pony's Z waarom geen hoedje ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:42

stef schreef:
Qimm, en ponyruiters staan onder begeleiding van volwassenen (ouders, trainer, etc) dus ook dat argument zie ik niet :)

ik wist niet dat jij overgehaald moest worden, dit zijn de regels en ik denk dat dat de achterliggende gedachte is. we zitten hier de regels niet te veranderen maar om het uit te leggen.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 19:42

@laulau1986
maar met pony's bij de paarden mag je wel met S&T dus dan zou dat wel mee vallen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:44

Volgens de wet ben je als volwassene verantwoordelijk voor je eigen keuzes mbt tot je eigen veiligheid, als jongere niet. Heeft relatie tot het kunnen inschatten van mogelijk gevaar en de gevolgen daarvan. Denk dus dat ze daarom voor -18 jaar een cap verplichten, en geen hoedje, omdat ze er ergens van uitgaan dat jongeren nog niet of minder goed in staat zijn om gevaren + mogelijke gevolgen onder ogen te zien.
Kan ook zijn dat het met de verzekering te maken heeft; als de organisator een jongere/kind zonder cap laat starten maar met hoedje, dat de verzekering dan het recht heeft om te weigeren bij ongevallen om tussen te komen.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:45

S&T snap ik wel, een paard wat Z loopt gaat niet vaak met de volgende ruiter weer terug naar het L, bij de pony's gebeurt dat wel veel, als zo'n pony dan niet helemaal correct op S&T gereden word kan de volgende ruiter daar heel veel problemen mee krijgen. Hoedje mag niet omdat het niet veilig is, dat begrijp ik ook wel.

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:47

Deliana27 schreef:
@laulau1986
maar met pony's bij de paarden mag je wel met S&T dus dan zou dat wel mee vallen denk ik.

Maar dan word de pony gezien als een paard anders zou het als oneerlijk kunnen worden beschouwd dat de ene wel S&T mag en de ander niet terwijl ze aan dezelfde wedstrijd meedoen...

Als je het echt wilt weten kan je altijd de KNHS een mailtje sturen.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 19:47

dat is wel weer waar, maar waarom pas bij je 18de jaar. je kan toch ook bij je 15 of 16de dan ben je ook al een het volwassen worden enzo. en ga je meer in zien enzo (ik wel dan & ik ben nog 13) wat veilig is en wat niet.

ik vind het namelijk eeuwig zonde geen hoedje dat is namelijk zo'n mooi gezicht!!

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:50

roybrit schreef:
Veel pony ruiters in het Z hebben een (voorgekouwde) pony... als de pony alles kan en de ruiter goed gegeleid word en de jusite hulpen geeft komen ze al een eindje dichterbij het Z snap je?
en je ziet wekelijks op wedstrijd dat het krultrekken en viguur zagen is met die bitten.......

Poný's tussen de paarden mogen volgensmij wel S&T en hoedje

Dat is idd verschrikkelijk bij de pony's, bij de paarden kom ik nooit. Er lopen zo veel inelkaargesnukte pony's, ook in het Z!

@ TS hierboven, hoe wil je dan dat ze het doen? Als je bij de pony's rijd en je bent 13 mag je geen hoedje, maar als je 15 bent mag het wel, terwijl je dan nogsteeds tegen de ruiter van 13 rijd? Vind dat niet echt een sterk argument
Laatst bijgewerkt door x_Milou op 16-01-11 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:50

Qimm schreef:
stef schreef:
Qimm, en ponyruiters staan onder begeleiding van volwassenen (ouders, trainer, etc) dus ook dat argument zie ik niet :)

ik wist niet dat jij overgehaald moest worden, dit zijn de regels en ik denk dat dat de achterliggende gedachte is. we zitten hier de regels niet te veranderen maar om het uit te leggen.

Prima, maar de uitleg die gegeven wordt zie ik niet als sluitend. Ik hoef verder niet overgehaald te worden, maar nogmaals, ik vind de vraagstelling heel interessant.

