is mijn paard bang of.....?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

evasaegerman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:11

Hoi,
je kan nooit helemaal zeker weten waarom die reactie er was.
Ik lees tussen de lijnen door dat je je eigenlijk ook afvraagt waarom ze zo reageerde. Kan je dus niet weten. Ze zal wel ergens van geschrokken zijn.
Belangrijker is hoe je die situatie opgelost hebt.
Als je haar meteen naar de stal hebt laten gaan heb je eigenlijk zo goed als gezegd "ja ga maar, je zal gelijk hebben, het is hier niet veilig, en daar wel, ik volg je daar in". In dat geval ben je natuurlijk wel een stukje leiderschap kwijt.
Wat je wel kan doen: gewoon doorgaan wat je van plan was, door blijven rondstappen op het erf. Is het echt niet te doen, loopt ze je omver bijvoorbeeld? Ga dan per direct grondwerk doen. Vraag haar iets om te doen dat je voorheen al geoefend hebt. Vraag haar bv achteruit te stappen, hoofd laag te doen. Hou haar daar mee bezig tot ze opnieuw rustiger wordt en haar focus op jou heeft. Op dat moment kan je haar daarvoor belonen door haar even los te laten op de weide/piste bijvoorbeeld.

Melissa_101

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:20

Joolien schreef:
Gewoon volhouden. Een hoofdstel met longeerlijn is verstandig. En dan kleine stukjes lopen, steeds verder. Zodra je spanning voelt, draai je om. Daarna draai je weer en kijk je of je steeds een stapje verder kunt. Als ze ineens heel gespannen wordt, laat haar dan stilstaan en probeer zelf rustig te blijven. Zo zul je het toch een beetje op moeten bouwen.

Een longeerlijn met hoofdstel zorgt ervoor dat je meer te vertellen hebt.

en als aanvulling zorg dat je altijd iets lekker bij je hebt, zodat je haar kan belonen/verwennen/paaien.. dan heeft ze haar aandacht bij jou en niet bij wat ze dan ook ziet

laura_power

Re: is mijn paard bang of.....?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 15:52

ja dat klopt jullie hebben gelijk! maar ik geef haar ook gelijk, ik heb zaterdag pas voor het eerst kunnen longeren en wat grondwerk doen. omdat de bak het niet eerder toe liet.

wel merkte ik dat ze met hoofdstel veel rustiger is. en het ging allemaal super goed!!! dus ben heel blij.
dit gaat helemaal de goede kant op.

met dat stukje lopen toen had ik ook geen verwachtingen, het was pas de 2e x dat ze vaststond buiten, dus ik dacht probeer het gewoon!
het was ook erg waaierig en guur buiten dus dat helpt ook altijd mee haha. ze liep me wel echt omver ja! ze deed heel lomp, en liep helemaal tegen me aan. (dat zag zij dus denk ik als veilig bij mij) maar voor mij was het juist onveilig snap je?

ze deed zaterdag het volgen en stil staan erg goed. ze stopt gelijk als ik dat ook doe. :D

Gerlindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:09

misschien dat er iets geks in de buurt is, en dat ze dat aanvoelt ofzo.
dat heeft mijn paard ook heel vaak en rent hij net zo hard weer de andere kant op.