Puberende paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amanda1980

Re: Puberende paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:53

mijn bijna 5 jarige pubertje begint te ontdekken dat hij ook dominant kan zijn. gelukkig niet echt naar mij maar wel iets naar andere en vooral naar andere paarden. verder gaat het juist met rijden eigenlijk alleen maar beter.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:28

Mijn pony is momenteel 4, wordt dit jaar 5. Hij heeft rond zijn 2-3 jaar een puberperiode gehad en hij beet werkelijk in alles. Het leek gewoon een brok chagrijn op poten. We hebben periodes gehad dat hij voortdurend steigerde, en hij kapte dan ook met zijn voorbenen. Als je boos werd, had hij er zoveel te meer plezier in. Gelukkig heb ik het goed kunnen doorstaan en is hij nu alweer 4,5.
Hij is geen brok chagrijn meer, maar puberen kan je het wel noemen. Hij probeert erg zijn willetje door te dringen (halster niet aandoen, niet willen stilstaan als we met de koets vertrekken,...), vooral bij mijn vader kan hij dat erg goed. Mijn vader snapt niets van lichaamstaal en snapt dus niet waarom mijn pony steigert en gaat lopen als hij met het halster af komt lopen, terwijl hij dat bij mij helemaal niet doet :D

Een goede raad met pubers is: wees consequent en bedenk goed wat mag en wat niet mag. Maak jezelf niet zenuwachtig en begin er niet mee te werken als je al opgejaagd bent, je paard heeft hier dolle pret in en jij zal jezelf willen opeten uit nervositeit :D
Ik zat thuis heel vaak te denken: dit heb ik vandaag verkeerd gedaan, ik had zo moeten reageren in plaats van op die manier. Zo evalueerde ik mezelf voortdurend, en zo is het wel gelukt. Je lichaamstaal is belangrijker dan je zou denken, je puber kan zeer vreemd reageren zonder dat je beseft wat je verkeerd doet. Ik had vaak dat ik me te recht of niet recht genoeg hield, mijn pony begon me dan uit te dagen of proberen te bijten, waarop ik dan boos werd, terwijl het mijn eigen fout was :D

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 00:32

Ik zeg, goed verdiepen in het Natural Horsemanship.. Leer de paardentaal herkennen en spreken. is bijna op alle topics het antwoord haha.. Succes met je Pubertje en blijf een leider.. ook op jonge leeftijd. daar ben ik ooit de fout in gegaan omdat het allemaal zo lief leuk en schattig is als ze klein zijn..

Mandy25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:59

Ben het er mee eens dat je consquent moet zijn.
Alleen het ligt per paard hoe hij/zij pubert.
Onze 4 jarige is op zijn manier nu ook aan het puberen. Hij probeert nog wel eens door te drammen, maar is verder heel erg braaf. Succes met jou puber. :)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:03

Mijn 8-jarige is ook aan het puberen. :j Ze zat even een paar weekjes te klieren maar nu heeft ze door dat je regels nog gewoon hetzelfde zijn en is ze wel weer redelijk normaal. Ik ga dus mee met de rest, zo consequent mogelijk zijn!