Ik zou je heel graag helpen;) Omdat ik precies hetzelfde heb gehad;)
Het eerste is gewoon doen!! Je moet het overwinnen! Toen ik het eerste jaar op concour ging, ik voelde me 's ochtends echt ziek, ik kon niks eten, niks drinken en ik had echt het gevoel dat ik moest overgeven!
Ik was bloed nerveus, mijn pony ook maar ik maakte mijn pony nog zenuwachtiger omdat ik het ook was
Ik ga nu vrolijk op concour! Ik ben helemaal zonder zenuwen, mijn pony niet altijd maar je moet echt altijd zelf rustig en kalm blijven!
Zogauw jij gaat stressen gaat je paard nog meer stressen. Hoe dacht je hoe mijn eerste proeven gingen:p Ik zou ze niet graag terug zien,, door ze zenuwen, verkeerde galop, geen hoeken, geen ronde voltes, pony hoofd in de nek, in de galop weg crossen, enz. enz.
Maar je moet vooral niet opgeven of zeggen, ik ga maar een tijdje geen concoursen rijden want je leert het echt door het gewoon te doen. Het is zo ontzettend frustrerend!! Het eerste jaar werdt het bij mij ook echt niks hoor! Maar gewoon doorzetten, doorzetten, doorzetten dan kom je er wel!
Je moet echt veel ervaring op doen!
Ik zal je wat tips op je punten geven;)
-Bailey is vroeger mishandeld. Daarom is ze redelijk bang van veel mensen in één ruimte.
Dit is altijd een vervelend probleem! Ik weet niet hoe oud Bailey is want dat speelt vaak ook nog mee. Mijn zusjes pony heeft een fobie voor mannen, een man krijgt haar niet te pakken maar een vrouw kan der zo pakken en er is niks aan de hand
Meestal is de bak vrij groot met weinig mensen. Mensen staan vaak aan de kant, ik weet niet of ze daar ook bang voor is, maar door telkens bij mensen te zijn die haar lekker verwennen, kan het wel minder worden;)De meeste pony's die een mensen fobie hebben, hebber er niet zo veel last van op concour (die ik kan dan:p)
-De proef is in een binnenbak. We rijden altijd in een buitenbak, en Bailey is bang van ALLES dat nieuw is.
Dit zou je alleen kunnen oefenen door veel binnen te gaan rijden vanaf nu;) Alle paarden die 's winters binnen rijden en die van het voorjaar waar naar buiten gaan, is het eerste buiten concour een groot feest, ze vliegen overal naartoe en zijn niet te houden.
Mijn vorige pony was ook bang voor alles wat nieuw was, veel laten zien, nu veel binnen gaan rijden

-Ze kan niet aan de teugel/nageeflijk lopen; Ze loopt met oren in de nek, hoofd omhoog
Als ze met de les niet nagevelijk aan de teugel kan lopen zal ze het op concour ook niet doen. Je zou het met de les heel veel moeten oefenen, maar dan is er nog de kans dat ze het op concour niet doet omdat ze dan gespannen is. Zorg dat je jezelf ontspant en dat je gewoon rustig blijft. Het is in een B proefje nog helemaal niet zo ernstig als ze niet aan de teugel loopt. Probeer er gewoon aan te werken en zorg dat je netjes hoeken doorrijdt en alles netjes afwerkt, denk niet, achja dan maar niet,, maar probeer er alles van te maken

