Beginners benodigdheden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amarach

Re: Beginners benodigdheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:36

Voor een proefles is een paar bergschoenen met een hakje of een rubber laarsje met hak voldoende, een broek zonder naadjes. Een cap hebben we altijd wel te leen liggen.
Als je echt wilt gaan lessen zou ik een paar rubber laarsjes, een goedkope rijbroek (Decathlon?) en een cap kopen. Let er bij de cap op dat het wel een goedgekeurd model is.
Zweepje gebruik ik in mijn beginnerslessen nauwelijks, eerst maar eens leren rijden ;-)

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 18:39

ik heb zelf ook geen idee waarvoor ik zo'n zweepje zou moeten gebruiken :')
de eerste les heb ik denk zowieso nog geen rijbroek of cap omdat ik nog hard moet sparen (folders lopen verdient niet bepaald super, vooral als je broertje meeloopt en ook de helft wilt)
en heel misschien dat ik eerdaags een verzorgpony heb :) waar ik dan ook op mag rijden :) kan ik alvast gaan oefenen als dat van de eigenaar mag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:45

Amarach schreef:
Voor een proefles is een paar bergschoenen met een hakje of een rubber laarsje met hak voldoende, een broek zonder naadjes. Een cap hebben we altijd wel te leen liggen.
Als je echt wilt gaan lessen zou ik een paar rubber laarsjes, een goedkope rijbroek (Decathlon?) en een cap kopen. Let er bij de cap op dat het wel een goedgekeurd model is.
Zweepje gebruik ik in mijn beginnerslessen nauwelijks, eerst maar eens leren rijden ;-)

Bergschoenen zijn vaak te breed en hebben te veel profiel. Waardoor ze niet erg veilig zijn.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 19:34

ik heb nu niet echt laarzen of bergschoenen ofzo
als ik zou beginnen met rijden en ik heb geen rijlaarzen of jophurts+chaps heb
zou ik dan ook tijdelijk met gympen kunnen rijden? want heb ik niet bepaald veel schoenen...

Nouskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:16

Inderdaad en veel shops verkopen ook beginnerssetjes...

Petrax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:26

xReetch schreef:
ik heb nu niet echt laarzen of bergschoenen ofzo
als ik zou beginnen met rijden en ik heb geen rijlaarzen of jophurts+chaps heb
zou ik dan ook tijdelijk met gympen kunnen rijden? want heb ik niet bepaald veel schoenen...

Ik denk dat dat wel kan, zolang (als je veters hebt) je veters niet helemaal over je schoenen hangen. Ik heb toen ik nog geen echt paardrijles had maar op verzorgpony van vriendin reed ook sportschoenen aan, had alleen last van de veters. Maar persoonlijk vind ik rijlaarzen beter, want ik merkte toch dat ik dan meer grip heb op de één of andere manier, en sportschoenen ook minder lekker reden...

maar dat is persoonlijk! je zou ook kunnen vragen bij die manege of het handig is als je eerst sportschoenen aan doet :)

x

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 21:33

ja die gympen zijn dan alleen tijdelijk tot ik rijlaarzen heb :)
het zijn korte veters en meestal stop ik ze na het strikken nog in mijn schoenen, heb ik ook gedaan toen ik op vakantie ging rijden :P

Petrax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:01

Als je er al eerder eens mee hebt gereden, kan je dat denk ik bij je 1ste les ook wel doen! & als je het geld hebt voor rijlaarzen kun je ze dan kopen :) .. Misschien kan je ook wel van iemand die je kent of bij manege een paar lenen voor eerste les?

x

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 06:16

Het zal hoogstwaarschijnlijk niet mogen. Zonder hak kan je namelijk doorschieten en als je dan valt blijf je achter het paard hangen.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 08:50

tja... als het verplicht is vind ik dat de manege ze te leen moet hebben, maar ik zal eerdaags wel wat info vragen :P

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:07

Zoals Mizora al zei is het op de meeste maneges niet toegestaan om een schoen zonder hak te hebben.
Meestal kan je wel een cap lenen, voor als je nog niet zeker weet of je erop gaat (je zei al dat dat in jouw geval waarschijnlijk niet zo is, maar als het toch niet bevalt, is het zonde van je geld!)
Handschoentjes/zweep is niet nodig ;)

