mounty prutst aan alles , ten einden raad !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:27

stoer schreef:
mrie schreef:
Gewoon spullen uit de weg leggen. Beschouw haar gewoon als een klein kind, die laat je ook niet overal aankomen. Straffen heeft volgens mij geen zin, er is namelijk een reden dat ze dit doet. Misschien verveling, speelsheid, per ongelijk aangeleerd.
Ik heb een paard waarvan ik altijd grappend zegt dat hij nooit uit zijn oralefase* gekomen is *(Zuigelingefase. red) Hij moet overal met zijn mond aan zitten en als er niets te spelen valt gaat hij gekke bekkentrekken en met zijn tong spelen. Zo is ie gewoon. Dus als ik er maar voor zorg dat er niks is waar hij niet mee mag spelen hoef ik hem ook niet op zijn fluit te geven en gaat hij poetsen, opzadelen en mij niet associeren met straf maar met leuke/fijne dingen. En dat koester ik graag.

Vind dit een goeie reactie!
Heb voor de mijne eens liksteen opgehangen op de poetsplaats, die kon daar ook geen seconde stilstaan, en met die liksteen was ze stukken relaxter...

En ik ben van mening dat je een paard - ongeacht de leeftijd - wel degelijk geduld bij kunt brengen. Kwestie van durven vastzetten en weglopen, of als je dat niet durft, om de hoek gaan staan zonder dat het paard doorheeft of ziet dat je daar staat. En dan een uur laten staan, misschien twee uur laten staan.
Maak er een gewoonte van dat je hem in zijn box na het rijden vastzet. Ook als er eten in bak zit. Negeer schrapen, op de touwen bijten, draaien, hangen (voor zover hij zich niet ophangt). Wees consequent in je handelingen na het rijden. En je gaat een heel ander paard voor je zien....
Succes en wijsheid toegewenst bij het beleren/corrigeren van je paardje....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:05

Cassidy schreef:
stoer schreef:
Vind dit een goeie reactie!
Heb voor de mijne eens liksteen opgehangen op de poetsplaats, die kon daar ook geen seconde stilstaan, en met die liksteen was ze stukken relaxter...

En ik ben van mening dat je een paard - ongeacht de leeftijd - wel degelijk geduld bij kunt brengen. Kwestie van durven vastzetten en weglopen, of als je dat niet durft, om de hoek gaan staan zonder dat het paard doorheeft of ziet dat je daar staat. En dan een uur laten staan, misschien twee uur laten staan.
Maak er een gewoonte van dat je hem in zijn box na het rijden vastzet. Ook als er eten in bak zit. Negeer schrapen, op de touwen bijten, draaien, hangen (voor zover hij zich niet ophangt). Wees consequent in je handelingen na het rijden. En je gaat een heel ander paard voor je zien....
Succes en wijsheid toegewenst bij het beleren/corrigeren van je paardje....

En wat doe jij als een paard dusdanig gaat hangen en trekken tot het halster of touw kapot is? Zolang mijn paard niet alleen is gaat het prima maar anders gaat ze echt overal doorheen als ik weg ga.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:14

Om te beginnen werk ik naar het wijken voor druk toe, ook en vooral op dat hoofd.
Door grondwerk. Dat is het begin van alle training. Respect voor druk op welk gedeelte van het lichaam ook.
Daarvoor is het heel belangrijk dat ik de timing van een release goed beheers.
Dat betekend dat ik een touwhalster gebruik en een leadrope met een flinke karabijnhaak.
Het touwhalster werkt vrij scherp in, snijdt als het ware, op het moment dat het paard druk zet (of ik druk zet, daarom is het belangrijk dat je weet wanneer je los moet laten)

