Pension. Wie Wat Waar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Re: Pension. Wie Wat Waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:34

en vaak is het lastiger om je paard meerdere uren per dag buiten te hebben op een manege (zeker in de winter)

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 20:37

Oh ja, das wel zo. Op een pensionstal houden ze natuurlijk meer rekening met de pensionklanten *D en dat ze allemaal gebruik kunnen maken van de faciliteiten. Op een manege is er de hele week van uur tot uur les. :z

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:48

Ik werk 42 uur per week, 3 dagen van 7:30 - 16:00, 1 dag van 7:30 - 20:00 en vrijdags van 7:30 - 14:00.

De vrijdag ga ik bijna altijd vanuit mijn werk door naar mijn paard. Uitzonderingen daargelaten, met extreem slecht weer kan ik dan toch niks doen met mijn paard. De dag dat ik tot 20:00 werk ga ik niet naar mijn paard toe, de overige 3 dagen ga ik in de avond langs, soms voor een uitgebreide poetsbeurt en een andere keer om te rijden/longeren. In het weekend ben ik er eigenlijk altijd in de ochtend, dan staan de paarden nog niet buiten en zijn er vaak meerdere pensionklanten aanwezig, wat wel zo gezellig is.

Mijn paard staat in volpension, dus ik hoef er helemaal niet naar toe. De paarden gaan dagelijks met z'n allen de weide op voor aan aantal uren. In de zomer is dit natuurlijk heel wat langer dan in de winter, maar ze staan elke dag minimaal 4 uur buiten. Ik voel me ook absoluut niet "schuldig" als ik een dag niet kan komen doordat ik andere afspraken heb of op vakantie ben. Als ik op vakantie ben heeft mijn paard ook vakantie en wordt dus niet door iemand gereden of gelongeerd. Paard wordt erg goed verzorgd en iedereen houdt elkaars paard in de gaten en er wordt gebeld als er iets niet in orde is.

De prijs die je betaald voor je stal is regio afhankelijk en natuurlijk afhankelijk van de voorzieningen die je hebt. Mijn paard staat op een kleine pension stal in Overijssel en ik betaal hier €165,- in de maand voor. Ik heb geen binnenbak en geen All-weather bodem, dus met vorst en extreem veel regen kan ik niet rijden. Wel is er in de buurt een binnenbak beschikbaar en daar betaal ik €100,- per jaar voor.

Het is prima te doen, mits je je paard op een geschikte locatie kunt krijgen waardoor je niet persé elke dag naar hem toe moet, omdat hij anders zijn stal niet uit komt.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:50

Ik ben elke dag op stal, het is zo ongeveer mijn 2de thuis geworden!
Ben er minimaal 2 uur en soms van 8.00 tot 23.00, loop er namelijk ook stage en werk er ook nog!
Ben er alleen op zaterdag niet, aangezien ik dan ergens anders moet werken!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:00

amziss schreef:
Ik heb een vraag aan alle mensen die een paard op een pension stalling of manege hebben staan (geen lease of huur parden dus.) Bij mij op de manege zie ik veel mensen en kinderen die een eigen paard er hebben staan, ik trouwens niet ,ik rijd er 1x per week ik zou elke dag willen rijden, maar daar heb ik de tijd gewoon niet voor :n . Ik snap maar niet hoe al die mensen het voor mekaar krijgen om en naar school te gaan en te studeren en je paard te verzorgen. %)
Mijn vraag:
- komen jullie elke dag naar de stal en hoelang, van hoe laat tot hoe laat.
ik kom iedere dag op stal. ongeveer 2 tot 3 uur per dag.
- wanneer op de dag
vaak 's middags of 's avonds. ligt aan me rooster voor die dag
- hoe zit het dan met werk, of school, of studie.
ik studeer nu. vaak heb ik 's ochtends en/of 's middags colleges en daarna ga ik naar stal toe. 's avonds, in vrije uren en in het weekend studeer ik.
- is het een ramp als je er plotseling een dag net kan zijn. enz.
als ik een keer echt niet kan of bijv ziek ben ofzo is er altijd wel een stalgenootje die mijn paard voor die dag wil doen.
Ik hoop graag van mensen hun verhaal te horen.

groetjes!! ;)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:23

Als ik naar mijn paard ga, plm 3 x per week, ben ik ong. 3 uur bezig met tutten rijden en verzorgen Het is 15 min met de auto, dus 3,5 uur. Op maandag ochtend, woensdagochtend en 1 x in het weekend. Als het lukt nog een keer extra. S'middags zijn de kinderen thuis (en de hele vijdag) en sávonds in het donker vind ik niet prettig- beetje afgelegen. Mijn man komt om 18.30 thuis en eer de kinderen in bed liggen is het 20 uur Dan vind ik het ook wel fijn om even alleen te zijn met m'n man!

