hoe afleren; paard grijpt hondje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:20

Elin_ schreef:
ik krijg waarschijnlijk nu heel bokt over me heen :')
Hoe reageert je paardje op een klap v/d zweep HOREN (dus longeerzweep en dan laten klappen (niet op paardje dus ,maar geluid) )
Als je het al aan haar ziet dat ze het gaat doen gewoon toneelspelen ''nep'' omdraaien en dan als je haar hoord (rennnen) klap met de zweep op de grond en van mij apart een oerbrul erachter aan van bijv: LAAT DAT!

.

Wat is je overtreffende trap als je in een groot weiland met een longeerzweep paardlief niet kunt raken als hij toch achter die hond aangaat en hij op klap op de grond en brul niet reageert?

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:21

Mijn hond weet dat als de paarden ik de bak staan( of rijden) hij niet in de bak mag, en als er niets in staat is de bak zijn eigendom.
De hond heeft het snel geleerd, omdat hij als pup ook een beet te pakken heeft gehad.
Dus er zit niets anders op dan je hondjes toch te leren dat ze soms er niet in mogen..
Succes

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:24

Cassidy schreef:
Elin_ schreef:
ik krijg waarschijnlijk nu heel bokt over me heen :')
Hoe reageert je paardje op een klap v/d zweep HOREN (dus longeerzweep en dan laten klappen (niet op paardje dus ,maar geluid) )
Als je het al aan haar ziet dat ze het gaat doen gewoon toneelspelen ''nep'' omdraaien en dan als je haar hoord (rennnen) klap met de zweep op de grond en van mij apart een oerbrul erachter aan van bijv: LAAT DAT!

.

Wat is je overtreffende trap als je in een groot weiland met een longeerzweep paardlief niet kunt raken als hij toch achter die hond aangaat en hij op klap op de grond en brul niet reageert?

Het is dus juist NIET de bedoeling paardlief te raken met longeerzweep

En dar had ik nog niet aan gedacht :=

_00_0

Re: hoe afleren; paard grijpt hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:31

het komt bij mij van beide kanten.

hond weet heel goed de commando's : terug,kijk uit en let op.
Pony's weten enorm goed dat als de hond bij mij staat dat ze niks mogen doen. Zodra hij buiten ' mijn gebied' staat is hij idd zwakker.

Het ligt aan de bui van mn pony's. ene x gaat hij midden in de kudde liggen ( die dan ook liggen) andere x komen ze met zn 3en achter m aan. Zelf kan ik goed inschatten hoe ze zich gedragen en de hond weet ook zodra er een pony aankomt moet ik of naar baasje of buiten de omheining.

Als ik zeg kijk uit etc en hij luistert niet ( inmiddels wel natuurlijk :+ ) dan moet hij maar voelen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:59

Mijn jack gaat ook altijd mee. hij weet inmiddels voor welke paarden hij uit moet kijken. Ik houd wel af en toe mijn hart vast, maar toch. Paard en hond spreken elkaars taal inderdaad niet, maar mijn hond weet inmiddels wel, hoe snel hij weg moet zijn, voor welk paard. Persoonlijk vind ik het prima dat deze dieren bij elkaar lopen. In het bos kom ik ook zat honden tegen, die zich niet allemaal gedragen. Ben blij dat mijn paard weet, hoe hij hier op reageren moet. Niet dus......... Zeker niet als ik erop zit, want dan ben ik de baas.(heb ik het nog niet over paarden die aan de haal gaan als ze een hond zien, dus ik zou ze zeker wel met elkaar confronteren)

-Ben van mening dat het de natuur is en niemand gestraft moet worden. Een paard wat vrij in de wei loopt, hoeft niet direct naar mij te luisteren, maar moet me wel respecteren natuurlijk.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 01:13

Mijn bullmastiff gaat ook altijd mee om de paarden in -en uit de wei te halen, of loopt vrij rond op stal.
Hij is als pup opgegroeid met de paarden en heeft prima door dat paarden groter zijn dan hij is.
Hij is dus ook altijd alert en razendsnel weg als het hem te heet onder de voeten wordt.
Vaak speelt hij ook met ze in de wei.
Daagt ze uit om te spelen.
Een paard krijgt bij hem niet de kans om te bijten of trappen.
Zo is de combinatie paard / hond ideaal, maar in jouw situatie is het juist niet zo.

Jouw hondjes lijken niet te snappen dat een paard ook gevaarlijk kan zijn.
Je zult ze dus moeten beschermen en dus steeds alert moeten zijn.
Het gevaar is dat je dit misschien wel bent, maar in 1 onbewaakt ogenblik zul je net zien dat het mis gaat...

Ik zou daarom voor dat half uurtje de Fjord lekker op stal zetten.
Voor de honden is dat half uurtje juist zo lekker.
En het is onzin om te zeggen dat het zielig is voor die Fjord omdat het zijn wei is.
Dat vind ik overdreven.
Tis geen mens met een gedachtegang...

