Op de weg rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:50

onze dierenarts zegt ook dat het júist goed is om over het harde te draven, dat de pezen er sterker van worden (moet je het wel eerst opbouwen natuurlijk).
En mijn verzorgpaardje heeft voor wel ijzers, maar achter niet, en haar achterhoeven die slijten er echt niet teveel van hoor. Die worden er volgensmij juist sterker van (ook wel weer opbouwen anders slijt het dus wel te snel)

Sijs15 schreef:
@Huertecilla: Dus als mijn paardje per ongeluk in galop uit de berm komt en weg op springt (midden in de polder, geen verkeer) dan hoef ik niet in paniek te raken dat ie blessures oploopt? (Goed om te weten!!!)

zo ben ik een keer een heel stuk in race galop over een asfalt fietspad gegaan (was niet de bedoeling...) maar ze had er niks aan over gehouden elk geval :P

PBA_

Re: Op de weg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:23

Mijn paard heeft jaren op ijzers gestaan op advies van de kliniek toendertijd. Ze sleet schuin af, gleed weg (atactisch) en er moesten widia puntjes onder. ook hier bleven ze behoorlijk van slijten met gevolg dat ze bijna iedere 6 weken nieuw beslag nodig had. Doordat ze op een plek terecht kwam waar ze ook in de winter buiten staat gaat de combinatie met ijzers niet zo goed met vorst en sneeuw. Wat is er nu gebeurd. Haar hoeven blijven wonderbaarlijk te noemen recht en steeds harder. Ze staat nu anderhalf jaar met blote voeten. Ze loopt nog even graag op verharding. Alleen verharding met steentjes/ puin ertussen (onze menpaden hier) blijft ze niet fijn vinden. Dat verbaasd me eigenlijk omdat de smid haar hoeven erg goed geworden vind. Tevens had de DA en de smid dit niet verwacht. Voor die paden moet ik nog wat bedenken omdat we gaan mennen maar wil haar liever van het beslag afhouden. Gaat er goed zo (en scheelt nog erg veel geld ook zo, maar dat is alleen maar een bijkomstig voordeel).

paropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:57

Hey
Ik draaf zo vaak over de weg ik galopeer zelfs maar dat niet zo vaak. Ik woon namelijk in de polder dus daar is weinig berm en veel wegen. Maar daar komt weer bijna geen verkeer! Draven over de weg is goed voor de peesen zeker voor herstelende paarden met peesblesuren stappen altijd op het harden. Dus de af wisseling tussen gras en asvalt is het beste denk ik. Ik heb wel rondom ijzers dus het gaat niet ten kosten van mijn hoeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:17

het eerste en laatste stuk van een buitenrit ga ik over het fietspad,en soms draaf ik daar wel.
voor de rest rijd ik in de bossen,dus afwisseling qua bodem.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:44

Ik draaf ook altijd kleine stukje over de weg. Ik rij enkel over de weg (geen bospaadjes of iets in de buurt). De berm loopt hier schuin af richting de sloot. Daar loop ik dus liever niet, zeker niet als 't drassig/glad is.

Ik geloof dat rijden op het asfalt en draven goed kan zijn voor de hoeven en de pezen. Dit ligt natuurlijk ook wel aan t paard.

ismaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:35

het is niet schadelijk maar je moet het wel eerst opbouwen zodat zijn hoevel sterk worden

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:28

Ik draaf altijd over de weg. En met de kar heb je iegenlijk geen andere keus.

Renate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:04

mijn shetlander vind het heel fijn om op de weg te draven zij haat het om in de berm te draven dus ik denk dat het ook een beetje aan je paard licht maar ik vind het dath et wel kan maar niet te lang en te hard.

xxmeisjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:06

als ik buiten rij dan draaf ik ook op de weg
maar als er een ruiterpad is raaf ik daar liever in vanwege de hoeven

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:31

xxmeisjexx schreef:
als ik buiten rij dan draaf ik ook op de weg
maar als er een ruiterpad is raaf ik daar liever in vanwege de hoeven

...als er een ruiterpad is, is dat verplicht :)*