stalhouder aansprakelijk stellen? paard gevallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Re: stalhouder aansprakelijk stellen? paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:33

dus bij jou komen de paarden in deze tijd van het jaar niet buiten?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:34

Dat zegt ze niet. Ze zegt alleen dat je weet dat het gladder is en dus niet zomaar een paard zijn stal uit laat rennen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:39

Hmm. Moeilijk. In principe zijn dergelijke kosten voor jou. Ongelukjes komen nu eenmaal voor.
Hangt er vanaf of hij altijd je paard op deze manier uit de stal haalt, of normaal gesproken aan een halster. Anders is het misschien nalatigheid te noemen??

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:40

Je stalhouder geeft zijn visie dat wil niet zeggen dat jij die moet volgen.
Ik denk niet dat je hem aansprakelijk kan stellen, hij heeft je wel gebeld.
Het is een lastig verhaal, als de dierenartskosten niet zo hoog waren geweest had je er waarschijnlijk niet zo'n probleem van gemaakt.
Heb je rechtsbijstand, dan kun je het daar wel gewoon voorleggen en hun laten beoordelen.
Realiseer je wel dat je verstandhouding met de pensioneigenaar er niet beter van word en je daarna misschien weg moet.
Verder hoop ik dat alles goed komt met je paard.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:40

Chaos schreef:
Hmm. Moeilijk. In principe zijn dergelijke kosten voor jou. Ongelukjes komen nu eenmaal voor.
Hangt er vanaf of hij altijd je paard op deze manier uit de stal haalt, of normaal gesproken aan een halster. Anders is het misschien nalatigheid te noemen??

Volgens mij maakt het niks uit of dit de eerste keer of de 100x is, om het op nallatigheid te gooien.
*Geen aanval naar jou hoor, maar denk dat het niet uitmaakt,
Nalatig is het wel idd

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:41

Goof schreef:
Ik vind het nogal wat om hem hiervoor aansprakelijk te willen stellen zeg. Ieder paard kan vallen, of het nou bij buitenzetten of iets anders is. Het is echt flinke pech en een stom duur geintje, maar ik zie niet in hoe hij hier verkeerd heeft gehandeld.

Hier ben ik het mee eens.

Heb je een stalcontract?
Heb je dit al besproken met de staleigenaar voordat je dit op bokt zette?

Vind het erg vervelend voor je. Maar dit zijn ook risico's.
Als je geen risico's bij een ander wilt, moet je elke dag je paard zelf doen.

Mijn pony wordt ook elke dag uit de stal gehaald. En ja, die is ook wel eens lomp...
Dat is dan mijn verantwoording.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:41

vito05 schreef:
Het is een lastig verhaal, als de dierenartskosten niet zo hoog waren geweest had je er waarschijnlijk niet zo'n probleem van gemaakt.
Heb je rechtsbijstand, dan kun je het daar wel gewoon voorleggen en hun laten beoordelen.
Realiseer je wel dat je verstandhouding met de pensioneigenaar er niet beter van word en je daarna misschien weg moet.

In de avond belde die pas. Terwijl het in de ochtend was gebeurd

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:43

kimmie88 schreef:
vito05 schreef:

In de avond belde die pas. Terwijl het in de ochtend was gebeurd

Omdat het in eerste instantie om een klein wondje leek te gaan, de dierenarts zag toch pas dat het tot op het bot was.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:45

Misschien had TS het zelf ook wel eerder gezien, als ze eerder op de hoogte gesteld zou worden.

Persoonlijk vind ik het niet netjes dat hij pas zo laat belt.
Ik zou het zelf meteen willen weten, wanneer er een ongelukje is gebeurd met mijn paard

*edit* Ook dus wanneer het om een klein wondje of helemaal geen wond zou gaan, zou ik meteen op de hoogte gebracht willen worden

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:48

Ieder paard kan vallen, maar als er op een niet-verantwoorde manier mee om wordt gegaan heb jij als eigenaar recht om daar wat van te zeggen. We hebben zelf een pensionstal, dus ik weet ongeveer hoe dat werkt. :)

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:52

kimmie88 schreef:
Misschien had TS het zelf ook wel eerder gezien, als ze eerder op de hoogte gesteld zou worden.

