Paard heeft zich omgedraaid in trailer bij uitladen, wat nu

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 22:48

femmefatale1 schreef:
Klep open doen, stang laten zitten.
Dan paard losmaken, longeerlijn eraan en door het oog halen waar je ze aan vast zet.
Dan naar achteren lopen en longeerlijn enigzins op spanning houden.
Stang van binnen uit losmaken, met dus de longeerlijn in je hand.
Zorg dat er niet teveel speling op staat, zodat ze niet ineens om kan draaien.
Het oog waar je ze aan vast zet werkt dan als een soort katrol..

Zoiets zat ik dus aan te denken om me de komende tijd even te kunnen redden tot dat we dan eventueel een frame o.i.d kunnen maken.
Maar wist dus niet precies wat handig was, dit klinkt als een goede optie.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:51

Je kan evt een extra halstertouw aan haar halster vast maken en over haar hals gooien, zodat je de longeerlijn alleen maar los hoeft te klikken als je ze daadwerkelijk gaat lossen.. ;)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:53

Dit gebeurd ons allemaal wel eens, kan best zijn dat het de volgende keer gewoon weer goed gaat.
Meeste advies is al gegeven is zou die van femefatale gebruiken en wat ook nog wel eens een oplossing wil zijn is een bak voer ophangen dan zijn ze even afgeleid en kun je rustig uitladen.

Izie

Re: Paard heeft zich omgedraaid in trailer bij uitladen, wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 22:57

Voer wil ze helaas niks van weten op de trailer. Zelf snoepjes of appels worden niet aangepakt.
Dat halstertouw er bij aan is inderdaad een goede tip.

Ik hoop ook echt op een eenmalig iets, maar zo'n longeerlijn trucje geeft me iig iets meer zekerheid de volgende keer en kan ik kijken of ze het nog weer probeerd.

Fijn zoveel reacties zo snel!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:02

Zet je haar alleen op de trailer als je ergens heen gaat ?
Die van mij zet ik er heel vaak gewoon even in, gewoon even staan, snoepje eten en er dan weer af. Of ik breng ze even 100 meter verderop naar het land. Het klinkt gek maar hier loopt alles van veulen tot volwassen er zonder halster zo op en zijn ze rustig. Ik weet wel dat dit misschien gek klinkt maar hier is de trailer dagelijkse routine en dat werpt zijn vruchten af !

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 23:05

Ja in principe wel inderdaad. Of voor concours of voor de les o.i.d.
Soms staat ze er een aantal weken/maanden niet in, en soms om de week of vaker.

Moet het inderdaad maar vaker oefenen gewoon op stal, dan hoef ik der ook niet vast te zetten enz en kunnen we het stilstaan oefenen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:10

:D Bekend probleem, ik los het heel simpel op.

Klep open, zekeringen van de stang, stang laten zitten, langs paard naar voren lopen in de trailer, paard losmaken, lang halstertouw over de voorstang en in de hand houden, naast kont van paard gaan staan en stang er achterweg halen, stang naast de trailer laten zakken, naar voren lopen en paard voor je uit achteruit de trailer uit laten lopen.

Moet je geen paard hebben met losse achterbenen; dan moet je via het voordeurtje langs het paard op achter aan om de stang er achterweg te halen.

Niet gaan lopen stressen om het paard zo snel mogelijk uit te laden. Hij wacht maar tot jij klaar bent.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:12

Wat zou er gebeuren als je langs haar naar achteren zou lopen?
Wij hebben een merrie gehad die hetzelfde deed maar als ik haar los maakte, sloeg ik het halstertouw nog 2x om de stang, vervolgens liep ik langs de merrie met mijn hand op haar lijf naar achteren, merrie bleef braaf staan....stang los(wel zorgen dat die makkelijk gaat)en weer terug naar voren, merrie was al ongeduldig maar dacht dat ze nog vast stond, touw los en gaan....
Mocht ze wel gaan hangen dan schiet het touw iig los, mocht je een merrie hebben die geen ontzag voor je heeft dan zou ik dit niet proberen :D

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:31

blij dat ik een goede tip kan geven. :D
Ik heb het idee wel eerlijk gejat van iemand die dit bij haar trailer had laten doen,
maar beter goed gejat dan slecht bedacht :o
succes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:05

meldt zich, ik zou gewoon overnieuw je paard leren laden en dan de aandacht gaan besteden aan het alleen laden van je paard. Dus zodanig dat jij niet mee hoeft te lopen de trailer in. Maar eerst bij het begin beginnen en opnieuw leren vertrouwen te krijgen in de trailer.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:31

En als je nou haar los maakt, touw dubbelvouwen en een stuk door haar halster halen. (snap je dat? )
Naar achteren lopen, balk los, klep los. Dan kan je haar gewoon tegenhouden en sturen met het touw. en ook direct weer los laten.

