Trailer poll

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is je voorkeur qua merk?

Thiel
2 (0%)
Weijer
20 (9%)
Hotra
17 (8%)
Ifor Williams
49 (24%)
Cheval Liberté
7 (3%)
XXL Trail
4 (1%)
Humbaur
25 (12%)
Atec
26 (12%)
Bockmann
53 (26%)

Totaal aantal stemmen: 203

Eirikur

Re: Trailer poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:17

Hier nog een Ifor Williams-fan. Dat "kabaal" waar zoveel over gemuit wordt, valt in de praktijk reuze mee. Ja, bij het oude model werden er wat sluitingen geborgd met stalen pennetjes die met kettinkjes aan de trailer vastzaten en dat rammelde een klein beetje. Als je je daaraan stoorde was dat eenvoudig op te lossen door er een krimpkousje overheen te doen.

Wat imo. het grootste voordeel van IW is, naast de lange levensverwachting, stevigheid en formidabele wegligging (toegegeven, die wordt goeddeels veroorzaakt door het hoge ledig gewicht), is dat - tot en met het kleinste schroefje - álle onderdelen via IW Parts los na te bestellen zijn in Engeland, ook voor particulieren.

Ben alleen bang dat een IW voor jou niet is weggelegd, met een auto die maar 1300 kg. mag trekken. Hoe zit het overigens met de toegestane kogeldruk? Houd er rekening mee dat die, om er een 1½-paards achter te mogen hangen, minimaal 75 kg. moet bedragen.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 21:37

BE rijbewijs ben ik voor bezig, volgende week donderdag heb ik praktijkexamen... wish me luck dus :). Trekhaak heeft kogeldruk van 75kg en mag 1500kg trekken. Mijn auto leeg weegt 1362 kg.
Vandaag gaan kijken naar de Thiel Pico. Was me uiterst goed bevallen, de trailer weegt leeg met zadelkamer 540kg. Mijn paardje vandaag gewogen (met lintmeter en dan dat formuletje op internet), hij weegt 465kg. Dus totaalgewicht dat mijn auto zou trekken is 540 + 465 + 30 kg (zadels en prullaria)= 1035 kg. MTM van trailer is wel 1500kg (dus mag 1000 kg laden, maar paard weegt niet eens zoveel en auto mag niet zoveel trekken) , maar volgens mijn verzekering is dat geen probleem. Als er een ongeluk gebeurd en trailergewicht met paard is gelijk aan of onder 1300 kg is geen probleem.
Vraag me nu alleen af, naar verkeersregels toe of ik in orde zal zijn? Ik heb al anderen gehoord dat hun trailer hebben laten terugkeuren naar een lager gewicht. Is dat verplicht of is het voldoende als je aan de politie kan bewijzen dat je onder de 1300kg zit?

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 22:15

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:26

amouroke schreef:
BE rijbewijs ben ik voor bezig, volgende week donderdag heb ik praktijkexamen... wish me luck dus :). Trekhaak heeft kogeldruk van 75kg en mag 1500kg trekken. Mijn auto leeg weegt 1362 kg.
Vandaag gaan kijken naar de Thiel Pico. Was me uiterst goed bevallen, de trailer weegt leeg met zadelkamer 540kg. Mijn paardje vandaag gewogen (met lintmeter en dan dat formuletje op internet), hij weegt 465kg. Dus totaalgewicht dat mijn auto zou trekken is 540 + 465 + 30 kg (zadels en prullaria)= 1035 kg. MTM van trailer is wel 1500kg (dus mag 1000 kg laden, maar paard weegt niet eens zoveel en auto mag niet zoveel trekken) , maar volgens mijn verzekering is dat geen probleem. Als er een ongeluk gebeurd en trailergewicht met paard is gelijk aan of onder 1300 kg is geen probleem.
Vraag me nu alleen af, naar verkeersregels toe of ik in orde zal zijn? Ik heb al anderen gehoord dat hun trailer hebben laten terugkeuren naar een lager gewicht. Is dat verplicht of is het voldoende als je aan de politie kan bewijzen dat je onder de 1300kg zit?

