proef 8, L1, uit lichtrijden aanspringen in galop.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 15:08

listiglistje schreef:
Onzinnig die 3 passen lichtrijden, mijn paard is in 3 passen al in de hoek = 1.80 m :D
ach ik hoop dat ze het afschaffen!

Je mag tussen A en F aanspringen, dus je hoeft niet in de hoek bij de K al te gaan doorzitten. Je kunt bij wijze van spreke bij de A pas gaan doorzitten. Je hoeft feitelijk alleen op het moment van galophulpen geven te zitten... Dat is 1 pas voor het werkelijke aanspringen en dat mag dus nog vlak voor de F zijn... Je kunt dus eigenlijk bijna een halve baan lichtrijden. Dat is dus wat meer dan drie passen, ook met een groot paard.

Excuses als je het over een andere proef hebt, ik ga even uit van die grote volte lichtrijden bij E en daarna in galop tussen A en F zoals in de openingspost.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 15:21

Lusitana ik had mijn reden al min of meer gegeven ;-)

1. ik kan de hoek beter voorberijden en hem perfect rijden (mijn paard loopt beter en gecontroleerder met doorzitten)
2. Ik kan de overgang beter en in alle rust voorbereiden --> resultaat geslaagde en goede overgang!

Ik leer dit in mijn les en terwijl ik van nature een slechte proevenrijder ben, rijd ik altijd winst, dus het werkt :P

Met goede voorbereiding is de kans groot dat je volgende oefening beter slaagt (dat kan 1 à 2 punt per onderdeel schelen)

Lusitana

Re: proef 8, L1, uit lichtrijden aanspringen in galop.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:19

Het ging mij meer over de zin of onzin ervan. Je kunt bijna een halve baan lichtijden als je wilt. Je kunt ook korter lichtrijden als je liever langer doorzit. Er zit redelijk veel rek in naar believen van de ruiter.
In dressuurproeven gaat het om het aantonen dat er optimale controle/gehoorzaamheid is, en dit soort opdrachten moeten dus normaal uitvoerbaar zijn in een proef en zijn dus niet onzinnig.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:31

Nou ik kan je vertellen de L1 proeven zijn wel degelijk onzinnig met dat lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten enz.,
en dat ooit maar voor 1 hoek of een paar meter, helemaal dol wordt je ervan en de meeste paarden vinden het ook niet prettig.

Maar goed als je in NL zou wonen en actief wedstrijden zou rijden, zou je weten dat
niet alleen ik en meerendeel van de wedstrijdruiters met mij, maar ook de KNHS dit onzinnig vindt.
Daarom heeft de KNHS de proeven aangepast en 1 april gaan de nieuwe proeven in.
Het L1 was specifiek dit probleem, dat is nu dus aangepast door de KNHS ;-)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 22-01-11 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:33

Sjolvir schreef:
Jij mag al L2, wij moeten nog even in het L1. (hebben punten ook nog lang niet)
Hij is namelijk nog niet L2 klaar, eeehhh erger nog... ook niet L1 klaar..

En inderdaad die L2 proeven geven al meer rust.
Hoop dat de nieuwe L1 dat ook doen.

Krijg wat, morgen is mijn laatste B met mijn ene pony en kan ik weer even zitten in die L1 :=
Gelukkig heb je die 10 punten zomaar, en paardje kan de L2 prima lopen :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:40

@listiglistje. Ik heb 38 jaar in Nederland gewoond en wedstrijden gereden en georganiseerd... Ik zie verder niet wat dat er mee te maken heeft, het is niet de bedoeling persoonlijk te worden in discussies.

Ik weet dat proeven regelmatig veranderen, want vroeger moest je bv in de L alleen lichtrijden bij het draf uitstrekken. Later werd dat midden draf ik weet niet wat het nu is.
Er is ook op de letter aanspringen geweest en later weer tussen letters etc.
Elk jaar nieuwe proven is redelijk normaal.
Het is een beetje trial en error heb ik het idee, en respons van ruiters is zeker belangrijk!

Maar ik blijf erbij dat het voorbeeld niet echt onzinnig is. Je hoeft het de ruiter toch niet altijd makkelijk te maken, het blijft een wedstrijd, geen plezierritje, toch?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:47

Is geen plezierritje, maar op dit moment vind ik de L1 heel onrustig beeld geven.
Omdat je steeds van lichtrijden naar doorzitten gaat en andersom.

bv proef 8
binnenkomen lr, voor B dz
B volte 15 m dz
daarna lr
voor A dz en afwenden r m wijken voor R been, daarna rechtuit lr.
Laat me dan gewoon dat rot stukje tussen B en A dz, dat gaat de KNHS nu veranderen.

Nouskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:14

Idd erg onrustig, maar vaak ook niet erg duidelijk geformuleerd. Zoals er bij het ene onderdeel wordt benoemd wijken voor het linkerbeen daarna lichtrijden en bij het andere onderdeel gebroken lijn doorzitten.

Terwijl je eigenlijk na die gebroken lijn ook weer hoort te gaan lichtrijden vermelden ze het daar weer niet.. :-S

PFfff... ZUCHT

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:17

Ja, maar het niet vermelden betekend dus lichtrijden.
Want dat staat bovenaan je proef.
Maar ik vind het ook geen rijden, nog even en we zijn er vanaf!
De KNHS zou dat veranderen.