punten van aandacht bij aankoop kleine paardenvrachtauto

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 17:56

Ik ben erg blij met alle reacties.
Ik zou de wagen voor prive gebruik hebben en ben niet van plan om hem dagelijks te gebruiken.
Afstanden zou ik er wel mee willen kunnen rijden, van en naar clinics, cursussen etc. (5 a 6 keer per jaar)
Het verbruik is daarom wel belangrijk maar niet doorslaggevend.
Veiligheid wel.
De staat van onderhoud van carrosserie en motor ook omdat wij geen klussers (meer) zijn.
@ Aslan: ik ben ook wel benieuwd naar voorbeelden en/of een site waar ik e.e.a. op kan vinden.
Ik kijk nu inderdaad alleen maar op Marktplaats, omdat ik geen andere bronnen weet.

EllyC

Re: punten van aandacht bij aankoop kleine paardenvrachtauto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:03

voor 5 a 6 x per jaar lekker gaan huren, is velen malen goedkoper

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 19:34

jury schreef:

Goh, daar heb je gelijk in! Heb ik nog niet eerder aan gedacht.
Maar goed, dan heb ik hem niet bij de deur staan als ik zo "even tussendoor" weg wil.
*D Hoezo veeleisend!?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:37

eiber schreef:
jury schreef:

Goh, daar heb je gelijk in! Heb ik nog niet eerder aan gedacht.
Maar goed, dan heb ik hem niet bij de deur staan als ik zo "even tussendoor" weg wil.
*D Hoezo veeleisend!?

Maar als je heel eerlijk bent, hoe vaak ga je "plotseling" tussendoor op stap?
Ik heb al 20 jaar een vrachtwagen op stal staan, maar ik ben maar een paar keer "opeens" vertrokken met paard op de wagen.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 20:11

Zelf ben ik redelijk vaak op pad. Maar dan met 1 paard. Soms zou het gezellig/practisch zijn als iemand anders (mijn dochter, een vriendin) kon "aanhaken". Of dat ikzelf met 2 paarden op stap zou kunnen (een jong paard, om ervaring op te doen oid.)
Ik ben me aan het orienteren, had eigenlijk geen idee over hoe of wat met die kleine vrachtwagentjes.
Ik begrijp inmiddels dat ik een witte raaf zoek. :D
Toch blijft het wel een aantrekkelijk idee.
Dus misschien als iemand eens iets dergelijks te koop heeft?
Of adressen,websites weet.
Intussen blijf ikzelf ook mijn ogen open houden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:18

Je zou ook kunnen kiezen voor een groot rijbewijs. Ook in dat segment is genoeg te koop, zonder dat het gelijk megagroot wordt.
Zoiets bijvoorbeeld:

Afbeelding

Dit is een 508. 5 ton toegestaan gewicht, bij ongeveer 3500kg leeg gewicht (schatting, kan per auto verschillen!)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:27

Ik ben de afgelopen tijd ook eens aan het rondkijken voor een wagentje. Heb maar 1 paard, dus dat moet het probleem niet zijn. Maar al met al kost het allemaal nog best wat, en ga ik de eerste periode ook maar gewoon huren. Dan weet je (bijna) zeker dat je een goed wagentje mee krijgt, geen kosten aan onderhoud, wegenbelasting enz. Tot nu toe heb ik nog op een dag van tevoren kunnen bellen en was er altijd wel wat beschikbaar.

Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik daarna wil, een grotere auto en een trailer of toch een vrachtwagen kopen.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 20:29

@Ikke: bedoel je dat ik mijn C rijbewijs dan og moet gaan halen?
Oh, even te snel gereageerd: de auto is in de catagorie "tot 3500 kg" en dus nog met BE te besturen?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:32

BE is in elk geval nooit nodig om een auto te besturen, de E is voor een anhanger en heeft dus niets met dit verhaal te maken.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:43

Ik ben ooit begonnen met een kleine Fiat, voor B rijbewijs.
Uiteindelijk op de snelweg motor in de hens, had veel te weinig vermogen, heel vervelend.
De wanden waren voor het gewicht ook zo dun dat als er eens een paard een schopje gaf er een gat in zat. :=

Uiteindelijk kon ik de wagen bij Anemone heel netjes inruilen en heb ik mn C rijbewijs gehaald, dan koop je vaak voor weinig wel echt een leuke wagen, zou dat als ik jou was toch echt overwegen!

angeliquer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:48

Deze staat op sporthorses voor 8-10.000, er staan er nog veel meer op, ook uit 2002 maar dan wel duurder 23.500

Afbeelding

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:50

eiber schreef:
Oh, even te snel gereageerd: de auto is in de catagorie "tot 3500 kg" en dus nog met BE te besturen?

Wat zit je toch iedere keer met dat BE? Dat heeft allemaal niets te maken met dit verhaal. Duidelijk heb je geen idee wat BE nu precies is, je E rijbewijs is puur en alleen voor je aanhanger, en heeft niets met het rijden van een auto zonder aanhanger te maken.

En wat ikke bedoelt, is een vrachtwagen op C rijbewijs, dus dan zou je inderdaad eerst je C-rijbewijs moeten gaan halen. Dit is even een kostenpost, maar je hebt het dan wel voor de rest van je leven, plus dat je zoveel paarden mee kan nemen als je wilt. Vaak zijn de tweedehands C-rijbewijs vrachtwagens ook nog wat goedkoper dan die voor B-rijbewijs. Simpelweg omdat er minder mensen zijn die er een voor C-rijbewijs willen, dan voor B.
Verder is de wegenbelasting voor een vrachtwagen aanzienlijk lager dan voor een 'personenauto'.
Dus al met al zul je als je voor je C-rijbewijs gaat ongeveer even duur uit zijn, of zelfs goedkoper. Maar je bent veel vrijer, je kunt zo drie/vier paarden laden, afhankelijk van de wagen die je koopt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:01

eiber schreef:

Voor de auto in mijn voorbeeld heb je C-rijbewijs nodig.

Deze wagen is echter met 6mtr totale lengte te rijden als elke willekeurige bestelauto.

Oh en deze specifieke wagen staat voor 2800 euri's te koop.........

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 22:06

Citaat:
Wat zit je toch iedere keer met dat BE? Dat heeft allemaal niets te maken met dit verhaal. Duidelijk heb je geen idee wat BE nu precies is, je E rijbewijs is puur en alleen voor je aanhanger, en heeft niets met het rijden van een auto zonder aanhanger te maken.

Ho,ho, effe wat rustiger aan graag: ik ben 55 en uit de generatie B/E rijbewijs. Ik haalde dus mijn auto (B) en aanhanger (E) in 1 keer, iets wat destijds altijd in 1 adem B/E genoemd werd. Ik verbind hier uiteraard geen andere conclusie aan dan dat ik geen vrachtauto mag besturen. 'T is gewoon een omschrijving van mijn rijbewijs, verder niet.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 22:08

Citaat:
Deze staat op sporthorses voor 8-10.000, er staan er nog veel meer op, ook uit 2002 maar dan wel duurder 23.500

Bedankt, ik ga zeker even op deze site kijken.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 02:00

weet niet of je in onze buurt woont, maar onze wagen is altijd te lenen, hoor, als hij toch thuis staat :D Ik ben zelf ook van de generatie be gratis gekregen :D

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 14:11

santos schreef:
weet niet of je in onze buurt woont, maar onze wagen is altijd te lenen, hoor, als hij toch thuis staat :D Ik ben zelf ook van de generatie be gratis gekregen :D

Nou, dat is een zeldzaam aardig aanbod!
Helaas woon ik nu niet direct bij je in de buurt: in de provincie Groningen!!
Maar toch: heel erg bedankt.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:22

Ben ook super blij met mijn Mitsubishi was idd veel getop met het gewicht de meeste op marktplaats waren niet geschrikt zelfs niet voor 1 paard.

