Bijna 2 jarige Fjord kapt/maait

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Bijna 2 jarige Fjord kapt/maait

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:00

Dus ze heeft helemaal geen soortgenootjes om mee te spelen? Waarom niet?

Marjoleinn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 20:09

Vjestagirl schreef:
Dus ze heeft helemaal geen soortgenootjes om mee te spelen? Waarom niet?

Omdat ze er pas vanaf donderdag avond staat en ze altijd eerst kijken naar het karakter en waar ze haar het beste bij kunnen zetten.
Ze staat naast 2, 2jarige en daar rent ze mee en speelt ze mee.

Maar bij mij op stal gooien ze niet zomaar paarden bij elkaar maar kijken eerst hoe de dieren zich gedragen voor er ongelukken gebeuren.

Ze komt over een tijdje met 2 of drie paarden in de wei te staan zo staan ze bij ons altijd.

En ik vind dit heel fijn dat ze niet zomaar paarden bij elkaar zetten en eerst even kijken naar de verschillende karakters.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:22

Ik wens je heel veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Heb zelf ook met jonge paarden gewerkt en ik vind een kwartiertje op de was/poetsplaats voor een bijna tweejarige echt niet teveel,jeetje wat gezegd wordt van twee/drie minuten ga ik helemaal niet in mee,zolang doe ik er onderhand over om hem vast te zetten;-)
Je kunt idd met geduld een hoop bereiken,maar ik ga toch ook wel mee met vjestagirl.

Veel plezier met je meisje...groetjes Linda

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:54

Mok kan best pijnlijk zijn en niet alle paarden zijn erg blij als je dat probeert te verzorgen.
Dus je hebt een (erg) jong paardje,net verhuisd,nieuwe stal,nieuwe paarden,nieuw mens die zich braaf laat verzorgen zonder de hele stal(+mens :+ ) te slopen...
Een lot uit de loterij! <3
Ik neem aan dat het allemaal goed komt :(:)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:00

tyleysmiley schreef:
Heb zelf ook met jonge paarden gewerkt en ik vind een kwartiertje op de was/poetsplaats voor een bijna tweejarige echt niet teveel,

Jij misschien niet, maar haar paard overduidelijk wel. Vandaar het gedrag.
Wat moet je dus doen? Opbouwen, iedere keer de grens wat verleggen en dan iedere keer flink belonen.
Maar je kan natuurlijk ook je eigen wil doordouwen, wachten tot het paard zich gaat vervelen en het slechte gedrag gaat vertonen en dan gaan straffen.
Dat is ieder zijn methode, maar ik verkies het eerste, voor de rust in mijn koppie en dat van het paard.

Kijk, ik zal even wat meer onderbouwen wat ik bedoel (gelieve dit dus ook eerst te lezen voordat je op mij ingaat):
te veel straffen bij jonge paarden werkt nefast. Natuurlijk ga ik wel uit van het basisprincipe stout gedrag is afstraffen, goed (of gewenst) gedrag is belonen. Soms is het echter niet zo zwart-wit, soms vertoont een paard gedrag wat als stout aangezien wordt, maar wat een specifieke oorzaak heeft (angst, onzekerheid, verveling,...). Dat soort gedrag hoort tot de grijze zone. Je kan dan zeggen: 'stout gedrag is stout gedrag no matter what' en gaan straffen. Zal het paard dan stoppen met zijn gedrag? Misschien. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer de oorzaak angst ed. is dat straffen helemaal niet helpt, integendeel. Bij verveling (zoals dus het schrapen) zal het misschien beginnen werken. Het probleem is dat als je in zo een geval wilt straffen gigantisch consequent moet zijn. Zelfs als je paard nog maar de gedachte heeft om zijn voetje op te lichten en te gaan schrapen zou je al gestraft moeten hebben. Straffen wanneer je paard volop aan het schrapen is zijn vijgen na Pasen. Een tweede moeilijkheid is dat je dit ook iedere keer moet doen. Iedere keer als je je paard "ziet" denken ik ga schrapen, moet je straffen. 1 keer te laat zijn, is nog geen ramp, maar 2 keer niet op tijd kunnen straffen zorgt al voor te veel onduidelijkheid en ruis bij het paard ('nu mag het wel en daarnet niet'). Spreekt vanzelf dat dit dus ook een langdurig proces wordt.
Daarnaast komt dat een paard naast de verveling, ook een gevoel van onbehagen zal ontwikkelen (altijd maar dat straffen). Het paard zal waarschijnlijk niet meteen een angst of trauma voor de wasplaats ontwikkelen, maar een onaangename plek, dat wordt het zeker. Komt er hier nog bij dat het de plek is waar mok behandeld wordt (pijn?) en de wasplaats zal al snel een supervervelende plek worden waar het paard zich echt niet goed voelt.