Het argument wat laulau geeft zit wellicht wat in. Aan de andere kant is het in bijv Engeland volgens mij dood normaal om welshjes onder het zadel op s&t te showen....

Hyposjuhh, hoe bedoel je dat? Heel veel ruiters die op S&T rijden trainer thuis ook gewoon op een trensje. Dus als een combinatie terug zakt naar een lagere klasse, kan gewoon de trens erin

Deliana27

Re: pony's Z waarom geen hoedje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 19:54

ja okee das ook wel weer waar. verkeerde instelling van mij!

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:55

Deliana27 schreef:
dat is wel weer waar, maar waarom pas bij je 18de jaar. je kan toch ook bij je 15 of 16de dan ben je ook al een het volwassen worden enzo. en ga je meer in zien enzo (ik wel dan & ik ben nog 13) wat veilig is en wat niet.

ik vind het namelijk eeuwig zonde geen hoedje dat is namelijk zo'n mooi gezicht!!

Troost je. Een hoedje zit echt voor geen ene meter hoor. Het staat inderdaad mooier, maar het knelt als een gek en is ook nog eens totaal niet veilig.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:10

@stef. Kom je ooit op ponywedstrijden? Ga maar eens in het Z kijken hoeveel ruiters er niet klaar zijn om met S&T te rijden, pony's die in de krul getrokken worden, maar mensen die zelf niet (willen) weten dat ze het niet kunnen, als je met S&T gaat trekken komt er van de pony nooit meer iets terecht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:16

Hyposjuhh, tuurlijk, maar dat is bij de paarden niet anders

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:55

Vroegahh toen ik z was bij de pony's mocht ik nog met hoedje rijden :o

Het is een verzekeringskwestie, ook nu mogen verenigingen bij paarden wedstrijden het in hun vraagprogramma opnemen dat de Z-ruiters ook gewoon met cap moeten rijden.

S&T bij een pony past niet in dat bekkie. Ook pony's bij de paarden moeten niet met S&T mogen rijden vind ik. Maarja dat strookt dan weer niet helemaal met het buitenland waar de hoogte van een paard al bij 1.48m (toch?) begint.

deeeeeeemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:02

RenWaBl schreef:
Deliana27 schreef:
okee. en hoe bedoel je tegen bescherming van 18jarige ?
want als je al Z rijd dan kan je toch best goed rijden of niet ?

Je pony kan altijd zomaar weg springen oid, het blijven dieren. :)
Kijk maar naar Anky van Grunsven, die is er ook wel eens afgevallen. ;)

kunnen paarden ook altijd, en of je nou 18 bent of niet, het blijven dieren zoals je zegt ;).

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:06

ik snap al gewoon niet waarom er al zo veel verschillende catoriën zijn bij de pony's :O
bij ons ( lewb ) zijn er in het dressuur alleen maar in de E en de A een aparte categorie en dan zijn er nier veel deelnemers, de meesten zitten gewoon tussen de paarden. Niet voor de regels ( die bijna juist hetzelfde zijn ), maar gewoon, ja eigenlijk geen verklaring. Ik heb nooit met pony's in de pony's gereden.

En ik vindt sommige Z-pony ruiters beter rijden dan Zpaarden ruiters ;)

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:45

Ik weet nog goed dat ik met mijn pony M2 reed, en mijn streven was echt dat hoedje omdat het er zo mooi uit zag! Toen mocht ik eindelijk Z starten, werd net dat hoedje afgeschaft!! Ik balen joh haha!

Maar ik kan er wel helemaal mee in komen. Je ziet tegenwoordig steeds jongere ruitertjes in het Z rijden, en het is wel goed dat die dan ivm veiligheid geen hoedje mogen. Als ze echt zo goed zijn dan zijn ze dat bij de paarden ook en komt dat hoedje van zelf ;).

Stang en trens vind ik ook prima! Probeer eerst de pony maar netjes op een trensje te rijden! Die ponys hebben niet zoveel zooi in de mond nodig :).