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:23

Ik ben ook wel eens alleen tijdens het in en uitladen.
Ze loopt wel zo naar binnen en buiten maar het is er wel één die zich om wil draaien. ( heeft ze al een keer gedaan)
Ik doe er idd een longeerlijn aan, die over de voor stang, en ik ga dan weer buiten staan. Ik doe de lijn wel binnen langs. Dus niet via het deurtje. Ik vind dit prima werken, je kan hm zo goed voor vast houden, en los laten als ze toch naar achteren schiet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:20

Ik ben zelf ook alleen, maar ik ga nu nog niet alleen op pad. Ik zou in het geval van de ts eerst zorgen dat het paard rustig op haar gemak is in de trailer. Dat kun je bereiken door gewoon thuis te oefenen, dan staat er geen druk op. De methode van Eddy Modde is daarvoor echt een aanrader. Dit is gratis te downloaden op www.diagonaal-paardenvervoer.nl. Even je aanmelden voor de nieuwsbrief, dan krijg je automatisch de link naar het e-book. Mijn shetlander wilde in het begin ook draaien. Hij vond het erg eng om achteruit de klep af te gaan. Met de methode van Eddy Modde gaat laat je je paard regelmatig achteruit lopen en weer opnieuw de klep op. Daardoor vinden ze het al snel niet meer eng. Mijn shet kan ik nu alleen laden, terwijl het voor het oefenen met 3 man nog niet lukte.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:26

Focussed schreef:
En als je haar vast laat staan als je de stang weg haalt? Gaat ze dan hangen? Of blijft ze dan staan?

dat mag je dus nooit doen,
als paard merk dat hij zij los is dan willen ze er met man en macht en liefste uit de trailer, zo kunnen ze dus werkelijk de trailer beschadigen of erger zichzelf,

ik zou wat je zelf aangaf mischien proberen idd met longeerlijn door het deurtje en wat tegendruk geven

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:28

Mijn paard heeft precies hetzelfde gedaan, toen onze 2 -paards trailer weg was voor een onderhoudsbeurt en we een 1.5 trailer te leen hadden.

Paard is groot en lang, en paste dus echt niet over dwars in een 1.5 paards trailer :+ gelukkig kon ik zijn hoofd terug duwen, zodat hij zijn nek weer de andere kant op boog, poe wat was dat schrikken!

Ik ga ook altijd alleen op pad met de trailer, en ook alleen op het terrein, dus ook geen hulp met uitladen.

Wat misschien al genoeg is, is het halstertouw een paar keer om de voorstang draaien, zodat ze iets druk voelt als ze wil draaien. En een commando aanleren voor 'achteruit' is ook wel handig, ipv achter de stang aan te denderen (is moeilijk, weet het, heb precies hetzelfde :D)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:06

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:27

StalNollie schreef:
Focussed schreef:
En als je haar vast laat staan als je de stang weg haalt? Gaat ze dan hangen? Of blijft ze dan staan?

dat mag je dus nooit doen,
als paard merk dat hij zij los is dan willen ze er met man en macht en liefste uit de trailer, zo kunnen ze dus werkelijk de trailer beschadigen of erger zichzelf,

ik zou wat je zelf aangaf mischien proberen idd met longeerlijn door het deurtje en wat tegendruk geven

Dat is dus niet waar want mijn paard wacht gewoon op mijn commando dat ze achteruit kan.dus zodra de achterstang weg is blijft ze gewoon netjes staan. Dus alleen uitlaten wis voor mij geen probleem.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:08

StalNollie, ben blij dat het voor jouw paard wel werkte, ik heb ze ook wel eens met schot en balk en al de trailer uit zien komen....
ik ben geen voorstander van trucjes en vastbinden, gewoon opnieuw leren laden op de manier zoals Eddy in zn ebook zet en dan lost het probleem zich vanzelf op.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 23:50

cissy schreef:
meldt zich, ik zou gewoon overnieuw je paard leren laden en dan de aandacht gaan besteden aan het alleen laden van je paard. Dus zodanig dat jij niet mee hoeft te lopen de trailer in. Maar eerst bij het begin beginnen en opnieuw leren vertrouwen te krijgen in de trailer.

bedankt nog voor alle reacties.