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 19:45

als eersta ga ik zowieso rijlaarzen en cap kopen
rijbroek kan totdat ik weet geld heb vervangen worden door een legging en handschoentjes komen daarna welweer :)

mazarmalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:10

*Rijbroek
*Rijlaarzen/Chaps
*CAP!!!
*Paardensnoepjes :P vinden meteen alle paarden je lief!!!
*Eventueel borstels als ze die op de manege niet hebben
*Handschoentjes (Ik vind het zelf erg fijn maar het is niet super nodig)
*Zweepje

Petrax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:51

Uiteindelijk komt het erop neer, dat je beter eerst manege kan bellen om te vragen of je daar cap en rijlaarzen mag lenen..
en wat je zelf eventueel later nog kunt kopen is:
- Broek
- Vest
- Handschoentjes
- Zweep

+ rijlaarzen & cap als je daar wilt blijven rijden :D
Veel plezier met je rijles!

x

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 20:13

mdat ik eerdaags misschien een verzorgpony heb, en niet echt handige schoenen voor stal heb
is het dan handig op jodhpurts te kopen?
ik ga dan nog niet rijden, maar als ik begin met rijden kan ik er altijd chaps bij kopen

dus dan heb ik jodhpurts als stalschoenen, en als ik ga rijden doe ik er chaps overheen :)
is dat een goed idee?

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 15:57

xReetch schreef:
mdat ik eerdaags misschien een verzorgpony heb, en niet echt handige schoenen voor stal heb
ik ga dan nog niet rijden, maar als ik begin met rijden kan ik er altijd chaps bij kopen

dus dan heb ik jodhpurts als stalschoenen, en als ik ga rijden doe ik er chaps overheen :)

is dit een goed idee?

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:08

Ik zie dat je vlakbij woont, bij welke manege ga je rijden?

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 23:02

HC Rottermeren ;)
dat is ook in Bleiswijk, ik heb er al eerder gereden, heb er misschien een verzorgpony en m'n vriendin rijd er ook :)

noad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:44

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:51

Geen verstelbare cap....bij mij ging die snel kapot omdat een paard het van de staldeur afgooide :}

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 10:39

haha goed idee, geen verstelbare cap meer
zo een had ik vroeger ook met rijden maar dat klitteband aan de binnenkant liet al heel snel los en maakten we het met plakband vast :')
(ik weet, had beter een nieuwe cap toen kunnen kopen :+ )

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:38

xReetch schreef:

is dat een goed idee?

Ja dat is een goed idee! Vooral niet met sportshoenen gaan rijden, dat kan levensgevaarlijk zijn. Altijd schoenen / laarzen met een hakje dragen als je gaat rijden.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 14:43

haha, zeg dat maar eens tegen dat meisje dat op vakantie met slippers ging rijden, ze kon amper op de pony komen en ging volgensmij zonder enige ervaring mee met die buitenrit.

ik heb nu nog geen jodhpurts dus ben vandaag gewoon met gympen naar de manege geweest, niet gereden hoor, maar met een soort uggs gaan uitmesten lijkt me niet zo'n strak plan.
ik ga wel eerdaags kijken voor een poetsset en jodhpurts omdat ik waarschijnlijk de verzorgster word :D

Roxanneexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:25

Wat leuk dat je weer gaat rijden !

bij veel ruiterwinkels heb je starters sets met rubberen laarzen, paardrijbroek, cap en soms zit daar nog sokken bij en een zweepje vaak voor een leuk prijsje. ;)

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 21:21

ik heb vandaag wat geinformeerd bij de manege, een cap rijbroek een laarzen moet je hebben
de eerste les mag je eventueel kaplaarzen en een legging aan en een cap lenen van de manege
dan eerst een priv'eles om mn niveau te bepalen (ik verwacht bij de half-gevorderde omdat ik nog aardig kan rijden en niet echt een beginnertje meer ben naar mijn idee)