spoortje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein_elJarig

Re: spoortje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:11

slechte reden om er mee te gaan rijden, maar als je het dan toch doen, de kleinste stompe nemen. maar als het is om je pony voorwaartser te maken heeft het denk ik geen enkele zin om er mee te rijden, want daar zijn spoortjes niet voor. Mijn pony was ook tijdje sloom, ben ik ook met sporen gaan rijden, nou dat haalde echt niks uit, dus ze afgedaan, veel overgangen en oefeningen gaan doen, een nu loopt ze netjes voorwaarts en aan het been. Spoortjes heb ik nooit meer omgehad.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:58

Ik ben ook met sporen gaan rijden omdat mijn instructrice het me aanraadde, maar het is je eigen keus! Ik heb haar wel gevraagd welke ze me aanraadde enzo, want ik had nog nooit over sporen nagedacht.

sporen met een stomp wieltje zijn het meest paardvriendelijk.
Vriendelijker dan stompjes, omdat ze meegeven (draaien).
Ik geloofde daar eerst niks van, maar als je erover nadenkt is het heel logisch
Maar natuurlijk zijn sporen (en alle andere hulpmiddelen) net zo (on)vriendelijk als de ruiter die ze gebruikt...
En wat het gebruik van mijn sporen betreft, die met een grof wieltje met botte tandjes:
Mijn pony wordt door mij en nog iemand anders gereden, ik rij met sporen en de ander zonder, die kan hem nog steeds gewoon rijden, dus zolang je de sporen goed gebruikt wordt je paard er helemaal niet door afgestompt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:03

Niet luisteren naar je been is een ruiterfout. Hoef je de pony dus niet strenger voor aan te pakken maar jezelf strenger aanpakken.
Geen spoortjes dus.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:40

Splendesco schreef:
Nee dat klopt, maar aangezien TS word aangeraden om met spoortje te gaan rijden door haar instructrice, zal ze denk ik eerder naar haar instructrice luisteren dan naar bokkers die zeggen dat een spoortje niet bedoeld is om je paard mee naar voren te prikken.

Dat is helemaal waar! Als we het er al niet mee eens zijn dat ze met sporen gaat rijden kunnen we er op zijn minst toch voor zorgen dat ze met vriendelijke spoortjes rijd ipv dat te blijven roepen. Beeld jezelf is zo'n situatie in, je kiest toch voor je instructrice, en niet voor mensen op bokt die je niet eens kent?

Ik denk ook dat kleine knopjes het beste zijn om te beginnen :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:51

Overleg het eens met je instructrice.. ;)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:43

Ambrasoft schreef:
Inderdaad Sodeletuut. TS, ik heb ook een ontzettend slome pony en heb ook naar de sporen gegrepen een tijdje terug.. Maar, niet doen! Mijn pony werd er niet beter van, ja ze ging wat vooruit, maar als ik de sporen eraf haalde gebeurde er helemaal niets. Ik heb ze sinds dien dus niet meer aangeraakt en ben gewoon zonder heel hard gaan oefenen.
Veel overgangen rijden, het rijden lekker afwisselen, niet te lang rijden, noem maar op. :)
We zijn al heel veel vooruit gegaan!

Om hier nog iets aan toe te voegen, ik ken ook iemand die 'zomaar' op een pony ging rijden met sporen, die pony is nu weg gegaan omdat ze gek in haar hoofd werd, ze ging wegrennen en stijgeren, dat deed ze al, maar het werd er niet beter op..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:03

Hyposjuhhh schreef:
Splendesco schreef:
Nee dat klopt, maar aangezien TS word aangeraden om met spoortje te gaan rijden door haar instructrice, zal ze denk ik eerder naar haar instructrice luisteren dan naar bokkers die zeggen dat een spoortje niet bedoeld is om je paard mee naar voren te prikken.

Dat is helemaal waar! Als we het er al niet mee eens zijn dat ze met sporen gaat rijden kunnen we er op zijn minst toch voor zorgen dat ze met vriendelijke spoortjes rijd ipv dat te blijven roepen. Beeld jezelf is zo'n situatie in, je kiest toch voor je instructrice, en niet voor mensen op bokt die je niet eens kent?

Ik denk ook dat kleine knopjes het beste zijn om te beginnen :)

Als meerdere mensen zeggen dat het niet verstandig is dan zou ik toch wel mijn twijfels erbij krijgen.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:16

Als je nog nooit met sproren hebt gereden, neem dan eens een les want je kan er zoveel kwaad mee doen !!
Ik ben begonnen met afgeronde sporen (met een soort bolletje aan het uiteinde).
succes :)