Vandaar mijn methode: het slechte gedrag voor zijn, belonen en zo rustig opbouwen. Misschien krijgt deze methode veel tegenkanting omdat de mens hier water bij de wijn moet doen en de dagelijkse bezigheden moet aanpassen aan het paard. Dat zijn de meeste mensen niet gewend. ;)

Marjoleinn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 22:19

Gini schreef:
tyleysmiley schreef:
Heb zelf ook met jonge paarden gewerkt en ik vind een kwartiertje op de was/poetsplaats voor een bijna tweejarige echt niet teveel,

Jij misschien niet, maar haar paard overduidelijk wel. Vandaar het gedrag.
Wat moet je dus doen? Opbouwen, iedere keer de grens wat verleggen en dan iedere keer flink belonen.
Maar je kan natuurlijk ook je eigen wil doordouwen, wachten tot het paard zich gaat vervelen en het slechte gedrag gaat vertonen en dan gaan straffen.
Dat is ieder zijn methode, maar ik verkies het eerste, voor de rust in mijn koppie en dat van het paard.

Kijk, ik zal even wat meer onderbouwen wat ik bedoel (gelieve dit dus ook eerst te lezen voordat je op mij ingaat):
te veel straffen bij jonge paarden werkt nefast. Natuurlijk ga ik wel uit van het basisprincipe stout gedrag is afstraffen, goed (of gewenst) gedrag is belonen. Soms is het echter niet zo zwart-wit, soms vertoont een paard gedrag wat als stout aangezien wordt, maar wat een specifieke oorzaak heeft (angst, onzekerheid, verveling,...). Dat soort gedrag hoort tot de grijze zone. Je kan dan zeggen: 'stout gedrag is stout gedrag no matter what' en gaan straffen. Zal het paard dan stoppen met zijn gedrag? Misschien. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer de oorzaak angst ed. is dat straffen helemaal niet helpt, integendeel. Bij verveling (zoals dus het schrapen) zal het misschien beginnen werken. Het probleem is dat als je in zo een geval wilt straffen gigantisch consequent moet zijn. Zelfs als je paard nog maar de gedachte heeft om zijn voetje op te lichten en te gaan schrapen zou je al gestraft moeten hebben. Straffen wanneer je paard volop aan het schrapen is zijn vijgen na Pasen. Een tweede moeilijkheid is dat je dit ook iedere keer moet doen. Iedere keer als je je paard "ziet" denken ik ga schrapen, moet je straffen. 1 keer te laat zijn, is nog geen ramp, maar 2 keer niet op tijd kunnen straffen zorgt al voor te veel onduidelijkheid en ruis bij het paard ('nu mag het wel en daarnet niet'). Spreekt vanzelf dat dit dus ook een langdurig proces wordt.
Daarnaast komt dat een paard naast de verveling, ook een gevoel van onbehagen zal ontwikkelen (altijd maar dat straffen). Het paard zal waarschijnlijk niet meteen een angst of trauma voor de wasplaats ontwikkelen, maar een onaangename plek, dat wordt het zeker. Komt er hier nog bij dat het de plek is waar mok behandeld wordt (pijn?) en de wasplaats zal al snel een supervervelende plek worden waar het paard zich echt niet goed voelt.