In het weekend moeten de kinderen ook sporten. Ik wil niet dat mijn gezin eronder lijdt. Het is mijn paard en mijn hobby. Zij hebben er een bloedhekel aan..... Dus: 1 keer hun hobby en ik 1 keer de mijne!

Ik zou er wel meer naar toe willen, maar ja als je een gezin hebt moet je daar toch ook rekening mee houden.

Paard staat volpension, hoef ik niks aan te doen en hij hoeft niet elke dag te werken om zijn erergie kwijt te kunnen. Ik voel me daar dus ook niet schuldig over dat ik niet elke dag kan gaan.

Maar ik vraag me ook wel af hoe anderen dat doen: school, werk , opleiding, stage, gezin, bijbaan. Dus ik blijf even meelezen!

paschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:28

Heel simpel:
Ma t/m vrijdag werken (kantoortijden), eten, paardrijden (3x doordeweeks).
Weekend: 1 of 2 keer rijden.

Dat is althans de theorie. De praktijk, tja.... :P

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:42

- Komen jullie elke dag naar de stal en hoelang, van hoe laat tot hoe laat.
Ja, elke dag. Een uurtje of 2 a 3. Van 14.30u tot 17.30u.

- Wanneer op de dag
's middags dus. Ik ga gelijk uit mn werk naar stal.

- Hoe zit het dan met werk, of school, of studie.
Ik werk in de zorg van 8.30u tot 14.30u. Het school en studie gebeuren ligt achter me.

- Is het een ramp als je er plotseling een dag net kan zijn. enz.
Ik vind van wel. Ik zou nooit een dag overslaan. Als ik echt niet zou kunnen dan regel in iemand anders om iig z'n stal te doen en te kijken of hij okee is. En in de winter om hem extra beweging te geven. Want dan staat hij overdag maar een paar uurtjes in de paddock. In de zomer is extra beweging niet nodig als ik 1 dagje niet kan, dan staat hij van 10u tot 22u op de wei.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:50

Mijn week ziet er als volgt uit:
Doordeweeks
09:00/16:45 School.
17:45/19:00 Thuiskomen, eten, omkleden.
19:00 Naar stal me zusje en mams.
19:15/21:00 Met paardlief bezig zijn (rijden onder andere) en nog even nakletsen in de kantine.
21:15/22:30 Nog wat dingetjes voor school indien nodig, tv kijken en dan naar bed.

Donderdag (wijkt af van de rest)
09:00/16:45 School
17:00/22:00 Werken
23:00 Thuis en naar bed

Zaterdag
11:30/15:00 Met paardlief bezig zijn (rijden onder andere) en nog even nakletsen in de kantine.
15:15 Thuis douchen, spullen pakken, nog wat eten.
17:00/23:00 Werken
23:45/00:30 Thuis komen, tv kijken, naar bed

Zondag
10:00/13:00 Met paardlief bezig zijn (rijden onder andere) en nog even nakletsen in de kantine.
14:00 Thuis douchen, spullen pakken, nog wat eten, naar mijn werk gaan.
15:00/23:00 Werken
23:45 Thuis komen, naar bed

En straks komen de wedstrijden er ook weer aan, ik kan niet gaan zitten lummelen doordeweeks, snel eten, snel omkleden. Mijn leven draait om school, werken en paardlief. Tijd voor uitgaan of een vriendje heb ik gewoonweg niet, heb hier zelf ook geen behoefte aan op dit moment. Natuurlijk doe ik ook leuke dingen met vriendinnen maar dit vooral in vakanties of vrije dagen.

Ik werk bij de Mcdonalds, paard staat dichtbij en ik volg een MBO 4 opleiding, op de Nimeto voor grafisch ontwerper/etaleur/standbouw. Ik kan héél véél werk op school doen en dit scheelt zeker, doe wat kleine dingetjes nog thuis en vaak in het weekend. Als ik niet kan, doet mijn moeder ons paard. Gelukkig word er voor je uitgemest want dat scheelt wel.