Volgens mij zit je wel goed, ik heb het ooit eens nagevraagd bij het RDW omdat wij een 2-paards Böckmann (mag een totale massa van 2000 kg hebben) gekocht hebben en deze voor een auto wilden zetten die 1600 kg mag trekken, mag dus wel zolang je dat gewicht van 1600 (in jou geval dan 1300, geloof ik?) maar niet overschrijdt en jij als bestuurder maar je rijbewijs er voor hebt, dat is het belangrijkste.
Reden voor ons om een 2-paards te kopen was omdat we in de toekomst nog een 2de paard willen en de prijzen voor 1,5 en 2-paards zo weinig verschilden dat we hiervoor gekozen hebben, komt t.z.t. dan ook een andere auto voor ;)
Ohja, suc7 met je examen binnenkort!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:31

Ik mis de Fautras. Diagonaal vervoer, Amerikaans laadsysteem, mogelijkheid voor zijklep! Mijn paarden zijn er blij mee.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 02:26

supertinkie schreef:
Volgens mij zit je wel goed, ik heb het ooit eens nagevraagd bij het RDW omdat wij een 2-paards Böckmann (mag een totale massa van 2000 kg hebben) gekocht hebben en deze voor een auto wilden zetten die 1600 kg mag trekken, (...)
Ik zou 'm voor het betere rijcomfort toch liever achter de auto hangen... :P

Je hebt overigens verder wel gelijk: als een bestuurder van een auto/aanhanger-combinatie over rijbewijs BE beschikt mag je rekenen met daadwerkelijke gewichten en is het dus niet nodig om de trailer op papier in laadvermogen terug te laten keuren bij de RDW.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 02:31

Ik heb een Ifor Williams op mijn verlanglijstje staan. Vind het mooie trailers, vooral omdat mij het ook erg handig lijkt dat je je paard er voorlangs uit kan halen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 09:23

Wietsje92 schreef:
Ik heb een Ifor Williams op mijn verlanglijstje staan. Vind het mooie trailers, vooral omdat mij het ook erg handig lijkt dat je je paard er voorlangs uit kan halen.

Als het je alleen om die voorlader te doen is, 99% van alle trailers heeft die optie, je moet het alleen wel erbij bestellen.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:04

Ik heb bockmann aangeduidt. Topmerk, maar niet goedkoop.

Wij hebben al jaren een Hotra en daar heb ik ook helemaal geen klachten over.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:43

Vandaar dat de Rijksbereden Politie er al meer dan 25 jaar gebruik van maakt........

ikke schreef:
VDB schreef:
Wil je Westfalia er bewust niet bij hebben staan? Want die zou bij mij op de tweede plaats komen. :j

Sorry, maar na een Westfalia is de rest voor mindere goden. De prijs is daar ook naar, beetje langer doorsparen.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 17:22

Gisteren bij dealer van Bockmann geweest, was aangenaam verrast. Heel degelijk. Maaaaar aanzienlijk goedkoper dan Thiel. Begrijp ik niet goed. Thiel maakt volpolyester, terwijl de Uno bij Bockmann plywood is(evt alu bodem). Is toch een pak zwaarder, die Bockmann. Thiel met zadelkamer weegt 540kg, de Bockmann 750 kg. De vertegenwoordiger van Bockmann zei: licht en degelijk gaat niet samen. Terwijl Thiel het omgekeerde beweert.
Van Thiel vind ik jammer genoeg wel heeel weinig goede referenties, terwijl iedereen wel positief is over Bockmann. Tja, moeilijk he..

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:12

Let bij de Böckmann op de kitranden, vooral die aan de buitenkant onderaan de zijwand.... 2 van de 4 nieuwe!! trailers die ik heb bekeken zit er gewoon geen of te weinig kit achter waar de wielen zitten, en dat is nu net een ruimte waar kit erg belangrijk is. Is bij mijn nieuwe trouwens ook het geval, zelfs nadat ik de offerte had ondertekend met de opmerking 'voor aflevering alle kitranden checken, ook achter de wielen / spatborden'. Probleem met de kit wordt bij mij trouwens wel verholpen door de dealer, maar het kost je weer een paar ritjes ergernis, tijd en brandstof. Is trouwens ook bij Henra het geval, bij Weijer ook, maar dan in mindere mate. Bij de rest van de merken is het te lang geleden om daar wat over te kunnen zeggen.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:34

EricPrast schreef:
supertinkie schreef:
Volgens mij zit je wel goed, ik heb het ooit eens nagevraagd bij het RDW omdat wij een 2-paards Böckmann (mag een totale massa van 2000 kg hebben) gekocht hebben en deze voor een auto wilden zetten die 1600 kg mag trekken, (...)

Je hebt overigens verder wel gelijk: als een bestuurder van een auto/aanhanger-combinatie over rijbewijs BE beschikt mag je rekenen met daadwerkelijke gewichten en is het dus niet nodig om de trailer op papier in laadvermogen terug te laten keuren bij de RDW.