Ik leer het paard om een stap vooruit te doen als hij de druk op dat hoofd voelt van het touwhalster. En beloon door dan ook zelf los te laten.
Als dat er eenmaal inzit, kun je je paard een keertje op de spuitplaats of in zijn box poetsen.
Waarbij jij het ledarope aan dat touwhalster vasthoudt, zodat hij zich niet kan bezeren als hij hangt.
Gaandeweg kun je een keertje de leadrope om een traliehek slaan.
Waarbij je ook het uiteinde vasthoudt.
Vervolgens werk je naar het vastzetten toe.
Met veiligheidsknoop. zodat je hem altijd snel los kunt maken.
Zet hem vast, loop weg, om de hoek, tel tot 5, en kom terug.
Stel gerust, loop weer weg, tel tot 10, kom terug
Loop weer weg, tel tot 20 en kom weer terug....

Enz.

Er zijn speciale ringen te krijgen, waar je het touw doorheen kunt halen, en die - naar gelang de manier waarop je dat touw vastmaakt, meer of minder weerstand geven als het paard echt gaat trekken.

De speciale ring heet de Aussie Tie Ring,

http://kjmiddleoftheroad.blogspot.com/2 ... -ring.html

en een filmpje met demo,

http://www.youtube.com/watch?v=evul8o7AHyE

Je zou kunnen overwegen om die ringen aan te schaffen, tot nog toe lukt het bij ons op stal zonder.

Bij heel extreme gevallen hebben we ook nog een andere oplossing.
Op stal is een treinbiels voor de helft ingegraven, daar kunnen we de paarden aan vastzetten. Op zachte ondergrond.
Bij paarden die de neiging hebben om zich op te hangen, of die geleerd hebben door hangen los te komen, gaan we anders te werk.
We hebben een lasso die we om hun buik binden, door het halster halen en dan aan de biels vastmaken. Er komt geen muur aan te pas, geen ring die het paard uit een muur kan trekken, geen karabijnhaak die stuk kan gaan, geen halster dat kan sneuvelen.
Als het paard echt gaat hangen, kan hij zich niet ophangen en zo stikken.
Hij voelt druk om zijn buik die hij uiteindelijk als onaangenaam ervaart, en hij leert dat, als hij een stap vooruit zet, dat de druk wegvalt.
Laat het hem dan zelf uitzoeken.
Als hij echt erbij gaat liggen, gewoon laten gaan.
De ondergrond van de rounpen is zacht zand, hij kan zich niet bezeren.
Hij kan niet stikken, en hij kan niet loskomen.
Maar dat moet je durven doen....
En pas aan beginnen als je alle andere, hierboven genoemde opties hebt doorlopen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:52

Een leuk filmpje van Youtube, met een waarschuwing. Vergeet even niet dat het hier om een stap gaat in een heel opleidingstraject, en dat de voorafgaande stappen te zien zijn op hetzelfde kanaal, vanaf dag 1.

Maar ziehier het gebruik van de Aussie tie ring (en voorafgaan een heleboel desensitizing grondwerk)
http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

Vaststaan vanaf 5.30 minuten....

mounty_

Re: mounty prutst aan alles , ten einden raad !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 23:05

Cassidy danku voor de tips <3

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:10

@ Mounty: je zou eens kunnen overwegen om aan Parelli te gaan doen. Dat is een stappenplan wat je leert om echt maatjes met je paard te gaan worden, en dingen aan te pakken als niet vast kunnen staan, of overal aan te willen gaan zitten...

Een zoektocht op het Natural Horsemanshipforum op bokt, zal je het nodige leesvoer opleveren....