Tattini1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:57

Hoi,

Ik heb het geluk om mijn paarden aan huis te hebben staan.
Elke dag ben ik er toch ong. 3 u. mee bezig o.a. voeren, buiten/binnen zetten, stallen doen, verzorgen, rijden,...
Onze dochter is fanatiek bezig met wedstrijden rijden en dan is het echt wel plannen om huiswerk & proefwerken
te combineren. Veel tijd om iets leuks te doen met vriendinnetjes zit er voor haar niet in.

Gr.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:00

Ik denk dat paardenliefhebbers die veel met hun paard bezig zijn (en ik spreek dan voornamelijk over jongeren) dingen laten schieten. Ik ga bijvoorbeeld amper uit, een vriendje zit er niet in en lachen, gieren brullen met vriendinnen doe ik voornamelijk op school.

Maar ik heb ook een vriendin die elke dag afspreekt met d'r vriendinnen/vriend, elk weekend uitgaat enz, tjaa dat kan zei weer omdat ze geen paard heeft. Het is ook maar waar je prioriteiten liggen en welke keuzes je maakt.

En zeker belangrijk: waar een wil is, is een weg!
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 16-01-11 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:02

Ik heb 's ochtends een krantenwijk (ma t/m za), daarna ga ik naar school.
Maandags en donderdags kom ik 5 uur thuis van school, dan ga ik eerst eten en ga ik van 6 tot 8 naar stal (half 9 thuis) en daarna huiswerk maken.
Dinsdags en vrijdag ben ik 3 uur thuis van school, dan ga ik van 4 tot half 7 naar stal, daarna eten en huiswerk.
Woensdags ben ik om 2 uur thuis, dan ga ik om half 3 naar stal en help ik daar tot 7 uur, daarna eten en huiswerk.
Op zaterdag werk ik de hele dag op stal, 's avonds vaak verjaardag/uitgaan.
Op zondag ga ik eerst uitlslapen, om 12 uur fitnessen en 's middags naar stal, 's avonds huiswerk.
Het is wel een druk programma, maar ontzettend leuk! :)
En een paard, daar héb je geen tijd voor, maar daar moet je gewoon tijd voor maken. Dan lukt het!

loontje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:33

Ik ben elke dag op stal, of als ik een keer niet kan gaat mijn moeder.
Zondag: verschillend. Tussen 12:00 en 17:00
Maandag: 13:30 tot 18:00
Dindag: 18:30 tot 21:30
Woensdag: school tot 14:30, 15:30 thuis. Daarna naar paard(paar uurtjes, die dag is hij meestal vrij)
Donderdag: school tot 16:30, 17:30 thuis. 18:30 tot 22:00
Vrijdag: Verschillend, meestal in de middag paar uur
Zaterdag: 8:00 tot 16:00 stage op stal, in de pauze of na stage ga ik dan nog even knuffelen (Hij word die dag gereden)
- wanneer op de dag
Verschillend. Meestal 's middags of in de avond
- hoe zit het dan met werk, of school, of studie.Ik heb maar twee dagen per week (woensdag & donderdag.) Dan ga ik na school naar paard. Op dinsdag heb ik soms praktijkles, maar dan ben ik 's avonds bij paard.
- is het een ramp als je er plotseling een dag niet kan zijn. enz.
Nee, als ik een dag niet kan omdat ik weg ben, gaat mijn moeder naar paard. En op zaterdag wordt hij gereden, dus dan hoef ik me ook geen zorgen te maken ;)

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:27

En wat is dan eigenlijk het verschil precies tussen vol- en half pension?? En wat moet je erbij eigenlijk allemaal zelf doen?? En betalen (ontwormen, hoefsmid enz. )??? Oh ja ik heb gezien dat de prijzen per regio echt HEEL erg verschillen :x , Bv. bij overrijssel 150 euro per maand, nou bij mijn buurt (zuid holland) zit dat al gauw tussen de 350 en 400 euro per maand :wow: !! Ik zal graag jullie verhaal hierover willen horen :D

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:42

Bij volpension hoef je niks zelf te doen.
Bij half pension moet je wel dingen zelf doen, maar het verschilt per pension , wat je moet doen. In het algemeen geldt: hoe meer je zelf doet, hoe goedkoper het wordt.

