Help, mijn hengst is een doorbijtertje.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:36

tjah in een topic waar een mening gevraagt word , zullen ook antwoorden gegeven worden die je liever niet hoord , maar ik denk ook castreren.
wat de ts daarmee doet is aan haar. ik zie het nut van het houden van hengsten ook niet als ze niet mogen dekken, en als ze ervaring heeft met hengsten en deze springt qua gedrag uit de ban lijkt hem me ook een geweldige kandidaat voor een castratie.

nynke55

Re: Help, mijn hengst is een doorbijtertje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 00:46

Ik ben bang dat TS inmiddels een te gerichte beet heeft gekregen, want het is nu 6 dagen geleden dat ze dit topic startte en ze laat niets van haar horen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 01:32

Dat bedoelde ik dus ook, fuego3. Is vergelijkbaar met een vraag op MD openen met: 'mijn pony loopt verschrikkelijk kreupel, wat kan ik hier aan doen?! Oh maar ik wil géen hoefsmid en géen DA laten komen'. Ja, kan je ook weinig mee.

nynke55 schreef:
Ik ben bang dat TS inmiddels een te gerichte beet heeft gekregen, want het is nu 6 dagen geleden dat ze dit topic startte en ze laat niets van haar horen.

:') _O-

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 08:45

Terug bijten..?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 08:54

muilkorf(je)?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 08:56

Tja, mijn merrie van 1,5 doet het ook. Weliswaar niet gemeen, en na correctie gedraagt ze zich een tijdje om het vervolgens toch weer even te proberen. Geen hengstengedrag, maar peutergedrag :)

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:02

Eigenlijk zijn alle shetlanders soms strontvervelend hengst of geen hengst. Er zijn vast wel veel manieren om het minder te maken, maar tje een hengst is nou eenmaal zo ;)

MClounds_tim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:06

als ie je bijt geef je hem een tik op zijn neus. en loop je weg en schenk geen aandacht na 2 minuten kom je terug en als hij je niet bijt aaien en belonen en zo. hoop dat je hie iets aan hebt!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:10

Die van mij blijft het ook doen hoor.
Al bijt die niet echt door.
Toch blijf ik consequent afstraffen, bij de vorige eigenaren is dat overigens ook gebeurd die zijn heeeel streng voor de hengsten.
Moet zeggen nu hij zich verveelt (vanwege blessure) doet hij het meer.
En met afstraffen bedoel ik niet foei of een klein tikje maar echt hard.
Ik bedoel zoiets gaat net zo lang door tot ze stukken uit je arm o.i.d bijten.
En helaas heb ik dat bij andere hengsten gezien die dat deden.
Een hebgst over het algemeen zal je CONTINUE uit blijven dagen en CONTINUE willen kijken wie de baas is.
En geef je ze een miezerige nagel dan nemen ze niet alleen je hele vinger maar echt heel je lijf.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:17

JoyCiej007 schreef:
Je wil niet castreren want dat vind je zonde, 'omdat het verder een lieverd is'? ach wat heeft dat beestje er zelf aan dat hij nog hengst is? Ik ken vele voorbeelden van pony's/shetten die voor castratie echt bepaald geen lievertjes waren. Na castratie had men er een heel ander ponytje aan en waren ze de rust zelve, ineens ook een stuk aanhaliger en vrijwel alle dominante hengstentrekjes waren helemaal verdwenen.

Ik snap dan ook niet waarom je persé niet wil castreren. Een hengst heeft er zelf soms ook last van, van die gierende hormonen. Hij kan niet bij merrie's, sommigen kunnen ook niet bij ruinen, anderen kunnen óók niet bij andere hengsten.... kortom, je moet er zelf altijd rekening mee houden en de pony zelf wordt er ook niet vrolijker op. Als het nou een geweldige goedgekeurde dekhengst is (maar zelfs dan) dan zou je nog kunnen twijfelen.
En 'potentie tot goedgekeurde dekhengst' zou ook niet handig zijn als je dat met hem zou hebben; een NSPS hengst goedgekeurd krijgen voor de dekdienst is niet niks; er worden maar erg weinig goedgekeurd en voordat je zover bent ben je heel veel tijd, geld en ervaring verder.

Kortom; gewoon laten castreren.