Persoonlijk vind ik het niet netjes dat hij pas zo laat belt.
Ik zou het zelf meteen willen weten, wanneer er een ongelukje is gebeurd met mijn paard

*edit* Ook dus wanneer het om een klein wondje of helemaal geen wond zou gaan, zou ik meteen op de hoogte gebracht willen worden

Ik denk dat dit op weinig stallen gebeurd ook al is er geen wondje.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:52

Dan ben ik erg blij met de stal waar ik sta

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:54

In principe heb je als pensionhouder volgens mij ook een soort van plicht paardeneigenaren op de hoogte te houden van belangrijke dingen omtrent hun paard? Gezondheid bijv.?

Wij bellen altijd gelijk als een paard een wond/ziekte oid. heeft. Juist om dit soort dingen te voorkomen!
Net zoals nu met de sneeuw, het erf was redelijk glad, zeker voor paarden met ijzers. De paarden mógen dan wel naar buiten, maar risico is geheel voor eigenaar. Met dat soort afspraken voorkom je een hoop gezeur.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:55

Dat lijkt mij idd ook niet meer dan normaal Chaos.
Ook al lijkt het nog zo klein of niks aan de hand. Liever dat de iegenaar het meteen weet en zelf de beslissing kan maken. Wel of geen DA

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 20:57

er staat overigens niks over in het contract.

Hij heeft zelf verklaard dat het op deze manier is gegaan en ook aan de da heeft hij dit verteld.
Daarbij weet ik zeker dat als mij dit zou overkomen met zijn paard, ik voor de kosten op moet draaien.

volgens de da had hij meteen moeten bellen op het moment dat het paard gevallen was, dan had het nog gehecht kunnen worden en zou er veel minder kans op een ontsteking zijn geweest.

maar daarintegen wil ik onze band niet verpesten

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:59

Nee maar wel zelf financieel naar de *** gaan?
Door zijn nalatigheid?
Hij heeft (obewust hoop ik dan maar) de gezondheid van je paard op het spel gezet

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:59

kimmie88 schreef:
rissa schreef:
Wat ik wel wat raar vind is dat je niet 's morgens al meteen op de hoogte bent gebracht.
Succes met paardje!

Ja en dat hij het allemaal wel vind meevallen, terwijl de wond tot op het bot is

Gebeurd wel vaker. Bij ons op stal waren de groepen zonder dat de eigenaren het wisten gewisseld, vriendjes uit elkaar getrokken etc. 1 van de paarden (het maatje van mijn paard) is compleet gek geworden, heeft bij 35 graden tijden heen en weer gegalopeerd langs het draad (zijn om 9 uur 's morgens gewisseld, en ik was er om 1 uur en toen was het paard door en door nat van het zweet). Als hij bij 1 van zijn nieuwe groepsgenoten in de buurt wilde komen sloeg de ander hem weg. Ik heb hem uit het land gehaald omdat ik het niet aan kon zien, en toen pas zag ik dat alle 2 zijn achterbenen vol bloed zaten. Ook een gat op de kogel, tot op het bot. Een cm meer naar het midden en ze had hem ook in kunnen laten slapen. En dat is ook afgedaan met afspoelen en chloor erop...

Het is afhankelijk van wat jouw afspraken zijn met de stalhouder, en of je wist dat het zo gebeurde denk ik. Als jij afspraak hebt dat ze aan het touwtje naar buiten gaat, en dat bij jouw weten ook altijd gebeurde dan denk ik dat je de stalhouder aansprakelijk kan stellen. Als je wist dat ze altijd zo naar buiten mag lopen, dan heb je geen voet om op te staan.

En natuurlijk, ongelukjes gebeuren, maar daarom kan de stalhouder nog wel aansprakelijk zijn :).
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 07-01-11 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:00

over dat bellen krijg je ook weer problemen,, de ene wil al gebeld worden als het paard een beetje hoest.. de andere bij een grote wond de derde al bij een klein plekje schimmel..
wij hadden een keer dat we belden zegt die eigenaar bel je daarvoor?
en we bellen niet zomaar. (paard was uitgegleden en liep niet goed)

de paarden hier gaan inderdaad ook in overleg na buiten. de meesten kijken nog raar ook.. voor hun is het gewoon dat ze buiten komen in de wei met sneeuw.