Nu rij ik merendeel met 1 paard dus dat scheelt. Mijn vriendin had dezelfde dus daarom op zoek gegaan naar ongeveer dezelfde. Heb hem nu ruim een jaar ene cht super.
Denk alleen dat ik hem volgend jaar ga schorsen in de winter scheelt weer geld ga dan toch nooit weg en mocht het zo zijn is er genoeg hulp op stal.

Komen alleen nu wel grote kosten aan wel jammer.. distributieriem..iemand tips ivm dekosten ervan?.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:13

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:30

ardo_iggy schreef:
Waarom niet kijken naar een B-E combinatie.
Je hoeft geen andere rijbewijs te halen.
Truckje zou je ook nog kunnen gebruiken als dagelijkse auto en je kunt zo veel paarden mee nemen als je wil want je hoeft niet op het gewicht te letten.

http://www.trucks.nl/VehicleDetail.asp? ... nguageid=2

http://link.marktplaats.nl/394028746

http://link.marktplaats.nl/406813395

Wanneer 30 mille op tafel leggen geen punt is voor TS, dan zijn er nog wel meer opties die in ieder geval simpeler en kleiner zijn dan zo'n joekel van een trailercombi........

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:31

angeliquer schreef:

Afbeelding

690 hele kilo's laadvermogen, volgens de RDW!!!!

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:32

Je hebt ze voor veel minder zoals je weet en dit zijn voorbeelden.
En het voordeel is dat je met de truck gewoon dagelijks rond kunt rijden.
Laatst bijgewerkt door ZEJA op 11-01-11 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:34

ardo_iggy schreef:
Je hebt ze voor veel minder zoals je weet en dit zijn voorbeelden.

Doe eens voorbeelden dan! Die opleggers doen kaal rond 15mille en een trekkertje kost minimaal hetzelfde. Beetje zoeken zal je voor iets minder aan zo'n ding helpen, maar voor minder dan 25 mille heb ik er nog geen gevonden. Die prijzen in je link zijn niet zonder reden "op aanvraag"

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:35

Die zijn er zeker te vinden ja.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:47

Maar voor zo'n combi met oplegger heb je officieel weliswaar genoeg aan BE, maar ermee rond rijden is andere koek. Daarbij moet een dergelijke trailer, als het gewicht + laadvermogen boven de 3500 kg uitkomt APK gekeurd worden en heb je speciale remsystemen en trekhaken/ kogels nodig om zoiets te kunnen trekken. Wij rijden hiermee rond:
Afbeelding
Hebben de trailer terug laten keuren van 4000 naar 3500 kg ( dan houden we altijd nog een laadvermogen van ruim 1500 over, ding weegt nl. een kleine 2000 kg), er passen 2 paarden op + wat spullen maar zware dingen gaan gewoon in de Pick Up of laadbak.
Totaal gewicht van deze combi, met paarden, is bijna 6000 kg met een lengte van 12 meter en daar rij je niet zo maar mee weg, al heb je een E rijbewijs.
Verder is het een ideaal ding, camper zit er voorin en de paarden staan er super relaxt op. Maar het is niet voor iedereen haalbaar, zowel qua ( auto) rijkunst, financieen of parkeerruimte ;) .

Een kleine C rijbewijs vrachtwagen is een goede 2e, hebben we eerst gehad, en daarvoor een B rijbewijs 2 paards. Laadvermogen daarvan was genoeg voor 2 paarden maar fijn rijden was het niet, vandaar eerst de overstap naar C rijbewijs vrachtwagen en nu, onze droom, Pick up met Gooseneck.

Edit: de combi was, inderdaad, minder dan 25 mille toen alles bij elkaar kochten maar na alle "verbouwingen en aanpassingen" eraan zal hij echt nooit voor minder dan dat bedrag weggaan. Bij dit soort dingen moet je zelf wel kunnen/ willen "knutselen" anders is 25 mille het beginbedrag om aan te denken.