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:13

Ik zou een muilkorf omdoen, ben je meteen van heel het probleem af.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:15

Je spullen buiten tandjesbereik leggen werkt ook altijd goed.

mounty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 23:18

bijdehandje1 ; Dan begint ze gewoon aan haar halstertouw of te schrapen met haar hoef over de grond ;)

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:21

Wat is daar erg aan dat ze aan het touw zit?
Op schrapen moet je niet eens reageren, dat is drammen om aandacht. Dus ook niet bestraffen maar negeren.

mounty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 23:22

maar andere mensen vinden het niet leuk & het kan gewoon niet. Ze steigert zelfs ;)

mounty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 23:22

aan de ring *

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:26

Dan denk ik dat Mounty een keer een flinke lel moet hebben. Opvoeden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:31

Mee eens met het opvoeden. Maar dat doe je op een andere manier dan die flinke lel.
Verdiep je eens in Natural Horsemanship, verdiep je eens in Parelli.
En die zegt: zo hard als het moet, zo zacht als het kan.
Als je meteen begint met die lel, heb je dat "zo zacht als het kan" overgeslagen.
Getuigd niet van enige kennis van zaken.....

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:32

Ik neem aan, dat zacht al is geprobeerd, Cassidy.
Maar ik zeg niet dat ik verstand heb van paarden :brr:

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:35

Zacht is misschien wel geprobeerd, maar verkeerd geprobeerd. In zoverre dat de aanwijzing niet is versterkt tot een intensiteit die aankwam.
Als het correct was aangepakt, had dit hele probleem namelijk niet bestaan :D

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:40

Bij ons doet een paard zulke dingen maar 1x. Doe ik zeker toch wel eens iets goed? ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:01

Bij ons doen paarden dat helemaal niet. Doen we het nog beter? :D

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:02

Hier komen ook paarden die geen opvoeding hebben gehad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:05

Oh, bij ons op stal ook hoor. Alleen neemt men de tijd om ze naar een bepaald punt toe te werken. Waarop weerstand dan tot een minimum beperkt blijft.
Dus die ene keer die flinke ram hoeft dan gewoon niet :D

mounty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 11:32

En een tik helpt ook niet veel hoor , al geprobeerd ; en ze word er bang van ;)
ik wil geen bange pony krijgen :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:43

Het is ook de bedoeling dat ze er even bang van wordt! Ze moet weten dat ze, als ze iets doet wat niet mag, ze straf krijgt. Jij krijgt toch ook straf als je iets doet wat niet mag. En daar schrik je toch ook van?
Als je daarna rustig doorgaat met waar je mee bezig was is er niets aan de hand.

mounty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 12:49

maar als je haar veel een tik moet geven ,
gaat ze denken als ze mij ziet ; oei ik ga een tik krijgen ;)

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:03

Ik vind de aanpak erg liggen aan wat bij het paard past. Als je paard schrikt van een mep en er bang van wordt, lijkt me dat niet de beste oplossing. Maar er zijn zat paarden die best een tik kunnen hebben ter correctie en er verder niet heel veel anders van worden. Spullen wegleggen lijkt hier een goede optie. Wordt je paard ook bang als je hem verbaal corrigeerd, met je stem?

Mijn vorige paard was ook een erg speels en ongeduldig ding, bijten in touwen, schrapen etc. Dat bijten in touwen kon ik mee leven, daar heb ik weinig last van, hij wilde gewoon spelen, moet ie lekker doen. Dat gezwaai met die benen vond ik minder praktisch. Heb het eerst een jaar over de vriendelijke boeg gegooid door het te negeren en goede gedrag te belonen. Dat werkte niet. Ben daarna de hardere aanpak gaan proberen, tik en een corrigerend woord. Heeft een paard maand geduurd, maar op een gegeven moment hoefde ik alleen het corrigerende woord maar te zeggen en het voetje ging weer naar de grond. Hij bleef het zo nu en dan proberen, zeker bij veel prikkels of wanneer iemand anders hem een dagje deed, maar de corrigerende tik heeft bij dit paard in dit geval bij consequent gebruik wel gewerkt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:24

Streng zijn als hij met iets prutst en natuurlijk ook belonen voor goed gedrag;)
en wat bij een paard bij ons op de manege heeft geholpen is een fles ophangen met brokjes erin daar zit hij dat elke dag aan te freutelen:P