Hoe verliep de jaarwisseling voor je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:23

Ik was gisteravond nog op stal en ging om 22.00 uur weg als laatste. Mijn merrie keek eerst naar buiten met hele grote ogen, nadat ze al die knallen hoorde, toen ze had besloten dat het best te doen was stapte ze dapper achter me aan de stal uit :D .. Rond 21.30 uur kon je het al aardig goed horen, de knallen uit Zoetermeer en Alphen aan de Rijn..
Heb toen een halfuurtje nog met haar gestapt in de binnenbak, ze stond wel te luisteren, maar deed verder niks.. Toen rustig terug naar stal gestapt; hardstikke braaf!! In de stal zelf hoorde je bijna niks.. wel wat gepop, maar verder geen harde knallen..
Lekker hooi gegeven en ze stond toen heel tevreden te knabbelen. Ik ga zo naar stal, ik kan aan de stal altijd wel goed zien hoe ze is geweest.. hopelijk tref ik geen gekke dingen aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:24

Ik geloof dat ze op peson bij de buitenstallen voor 1x de bovenluikjes dicht hebben gedaan, al kijkt de mijne er niet van op.

De andere stonden in het land en we zijn elk bij eentje geweest. Die waar ik heenging stond aan de draad in de verte te staren, heel erg alert en wel ontploffensklaar als er heel vlakbij wat was gebeurd. Als ik 1 onverwachte brute beweging zou gedaan hebben (zoals op een drafje naar d'r toe lopen in het donker) zat ze wel over/door het prikkeldraad vrees ik, het wijde veld in. 1x lging ze net wat stappen toen er in een naburige boom van een tuin een kip opvloog. Was wel even paniekdrafje, maar ze is snel gekalmeerd.

Hing wel veel mist dus het waren vooral grote flitsen die je zag en heel harde knallen. Toen de knallen over waren kwam al die rook ook nog een keer over de weide waaien, je zag niks meer, dus nog even gebleven om zeker te zijn dat ze niet door de draad ging, maar al bij al is het prima verlopen :)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:26

PP >> SV

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:30

@Kiichi ja hoor alle paarden zijn 1jaartje ouder geworden XD

Froukje
Forever young

Re: Hoe verliep de jaarwisseling voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:28

Hier is alles goed verlopen. Ik heb na 00.00 uur nog even gespiekt, alleen mijn fjord liep wat onrustig door haar stal, maar dat was na een paar keer goed knallen ook klaar en stonden ze allemaal te slapen.

Ging dus weer goed, al gaat het elk jaar hier wel goed, radio aan, extra pluk hooi en ze staan rustig te slapen of eten. :)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:57

Ik zou het niet weten hoe het met mijn paard is gegaan. Toen ik vanochtend op stal kwam merkte ik niks anders aan hem. Maar mijn paard staat in de polder. Met alleen maar boerderijen. En geen huizen in de nabije omgeving. Dus erg veel vuurwerk geknal zal er niet geweest zijn...

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:46

Ik was niet bij mijn pony tijdens de jaarwisseling, maar toen ik vandaag op stal kwam was er niks aan de hand en had ze zelfs een goeie bui. Dat terwijl er aan de resten op straat te zien best wat vuurwerk was afgestoken in de buurt.
Ze heeft vannacht zoals iedere winternacht in haar stal geslapen, dus zal ze er wel niet zoveel last van hebben gehad.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:50

Hier is ook alles goed verlopen.
Overdag hebben ze gewoon buiten gestaan, maar toen ze rond een uurtje of 3 wat narrig begonnen te worden van alle carbit knallen heb ik ze maar binnen gehaald..
Ze deden niet gek, maar kon zien dat ze het niet fijn vonden..

Iets voor 12'en hebben we de radio wat harder gezet en nog eens voeren en ze waren ook tevreden..

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:52

Mijn paarden hebben beide altijd in Utrecht gestaan. De ene op een stal nabij de stad zelf, de andere op de wei tegen een woonwijk aan. Daar gaven ze beide al nooit problemen met het vuurwerk.
Sinds dit jaar staan ze aan huis in drenthe, lekker buitenaf.
Ze waren dus al wat gewend, dit jaar hebben ze beide totaal geen reactie gegeven. Drents vuurwerk is in vergelijk niks. Zelfs buiten met carbid schieten doen ze niks.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:05

Geen idee := Ik ga nooit naar stal met de jaarwisseling, de staleigenaar houdt een oogje in het zeil. Weet zelfs niet of hij er wat speciaals voor doet eigenlijk, slecht he :o Maar ik vind ze sochtends vroeg altijd gewoon als hun zelf, niet onwijs gestresst, terug in een normale stal die niet achterlijk abnormaal is omgewoeld door veel rond rennen. Dus het zal wel goed zijn :)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:51

ja ze zijn zekers allemaal jarig
wij hebben gewoon gereden overdag terwijl ze het weiland er naast al vol op met vuurwerk bezig waren ze vond het hele maal niet erg
met het halthouden had ze even tijd om te luisteren en dat vond ze wel leuk <3

chiccoiship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:22

Bij mijn paard in de buurt werd veel karbiet (hoe je het ook schrijft :+ afgestoke) je kunt je dus wel voorstellen dat, dat best wel even stresvol was.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:28

Bij ons op stal ging het heel stressvol :=. Was er zelf niet geweest, maar hoorde van de staleigenaar dat ze allemaal door het lint gingen en heeft ze daarom ook kalmeringsdingen toegediend :=

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:32

Arabesk schreef:
ze stonden bij mij in het winterweiland toen ik aankwam, te grazen, op de track (paddock paradise) om het weiland heen waren de hooinetten nog vol met hooi. Toen het vuurwerk begon hebben ze wel een tijdje gegaloppeerd, gaandeweg werd het draven, toen rondjes stappen en toen weer ETEN :-)

Ze bleven als kudde wel heel dicht bijelkaar, leuk om te zien

Hier ongeveer hetzelfde, alleen geen track.. Kudde zocht elkaar op, maar wilden ook gezellig in mijn broekzak.. de veiligheid werd bij vlagen en bij mij gehaald en dan weer verder met het kuddetje..
Ben even na 01.00 weer weggegaan, toen stonden ze alweer heerlijk rustig. Shet stond al te sukkelen op de slaapplek :)
Vanmorgen rond 08.00 was ik er weer en ging allemaal perfect, alle 3 relaxed en wel..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:34

Gelukkig nieuwjaar!!

Tobago, gaat steeds meer op een echte fjord lijken. (en hij is toch echt een heel ander ras...)
Hij heeft vannacht zijn eigen nieuwjaars party georganiseerd.
Boer had luiken dicht gedaan voor 12 uur en kuil gevoerd, binnendeurtjes naar de koeienstal
op kiertje gezet...
Ja, op kiertje.. Nou stond Tobago de eerste dag al een keer in de koeien stal wat geen paard doet daar,
dus raden jullie het al..
Tobago heeft vannacht in de koeienstal gewoond, bij Kora de haflinger en de koeien.
Samen met de 20 kilo wortelen die ik afgelopen woensdag had gekocht.. (voor mij en stalgenoot) de pakken
kuilvoer etc.
De wortels waren vanochtend uiteraard foetsie...
Gelukkig begin van het nieuwe jaar dus voor Tobago.. .

Verder alles rustig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:40

Die van mij geeft er echt niks om. Hij staat 24/7 buiten. We wonen vlak naast de stad, waar ook flink carbit enzo wordt geschoten, en heel veel siervuurwerk, maar hij stond al gapend en met zijn vijfde been erbij bungelend een beetje verveeld naar de lucht te kijken _O- :') Hij vond het volgens mij niet leuk dat ik em wakker kwam maken om samen naar t vuurwerk te kijken :))

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:47

Ik weet niet hoe de jaarwisseling is verlopen bij paard op stal. Was er niet bij. maar ik denk wel rustig anders had hij wel gebeld vanmorgen. Toen we er gistermiddag waren stonden de paarden relaxed op stal te eten, want het was er best rustig. Ze hebben ook buiten gelopen. vandaag een dagje gespijbeld, maar morgen gaan we weer kijken.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:47

stunning schreef:
Bij ons op stal ging het heel stressvol :=. Was er zelf niet geweest, maar hoorde van de staleigenaar dat ze allemaal door het lint gingen en heeft ze daarom ook kalmeringsdingen toegediend :=

Allemaal en zonder dat de eigenaren dat wisten?

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 12:03

Hey Sjoert!

Jij hier :D Beste wensen nog voor 2011.

Gelukkig en uiteraard is bij op stal alles zeer smooth verlopen 8-)

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 12:52

Jij ook he :D
Fijn dat alles goed ging! Dan zitten de veulens dus ook nog in de merries :D

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 13:24

Sjoert schreef:
Jij ook he :D
Fijn dat alles goed ging! Dan zitten de veulens dus ook nog in de merries :D

Het jonge spul is veilig binnen gebleven... Merries maken het prima *D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:25

Mijn paard staat op een boerderij die in de bossen ligt. Er zijn geen buren dichtbij, en er is zoals ik begrepen heb helemaal geen vuurwerk afgestoken. Een nacht als alle andere nachten dus...

Mijn jaarling staat in de polder. Ik verwacht ook niet dat er daar vuurwerk afgestoken wordt, maar dit zou ik eigenlijk niet weten....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:32

De mijne hebben het alle 4 goed doorstaan,ze staan 24/7 buiten.
Maar ze kennen het vuurwerk/oud en nieuw wel.Het is nix nieuw voor ze.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:33

Paard is het redelijk goed doorgekomen :). Hier staan ze allemaal 24/7 buiten met schuilstal. 2 zijn er in de stal opgesloten met wat kalmerings spul op. De onze is gewoon buiten gebleven. Maar omdat we niet wisten hoe ze erop zou reageren zijn we er om kwart voor 12 naar toe gegaan.

Ze is redelijk rustig gebleven maar ze had wel enorme stress. Maar omdat wij rustig bij haar in de paddock stonden is ze bij ons komen staan en is ze redelijk rustig gebleven. Maar als wij er niet bij waren geweest dan was ze gaan rennen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:06

Onze pony's waren al helemaal gek twee dagen van te voren... Bleven maar rennen. Ze staan op de wei met schuilstal, maar dit jaar voor het eerst in een woonwijk. Twee jaar terug is er op oudjaar door het vuurwerk een ernstig ongeluk met ze gebeurd, ik zat dus wel flink ik de stress :=

Met oud en nieuw heb ik ze ook kalmeringsmiddel gegeven, mede daardoor is er niks uit de hand gelopen. We zijn er 3x geweest die avond, en mijn vader en zusje hebben om 12 uur wacht gehouden. Door het kalmerinngsmiddel (en ook doordat ze uitgeput waren) stonden ze het grootste deel stil, alleen van 12 tot 1 nog wat gerend.

Wat ben ik blij dat ze niet letterlijk 'door het lint' zijn gegaan!