Vandaar mijn methode: het slechte gedrag voor zijn, belonen en zo rustig opbouwen. Misschien krijgt deze methode veel tegenkanting omdat de mens hier water bij de wijn moet doen en de dagelijkse bezigheden moet aanpassen aan het paard. Dat zijn de meeste mensen niet gewend. ;)

Ik heb ook wel met jonge paarden gewerkt en snap heel goed wat je bedoelt maar het is moeilijk voor een ander te oordelen als ze het zelf niet kunnen zien.
Ze schraapt alleen als ik een andere borstel pak, loop ik weg en ben uit het zicht staat ze gewoon voor zich uit te kijken. Zoals ik al zei gebruik ik het woord nee en dat werkt maar zo'n jong paard meteen al straffen terwijl ze mok heeft net verhuisd is etc.. vind ik geen optie.
En ik vind 15 min op de wasplaats helemaal niet te lang! Ligt erg aan het paard.
En ze loopt makkelijk de wasplaats op en staat te genieten van het borstelen ze begint d'r haren los te laten dus dat krabbelen vind ze heerlijk.
Ieder heeft zo zijn manier van doen en daar heb ik ook respect voor en vind het fijn om meningen van anderen te horen want daar leer je alleen maar van.
Ik vind dat ze het fantastisch doet voor zo'n jong paard! En zeker het schoonmaken van de plek waar mok zit en het verzorgen reageerd ze bijna niet op. En ik ben niet iemand die haar paard de hele dag op de wei laat staan en eens drie keer in de week erheen gaat ik heb de tijd voor haar en kan merken dat ze het fijn vind een paard alleen maar op de wei zetten en op stal is voor haar niet weggelegd ze vind de aandacht heerlijk! (Zei de vorige eigenaar me ook).
Ik vind het heerlijk lekker wandelen en poetsen en ze geniet er zelf ook van dat is duidelijk te zien!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:10

Marjoleinn12 schreef:
anneliesdj schreef:
Hoe vaak staat ze eigenlijk op de wasplaats?
Hoe vaak en hoe lang ben je met haar bezig?

Elke dag op de wasplaats en ben ongeveer 15 tot 20 min bezig.
Denk zelfs minder. Maar ongeveer.

Maar 20 minuten stilstaan is al heel lang voor een paardje wat nog 2 moet worden.
En elke dag? Je hoeft niet elke dag (uitgebreid) te poetsen hoor, doe wat je moet doen en laat haar verder lekker spelen in de weide.
Verdeel het anders over 2x daags, dan doe je 's morgens alleen de mokzalf en 's middags even een borstel erover als je dat nodig vind, 2x 5 minuten is voor een jong paard al beter te doen dan in één keer 15-20 minuten.

Marjoleinn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 08:19

Citaat:
Maar 20 minuten stilstaan is al heel lang voor een paardje wat nog 2 moet worden.
En elke dag? Je hoeft niet elke dag (uitgebreid) te poetsen hoor, doe wat je moet doen en laat haar verder lekker spelen in de weide.
Verdeel het anders over 2x daags, dan doe je 's morgens alleen de mokzalf en 's middags even een borstel erover als je dat nodig vind, 2x 5 minuten is voor een jong paard al beter te doen dan in één keer 15-20 minuten.

Ach ja ze vind het niet erg! En zoals ik al zei ieder zijn manier.
Ze kapt alleen als ik in de buurt ben en stop met borstelen maar dit is ook al minder.. Ze doet heel dr nek scheef alss ik dr borstel en als ik weg ben helemaal staat ze gewoon stil ze vind het niet erg.
En als ze het niet erg vind vind ze het niet erg. Bij de vorige eigenaar stonden kindjes haar te poetsen.
Ze vind het gewoon fijn.

En ik heb gezegd 15 tot 20 minuten ongeveer denk niet eens dat ik dat haal.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 08:45

Onze 18 jarige pony doet het ook maar dat komt doordat ze hem rekenen en voetje hoog hebben geleerd, hij doet het dus om te bedelen. Misschien hebben ze haar dat ook wel geleerd, op het moment dat je een andere borstel pakt zou je ook wel een snoepje gepakt kunnen hebben en doet ze haar kunstje alvast