kan ieder paard verkeersmak worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:26

@siskeh: Op een gegeven moment gaat de ruiter een grote rol spelen, vandaar ook de keuze om het niet meer te doen.
En de actie die hij onderneemt als hij schrikt: op hol slaan zodat je op een veld van 10 hectare aan de andere eens stop komt zonder brokken. Paardrijden doe ik nog altijd voor de lol en op deze manier is de lol eraf zoals je natuurlijk zult begrijpen.
En over vertrouwen gesproken: mijn paard is echt een bom (wat ik helemaal niet erg vindt want na 12 jaar ben je daar aan gewend) maar als ik rijd vertrouw ik hem niet. Het klinkt misschien enorm slecht alsof ik geen band heb of zo (dat heb ik uiteraard wel) maar onder het zadel is hij nu eenmaal niet te vertrouwen. Je rijd een uur heerlijk ontspannen en rustig en je bent uit aan het stappen en voor je het weet lig je bijna tegen de bakrand aan. Maar dat is de aard van mijn beestje en ik ben na zoveel jaar nog steeds erg blij met mijn kampioen :D

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:48

De meeste paarden wel, denk ik. De een al wat lastiger en meer geduld vergend als de ander, maar de meeste wel. Maar er zullen net zo goed paarden zijn, die net als mensen zonder dat er iets gebeurd is, een onredelijk angst hebben.

Ik vind overigens nog altijd de beste manier om een paard verkeersmak te maken, door ze een periode op een weide zetten, met een ervaren paard, langs een drukke baan. Maar daar moet je maar net mogelijkheid toe hebben.

Overigens zijn het soms kleine dingen die maken of een paard 'verkeersmak' is of niet. Mijn ruin is echt een koele kikker, zonder problemen over een baan waar ze 90 mogen, met vrachtwagens/bussen/verkeer dat 90 als minimumsnelheid ziet/ motoren, daar niet ver van af speedboten/vrachtschepen/waterski's, ooit zelfs een landende helicopter, jagers, gigantische graafmachines, buldozers, tractoren,... allemaal geen enkel probleem. MAAR hij moet de ruimte hebben om opzij te gaan als hij dat zou willen. Bijvoorbeeld een tractor op een landweg passeert op 1m, geen probleem, want er zit een oprit langs. Tractor passeert op de terugweg weer op 1,5-2 m nu, maar vlak naast ons een grachtje...en mijn bomproof dier is ineens bloednerveus en stuiterig. (zijn 'vlucht' is ineens niet meer mogelijk en een vreemde zou hem bestempelen als 'niet verkeersmak').

Kinke

Re: kan ieder paard verkeersmak worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:07

ik denk dat ieder paard verkeersmak kan worden, maar dan moet je er al wel mee aan de slag als ze nog veulen zijn. Ik vind het jammer dat er meestal pas op latere leeftijd mee geoefend wordt, doe je dit als ze nog jong zijn dan is een auto, vrachtwagen, tractor oid de normaalste zaak van de wereld. Het hoort imo ook gewoon bij de opvoeding, net als meelopen, voetjes geven e.d.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:09

Zo lang de ruiter verkeersmak is: Ja! Makkelijk.
Ik denk dat bijna alle paarden verkeersmak (te maken) zijn, maar door het gros van de ruiters die hun paard niet goed kunnen begeleiden langs de weg komen er ongelukken en paarden (en nog meer ruiters) die bang zijn in het verkeer te rijden.

Zo neem ik alle paarden die net zadelmak zijn ALLEEN mee naar buiten, en ze rijden hier behoorlijk hard en veel groot verkeer, ze doen hoogstens een sprongetje opzij, zo lang ik naar voren toe blijf rijden worden/zijn ze allemaal zo (verkeers)mak als een lam. :D

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:10

Ik denk het wel, als je er maar goed mee om gaat en als je het paard maar genoeg mee neemt in het verkeer. Natuurlijk kun je niet met elk paard de drukke stad in.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:47

Ik denk dat het grootste deel van de paarden wel verkeersmak gemaakt kan worden. Er zullen altijd een paar uitoznderingen zijn, die echt de prikkels van het nederlandse verkeer niet kunnen verwerken, of daar niet de juiste steun in krijgen.
Maar mijn ervaring is, dat de grootste invloeds factor voor een paard toch echt de ruiter is. En dat met goede begeleiding en steun een paard gewoon verkeersmak kan worden. Zeker de definitie die jij eraan geeft. ook paarden waarvan gezegt wordt dat ze bang zijn voor trekkers en vrachtwagens. Vaak is het de angst van de ruiter die overvloeid in het paard.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:51

Ik vindt trouwens, maar ja, dat ben ik, dat je helemaal NIET al vroeg hoeft te beginnen met verkeersmak maken. Hier zien ze zo af en toe een auto of een tractor, en als ik dan ga zadelmak maken en ik ben een paar weken verder stap ik op en rij ik gewoon de weg over. Juist omdat ze het niet kennen blijven ze braaf bij me. Als ze iets eng vinden hoef ik alleen maar voorwaarts te blijven rijden en dan is er niks aan de hand. Geldt natuurlijk niet voor alle paarden, maar het gros gaat prima zo.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:54

Veel wel maar een oude pony die ik heb gereden werd dat helemaal niet,
de eigenaar heeft zich er nooit toen ze nog een veulen was me bezig gehouden,
zei bleef schrikken van alles en nog wat, tog ging ik er 3X per week mee buiten :)
dus ik denk, als je er van kleinsafaan me bezig bent dat het dan wel kan anders niet :)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:18

Natuurlijk kan ieder paard verkeersmak worden ! :Y)
Je moet alleen wel vertrouwen hebben in het paard & het paard ook in jou.
Je kan beginnen met een schriktraining bij iemand die daar ervaring mee heeft.
succes :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:06

Chaos schreef:
Ik denk dat bijna alle paarden verkeersmak (te maken) zijn, maar door het gros van de ruiters die hun paard niet goed kunnen begeleiden langs de weg komen er ongelukken en paarden (en nog meer ruiters) die bang zijn in het verkeer te rijden.