Een pensionstal met veel extra's (bv. binnenbak, stapmolen, solarium etc.) is duurder dan een stal met bv alleen een buitenbak.

Ik betaal voor volpension 175 euro (Limburg) en ik hoef alleen maar te rijden als ik daar zin in heb. Verder wordt beessie perfect verzorgd en kan ik hem met een gerust hart een paar dagen laten staan.

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:52

:wow: Dat is echt goedkoop vergeleken mijn manege en alles word bij jou al gedaan! Echt goed. Bij onze manege is vol pension en met de grootste stal 495 euro per maand, en het goedkoopste 355 per maand. Ik vind dit echt duur dan ben je per jaar iets van 5000 euro kwijt ofzo ( Kwijt is een groot woord hé, je krijgt er wel iets heel groots voor terug, je eigen paard!) Ik rij zelf alleen 1x per week les en straks ook nog een aantal privélessen en buitenritten apart. :D

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:05

pff 495 euro stalgeld.. bizar!
Naast het stalgeld kost een paard vaak nog veel meer geld, vergis je daar niet in. Hoefsmid (6-8 weken), ontwormingen, verzekeringen, dierenartsbezoekjes, tuigage en andere spullen.
Maar dat is een beetje offtopic.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:11

Ikzelf doe VWO, en hoor van veel mensen uit mijn klas; oh ik ben dagelijks misschien wel een uur tot anderhalf uur bezig aan huiswerk. Ik ben meestal 10 minuutjes per dag bezig, maar ik werk dan ook knoerhard op school om zoveel mogelijk af te krijgen. Ook leren etc plan ik goed in zodat ik elke dag tijd heb.
Ik ga dan ook elke dag (met uitzondering van woensdag) naar mijn paard, meestal ga ik gelijk na het eten zodat ik voor het eten nog even tijd heb om te leren en 's avonds.
Als ik een dagje écht niet kan is dat geen probleem, er word gewoon uitgemest en gevoerd voor me en mijn paard komt dan ook gewoon op de wei :)

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 20:13

VERAx schreef:
Ikzelf doe VWO, en hoor van veel mensen uit mijn klas; oh ik ben dagelijks misschien wel een uur tot anderhalf uur bezig aan huiswerk. Ik ben meestal 10 minuutjes per dag bezig, maar ik werk dan ook knoerhard op school om zoveel mogelijk af te krijgen. Ook leren etc plan ik goed in zodat ik elke dag tijd heb.
Ik ga dan ook elke dag (met uitzondering van woensdag) naar mijn paard, meestal ga ik gelijk na het eten zodat ik voor het eten nog even tijd heb om te leren en 's avonds.
Als ik een dagje écht niet kan is dat geen probleem, er word gewoon uitgemest en gevoerd voor me en mijn paard komt dan ook gewoon op de wei :)

Ik zit zelf ook op het vwo, maar ik ben toch wel langer bezig aan mijn huiswerk dan 10 minuutjes |o . En je gaat er echt elke dag heen? Want ik ben op zommige dagen pas om 4 uit van school :( , naar huis is een halfuur fietsen. En dan kijk ik een half uur tv, en om 6 uur ga ik eten en om half 7 begin ik met mijn huiswer tot 8.30 ofzo?? En na die tijd zou ik dan bv. niet zo veel tijd over hebben voor een paard ;( , de dichtsbijzijndste pensionstal is al 20 min. met de auto, en ik slaap :z om half 10. Hoe zit dat dan bij jou???

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:20

@TS: Je kan ook ipv tv-kijken naar je paard gaan ;)

Ik zit op de universiteit, we hebben meestal 32 uur les per week (hoorcollege, pratica, excursies, monitoraatszittingen etc). In de praktijk ben ik meestal tussen 9u-18u weg naar school.

Ik ga 's ochtends zowiezo naar mijn paard. Dan doe ik: eten geven, hooi geven, water geven, stallen uitmesten en snel een borstel over mijn paard. Paard staat 24/7 buiten met twee andere paarden maar ze poepen nog wel veel in de schuilstallen dus ik ben wel even bezig. Na de les ga ik ook nog langs, soms enkel om hooi te geven (nu in de winter), als het wat langer licht is kan ik dan ook rijden.

