Pony moet en zal zelf touwtje vasthouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: Pony moet en zal zelf touwtje vasthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 14:05

Cayenne; dat is dus iets wat ik me inderdaad afvroeg! Thnx! T ziet er idd errug grappig uit, maar als de oorzaak ervan iets minder grappig is ga ik daar wat actiever mee aan de gang om het af te leren... En dominantie vind ik niet zo grappig zeg maar :P

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:06

Een idee:
Je paardje heeft dus erg veel behoefte aan rommelen met z'n mond. Wij mensen moeten volgens mij voorzien in behoeften. En onszelf veilig houden.
Wat vaak goed helpt om het mouthie gedrag in goede banen te leiden is het aanbieden en overdrijven. Dus van allerlei dingen zoals extra touwtjes etc aanbieden en overdreven vragen of hij ermee wil rommelen. Veel aanraken van zijn mond, met heftige intentie. Op die manier voorzie je in de behoefte EN gebeurt het op jouw initiatief. Bovendien wordt ie er vanzelf een keer moe van op deze manier, als je hem blijft aanmoedigen om nog meer en nog heftiger te rommelen met z'n mond.
Maar daarnaast moet je wel alles wat met jou te maken heeft blokken. Hij mag geen handjes, hoofden of andere lichaamsdelen zelf pakken. Dan ben je gewoon ineens iemand die zich overdreven uitrekt, ineens naar iemand zwaait of nodig moet springen. Dus niet doelgericht slaan oid, want dan komt je negatieve associatie bij jou vandaan. De negatieve associatie die hij moet ondervinden bij het pakken van menselijke delen moet 'toevallig' zijn, zodat hij leert jouw ruimte te respecteren.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:19

hoi,het kan zeker met het wisselen te maken hebben,door het halstertouw ver in de mond,tussen de kiezen te houden ,wordt er druk op gebouwd,dat verlicht eventuele pijnklachten bij het wisselen.Je kan wat wilgentakken aan hem geven ,waar hij dan op kan bijten.
Probeer het vasthouden van het touw af te leren,je hebt kans dat het anders een gewoonte wordt
.Succes

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:08

Ehm, niet om het een of ander, maar het is gewoon natuurlijk gedrag van een hengst/ruin om "overal" z'n tanden in te zetten of aan te knagen. Heeft verder niks te maken met gebit, wisselen of andere "afwijkingen" wen er dus maar aan en sommigen zullen het nooit afleren, net zoals sommige ruinen gewoon dekken en ze onder elkaar nogal eens onstuimig te keer kunnen gaan.

Mijn Welsh Cob was zo erg, die moest en zou overal aanzitten, ook aan z'n mens (ik dus). Uiteindelijk was de afspraak dat ie overal aan mocht sabbelen, zolang ie z'n tanden op elkaar hield. Ik ben heel wat afgelebberd door hem. Z'n speelkammeraad was er vaak nog erger aan toe.......

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 18:05

Ik heb vandaag t advies van kukkie opgevolgd en ben heel enthousiast vanalles voor zn mond gaan houden dat ie erop mocht kauwen, heeft nog geen 3 minuten geduurd, toen was ie t zat :') Terwijl ik normaal gesproken kan blíjven wegsturen.. Dus das echt een hele goeie voor iedereen die t zelfde probleem heeft als ik :D

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:54

neem anders eens een oud touw en doe er iets op dat neit lekker smaakt (natuurlijk niks gemisch of giftigs) als hij dan na een paar keer er achter komt dat hij va ndat touw alleen maar een vieze smaak in zijn mond krijgt, vind hij het misschioen niet meer leuk (natuurlijk wel uitkijken dat hij niks anders vind).

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:01

Wat fijn Amyz!!

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:03

Hier hetzelfde. Ook als hij met 2 touwen vaststaat in de gang, krijgt hij het toch weer voor elkaar om een stukje van een touw in z'n waffel te nemen. Ook met wandelen doet hij het, ik zeg gewoon elke keer nee en haal het touw uit zijn mond. Want nog irritanter is, is met het hoofdstel indoen. Als ik dan bezig ben met de neusriem, zit hij al weer te sabbelen op de sperriem, lekker nat en soppig is die dan, glijdt daarna natuurlijk weer tussen m'n vingers door als ik er mee bezig ben. Zucht.. :P

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:15

Die van mij (19) stopt ook nog steeds van alles in z'n mond. Bij het poetsen staat ie heel relaxed het uiteinde van het touw naar binnen te werken, alsof er niets aan de hand is. Sperriem heb ik inmiddels ook al vaak vervangen, net als teugels. Het hoofdstel hangt naast hem en als ik even niet oplet met poetsen zit de halve teugel tussen z'n kiezen!
Meneer kent de term 'los' inmiddels heel goed (lijkt wel een hond als ik het roep..)!