Haha ja er achter inderdaad. Had een half helder moment geloof ik :P

Ontopic weer, hoe je trailer zich houdt valt en staat ook met het onderhoud natuurlijk! Wij hebben die van ons nu straks drie jaar in de zomer en die wordt netjes iedere maand van binnen en buiten schoon gespoten en krijgt jaarlijks een onderhoudsbeurt en het ding ziet er nog uit als nieuw!
Dat van die kitranden zie ik inderdaad bij die van ons ook wel...

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:04

amouroke schreef:
Gisteren bij dealer van Bockmann geweest, was aangenaam verrast. Heel degelijk. Maaaaar aanzienlijk goedkoper dan Thiel. Begrijp ik niet goed. Thiel maakt volpolyester, terwijl de Uno bij Bockmann plywood is(evt alu bodem). Is toch een pak zwaarder, die Bockmann. Thiel met zadelkamer weegt 540kg, de Bockmann 750 kg. De vertegenwoordiger van Bockmann zei: licht en degelijk gaat niet samen. Terwijl Thiel het omgekeerde beweert.
Van Thiel vind ik jammer genoeg wel heeel weinig goede referenties, terwijl iedereen wel positief is over Bockmann. Tja, moeilijk he..

Een Thiel met zadelkamer weegt 540 kg...?? Zet de trailer maar eens op een weegbrug en je zult verrast zijn. Helaas kloppen de "kentekengewichten" vaak voor geen meter. Om een typegoedkeuring op een trailer te krijgen moet de fabrikant een dergelijk model eerst wegen. Als je de trailer "kaal" weegt, dus zonder stangen, zonder rubber mat op de bodem enz.... dan komt er een lager gewicht op het kentekenbewijs.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:06

Royallady schreef:
Let bij de Böckmann op de kitranden, vooral die aan de buitenkant onderaan de zijwand.... 2 van de 4 nieuwe!! trailers die ik heb bekeken zit er gewoon geen of te weinig kit achter waar de wielen zitten, en dat is nu net een ruimte waar kit erg belangrijk is. Is bij mijn nieuwe trouwens ook het geval, zelfs nadat ik de offerte had ondertekend met de opmerking 'voor aflevering alle kitranden checken, ook achter de wielen / spatborden'. Probleem met de kit wordt bij mij trouwens wel verholpen door de dealer, maar het kost je weer een paar ritjes ergernis, tijd en brandstof. Is trouwens ook bij Henra het geval, bij Weijer ook, maar dan in mindere mate. Bij de rest van de merken is het te lang geleden om daar wat over te kunnen zeggen.

Ook jammer dat ze bij Bockmann aan het bezuinigen zijn geslagen. Ik mis bij de nieuwe modellen vooraan de stabilisatiesteunen aan de buitenzijde.... Gewichtsbesparing??

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:09

Elegance schreef:
Royallady schreef:

Ook jammer dat ze bij Bockmann aan het bezuinigen zijn geslagen. Ik mis bij de nieuwe modellen vooraan de stabilisatiesteunen aan de buitenzijde.... Gewichtsbesparing??

Dat viel mij ook op ja... Toevallig heb ik vorige week onze trailer voor een onderhoudsbeurt gehad en toen ook even de nieuwe modellen Böckmann trailers bekeken. En moet toch zeggen dat ik die van mij er een stuk degelijker uit vind zien.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:33

Ik heb zelf een atec starline 1,5 paards trailer. 540 kg leeg, zonder zadelkamer weliswaar. Met rubber gietvloer. Totaal max gewicht 1200 kg. Is hout met melamine coating.
Trailer is van 1998 geloof ik. Heeft vorig jaar een volledige check gehad waarbij een aantal remkabels vervangen zijn, maar de bodem was nog 100% goed en de rest van de trailer ook.
Superfijne trailer, erg stabiel op de weg. En houdt zich ook super. Hij is helemaal wit, en met een keertje een poetsbeurt wordt hij ook weer helemaal wit.
Wij hebben hem 2e hands in 2006 gekocht. Ik weet niet exact hoeveel mijn moeder er toen voor betaald heeft, maar geloof tussen 3000 en 4000 euro.