Je moet natuurlijk wel dingen opgeven, al kan ik het tot nu toe goed combineren. Heb elke dinsdagavond een vaste vriendinnenavond en probeer mijn vriend ook zoveel mogelijk te zien. Nadeel is dat mijn paard op een huurwei staat en ik dus alles zelf moet doen, ik moet dus zowiezo wel elke dag 1x langs gaan of hij heeft geen eten/water gehad. Ik denk dat ik wel meer tijd zou hebben voor de leuke dingen met mijn paard (en niet enkel de klusjes) moest hij op pension staan.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:40

amziss schreef:
VERAx schreef:

Ik zit zelf ook op het vwo, maar ik ben toch wel langer bezig aan mijn huiswerk dan 10 minuutjes |o . En je gaat er echt elke dag heen? Want ik ben op zommige dagen pas om 4 uit van school :( , naar huis is een halfuur fietsen. En dan kijk ik een half uur tv, en om 6 uur ga ik eten en om half 7 begin ik met mijn huiswer tot 8.30 ofzo?? En na die tijd zou ik dan bv. niet zo veel tijd over hebben voor een paard ;( , de dichtsbijzijndste pensionstal is al 20 min. met de auto, en ik slaap :z om half 10. Hoe zit dat dan bij jou???

Ik ben elke dag om 10 voor half 3 uit, en ben rond 10 over 3 thuis. Dan doen ik wat voor mezelf, of ga naar een vriendin oid, als ik rond 5 uur maar begin met leren/huiswerk etc dan haal ik het meestal wel, en dan ga ik na het eten, rond half 7 naar mijn paard toe, en ben rond half 9 weer thuis, dan leer ik nog een halfuurtje en ga douchen, en lig er ook gewoon rond half 10 in :)
Ik heb trouwens het geluk om op donderdag om 4 uur uit te zijn, want op vrijdag hebben we nooit toetsen of huiswerk, dus dat is dan niet zo'n probleem voor me.
kwestie van heeel goed plannen. :j

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:40

Ik kom bijna elke dag op stal.
Op maandag & woensdag kom ik in de avond (als ik kom, dit zijn avonden waarop ik ook wel ga squashen).
Op dinsdag & donderdag kom ik in de middag.
In het weekend kom ik wanneer ik zin heb :D
Hoe lang ik op stal ben ligt aan wat ik ga doen met mijn paard.

- wanneer op de dag
Verschillend, in de middag of in de avond.

Ik werk 32 uur, heb 2 middagen per week vrij. Dat is dus prima te combineren. Als ik 40 uur per week zou werken, dan zou ik vaker in de avonden moeten gaan.

- is het een ramp als je er plotseling een dag niet kan zijn. enz.
Nee, mijn merrie staat in volpension, dus qua verzorging komt ze niks te kort als ik een dag niet kan komen.

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 18:53

Oh ik zie wel dat je bij volpension niet in de ochtend hoeft te komen, maar bij halfpension moet je wel s'ochtends naar stal. :) Dus als je bijvoorbeeld elke dag om half 7 opstaat ( ik dus :P ) om vervolgens te douzzen tot 7 uur en 8.15 op weg gaat naar school is het niet mogelijk je paard in half-pension te zetten ,want als je er elke ochtend heen moet hoe laat moetje wel niet opstaan :\ ? Of kunnen de klusjes ook in de middag? ( lijkt me niet eigenlijk, voeren, uitmesten, in de wei zetten enz.)

Bedankt voor alle reacties nogmaals :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:56

amziss schreef:
Mijn vraag:
Nee, ik kom op dinsdag, donderdag en het weekend. Dinsdag avond, de rest overdag wanneer ik tijd/zin heb
- wanneer op de dag
zie vorige
dinsdagavond na het werk, donderdag en weekend ben ik vrij
Nee, wel even wat regelen met bijv een stalgenoot
Ik hoop graag van mensen hun verhaal te horen.

groetjes!! ;)

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:56

Ja ik kom elke dag, 's avonds van half 8 tot kwart over 10 meestal
- wanneer op de dag 's avonds
Ik zit in 4vwo op school, ik kom uit school doe mijn huiswerk en ga daarna naar mijn paard :)
Een ramp nee, maar het is leuker om er wel elke dag te zijn :)

Het ligt vooral aan je prioriteit, je moet wel keuzes maken om een eigen paard te hebben.