maar i n dit geval had hij wel meteen kunnen bellen. maar als hij er al 10 jaar staat.. zal het vast wel vaker op de zelfde manier gegaan zijn?
Laatst bijgewerkt door Christiene op 07-01-11 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:01

paardenfreak schreef:
daarbij krijg je ook weer problemen,, de ene wil al gebeld worden als het paard een beetje hoest.. de andere bij een grote wond de derde al bij een klein plekje schimmel..
wij hadden een keer dat we belden zegt die eigenaar bel je daarvoor?
en we bellen niet zomaar. (paard was uitgegleden en liep niet goed)

de paarden hier gaan inderdaad ook in overleg na buiten. de meesten kijken nog raar ook.. voor hun is het gewoon dat ze buiten komen in de wei met sneeuw.

liever een keer te veel bellen voor niks, dan te laat imo

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:02

ja inderdaad.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 21:10

het is niet zo dat ik hem de 'schuld' wil geven, want ik weet dat een foutje zo gemaakt is en een ongelukje kan gebeuren, helaas pakte dit niet goed uit voor het paard.

het gaat mij er meer om of het een normale gang van zaken is om hem hiervoor aansprakelijk te stellen. Mocht hij dit kunnen verhalen op de verzekering dan is dat natuurlijk een goede oplossing.

maar voorop gesteld wil ik dus onze band niet 'verstoren' want verder ben ik op wat kleine dingetjes na tevreden.

Ik baal er wel van dat hij niet meteen gebeld heeft maar pas 's avonds. Het was duidelijk dat dit geen klein (schaaf) wondje was.

heb jullie reacties even doorgelezen en ik ga hem vragen of hij eens na wil kijken of dit eventueel via de verzekering te regelen is, zo niet dan ga ik er niet moeilijk over doen.

wel vind ik dat hij op zn minst sorry had kunnen zeggen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:12

heb je geen ziektekostenverzekering voor je paard toevallig waar dit onder valt?
Anders zou je toch gewoon met de stalbaas moeten praten of hij het eens bij zijn verzekering kan aankaarten, misschien kan dat wel gewoon en valt het best mee.
Normaliter zijn pensionhouders verzekerd en wordt het gewoon vergoedt mits diegene aansprakelijk gesteld kan worden, gewoon proberen, niet geschoten is altijd mis.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:56

Ik zou gewoon zelf betalen als je van plan bent daar te blijven staan. Komen alleen maar conflicten van.

esseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:32

Ik heb dit ook meegemaakt met mijn paard.
Erg vervelend allemaal, mijn paard is zo vanuit de wei losgelaten om de stal in te lopen, en dit met 2 paarden tegelijk. Mijn merrie is hierbij ook heel hard gevallen, niemand heeft mij iets verteld. Ik kwam 's avonds op stal en trof een in elkaar gezakte merrie aan...

Ik op hoge poten gebeld... owh we dachten dat het wel mee viel!! (je moet altijd bellen als er iets is gebeurd, vind ik) Ik was ontzettend kwaad.

Helaas is zij zo hard gevallen dat ze een stuk van de overgang van haar bekken naar de wervels (het IS gewricht) heeft gebroken. Paard is uitgeschakeld!!! Ook mij hebben ze verteld dit te kunnen verhalen, maar ik had haar verzekerd en heb alles uitgekeerd gekregen van HippoZorg.

Maar ergens vind ik dat diegene gestraft moet worden en niet mijn verzekering....

Er kan altijd iets gebeuren, maar je paard niet begeleiden aan een halster en touw vind ik vragen om problemen. NALATIGHEID!!!!

Succes ermee, en ik hoop dat alles goed komt met je paardje...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:46

Fijn dat je een 'goede' band hebt met je pensionhouder, ik persoonlijk zou hem zijn lakse gedrag omtrent de gebeurtenis, los van het feit of hij er nu wel of niet wat aan kan doen, zeer kwalijk nemen.
Mijn vertrouwen in zijn beoordelingsvermogen liep een flinke deuk op als het mijn paard was, hij heeft gewoon niet verder gekeken en dat hoort hij als verantwoordelijke op dat moment wel te doen en bij twijfel de DA bellen, kan dan een hele aardige, leuke man zijn, mijn paard ging naar een andere stal.
Als je zo'n goede band hebt waarom heb je dan nog niet met hem gesproken, dan moet dit toch simpelweg bespreekbaar zijn? Stel, het loopt verkeerd af met je paard ( gaan we niet van uit) dan heb je dus duizenden euro's onkosten, geen paard meer en misschien ook wel geen geld meer over om een andere te kopen. Uit jouw berichtjes lijkt het net alsof je een hele lieve meid bent die een hekel heeft aan conflicten maar meis, je moet wel voor jezelf opkomen hoor.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 07-01-11 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt