Paardenpaspoort geen eigendomsbewijs, help?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 04:22

Brainless schreef:
Het makkelijkste is een naamplaatje aan je zadel vast maken met jouw adresgegevens/telefoon en een noodnummer (voor het geval jij ergens in de kreukels ligt en niet de telefoon kan opnemen).
Je kan voor je zelf een kaartje in bv je rijbroek steken met een telefoonnummer van bv je ouders/vriend ed.

Hoe kom je erbij dat de naam van de eigenaar in het paspoort komt te staan? Misschien dat dat bij sommige stamboeken zo is maar zeker niet bij alle.

Op het paspoort van mijn paard (ingeschreven bij het NSIJP) staat alleen de naam van de fokker, en natuurlijk zijn eigen naam en afstamming. Samen met de vorige eigenaar moest ik een formulier invullen om aan te geven dat ik de nieuwe eigenaar ben en dit samen met het afstammingsbewijs opsturen. Een week of twee later kreeg ik een nieuw afstammingsbewijs, met daarop ik als eigenaar, en op dat bewijs staat ook dat het bij het paspoort hoort.

Conclusie: het verschilt per stamboek of de naam van de eigenaar in het paspoort staat of niet. Als het paard van TS een paspoort heeft waarin een eigenaar wordt vermeld en ze wil in het paspoort komen te staan als zijnde de eigenaar kan ze het beste zelf contact opnemen met het stamboek. Alleen is het paspoort dan nog steeds geen eigendomsbewijs. TS heeft geen eigendomsbewijs van het paard want er is nooit een koopovereenkomst geweest. Wel kan ze, als ze facturen heeft van de stalling, voer, veearts en dergelijke, aantonen dat zij het onderhoud van het paard betaalt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:54

Marion71 schreef:
Alane schreef:
Als ik een paard in pension heb staan, gaat de betaling per bank, en dat is mijn bewijs dat ik in ieder geval stalgeld betaal, naam van het paard er bij of levensnummer en je hebt bewijs dat je in het onderhoud voorziet.

Ik heb mijn paarden thuis staan, verhuur geen boxen... zonder aankoopbewijs of anderszins kan in principe niemand bewijzen de eigenaar te zijn van mijn paarden. (in principe is dan vals koopcontract)

Da's niet wat ik bedoel. Ff duidelijker. Het paard is van mij, staat bij mij thuis en daarnaast heb ik ook nog een paar pensionpaarden. Stel dat het paard geen stamboekpapieren heeft en iemand beweert dat mijn paard van haar is. ofwel mijn eigen paard is volgens haar een pensionpaard en in haar eigendom. Hoe toon ik dan aan dat ik de rechtsgeldig eigenaar ben?

Wie eist bewijst...
Stel ik ik zou zeggen dat jouw paard van mij is, dan moet ik dat aantonen. Als het dier dan bij jou in pension heeft staat, zal ik moeten kunnen aantonen dat ik dat ook betaald heb, foto's en anderzins, tenminste dat lijkt me het meest voor de hand liggende.

Citaat:
Voor het overige ben ik het met je eens en wordt het hoogtijd voor een deugdelijke eigendomsregistratie. Die aantekeningen van bijv. achterstallige stalling vind ik te ver gaan, maar beslaglegging zou op grond daarvan wel mogelijk moeten zijn. Zelfde beginsel als met onroerend goed.

Zou jij het niet prettig vinden dat je kunt nakijken wanneer iemand zich meldt voor een stal of die niet een spoor heeft van niet betaalde pensiongelden?
Dat zou voorkomen dat jij als pensionhouder voor verrassingen komt te staan, en tijdig kunt ingrijpen zodat de bedragen niet te hoog oplopen.
Maar was maar een idee :D

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:50

daffie1986 schreef:
Alleen een verkoopkontract is rechtsgeldig. Een eigendomsakte is geen verkoopcontract, dus jij hebt er niks aan anoek.

Ik heb ook een Westfaals paard en naast het paspoort met stamboekpapier heb ik nog een eigendomsakte. Deze akte is zeker wel rechtsgeldig. Wat dat betreft zouden ze zo'n akte in Nederland ook maar eens snel moeten invoeren om een hoop trammelant te voorkomen.
Nu is een verkoopcontract of aantoonbare verzorging van het paard in Nederland rechtsgeldig.

Hilbrand

Re: Paardenpaspoort geen eigendomsbewijs, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:08

ik lees dit topic ook even mee ,en inderdaad schijnt het in Nederland wel slecht geregeld te zijn v.w.b. het eigendom van een paard .In het paspoort van het paard staat dus ( vaak) wel wie de eigenaar is ,maar dit is niet rechtsgeldig ? waanzin toch ?Het zou toch zo moeten zijn dat degene die het paard in bezit heeft , het paspoort in zijn of haar bezit heeft en zijn of haar naam hierin vermeld staat als eigenaar . ook de wettelijke eigenaar is .Mijn vriendin haar paard staat bij mij gestald , de rekeningen van de DA worden door mij overgemaakt en zij betaald het mij contant zonder bewijs terug .In het paspoort staat zij als eigenaar vermeld .Als ik kwaad wilde zou ik het beestje als mijn eigendom kunnen aanmerken , wettelijk gezien .
Slaat toch nergens op .

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:18

Hilbrand schreef:
ik lees dit topic ook even mee ,en inderdaad schijnt het in Nederland wel slecht geregeld te zijn v.w.b. het eigendom van een paard .In het paspoort van het paard staat dus ( vaak) wel wie de eigenaar is ,maar dit is niet rechtsgeldig ? waanzin toch ?Het zou toch zo moeten zijn dat degene die het paard in bezit heeft , het paspoort in zijn of haar bezit heeft en zijn of haar naam hierin vermeld staat als eigenaar . ook de wettelijke eigenaar is .Mijn vriendin haar paard staat bij mij gestald , de rekeningen van de DA worden door mij overgemaakt en zij betaald het mij contant zonder bewijs terug .In het paspoort staat zij als eigenaar vermeld .Als ik kwaad wilde zou ik het beestje als mijn eigendom kunnen aanmerken , wettelijk gezien .
Slaat toch nergens op .

Moet je vriendin de betalingen anders regelingen dmv kwitanties... vind ik op zich niets vreemds aan.

Als diegen die paspoort en paard in bezit heeft de eigenaar is, moeten de gehele I&R regeling paardachtigen weer aanpassen, heb je een probleem op het moment je paard naar de knliniek moet, of in pension staat, immers moet de houder/vervoerder het paspoort kunnen tonen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 04:59

edit

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:37

Hilbrand schreef:
Slaat toch nergens op .

Tuurlijk niet. De vriendin heeft dat paard neem ik aan ooit eens gekocht, waar dan weer een contract van is. Daarmee kan ze wanneer ze maar wil aantonen dat zij de eigenaar is. Weet je wat een helse klus het zou zijn om bij alle stamboeken in te voeren dat de eigenaar in het paspoort komt te staan en dat dat dan ook actuele en correcte informatie is.