Citaat:Wel vraag ik me af of ze nou niet gewoon de stal met voer en warmte associeert en zich gewoon naar stal liet vervoeren ipv buiten te blijven?!
Wij mensen denken veel te veel naar onze eigen behoeften: een paard wil in principe helemaal niet in die warme stal staan: het is een dier dat al een paar miljoen jaar genetisch gemaakt is om dag en nacht zomer en winter over de wijde vlaktes in kuddeverband te lopen, waar de vijand( paard is een vluchtdier!) al van verre te zien is. En wij sluiten dit dier eenzaam op in een donker hol, waar misschien wel iets heel engs gebeurd is (vijand is hier vuurwerk?!), wat ze dus alleen heeft moeten verwerken en waar ze niet van heeft weg kunnen rennen. Over die stal denkt een paard echt niet: ha nu sta ik lekker warm binnen. Het enige interessante dat daar aanwezig is is eten. Als je dat vervolgens buiten in de wei gaat geven, is het logisch dat je paard niet meer naar binnen wil. Trouwens, je paard kan prima buiten hoor ook s,nachts, een paard voelt zich het meest prettig tussen de -5 en de + 15 graden, als wij het allang koud hebben begint een paard het dus pas lekker te vinden.
Overigens: over het begin van je probleem: het bokken onder het zadel, kan heel goed nog een gevolg van die vastzittende rug zijn geweest. Ondanks dat je een paard behandelt voor pijn en de oorzaak van een niet passend zadel wegneemt, kan het bijbehorende gedrag, gevoed door simpele angst voor die pijn, nog lang blijven.

Ik had gedacht dat ze de stal wel zou associëren met warmte en eten.
):+