:09

@ TS wat doet de merrie dan als er eentje bij staat? Dan hoor ik je niet over ijsberen toch? Dat ze dan geen toenadering zoekt is toch geen ramp? Wat denk je eigenlijk zelf dat het beste is voor je paard?

Bellona_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:09

Het hoeft niet perse te maken te hebben met behoefte aan contact met andere paarden.
Wij hebben ook zo een paard met hetzelfde gedrag. Ze is de baas van de groep en ook al staan ze samen in de bak: ze loopt wel een kanaal aan de bakrand!
Ze wordt pas weer rustig als ze op stal staat.
In de wei heeft ze er minder last van hoewel ze ook daar wel het eerst weer bij het hek staat om weer naar binnen te kunnen.
Het is wel een lastig probleem wat (denk ik) niet zo één, twee, drie op te lossen is met ballen of gezelschap...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:10

mijn merrie doet precies hetzelfde wanneer je haar ergens neerzet en zelfs bij de andere paarden kan snuffelen. Zelfs wanneer ze met haar vriendje staat loopt ze een heel pad wanneer er andere paarden bij staan.. Ze heeft dat zelfs 3 maanden volgehouden en een heel pad gesleten. Ik had haar toen ergens anders staan i.v.m verhuizing. Helpt maar 1 ding bijelkaar zetten. Is volkomen normaal gedrag voor een paard.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:11

ik heb dit even met verbazing gevolgd hoor :=
Mijn pony knuffelt nooit met andere ponys, heeft ze totaal geen behoefte aan. Maar zodra ze alleen staat gaat ze als een gek rondjes lopen bij de ingang (ze staat 24/7 buiten) tot de ander weer terug is.
Paarden horen nooit alleen te staan, ze heten niet voor niks kuddedieren.
Ze stond eerst met een tinker met toen heel erg last van haar artrose, en mijn pony was heel vervelend. Toen heeft ze toch echt wel een trap gehad en heeft ze dat ook nooit meer gedaan (ze was wel de 'baas' overigens).
Volgens mij zie jij spoken en heb je doemscenario's in je hoofd, laat het los en kijk maar wat er gebeurd (en ze dan niet na 1 aanvaring uit elkaar halen natuurlijk, zo iets heeft even tijd nodig)

Ik hoop echt dat je ze bij elkaar gaat zetten.
En nog een vraagje, is er nergens een opfok in de wintermaanden? Ik zou mijn jaarling/twenter nooit op stal willen weg van leeftijdgenootjes voor de helft van het jaar!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:12

Vertoonde ze in de opfok dit soort gedrag ook?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:12

Je zult nu wel boos worden, maar dit vind ik echt de meest onzinnige reden om een paard te willen verkopen.
Zit er niet een compleet andere reden achter? Want de argumenten die je aandraagt vind ik echt pure onzin.
Je vraagt om advies, maar alles wijs je af.

Zet ze toch gewoon bij elkaar. De oma kan ze mooi opvoeden en met de pony kan ze leren omgaan.
Als jij nooit bij andere mensen mag komen zoek je ook geen toenadering, dat moet je leren. Dus ook dit paard.

Zoals gezegd word, ze zijn niet van suiker.
Mijn paarden komen zo vaak met een hap of schram uit de wei, en nee dat is niet zielig.
Dat betekend dat ze lekker paard zijn geweest die dag, want ze hebben kunnen en willen spelen......

josien_m_

Re: ijsberen langs de bakrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:16

Ze vertoont duidelijk stereotyp gedrag, altijd een uiting van onbehagen. Althans zo ontstaat het. Andere paarden kunnen helpen bij haar opvoeding. Een 2,5 jarige moet nog veel leren over sociaal gedrag. Nu versterk je alleen het ongezonde gedrag. Je hebt dus gelijk, er moet iets gebeuren! En andere paarden kunnen daarbij helpen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:28

Nou...volgens mij wordt dé oplossing jou hier in meervoud aangeboden...
Ben benieuwd wanneer je je "ja maren" laat varen en aanneemt dat het beter is om het paard bij anderen neer te zetten.
Ik snap eerlijk gezegd de situatie ook niet zo goed. Je hebt het over de oma en een pony en aan de andere kant ook nog andere paarden waar alleen een buis tussen zit. Waarom zet je haar daar dan niet bij?