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:22

Ik zou je hondjes gewoon leren om dicht bij jou te blijven, en je pony flink staffen.
Want dat de hondjes in de wei zouden mogen komen omdat het haar wei is vind ik onzin!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:29

Op mijn stal mogen de honden absoluut niet in de wei of bak.
Dat weten ze ook heel goed.
Ik vind het er een beetje aan liggen of het paard het doet ergens achterin de wei wat niet in jouw zone is, of dat de hondjes in jouw 'gebied' staan en het paard ze daar pakt.
Dat laatste vind ik namelijk niet kunnen, want het paard zou sowieso al niet in jouw 'zone' moeten komen.
Maar het is vrij verwarrend voor een paard zo, dus ik zou ervoor kiezen de honden niet in de wei te laten.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:37

Ben het met Trennie eens. Zolang jouw hondjes de paarden niets doen en ook niet uitdagen, zouden mijn paarden het ook niet moeten flikken om een van mijn honden te pakken!
Als ze uitdagen is het begrijpelijk, maar zolang ze bij me in de buurt blijven, zijn ze met mij mee in de wei en heeft het paard dit naar mooi te respecteren.

Krijg ik bokt ws over me heen; maar ik zou ook een longeerzweep meenemen en eerst 2x waarschuwen dmv "knal" van de zweep (dus niet raken) en een brul. Helpt t niet? Dan krijgen ze een goeie mep van de longeerzweep!

Overigens zou ik de hondjes wél héél goed leren dat ze alleen mee mogen als jij dat aangeeft!

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:38

Mijn honden (bouviers) hebben groots respect voor mijn shetlanders. Als ze al de wei in gaan lopen ze stijf aan mijn been geplakt. Pony's trappen niet maar gaan idd. met de oren in de nek en ontbloten tanden in de aanval, en bijten richting de rug.

Als de honden bij mij zijn geeft het geen probleem, hond alleen echter wel (ieder dier wat niet op een pony lijkt trouwens, mijn minivarkens hebben ook wel eens voor hun leven moeten rennen).

Ik vind het alleen maar prettig dat de honden niet bij de pony's komen, dus ik vind het geen probleem. Maar het is dus geen vreemd verschijnsel.

deni21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:40

Sommige paarden houden niet van honden. mijn paard is op het strand wel eens opgejaagd door honden, sindsdien moet hij er niets meer van hebben. En kiest de aanval wanneer een hond te dichtbij komt.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:16

Als paarden maar weg kunnen, zonder dat er een hond achteraan gaat.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 19:36

De oplossing is al gevonden; paard gaat op stal als ik met de hondjes de wei inga. Dat werkt nog het beste.

wilma19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:04

ja dat is een super oplossing!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:19

bluebeauty schreef:
De oplossing is al gevonden; paard gaat op stal als ik met de hondjes de wei inga. Dat werkt nog het beste.

Fijn dat je al een veilige oplossing hebt gevonden. Ik zou ook niet weten hoe je zoiets af zou kunnen leren en een paard wat nou eenmaal zo doet zal ik ook nooit vertrouwen bij mijn hond.

Bij mij werkt het gelukkig wel van 2 kanten. De hond en de paarden kunnen goed samen gaan en ik kan ze allemaal corrigeren indien nodig. Als de paarden gek gaan doen rent de hond meteen de wei uit, want dat vindt ze gelukkig eng. En als de paarden een keer een oor naar achter trekken of op wat voor een manier dan ook "dreigen" dan volstaat het als ik een gil geef. Maar zoals ik al schreef, ze kunnen het gelukkig ook goed met elkaar vinden, dus dan heb je toch een andere (makkelijkere) situatie.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:08

Laat de hondjes uit de wei blijven en lijn ze desnoods aan. Een paard kan hard bijten en een hondje van een paar kilo is niet opgewassen tegen een paard van 500 kilo. Stel je voor dat je paard op het rugje van je hond stapt of een oor eraf bijt. Klinkt als horror, maar kan gemakkelijk gebeuren. Voorkomen is beter dan genezen!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:18

Goede oplossing! :j

celia113072

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:00

dit probleem heb ik ook al alleen dan dat mn pony de kat bijt
ik hoop dat er geen ongelukken gaan gebeuren ...

loveshetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:27

Hondjes aanleren niet de wei in te gaan of de fjord in een apart afgezet stuk zetten stuk zetten.
Maar dat is zo sneu.
Ik hoop echt dat je een oplossing vindt

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 08:26

bluebeauty schreef:

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:17

ik vind het een hele goeie oplossing lekker van genieten met jehondjes

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:36

bluebeauty schreef:
bluebeauty schreef:

Jeetje wat een oplossing. Onze ruin doet dat als er een nieuw beest is. Iedere hond/ kat moet eerst worden weggejaagd uit zijn domein en als hij ze beter kent is het prima. Heb daar nooit wat mee gedaan. Menigeen moest rennen voor zijn leven (bij wijze van spreken.... ;) ) Maar dan wisten ze ook dat ze op moesten passen voor de paarden. Onze ruin trapt ook met buitenritten naar honden die ons agressief benaderen. Ideaal sorry.... :o