Fijn dat de tip van kukkie geholpen heeft! Even kijken hoe dit zich verder ontwikkelt!
Die van mij heeft het overigens nooit tijdens het wandelen gedaan.. maar pakt gewoon alles dat bungelt (incl flapjes aan de ritssluiting van je jas) . Beetje ruinen/hengstentik denk ik zo ;-)!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 21:48

Hahaha Bis heeft daar ook een handje van idd :+
Vies smaakje vraag ik me af of dat werkt... Hij is slim genoeg om de volgende keer, als ie t bijbehorende geurtje niet ruikt, gewoon weer vrolijk verder te kauwen hihi.

Halster omdoen is af en toe idd ook een heel gedoe! Wil ie t in zn mond pakken, kneus := Overigens kan ik m lang niet altijd veilig laten staan, hij heeft door hoe ie zn halstertouw uit de knoop prutst :+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:53

Ja! Mijn paardje heeft een dubbelganger (nou ja, dat vinden de eigenaresse van dat andere paardje en ik dus totaal niet maar haar verzorgsters wel).
Als iemand de mijne per ongeluk pakt en die van haar moet hebben, dan ontdekken ze dat ze de verkeerde hebben doordat die van mij het halster vastpakt.. in die zin dus ook wel weer handig ;-)!
Overigens doet ie dat bij mij veel minder dan bij anderen. Hij weet het dondersgoed. Tis gewoonte geworden. Pakt absoluut geen handen, benen of andere onderdelen ;-)!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 21:56

Hahahha dat laatste moet bij Bis nog even duidelijk gemaakt worden :+ Handen en hoofden smaken zo lekker... Soms gaat ie heel schattig in mn gezicht uitademen, blaas is zachtjes in zn neusgaten, maar ben altijd als de dood dat ie ineens in mn neus hapt hahahah

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:03

Dat 'ruiken' is wel heel natuurlijk gedrag hè? Maar goed, moet ie niet ineens het idee in z'n hoofd halen dat ie ook mag proeven! :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:03

amyz schreef:
Hahahha dat laatste moet bij Bis nog even duidelijk gemaakt worden :+ Handen en hoofden smaken zo lekker... Soms gaat ie heel schattig in mn gezicht uitademen, blaas is zachtjes in zn neusgaten, maar ben altijd als de dood dat ie ineens in mn neus hapt hahahah

Als ie echt zo graag aan je blote lijf likt, zou ik me toch eens af gaan vragen hoe het met z'n zoutvoorziening (mineralen) is gesteld.

Mijn paard heeft soms de neiging tot happen in het halster. Dat heeft iets met haar tanden van doen, al is me nog niet duidelijk wat het precies is. Tandarts kan niets bijzonders vinden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 22:18

Er hangt een zoutblok (zo'n himalaya) in de stal maar pony's maken er nauwelijks gebruik van.. Ik weet wel dat ik een heel hoge zuurgraad in mn huid heb én dat ik veel zout eet (komt dat er via je huid weer uit zeg maar? weet t ook niet hoor hihi), miss heeft dat er iets mee te maken? Veel paarden likken namelijk heeeel graag aan mijn handen :+

En ik weet idd dat dat ruiken natuurlijk gedrag is hihi. Op mn 9e oid in de penny gelezen (serieus, ik heb er wat van geleerd!) :P Blaas altijd heel zachtjes terug als ze dat doen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:23

Je weet dat zo'n "hymalaya zoutblok" helemaal niet uit de hymalaya komt, hoop ik. Koop gewoon zo'n simpel, wit zoutblok en check eens waar ze het liefste aan likken.........

Inderdaad als je veel zout eet, komt dat er onder andere via de huid uit, maar er zitten ook andere mineralen in en juist die combi maakt het voor paarden aantrekkelijk; vooral als ze al ergens een tekort hebben.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:29

Mijn Haf doet het ook hoor.
Loopt zichzelf uit te laten aan zijn halstertouw, vind dat teugels zijn om jezelf mee door de bak te sturen,, brengt zelf de longeerzweep naar stal en vooral leuk is het vrouwtje in de bak longeren, helpt me met mijn zweepje goed vast te houden voordat ik op stap want stel je voor dat ik hem zou vergeten.