En wat betreft het eventueel bij de oma en die pony zetten: oudere merries kunnen vaak al met alleen een trilling van de lip of een beweging van een oor aan een jong paard duidelijk maken wie de dienst uitmaakt.
Dat je twenter in de opfok de baas is, wil nog niet zeggen dat ze dat ook is als ze bij oudere paarden terecht komt. Integendeel...
Ik vind het eerlijk gezegd bizar dat je zo'n jong ding klaarblijkelijk de hele winter al strikt gescheiden houdt van soortgenoten.
En waarom? Vanwege allerlei doemscenario's die zich in jouw hoofd afspelen. Als dit....als dat...

Als de hemel naar beneden valt, hebben we allemaal een blauwe muts op...

Kortom...neem alle adviezen die je hier krijgt eens ter harte... zo'n bal zal zeker niets uithalen....als ze het voer al laat liggen...wat denk je dan dat een bal voor dat paard zal betekenen? Niets toch?
Dus tegemoet komen aan de natuurlijke behoefte van het paard.

En ik lees ook iets over je angst dat het paard daarna niet meer los zou kunnen komen van een ander. Ik denk daaruit te begrijpen dat jij bang bent dat als je straks met het paard aan het werk gaat, dat ze dan blijft kleven en omdat ze niet weg wil bij de anderen. Maar daar hoef je helemaal niet bang voor te zijn. Want je zegt zelf: zodra ik het paard aan het touw meeneem is ze weer rustig. Dus dat heeft ze goed van je geleerd: als jij haar leidt...is het rustig...en op jou gericht. Nou...dan is dat dus absoluut geen zorg...dat zit er goed in en zal straks met rijden ook in jouw voordeel werken. Dus...alle doemscenario's overboord gooien...het is nu tijd een paard gelukkig te maken!!!!

Anoniem

Re: ijsberen langs de bakrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:04

Ik vind het eigenlijk een héle goede reden om het paard te verkopen. De TS heeft kennelijk niet het inzicht en de materialen om de merrie te bieden wat ze nodig heeft, dan is ze dus verkocht bij iemand die dat wél kan toch beter af? :)

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:16

goldyp schreef:

Ik durf je uit ervaring te zeggen dat het paard zich doodongelukkig voelt zo alleen.
Wij hebben een merrie van 18 en die doet haar leven lang lelijk (dreigen)tegen soort genoten maar zet er nu niet alleen want dan breekt ze het land af.
Het is geen merrie die aansluiting zoekt met andere merries maar wel gaat ijsberen als ze alleen staat.
Dat kudde instinkt blijft ook als ze geen toenadering zoeken toch een deel van het paard.
Zet er een ander paard bij en anders zeker weg doen naar iemand die het wel begrijpt.
Want het dier wordt er niet gelukkig op om alleen te staan of op stal.
Laatst bijgewerkt door Timmie2000 op 29-01-11 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:17

Verkopen lijkt me voor het paard inderdaad het beste :) die verdient een beter tehuis waar ze wel lekker met andere paarden naar buiten mag :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:41

Ik neem aan dat je toch wel om dit paard geeft, TS: en dan wil je toch eerst alles geprobeerd hebben voordat je haar verkoopt?

Uit niets van je voorgaande posts blijkt dat je het al eens geprobeerd hebt om de andere pony of het andere paard erbij te zetten, of heb ik daaroverheen gelezen en heb je dat al wel geprobeerd?
Je motivatie om de dieren gescheiden te houden komt nu alleen voort uit een vermoeden dat je jonge merrie de anderen zal aanvallen; maar je weet het nooit helemaal zeker als je het niet probeert om ze bij elkaar te zetten. Als dit echt niet blijkt te gaan, zul je ze wel weer uit elkaar moeten halen en dan kan je misschien eens aan verkopen gaan denken. Maar geef het eerst wat tijd: er zal best een rangorde bepaald moeten worden en dat zal misschien niet zonder slag of stoot gaan, maar je hebt kans dat ze daarna wèl rustig samen kunnen staan, toch?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:46

Ik vind het eerlijkgezegt niet kunnen dat dit paard alleen staat, een paard is een kuddedier en heeft behoefte aan gezelschap.
Hij is nog jong, een ouder paard erbij zou hem echt veel beter doen, ook in zijn omgang.

verder ga ik mee met Renza