Het opnieuw leren laden... het laden is het probleem niet. Ik krijg haar er prima in m'n eentje in, hoef ook niet met der mee de trailer op zeg maar. Ze loopt er voor me uit in zodat ik meteen de stang erachter kan doen.

Normaal gesproken hadden we uberhaupt geen probleem, behalve dat ze er graag af wil zodra ze weet dat dit gaat gebeuren. Maar als ze op concours nog 1,5 uur op de trailer moet staan staat ze harstikke rustig.

Het achteruit lopen opzich kent ze perfect, dus het is ook niet zo dat ze dit wil ontwijken.

Ik denk dat ze ergens heel erg van geschrokken is gisteren, en dat dat het heeft veroorzaakt, maar ja, zeker weten doe je dat toch niet :(:)

Ben benieuwd hoe ze reageerd op de trailer nu na het voorval... direct er na liep ze zonder pardon der weer op, hoop dat dit zo bijft.

Wil het morgen gewoon bij stal even proberen zonder dat we op stap gaan. En dan wel de longeerlijn eraan voor de veiligheid.. kijken hoe ze reageerd op de trailer.

Zal het laten weten *D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:57

Onze PRE was ook zo'n omdraaier. Hij deed het zelfs tijdens het rijden. Houdini Desperado maakte zelfs gewoon zijn touw los! Ik zie hem nog met dat koppie over de achterklep genieten van de rijwind, toen mijn man voor het eerst een rondje besloot te rijden om te kijken hoe hij dat zou vinden. Hij had er niets van gemerkt tijdens het rijden dat ie was omgedraaid.

Wij zijn op cursus gegaan. Paardje bleek moeite te hebben met achteruit lopen. Mijn man heeft het weken dagelijks geoefend om het paard vrijwillig te leren achteruit lopen. Bij dat paard gebruiken we een monty-halster. Een ideaal ding! Met lossen doe ik altijd het touw om de voorstang als ik naar achter loop. Werkt prima.
Maak van het laden geen issue. Kan je het niet oefenen als je nergens heen hoeft? Neem er de tijd voor en leer haar het laden en lossen op dezelfde manier, zoals je zijwaarts oefent. Het is iets wat je vaak moet doen en oefenen. Onze PRE is soms nog wat twijfelachtig, maar hij doet geen rare dingen meer op de trailer.

Paarden hebben claustrofobie hè? Realiseer je wat je vraagt van je merrie! Ergens geeft ze je heel veel door toch op de trailer te gaan staan. Respecteer dat en leer haar dat het niet eng is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:27

ik bedoel dat je je paard opnieuw moet leren dat laden niet eng is, kennelijk is die ervaring toch traumatisch geweest en moet je die ervaring weer omzetten in iets goeds. Dat krijg je makkelijker voor elkaar als je je paard weer hernieuwd kennis laat maken met de trailer. Als je haar leert dat ze er alleen op kan is het veiliger voor jou en psychologisch een hele stap vooruit in het vertrouwen van je paard voor de trailer.
Het gaat er dus niet om dat het laden geen probleem is voor je paard maar dat ze leert dat ze niet 'dood' gaat in de trailer, trailerladen is niet alleen het daadwerkelijke de trailer inlopen, het is ook het stilstaan, het achteruit eraf etc....
Ze wil er iets te graag af en dat zegt mij al genoeg dat ze dus niet vertrouwd genoeg is met de trailer.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 21:07

Gisteren anderhalf uur met veel liefde en geduld geprobeerd der in de trailer te krijgen.
Uiteindelijk heeft ze er twee keer in gestaan, haar toen maar de hemel ingeprezen.

heb der niet vast gezet of de klep dicht gedaan, ben gewoon een aantal minuten blijven staan met der in de trailer, en dan op mijn commando weer terug achteruit.

Eenmaal in de trailer werd ze wel weer wat rillerig, maar ze liep er iig twee keer in..

Volgende x weer 'n stapje verder...