Tja.. wat zal ik er van zeggen, het gebeurt af en toe ....en dan corrigereer ik hem wel maarja een week later vind hij het weer leuk om te doen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:31

Mijn hengst bijt in zijn touw als ik hem vast heb omdat hij niet in mij mag bijten :). Als ik los zeg dan laat ie ook wel los. Denk dat het bij die van jou speels is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:56

*steekt hand op*

Hier nog zo'n hengst! is er op een bepaald moment mee gestart toen ie gebonden moest staan als we de stal gingen uitmesten, uit verveling dus. Was voordien ook wel al nieuwsgierige prutskous, maar toen is het gestart. Hij is nu 2 en weet donders goed hoe hij de knoop eruit moet halen, zelfs als je hem door de lus haalt }:0

Bijten doet ie ook, bij mij en de eigenaar veel minder omdat hij weet dat het niet mag maar bij vreemden des te meer. Als je met je rug naar de stal staat en je let niet op hapt hij zo in je schouder en probeert je de stal mee in te sleuren. We hadden nochtans een groot bord gemaakt op de deur "opgelet, de hengst bijt" maar zowat niemand keek ernaar :( dus door ongewenste snoepjes voederen en "uitdagen tot bijten" (kijk mama hij hapt zo leuk) hebben we nu een bijtertje. Wel handig op de weide, betere waakhond hebben we niet }>

Hij is er zo eentje die zich niet laat imponeren door een ferme mep of afschrikpoging door naar hem toe te springen. We vermijden nu dat hij touwen kan vastnemen en zorgen voor de rest dat hij zijn tandjes in andere dingen zet dan ons vleesje.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:10

hier heb ik er ook 2.
4,5 jarige ruin, en doet net sliever dan de ritsjes van mn jas pakken, of de klittebandjes,of de stiekjes,of mn ring of mn horloge......al wat "losse frutsel" is en aan mijn lijf hangt wordt door meneer vastgepakt.
stuk maakt ie helemaal niks, het gaat hem puur om het vastpakken.
vraag me ook wel eens af waar het vandaan komt, enige wat mij opvalt is dat hij het pas doet als hij zich ontspant, en niet eerder.
de nieuwe pony(3,5) van onze dochter doet het ook, maar in veel mindere mate, die heeft echter weer de tik om zn hoofd op je schouder te leggen, en zo te blijven staan. vraag me dus ook af wat dat inhoudt.
Laatst bijgewerkt door Ra_chel op 30-12-10 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:18

Het paardje van mijn zus, die heeft dit probleem ook. Hij is nu 4,5 wel wat ouder dan jou paardje. Maar mijn zus der paard doet dit puur omdat hij de lijding wil hebben en uit dominantie. hij wil graag bepalen waar mijn zus heen loopt en deels doet hij eht ook om mijn zus uit te dagen. Ik weetniet of je hier wat aan hebt. :P

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:28

rachel_j schreef:
de nieuwe pony(3,5) van onze dochter doet het ook, maar in veel mindere mate, die heeft echter weer de tik om zn hoofd op je schouder te leggen, en zo te blijven staan. vraag me dus ook af wat dat inhoudt.

Dit doet die van mij ook!
Hij heeft dit van veulen af aan gedaan. Mn bij het poetsen en knuffelen. Ik zie het persoonlijk meer als een soort knuffelen.
Hoewel hij het ook kan doen vlak voordat ik opstijg als ie er duidelijk geen zin in heeft.. misschien weet ie dat ik het heerlijk vind en even zal blijven staan en rekt ie zo wat tijd?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:32

ik zou er eigenlijk vrij simpel in zijn. In dingen bijten of aan dingen knagen doet ie maar in zn eigen tijd, zodra jij met m bezig bent heeft ie op jou te letten. Dus corrigeren (ruk aan touw en "nee")

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 00:04

Oei, stal insleuren ed doet die van mij gelukkig niet! Hij hapt wel, maar weet dat t niet mag en trekt vaak zn hoofd al terug voor ie wat te pakken heeft.. Als ie me dan wel heeft (en dat gebeurt ook wel is, gelukkig met deze temperaturen dikke kleren aan) laat ie ook meteen weer los en trekt dán heel snel zn hoofd weg.. Is volgens mij ook geen agressie oid, meer uitproberen ''kom ik hiermee weg''..

Bis laat zich idd ook niet echt imponeren door een tik, ben nu al een paar weken bezig met tikken geven maar t helpt voor geen meter... Had het in de eerste instantie afgeleerd (eerste veulengedrag zeg maar, hij is het nu gewoon weer opnieuw aan het proberen) door ''zachtjes' te zeggen en te belonen als ie een paar seconden t bij snuffelen hield, dat steeds meer uitgebouwd.. Daar ook maar weer mee begonnen vandaag..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:11

Toen die van mij (toen nog hengstveulen) wel is beet, ook wel is een flinke pofferd gegeven.. (Zal voor een hoop mensen wel weer als slecht bestempeld worden), maar laat me niet bijten. En weet je wat? Het heeft geholpen ;-)! Volgens mij hoort het idd allemaal bij de leeftijd en uitproberen, even zien tot hoever ze kunnen gaan. En dat is dus net een stapje te ver ;-)!
Terug bijten schijnt ook te helpen, heb dat zelf nooit uitgeprobeerd!