Eindelijk iemand die er ook zo over denkt :) Het is tegenwoordig volgens mij een rage dat castreren slecht zou zijn omdat het in de natuur ook niet gebeurd :+ Maarja, in de natuur dekken de hengsten dan ook gewoon merries en dienen zij niet als 'huisdier'. In de natuur hoeven ze ook niet om te gaan met mensen, dus zullen ze daar ook niet lastig doen tegen mensen.

Ik geloof toch echt dat mijn paard een stuk gelukkiger is nu ie ruin is. Als hengst liep ie zich constant op te fokken, moest alleen staan, zat geen rust in en was gewoon niet leuk in de omgang. Nu is hij zo lief, kan ie lekker met andere paarden naar buiten en kan ik hem ook voor gaan bereiden op buitenritten, zonder dat hij bij de eerste de beste merriegeur helemaal gek wordt :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:39

Dilan1993 schreef:
JoyCiej007 schreef:
Je wil niet castreren want dat vind je zonde, 'omdat het verder een lieverd is'? ach wat heeft dat beestje er zelf aan dat hij nog hengst is? Ik ken vele voorbeelden van pony's/shetten die voor castratie echt bepaald geen lievertjes waren. Na castratie had men er een heel ander ponytje aan en waren ze de rust zelve, ineens ook een stuk aanhaliger en vrijwel alle dominante hengstentrekjes waren helemaal verdwenen.

Ik snap dan ook niet waarom je persé niet wil castreren. Een hengst heeft er zelf soms ook last van, van die gierende hormonen. Hij kan niet bij merrie's, sommigen kunnen ook niet bij ruinen, anderen kunnen óók niet bij andere hengsten.... kortom, je moet er zelf altijd rekening mee houden en de pony zelf wordt er ook niet vrolijker op. Als het nou een geweldige goedgekeurde dekhengst is (maar zelfs dan) dan zou je nog kunnen twijfelen.
En 'potentie tot goedgekeurde dekhengst' zou ook niet handig zijn als je dat met hem zou hebben; een NSPS hengst goedgekeurd krijgen voor de dekdienst is niet niks; er worden maar erg weinig goedgekeurd en voordat je zover bent ben je heel veel tijd, geld en ervaring verder.

Kortom; gewoon laten castreren.

Eindelijk iemand die er ook zo over denkt :) Het is tegenwoordig volgens mij een rage dat castreren slecht zou zijn omdat het in de natuur ook niet gebeurd :+ Maarja, in de natuur dekken de hengsten dan ook gewoon merries en dienen zij niet als 'huisdier'. In de natuur hoeven ze ook niet om te gaan met mensen, dus zullen ze daar ook niet lastig doen tegen mensen.

Ik geloof toch echt dat mijn paard een stuk gelukkiger is nu ie ruin is. Als hengst liep ie zich constant op te fokken, moest alleen staan, zat geen rust in en was gewoon niet leuk in de omgang. Nu is hij zo lief, kan ie lekker met andere paarden naar buiten en kan ik hem ook voor gaan bereiden op buitenritten, zonder dat hij bij de eerste de beste merriegeur helemaal gek wordt :)

De mijne is nu nog hengst maar ik heb voor mezelf de limiet dat als hij er last van krijgt hij gecastereerd wordt.
Hij moet dus gewoon samen met hengstige merries mee kunnen op buitenrit en neuscontact kunnen hebben met andere paarden e.d.
Zodra hem alles gaat frustreren vindt ik het dierenleed.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:41

dat was met mijn paard het geval. Als hij als hengst andere paarden rook, werd hij al heel onrustig. En als ie ze zag, brak ie z'n stal zowat af. Nu heeft ie daar gelukkig geen last meer van :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:43

Dat zou voor mij inderdaad ook doen beslissen om hem te castereren.
Nu staat hij er eigenlijk heel gelukkig bij.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:26

Mij hengst heeft mij nog NOOIT gebeten. Hij kriebelt je alleen in je nek.
Misschien een idee om jouw hengst te castreren als echt niets helpt :n

mellietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 02:07

Castreren is ook mijn idee. Ik snap dat je er zelf moeite mee kunt hebben maar het beest zit zichzelf steeds meer in de weg als hij ouder wordt. Er zijn ook hele brave hengsten maar zolang je er niet mee gaat fokken heeft een ruin het volgens mij vaak veel beter voor elkaar dan een hengst qua weidegang e.d.