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:59

Ik heb 3 jaar geleden een weijer gekocht heel tevreden over de trailer maar.
Hij regent binnen. Niet heel erg maar wel een straaltje.
Ik ben terug gegaan naar de levernacier heb ook een mailtje gestuurd naar weijer en het enige dat die zeiden was trek uwe plan.
Mijn dealer wilde mij toch nog tegmoet komen en heeft de trailer aan de buitenzijde nog is volledig terug gekit.
Maar het komt langs het deurtje. Nog steeds maar wel minder.
Nu staat er onlangs bij ons op stal een indentieke weijer trailer en die is wel waterdicht.
Volgens de dealer is atec het beste waterdicht .
Maar ik vind de constructie van weijer heel degelijk. Dus binnen 10 jaar kan ik eigenlijk pas echt zeggen of hij nu zijn geld is waard geweest of niet.
Maar al bij al ben ik er toch tevreden over.
Wat ik hel praktisch vind is achteraan de trailer zijn handvaten voorzien om je paard aan vast te zetten.
Dat zijn allemaal kleine dingen om op te letten.
Panieksluiting zit er ook niet overal standaard op iets om je hooinet aan vast te maken.
En de volgende keer zou ik echt wel voor een zadelkamer gaan.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:49

Ik mis de Henra in het rijtje. Die hebben wij en we zijn er heel tevreden over...

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:45

supertinkie schreef:
EricPrast schreef:

Haha ja er achter inderdaad. Had een half helder moment geloof ik :P

Ontopic weer, hoe je trailer zich houdt valt en staat ook met het onderhoud natuurlijk! Wij hebben die van ons nu straks drie jaar in de zomer en die wordt netjes iedere maand van binnen en buiten schoon gespoten en krijgt jaarlijks een onderhoudsbeurt en het ding ziet er nog uit als nieuw!
Dat van die kitranden zie ik inderdaad bij die van ons ook wel...

Hmm... Heb je een volpolyester trailer, of komt er ook ergens hout aan te pas? Pas je wel op met dat uitspuiten dan? Dubieuze kitranden en een hogedrukspuit verdragen elkaar slecht.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:08

supertinkie schreef:
Elegance schreef:

Dat viel mij ook op ja... Toevallig heb ik vorige week onze trailer voor een onderhoudsbeurt gehad en toen ook even de nieuwe modellen Böckmann trailers bekeken. En moet toch zeggen dat ik die van mij er een stuk degelijker uit vind zien.

Was voor mij ook de reden om Bockmann links te laten liggen en voor een Humbauer te gaan. Ze zeggen dat het voor gewichtsreductie is, maar ik heb mijn eigen gedachtes daarover ;) Ik heb zelfs met die nieuwe Bockmann gereden, en ik vond em nou niet je van het.

Mijn Humbauer is een Madero, wel 2 paards maar is ook als 1,5 te krijgen. Ik heb vroeger ook met een Sluis gereden, ook 2 paards maar ken ook de 1,5 daarvan. Super wegligging en heel stabiel, wel zwaarder. En een Blomert 1,5 paards. Was ook een zeer fijne trailer. De Sluis van vroeger is overigens imo niet te vergelijken met de huidige X-trail. Ik heb toen ik vorig jaar aan het zoeken was naar een trailer de X-trail bekeken in alu uitvoering, ik was er niet over te spreken. Net zoals ik de Cheval Liberte niet "empfehlenswert" :+ vind. Te instabiel, rammelig.

Maar ook van mij, zet aub die Thiel op de weegbrug! Het is allemaal zo leuk gezegt, met name door verkopers van, maar het echte gewicht kan een stuk hoger zijn dan de kentekengewichten. Zoals Elegance al zegt, ze keuren die dingen kaal, en dan pas komt alles erin en klopt het gewicht voor geen meter meer.
Daarnaast licht en degelijk gaan idd niet samen, daar heeft imo de Bockmann dealer gelijk.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:13

Je kan ook een veewagen kopen :D :D :D
(zie onderschrift) ;) ;) ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:14

Ik mis twee merken, Brenderup, en Fautras.
Mijn voorkeur zou de Fautras hebben, omdat je de paarden er diagonaal in kunt zetten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:23

B_r_e_n schreef:
Je kan ook een veewagen kopen :D :D :D
(zie onderschrift) ;) ;) ;)

Met 540kg laadvermogen?? Leg eens uit..........

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:41

Wat moet ik uitleggen?

600 laadvermogen (1 paard dus)
Wagen weegt 2900
Omgekeurd tot veewagen op B rijbewijs dus tot 3500
Hij kan meer hebben maar dan zou je hem weer om moeten laten keuren,
alleen heb je dan groot rijbewijs nodig.