-Ik rijdt altijd met hele losse, lange teugels, omdat ze er anders vandoor gaat. Heeft ook weer met d'r verleden te maken.
Ga dan niet de proef in met korte teugels, laat haar dan een beetje onspannen zo lopen. Je zou misschien wel langzaam aan kunnen oefenen (misschien door middel van privee les?). Als je haar dan kunt rijden met kortere teugels, zou je ook kunnen oefenen met nagevelijk aan de teugel lopen;)
-Bailey heeft moeite met alleen in een bak lopen, ze moet een paardenmaatje hebben.
Op een manege/ stal is het inderdaad lastig om alleen te rijden
Misschien is er in de buurt een bak waar je af en toe eens mag rijden, die je misschien ook kunt reserveren;) zodat je echt alleen kunt rijden!Of maak buitenritjes, dan moet ze ook alleen op pad! Mijn vorige pony had hier ook ontzettend erg last van! Maar naar ruim 2 jaar had ik het eraf. Het was met mijn vorige pony echt een lange periode, hekjes onder hindernissen waren geen probleem niks was eng, maar er hoefde maar aan de kant iets heel kleins te zitten wat hij en vond en hij ging er niet langs, hij ging alleen maar achterwaarts en stijgeren,,,
-We gaan nog niet super, zelfs figuren gaan nog slecht :p Ze luistert nog niet echt goed naar me.
Had ik in het begin ook;) Niet gaan denken, dan maar een tijd geen wedstrijden meer, vooral er voor gaan! Gewoon blijven oefenen en gewoon wedstrijden blijven doen,, je moet het echt uit ervaring leren!
-Ik heb een beetje faalangst...Oh-oh...
Je moet je geen illusies maken van tevoren
Ga er dan nooit vanuit dat je bij de prijzen zit!Er zijn altijd pony's die al een jaar in de B rijden, netjes aan de teugel lopen, een zwevende pas hebben, enz. enz. Zelf heel veel jury's kijken naar je zadel, hoofdstel, rijjasje enz. Echt belachelijk maar ze doen het!! Zie het als een oefening en ga er vanuit dat je laatste bent. Zogauw je gaat streberen terwijl het nog niet perfect is faal je telkens en blijf je het niet leuk vinden;)
-Ik kan nog niet super rijden, en kan de proef vast niet onthouden
Gewoon ervaring blijven opdoen en gewoon doen. Je komt op concour zo veel mensen tegen die nog niet echt goed kunnen rijden,, maar zo begint iedereen toch;) Je moet je nergens wat van aan trekken want zo is iedereen begonnen! En je proef hoef je toch ook niet uit je hoofd te doen? Iemand leest je proefje toch gewoon voor, als je voorlezer maar goed op tijd leest is er niks aan de hand. Laat wel iemand voorlezen die je kent, en waarvan je zeker weet dat hij het goed doet! als je iemand neemt die niks met paarden heeft is de kans groot dat hij verkeerd leest! Oefenen hem een paar keer op je paard en wat ik altijd deed was de avond van te voren mezelf het proefje voorlezen en hem tekenen op een blaadje. Ik leerde er heel veel van!
-Halsstrekken zit er ook in, maar dat doet ze dus ook niet omdat ze altijd hoog loopt.
Dit is een punt die heel veel paarden niet goed doen. Het hoofd moet tot kniehoogte buigen, mijn vorige pony deed het altijd vrij goed vond ik maar nog kreeg ik altijd commetaar omdat het tot de knie moest of lager;) Maar de pony moet wel over de rug en gebogen blijven. Halsstrekken moet je altijd op de volte dus laat eerst je buitenteugel rustig los glijden en geef daarna je binnenteugel ook rustig mee, blijf gewoon rustig en laat haar anders gewoon met haar hoofd omhoog lopen, je moet in de proef niet al te veel nog willen verbeteren, omdat ze snel nerveus is laat haar dan maar even lekker ontspannen, zo kun je waarschijnlijk daarna weer iets ontspannerder verder!
-Er zit natuurlijk ook galop in, maar daarin schiet Bailey echt in blinde paniek weg...
Dit moet je vooral in je training oefenen dat ze rustig wil aangalopperen, ik deed het vooral van stap naar galop en later van halthouden naar galop, en telkens weer halthouden en weer weg. Dit was bij mij ook een hele lange training, maar het hielp enorm!
Als je aangalopeerd, en ze vliegt weg begin niet als een gek te trekken, maar ga rustig zitten en probeer haar op te vangen zodat je later rustig kunt verder galoperen;)
-Krijg je punten voor uiterlijk?
Ja, je krijgt punten voor de verzorging!
Zorg dat als je pony sokken heeft dat deze schoon zijn, dat er geen mestvlekken op het lichaam zitten, staart uitborstelen, en manen invlechten vergeet de voorpluk niet;), poets je zadel en hoofdstel in, en zorg dat je zelf
-witte rijbroek
-blousje
-rijjasje
-(lederen) rijlaarzen (kijk dat je sokken er niet bovenuit komen)
-plastron
-witte handschoentjes (anders kunnen ze je diskwalificeren t/m het 3de onderdeel)
-cap
- en doe je haar in een knotje
en dat je alles netjes schoon hebt

-Staart invlechten of alleen uitborstelen?
Ik heb altijd jonge pony's gehad dus staart invlechten wou vaak niet omdat de staart dan nog veel bijgroeid, ik borstel hem altijd helemaal uit en dan daar krijg ik nooit geen commetaar over;) staart invlechten is niet verplicht!
-Manen knotjes, maar hoe krijg je die in godsnaam netjes?! (En blijven ze netjes?!)
Oefenen:P Alles komt door ervaring,, ik wil mijn knotjes van een aantal jaar terug niet weerzien, maar ik vind ze nu best netjes:p
Het gaat er niet zo zeer om hoe ze eruit zien, maar je hebt er wat aan gedaan;)
Als je iemand kent die mooi kan vlechten kun je ook die je paard laten vlechten;)
-Moet je zelf ook zo'n knotje, en hoe krijg je dan je cap nog op :'] En hoe moet dat knotje?
Zorg dat je je eigen knotje zo laag mogelijk hebt! anders druk je je cap naarvoren en dan is beetje lastig, dan zit je er zo onderdoor de kijken:p
Beetje lang verhaal,, maar als je nog vragen hebt dan mag je me altijd een pb'tje sturen! Ik wil je altijd helpen

Ik herken echt heel veel van je probleempjes,, maar het meeste moet je leren door ervaring.
xxMirte<3