Weer alles opnieuw opbouwen. Begin weer met wat longeren, rustig aan wat basiswerk. Zodra je merkt dat je paard weer conditie opbouwt kun je langzaamaan het 'echte' werk oppakken en intensiveren.
Mijn paard heeft tijdens de sneeuw niet geheel stil gestaan, ik heb gewoon gelongeerd en los gegooid, dus ik heof neit zo heel rustig op te bouwen. Maar zorg gewoon dat je goed in en uit stapt dat is eigenlijk het belangrijkste.
Anoniem
Geplaatst: 13-01-11 12:41
Ik had zo'n 3 maanden niet gereden... Heb hem gelongeerd (veel stappen, wat draf en galop zodat de bokken eruit kunnen ) daarna gewoon erop, stappen, draven, that's it. Kwartier longeren en 20 minuten rijden.
lifeofmarit
Geplaatst: 15-01-11 17:25
beginnen met rustig longeren en dat zo opbouwen tot ik weer kan rijden
Vooral van te voren lekker uit laten razen en voor dat je gaat rijden zou ik de eerste paar keer toch even longeren. Met het koude weer zijn eigenlijk alle paardjes wat frisser en zeker als ze voor een langere periode stil hebben gestaan. Ik heb liever dat mijn paard aan de longeerlijn gek doet als dat ik erop zit. Zo kan je er zelf ook ontspannender op gaan zitten. Maar dat is natuurlijk per paard anders.
ik ben zelf heel rustig begonnen met rijden, veel stappen en dagelijks een periode in de stapmolen. zo komen die spieren weer wat los, omdat ze al wat ouder is loopt ze al snel heel stijf en soms zelfs tegen het kreupele aan. gelukkig is dat nu weer goed aan het wegtrekken door alles rustig aan op te bouwen.
Ik ben eerst begonnen met longeren na de winterstop en later ben ik weer gaan rijden. Eerst niet te lang gereden en toen steeds langer. Ze verwachten weer vorst.. Kan je eindelijk weer wat. Bij ons is de bak heel snel te hard.
Quinc
Geplaatst: 19-01-11 21:00
Ik moet ook weer met het zelfde als je beginnen, ik moet dus ook weer na de winterstop aan de bak! Ik rijd gewoon elke keer een halfuurtje. En longeer ook vaak. Doe er nu 4 keer per week ff iets mee. En dan komt het van zelf goed!
Melia
Geplaatst: 21-01-11 11:19
Dat is ook per paard verschillend. Ik ben er zo op gestapt, eerste keer even in de bak en niet te lang rijden, goed losstappen en ook weer goed uitstappen, beetje draven tussendoor. Daarna een klein buitenritje gemaakt en dan elke keer weer wat uitbreiden met een groter rondje en wat meer draven/galoperen. Niet gelijk als een ombenul tekeer gaan en dan komt het vast goed .