Zo neem ik alle paarden die net zadelmak zijn ALLEEN mee naar buiten, en ze rijden hier behoorlijk hard en veel groot verkeer, ze doen hoogstens een sprongetje opzij, zo lang ik naar voren toe blijf rijden worden/zijn ze allemaal zo (verkeers)mak als een lam. :D

Ik nodig jou hierbij uit om een rondje met die van mij te komen rijden.
Ik ben zelf prima verkeersmak en woon daarnaast ook nog in een autoluwe omgeving maar helaas; mijn paard is zeer sensibel en kan het in zijn koppie niet bolwerken.

Hij is nu 9 jaar en staat al zeker 7 jaar daarvan in hetzelfde weiland langs een weg waar relatief veel plotseling verkeer voorbij komt. En toch... hij zal er elke keer weer in paniek voor wegvluchten.
Met zo eentje moet je niet de weg op willen gaan, dat is écht levensgevaarlijk.

Dus dat jij zegt: "Ja! Makkelijk", dan ga je voorbij aan paarden zoals de mijne.
Waarbij je mogelijk het leven van de TS ook op het spel zet, want weet jij veel, misschien heeft ze er ook wel eentje zoals de mijne.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 17:20

Ts is vooral geinteresseert over verkeersmak zijn in het algemeen hoor. Heb niet meer de leeftijd dat ik klakkeloos dingen ga doen en voldoende eigen inzicht om mijn eigen grenzen te bepalen.
Dus ze brengt mij niet in gevaar hoor.
Maar ik begrijp wel goed dat je opmerking goed bedoelt is en ik vind het boeiend om de verschillende meningen te horen.

Zelf ben ik nog niet helemaal zeker ervan. Vind alle argumenten wel iets hebben. Dat de ruiter een grote rol speelt staat voor mij zeker ook vast.
Maar dan denk ik nog dat er verschil is tussen de paarden?
Dat het ene paard alleen met bepaalde ruiters verkeersmak is en het andere paard met de meeste mensen? In die zin zal temperament en gevoeligheid meespelen, denk ik?

Nog een vraag die mij wel bezighoudt... speelt de lichamelijke conditie van het paard een rol?
Ik hoor nl regelmatig dat een paard met lichamelijke problemen zich veel meer stress lijkt te hebben tijdens buitenritten. Er wordt ook gesproken over 'spookyness' bij ernstig scheve paarden.

Ik kan mij daar zelf wel iets bij voorstellen. Een paard met lichamelijk ongemak loopt in principe al met meer spanning, waardoor de grens naar stress lager wordt, lijkt me. Maar ik kan mij vergissen...
Jullie mening daarover?

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:30

Ik weet uit ervaring dat niet elk paard verkeersmak kan worden. Hoe veel werk je er ook in stop. HEt paard waar ik die ervaring mee heb moest eigenlijk over de weg naar de manege. Maar het paard was echt doodsbang voor ttrekkers en vrachtwagens, En dat dit paard de enige was van die stal die daar zo bang voor was. Het paard was door de staleigenaar zelf gefokt, net als de andere paarden op stal. Ze hebben dus allemaal dezelfde opvoeding gehad,

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:27

Dees schreef:
Chaos schreef:

Ik nodig jou hierbij uit om een rondje met die van mij te komen rijden.
Ik ben zelf prima verkeersmak en woon daarnaast ook nog in een autoluwe omgeving maar helaas; mijn paard is zeer sensibel en kan het in zijn koppie niet bolwerken.

Hij is nu 9 jaar en staat al zeker 7 jaar daarvan in hetzelfde weiland langs een weg waar relatief veel plotseling verkeer voorbij komt. En toch... hij zal er elke keer weer in paniek voor wegvluchten.
Met zo eentje moet je niet de weg op willen gaan, dat is écht levensgevaarlijk.

Dus dat jij zegt: "Ja! Makkelijk", dan ga je voorbij aan paarden zoals de mijne.
Waarbij je mogelijk het leven van de TS ook op het spel zet, want weet jij veel, misschien heeft ze er ook wel eentje zoals de mijne.

Volgens mij heb ik ook gepost dat er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn. ;)
En bij paarden die het vaak niet kunnen bolwerken, komt dat bij het gros ook nog weer door ruiter of trauma. Dus ja, ik denk zeker dat mijn verhaaltje opgaat en toch zeker 85% de paarden prima de weg op ZOU kunnen.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:31

Ik denk dat ieder paard verkeersmak kan worden.
Ik denk niet dat ieder mens een paard verkeersmak kan maken.

Ik denk ook dat ieder paard dat al heel bang is, alsnog verkeersmak kan worden.
Maar dat er nog minder mensen zijn die dat voor elkaar kunnen krijgen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:36

Ook Kukkie is bij deze uitgenodigd om een rondje op de mijne te komen maken :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:41

Die 3jarige? Wat doet ie dan?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:52

Chaos schreef:
Die 3jarige? Wat doet ie dan?

Ik heb er nog 2 ;)
Het geval waar ik in dit topic op doel is 9 jaar oud en goed doorgereden.