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:50

Volgens mij was, buiten inderdaad het verzekerings-verhaal, mede doorslaggevend voor het afschaffen van het hoedje dat er onder FEI regels (internationale rubrieken dus) ook bij de pony's niet met een hoedje gereden mag worden. Dat hebben ze toen maar gelijk getrokken voor alle Z-pony combi's.

S&t heeft nooit gemogen bij pony's voor zover ik weet en ik zou ook niet weten waar je m bij de meeste beestjes zou moeten laten...om het inderdaad over technisch rijden nog maar niet te hebben. Verder geld ook hier weer, bij de paarden mag het vanaf het Z en daar speelt toch mee dat het een voorbereidende klasse is op (int)nationaal (jaja, dat mag nu ook op trens maar eerst niet...) en bij de pony's houdt het bij het Z gewoon op, dus waarom zou je verder gaan trainen met s&t....

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:52

Misschien een domme vraag, hoe zit het dan als je met je pony bij de paarden start?

(Niet dat ik ooit in de Z kom, maar vroeg het me gewoon af :P)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:55

ik zou zeggen: stuur een brief naar de KNHS, dan weet je waarom die splitsing gemaakt is...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:57

kaatje89 schreef:
Misschien een domme vraag, hoe zit het dan als je met je pony bij de paarden start?

Dan start je onder het reglement dat geld voor paarden en mag je dus ook met hoedje en s&t.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:58

Deliana27 schreef:

En dat is precies waarom het nog niet mag onder de 18, als kind of puber zijnde kun je risico's gewoon nog niet zo goed inschatten, dan vind je het zo'n mooi gezicht dus zet je een hoedje op. Ondertussen "vergeet" je maar dat je, als je valt, je gewoon geen bescherming hebt. Veel pubers hebben een minder goede coördinatie dan volwassenen, over het algemeen zal je dus ook sneller vallen.
Weet je wat eeuwig zonde is? Als je met een hersenbeschadiging afgevoerd word naar het ziekenhuis.

Nog even over S&T: Ik denk dat er bij het KNHS vanuit gegaan word dat je als ruiter bij de paarden in het Z beter kan rijden dan als ponyruiter in het Z. Dit heeft natuurlijk weer met leeftijd en ervaring te maken. Natuurlijk zul je afentoe een extreem goede ponyruiter tegenkomen die wél met een S&T om kunnen gaan, maar dit is echt niet altijd zo. Bovendien denk ik dat je ergens een grens moet stellen, en ik vind dat ze dat bij het KNHS goed gedaan hebben.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:06

_Esther_87_ schreef:
kaatje89 schreef:

Dan start je onder het reglement dat geld voor paarden en mag je dus ook met hoedje en s&t.

Oke ik snap m :)

En snap opzich ook wel dat de KNHS ergens een streep moest trekken..

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:24

_Esther_87_ schreef:
Volgens mij was, buiten inderdaad het verzekerings-verhaal, mede doorslaggevend voor het afschaffen van het hoedje dat er onder FEI regels (internationale rubrieken dus) ook bij de pony's niet met een hoedje gereden mag worden. Dat hebben ze toen maar gelijk getrokken voor alle Z-pony combi's.

*knip*

Dat is waar ook, had ook met FEI regel te maken.

Overigens vind ik het wel goed dat ze bij de paarden alleen de Z-ruiters met hoedje laten rijden. Vroegahh mocht je bij de paarden vanaf de B met hoedje rijden. Dat vond ik toen ik klein was echt zo geen gezicht, zag je een hobbelende B-ruiter met hoedje rijden...

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:32

hahaha wat stom. dat wist ik niet. k zie het al voor me...

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:56

marjolein_el schreef:
S&T snap ik wel,
maar hoedje niet, als je in de Z rijd kun je toch inderdaad al behoorlijk goed rijden. Op zich snap ik dat ter bescherming wel, maar waarom zouden de volwassenen het dan wel mogen?

Veel plekken mag je alleen met cap rijden, tot je 18 bent, ivm verzekering/aansprakelijkheid etc.